Metrostav zvládá velké
a složité projekty
2. června 2017 / Speciál I / XXIX
více v článku na str. 2
Ptáme se: Pavla Piláta, generálního
ředitele Metrostavu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Komplikovaná hydraulika
a mechanika pro zvedací most str. 3
A .S.
Další islandská stavba – silniční
tunel Dýrafjörður str. 3
Ovládáme svůj obor
První projekt v Norsku, kam míří
také mostaři divize 5 str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Další zakázka na Slovensku se rozbíhá
Jeden z posledních chybějících úseků dálnice mezi
Bratislavou a Košicemi se začal stavět letos 1. června
a dodavatelsky se na něm bude podílet divize 5. Slovenská
Národní dálniční společnost totiž 6. dubna konečně
podepsala smlouvu se sdružením firem Eurovia SK,
Eurovia CS, Doprastav, Metrostav a Metrostav Slovakia.
Stavba téměř 8km úseku D1 Prešov západ – Prešov jih
potrvá čtyři roky a obsáhne mimo jiné dvě mimořádně
velké MÚK, více než 2km tunel Prešov a 18 mostů.
Za Metrostav se vedoucím projektu stal Ing. Tomáš Daneš.
2
Nabídka na ČVUT
Na ČVUT v Praze se
29. března konal veletrh
pracovních příležitostí
iKariéra. V čele stavebních
firem se tu představil
Metrostav, aby studentům
a absolventům nabídl
zaměstnání v největší české stavební firmě. Personalisté
jim také pomohli sestavit profesní životopis.
Ocenění pro stavby Metrostavu přibývá
Dva projekty jihočeského zastoupení divize 6 – sportovní
přístav v Hluboké nad Vltavou a výrobní areál Stavoklima
v Českých Budějovicích – získaly ocenění v přehlídce
PRESTA – Prestižní stavba jižních Čech 2014–2016. Mezi
nejlepší projekty v soutěži Stavba roku Jihomoravského
kraje 2016 se zařadila Likvidace odpadních vod
dobrovolného svazku Ligary a Parkovací dům v Panenské
ulici v Brně, jenž získal Cenu časopisu Stavebnictví. Obě
díla patří do výborných referencí oblastního zastoupení
divize 1 pro jihomoravský region.
Úspěšná prorážka ve finském podzemí
Raziči divize 5 budují ve finské metropoli část traťových
tunelů metra a stanici Espoonlahti. Na projektu
Länsimetro, který podzemní dráhu prodlužuje z Helsinek
do města Espoo, pracují ve sdružení s místní firmou Destia
už na třetí zakázce. Tým, který tentokrát vede Ing. Ivan
Piršč, tu už 19. května prorážkou pilotního tunelu propojil
východní a západní část tunelu staničního.
1
Metrostav je univerzální firma, která od výstavby pražského metra dospěla přes pozemní stavby až k ovládnutí technologií na kompletní výstavbu silnic a dálnic.
Pracovníci její divize 4 vedení týmem Ing. Zdeňka Ludvíka se třeba v březnu vrátili k modernizaci dálnice D1.
Po zimní pauze se kolegové z provozu mechanizace
a dopravy i ze středisek silničních staveb či betonových
vozovek ovšem vrátili jen na zakázku 06, protože po hladkém povrchu nově rozšířené dálnice D1 v úseku 03 mezi
Hvězdonicemi a Ostředkem, kde vloni také pracovali, už
proudí doprava (foto č. 1). Teď proto modernizují jen celý
levý a část pravého dálničního pásu mezi Psářemi a Souticemi ve čtvrté etapě prací, označené písmenem A.
„Práce jsme zahájili 12. března a od té doby jsme
v celém svěřeném úseku zdemolovali původní konstrukce
určené k odstranění, rozšířili zemní těleso a reprofilovali
i zlepšili původní podkladní vozovkové vrstvy. Mezi kilo-
3
metry 53,100 až 56,120 jsme položili také vrstvu nové
cementové stabilizace a aktuálně zde pokládáme cementobetonový kryt. To je samozřejmě jen výčet našich hlavních činností. Kdybych měl popsat všechno, co dnes na
7,71 km dlouhé trase se 30 stavebními objekty provádíme,
jeden článek by na to nestačil,“ říká Ing. Ludvík.
