strana 4
Nástup ke spolupráci
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Dobrovolné dárcovství
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Také v průběhu letošního roku podepsali zástupci Metrostavu s rodiči další připravené smlouvy o hmotném
zabezpečení nových smluvních žáků (foto) a nově dodatky ke smlouvám pro studenty druhých ročníků,
které upravují způsob vyplácení finančních příspěvků.
Pro šest divizí Metrostavu se nově začalo připravovat
devatenáct smluvních žáků ve čtyřech středních školách
– v Praze, Ústí nad Labem, Kolíně a Kladně. Nejvíc jich
po vyučení zamíří do divize 5, pro kterou se připravuje
hned devět budoucích řemeslníků – tři strojní mechanici,
dva elektrikáři, dva strojníci a dva tesaři, z nichž jeden
bude ovládat i truhlařinu. Tři tesaři zamíří do divize 6, divize 1 potřebuje dva elektrikáře, trojka dva strojní mechaniky a čtyřka dva strojníky. U divize 11 by v budoucnosti
měl najít zaměstnání jeden mladý automechanik.
Do dnešního dne se uskutečnilo už 22 akcí Daruj krev
s Metrostavem. Každé se zúčastnilo přes padesát dobrovolných dárců, kterým zdravotníci z ÚVN vždy odebrali téměř 22 litrů krve. Celkové množství životodárné
tekutiny získané z žil kolegů se tak pomalu blíží pěti
stům litrům. Všem, kdo na odběry přicházejí, chceme
poděkovat a některé z nich i představit.
1
„Kromě výše uvedených evidujeme ještě sedm dalších
zájemců o spolupráci, kterým se ale příliš nevydařilo
pololetní vysvědčení. Když zabojují a nezdar napraví, rádi
bychom s nimi uzavřeli smlouvy do konce letošního školního roku,“ říká koordinátorka celého projektu Zuzana
Junková z útvaru personálního marketingu.
Metrostav smluvním žákům garantuje zajištění přípravy na povolání. Zaručuje se, že jim při studiu poskytne
finanční podporu a že s nimi po úspěšném vyučení uzavře
pracovní poměr na dobu neurčitou. Žák se zavazuje k řádnému plnění studijních povinností a k tomu, že v pracovním poměru s Metrostavem setrvá nejméně tři roky.
Ohled i na jednotlivce
Informační tabule s textem: „Chodník uzavřen, přejděte na druhou stranu“ může způsobit komplikace nejen
těm, kdo spěchají. U stavby komplexu VIVUS Osadní,
kterou řídí tým Ing. Vladislava Jevočina z divize 1, Metrostav dokázal, že bere ohled na všechny, kterým jeho
práce znepříjemňuje život byť jen na chvíli.
Rezidence Osadní na rohu Dělnické a Osadní ulice
v Praze 7 roste v místech, kudy musí denně chodit nevidomá Květa Šubrtová se svým vodicím psem. Zábor
chodníku kvůli stavbě jim měl v naučené trase bránit
rok a půl. „Pro člověka, který vidí, se to může zdát jako
malichernost, ale pro mě jako nevidomou je i malá změna
cesty velký problém,“ vysvětluje paní Šubrtová. Nevěděla
si se situací rady, a tak volala všude možně, zda by jí úřady nemohly pomoci. Nemohly. Když se o tom dozvěděli
zástupci Metrostavu, uhradili jí přecvičení vodicího psa,
aby ji mohl dočasně vést jinudy.
„Vedoucí výcviku vodicích psů Ing. Hana Jasenovcová z Nadačního fondu Mathilda, která se dvojice ujala
(foto), k tomu uvedla, že zábrany na chodníku představují
obvyklý problém nevidomých. Většinou se však o jeho řešení nikdo nestará. Jsme prý první, kdo se takhle aktivně
o osud postižených osob zajímá. Paní cvičitelka mi rovněž
řekla, že podle její zkušenosti jsou stavby Metrostavu
vždy dobře zabezpečené a samy o sobě nepředstavují
pro nikoho z kolemjdoucích žádné riziko,“ uvedl k situaci
mluvčí Metrostavu Ing. Vojtěch Kostiha.
– r ed –, fo to A. Malachov sk ý, Blesk
2
3
Jan Kohout, řidič divize 6, Zlatý kříž ČČK 3. třídy:
„Poprvé jsem šel k odběru na vojně, po pravdě řečeno
proto, abych se z ní ulil. Když jsem pak nastoupil do Metrostavu, připojil jsem se k jeho partě a začal dávat krev s ní.
