strana 3

Část trati je hotová

Mezi Rokycany a Plzní, kde pracuje Metrostav jako lídr

ve sdružení s firmou Subterra na modernizaci železnice, neroste jen ejpovický tunel. Přestavovaný 14 km

dlouhý úsek III. železničního koridoru zahrnuje i mnoho

dalších objektů, z nichž řada je už v provozu.

V úseku Rokycany–Ejpovice jezdí vlaky po zrekonstruované trati už od prosince roku 2014. Pasažéři využívají pohodlnější nástupiště na modernizované zastávce

Klabava (foto č. 1), kde jim cestu nově usnadňuje i podchod (foto č. 2). Aby kolegové ze Subterry mohli položit

železniční svršek pro rychlejší jízdu, museli v tomto úseku

pracovníci z provozu mostů a ŽBK divize 5 vedení Milanem Špičkou přestavět či upravit přes dvacet propustků

či mostů (foto č. 3 a 4). Nová železniční stanice Ejpovice

(foto č. 5) je stejně jako ostatní modernizovaná nádraží

bezbariérově přístupná výtahem (foto č. 6). Pohodlnější

cestování v tomto úseku trati přispělo k tomu, že se už

všichni těší, jak stejně příjemně dojedou až do Plzně.

MAPA TRASY

Zastavení na mostech

Chrást

původní trať

Hned dvě parní lokomotivy (foto č. 1) mohli 10. listopadu 2015 obdivovat milovníci vlaků v Plzni. Posloužily

jako břemena při zatěžovacích zkouškách železničních

mostů, které v rámci modernizace trati Rokycany–Plzeň postavil tým Milana Špičky z divize 5.

Zkoušky vedli odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT

na konstrukcích mostů v přestavěné první traťové koleji.

Dva obři s celkovou hmotností 350 tun – lokomotiva z plzeňského Iron Monument Clubu označená číslem 475.111

a přezdívaná Šlechtična a stroj Českých drah 556.0506

zvaný Štokr (foto č. 2) – se prvně setkali na mostě přes

Úslavu. Po dosud nemodernizované koleji vedle nich projížděly vlaky (foto č. 3) oběma směry. Za stejných podmínek prošly zkouškou i mosty přes Potoční ulici a Hrádecký

potok (foto č. 4) a nad ulicí Mohylová (foto č. 5).

„Nosné konstrukce se při zatěžovacích zkouškách prohnuly jen asi na 80 % přípustné hodnoty, což představuje

dobrý soulad provedeného díla s výpočetními modely.

modernizovaná trať

Dýšina

tunel Ejpovice

ÚJEZD

Plzeň

DOUBRAVKA

ČERVENÝ

HRÁDEK

Klabava

Kyšice

Ejpovice

Rokycany

TUNEL EJPOVICE – PODÉLNÝ PROFIL TRASY

500

1000

1500

2000

2500

3000

Tunel HOMOLKA

délka 2650 m

1

1

2

3

4

5

2

6

7

3500

4000

Tunel CHLUM

délka 1220 m

Mezideponie

Portálový jeřáb

Úpravna vody

Míchací centrum

Hala údržby

VN trafo

Buňkoviště

2

1

3

2

4

5

1

7

6

3

3

1

2

4

4

3

4

Základem modernizace trati Plzeň–Rokycany je železniční tunel Ejpovice

5

6

Metrostav_Tunely_C_verejnost_2016.indd 3

Sdružení Metrostavu a Subterry, které vede tým Ing. Tomáše Kohouta z divize 5, přestavuje mezi Rokycany a Plzní

celkem 20,237 km železniční trati. Díky výstavbě tunelu Ejpovice (mapa) se trasa po skončení díla zkrátí na

14,147 km, které vlaky budou moci projíždět traťovou rychlostí až 160 km/h. Jízda bude bezpečnější a komfortnější.

Tunel Ejpovice, který buduje divize 5 pod vedením Ing. Štefana Ivora, musí překonat kopce Homolka a Chlum

(podélný profil), které mají odlišné geologické složení. Zatímco Homolka je z tektonicky porušených měkčích břidlic,

Chlum je z tvrdých spilitů. Tunelovací stroj (TBM), který obě trouby vyrazí, byl proto u německé firmy Herrenknecht

navržen jako razicí konvertibilní štít EPB/hardrock. Pro jeho start Metrostav připravil jámu u východního portálu

(letecký pohled). Nejtěžší části TBM dorazily do Čech po Labi do Lovosic v listopadu 2014 (foto č. 1). Nedaleko

stavby už v té době čtyři měsíce pracovala betonárna na výrobu segmentů prefabrikovaného ostění v Dýšině (foto

č. 2). Pro obě tunelové trouby musí dohromady vyrobit 4140 ks prstenců s vnějším průměrem 9,5 m, šířkou 2 m,

tloušťkou 0,4 m a hmotností 60 tun. Každý z nich složí osm segmentů. TBM S-799, pojmenovaný Viktorie, se po

křtu a uložení posvěcené sošky sv. Barbory do portálu budoucího tunelu pustil do práce 23. ledna 2015. Při své

první cestě razil jižní tunelovou troubu (foto č. 3), ze které prokoukl do západního portálu u Plzně-Doubravky

7. června 2016 (foto č. 4). Stavbaři teď jeho štítovou část rozeberou a auty převezou zpět na druhou stranu tunelu,

závěs protáhnou zpátky tunelem. Stroj smontují, repasují a znovu postaví na start k ražbě severního tubusu.

5

Menší průhyb jsme očekávali, protože jsme už z laboratorních zkoušek firmy SQZ měli potvrzené, že beton mostovek měl větší pevnost a tuhost, než bylo požadováno.

Podle závěrů zatěžovacích zkoušek tedy všechny mosty

plně vyhověly požadavkům a 13. listopadu byly uvedeny

do provozu. Do března 2016 se bude jezdit souběžně po

nových konstrukcích v koleji číslo 1 a po starých v koleji

číslo 2. Části mostů ve druhé koleji začneme budovat na

jaře a jejich zkoušky proběhnou koncem července 2016,“

uzavřel po zatěžovacích zkouškách Ing. Tomáš Wangler,

specialista pro mosty a železniční stavby z divize 5.

08.06.16 10:00