Divize 4 staví přesně podle harmonogramu
Ve čtvrtek 11. května stavbu za doprovodu generálního
ředitele ŘSD Ing. Jana Kroupy navštívil ministr dopravy
Ing. Dan Ťok (na foto č. 3 se Štefanem Verešpejem ze střediska betonových vozovek divize 4). „Během své exkurze
po modernizované dálnici se přesvědčil, že na našem
úseku všechno běží podle plánu. V červnu uvedeme do
provozu hotový levý jízdní pruh v úseku mezi kilometry
53,100 až 56,120 a dál budeme pokračovat etapou 4B.
Poslední pátou etapu dokončíme letos v listopadu, kdy
naše práce na úseku 06 skončí,“ uzavírá Ing. Ludvík.
Řidiči, projíždějící kolem stavby v každém směru ve
dvou pruzích převážně pravého jízdního pásu, si při cestě
z Prahy do Brna mohou všimnout, že:
u dálničního nadjezdu D1-051 na MÚK Psáře dělníci
provádějí kamennou zádlažbu a terénní úpravy
totéž se děje i u nadjezdu D1-052 o kousek dál
na přesypaném dálničním mostě D1-053 za Dubovkou
probíhá betonáž levé římsy a sanace betonových rámů
poblíž uzavřené odpočívky Střechov usadil velký mobilní jeřáb na hotovou spodní stavbu levého dálničního
mostu D1-054 prefabrikované nosníky vodorovné konstrukce z předpjatého betonu (foto č. 2)
následující dálniční mosty D1-055 a D1-056 se při
současné zakázce nemodernizují
mezi km 53,200 až 53,800 horolezci ve spolupráci
s těžkou technikou zajišťují stabilitu skalního svahu
dálniční most D1-057 nedaleko obce Černýš má rozšířenou mostovku a betonáři pracují na jeho římsách.
Manažer odvětví 2016
V prestižní soutěži Manažer roku se Ing. Josef Neuwirth, dlouholetý ředitel divize 4 a dnes expert v úseku
generálního ředitele Metrostavu, stal nejlepší manažerskou osobností v oboru stavebnictví. Gratulujeme!
Soutěž už po čtyřiadvacáté uspořádaly Svaz průmyslu
a dopravy ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a Česká manažerská asociace.
Účastníci v ní byli hodnoceni dvoukolově, dvěma nezávislými komisemi, které výsledky slavnostně zveřejnily
20. dubna v paláci Žofín. K úspěchu Ing. Neuwirtha (foto
vlevo) přispěl nejen jeho cit pro práci s lidmi, ale jistě
také manažerské krédo Držím slovo, kterým se vždy řídil.
Absolutními vítězi soutěže se stali Marta Nováková z firmy
U & SLUNO a Emil Beber z družstva KOVOBEL.
–red–, foto http://manazerroku.cz/
5
V areálu Palmovka Open Parku rostou díky betonářům
z divize 6 nosné konstrukce objektů PP3 a PP4. Kolegové z Metrostavu Development proto 18. května pozvali
zástupce realitních kanceláří, aby je informovali o současném stavu svého komerčního projektu (foto č. 4).
Generální ředitel Ing. Ondřej Buršík makléřům představil nejen firmu, ale hlavně tým, který má objekty na
starost. Pronájmem komerčních nemovitostí se v něm
zabývá Mgr. Jana Hüttelová, která v Realitním centru
Metrostav_Special_2017.indd 1
6
4
téměř denně klientům prezentuje nabízené prostory. „Intenzivně jednáme s nájemci a doufáme, že v brzké době
budeme moci potvrdit prvního,“ říká. Po představení
projektu si účastníci setkání prohlédli stavbu, kterou řídí
tým Ing. Stanislava Červeného z divize 3. V květnu už
postoupila do pátého nadzemního podlaží (foto č. 5).
Výstavba objektů PP3 a PP4 a rekonstrukce památkově chráněné tovární haly označované jako POP0 probíhá
podle návrhů ateliéru Aulík Fišer Architekti (foto č. 6).
Všechny tři budovy dohromady nabízejí 26 000 m² kance-
lářských, maloobchodních a skladových ploch s efektivně
využitelnými půdorysy, které flexibilně umožní kombinovat open space s klasickými uzavřenými kancelářemi.
Tomu budou odpovídat i možnosti variantního umístění
a dispozice sociálních zařízení a kuchyněk.
Dokončení výstavby celého komplexu vedle sídla
Metrostavu, který zviditelní zachovaný tovární komín,
je naplánované na duben roku 2018. Více informací se
dozvíte na webu www.metrostavdevelopment.cz.
–red–, foto archiv stavby
30.05.17 10:38