Naposledy to bylo po 81. a doufám, že dohoním stovku,
protože mě těší, když mohu někomu pomoci. Mám na to
deset let, než mi vyprší věk. To bych měl stihnout.“
Ing. Petra Brodíková, ved. útvaru divize 6, Krůpěj krve:
„Darovat krev jsem chtěla už několikrát, vždycky mě ale
do toho něco přišlo. Teď jsem si však dala pozor, protože
patřím do divizního týmu Doběhnout a přežít. Kromě toho,
že chodíme běhat, jsou podmínkou členství i aktivity z oblasti společenské odpovědnosti. Tak jsem si vybrala darování krve a nic to nebylo, cítím se stále dobře i po odběru.“
Ing. Veronika Přistoupilová, úsek VN divize 8, 8. odběr:
„Krev jsem začala dávat až s Metrostavem, protože to bylo
nejjednodušší. A pravý důvod? Myslím si, že každý by měl
dělat něco užitečného. A já s odběry nemám problém, jen
jsem odpoledne trošku unavenější a je mi víc zima.“
Ing. František Mach, vedoucí útvaru z centrály, Stříbrná medaile prof. Jana Janského, 25. odběr:
„S dárcovstvím krve jsem začal u svého prvního zaměstnavatele a od nástupu k Metrostavu se v něm snažím
pokračovat. Sám jsem transfuzi nikdy nepotřeboval, ale
manželka ano. A i to podpořilo rozhodnutí, proč krev dávám. Mimoto mám vyšší tlak a po odběru je mi vždy lépe.“
Lidé, kteří dávají krev s Metrostavem, jsou různí,
a přece mají mnoho společného – příště přijdou zase.
MHCM v číslech
4
6
8
5
7
9
Ražba severního tubusu tunelu Ejpovice pokračuje v režimu Hard rock
Nejsložitější částí modernizace železniční trati Plzeň–Rokycany, kterou divize 5 provádí ve sdružení s firmou
Subterra, je tunel Ejpovice. Po dokončení ražeb jeho jižního tubusu má tunelovací stroj Viktorie (foto č. 1) dnes za
sebou i více než tři kilometry severní trouby (foto č. 2) a nedávno začal razit v pevných skalních horninách vrchu
Chlum. „Koncem ledna a začátkem února nám sice práci komplikovala spodní voda, když její přítoky dosahovaly
25 až 30 litrů za sekundu, od té doby už ale zase postupujeme standardní rychlostí,“ říká vedoucí projektu ražeb
Ing. Štefan Ivor z divize 5, jejíž pracovníci (foto č. 3, 4, 5) stavbu řídí i provádějí. Do tunelu od vjezdového portálu
u Kyšic denně proudí desítky segmentů betonového ostění (foto č. 6) a na pásovém dopravníku (foto č. 7 vpravo)
jej na mezideponii opouštějí tuny vyrubané horniny. Mezi 30 metrů vzdálenými tubusy je nutné vybudovat osm
propojek. „V současné době už pracujeme na čtyřech z nich (foto č. 8),“ říká stavbyvedoucí Ing. Petr Hybský.
V jižním tubusu prováděla divize 5 ve směru od vjezdového portálu betonáž invertů (foto č. 9) – betonů na počvě
tunelu. Na jejich vrchní úroveň pak betonovala desku o mocnosti 40 cm, která bude sloužit jako podklad pro
kolejovou dráhu. Nedávno už betonáři tyto činnosti dokončili v celé délce tunelové trouby. Kromě ražby propojek
ještě odborníci v tunelu stále provádějí sanace segmentového ostění tak, aby splňovalo technické a kvalitativní
podmínky zadavatele stavby. Ražbu severní tunelové trouby o délce 4150 metrů by Viktorka mohla dokončit už letos
na podzim. „Využíváme zkušenosti z ražby prvního tubusu, ten druhý bychom proto mohli dokončit rychleji, než je
naplánováno,“ vysvětlil Ing. Ivor. Prorážka by opět měla proběhnout pod dohledem odborné i laické veřejnosti.
Nejdelší cyklistický nonstop maraton v Evropě, který pořádá spolek Cesta za snem a jehož generálním
partnerem je i letos Metrostav, charakterizuje řada
zajímavých čísel. V roce 2016 (foto) to například bylo:
Závodních týmů
39
Cyklistů
296
Z toho handicapovaných
98
Lidí v doprovodných vozidlech
234
Průjezdních stanovišť v ČR a SR
33
Produkčních v průjezdních stanovištích
132
Hodin celkem strávených v sedle kol = 161 dní!
3861
Ujetých kilometrů = 2x okolo světa!
86 658
Litrů tekutin vypitých během maratonu
4440
Litrů tekutin vypocených cyklisty během MHCM
888
Registrovaných uživatelů webu během závodu
1350
Blogových zpráv
500
Uživatelských fotografií
3000
Za Metrostav v MHCM 2016 bojovaly dva smíšené
týmy. Mimo sportovce a řidiče či osádky doprovodných
vozů se do akce zapojilo ještě 35 dalších kolegů převážně
z Metrostavu, ale i ze Subterry nebo Metrostavu Slovakia.
Pomáhali během startu, v cíli, ale zejména na průjezdních
bodech třeba na Červenohorském sedle. Někteří z nich
museli u stánků vydržet i déle než den a půl. U Radejčína a v Plzni přidali ruku dílu i technici ze staveb divizí 5
nebo 1, kteří v oblasti pracují. V Bratislavě se ke slovenským kolegyním přidali zaměstnanci divize 11. Díky patří
i všem, kdo týmům posílali povzbuzující komentáře.
Pokud máte zájem o spolupráci při Metrostav Handy
Cyklo Maratonu 2017, můžete se o podrobnostech informovat na webu www.cestazasnem.cz nebo napsat na
e-mailovou adresu cyklomaraton@metrostav.cz.
Zdroj Cesta za snem
–red–, foto Miroslav Chaloupka
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Speciál I vyšel 2. 6. 2017 (Speciál II vyjde v říjnu 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob
a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_Special_2017.indd 4
30.05.17 10:38