11. června 2016 / Tunely DOD
Náročná stavba divize 1 str. 2
Ptáme se: Ing. Štefana Ivora,
vedoucího ražeb str. 2
Prorážka dosud nejdelšího tunelu
Metrostavu str. 2
M I M O Ř Á D N É
V Y D Á N Í
U Plzně i Veitastrondu
Na trati z Plzně do Rokycan str. 3
Fotoreportáž: Přebírka razicího stroje
pro tunel Ejpovice str. 4
Další patent Metrostavu se týká
tunelových propojek str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Partner z Faerských ostrovů
Zástupci Metrostavu – viceprezident Skupiny Metrostav
Ing. František Kočí a Ing. Ján Dudáš – podepsali
2. listopadu 2015 memorandum o budoucí spolupráci
s představiteli stavební společnosti J&K Petersen
Contractors z Faerských ostrovů. Její generální ředitel
Stein Olvur Petersen, technický ředitel Eyðfinn Lenvig
a projektový manažer Dánial Pauli Davidsen poté navštívili
stavbu tunelu Ejpovice. Spolupráce se týká podání nabídky
na výstavbu dvou podmořských tunelů.
Prorážka v Norsku
Raziči divize 5 vedení
Ing. Pavlem Bürgelem
prorazili 4. listopadu 2015
ve dvě hodiny v noci tunel
Veitastrond v Norsku do
jižního portálu. Ražbu
1565 metrů dlouhého tubusu
provedli metodou Drill & Blast a trvala jim devět měsíců.
BeMo postaví další německý tunel
Kolegové z BeMo Tunnelling získali zakázku na výstavbu
nového německého železničního tunelu Zierenberger.
Více než 870 m dlouhý nový jednokolejný tunelový tubus
s objemem výlomu 114 000 m³ vyrazí rovnoběžně s již
provozovaným tunelem. Práce na celkem 936 m dlouhé
podzemní stavbě by měly skončit v únoru 2018.
Giulia dorazila
Pracovníci firmy BeMo
Tunnelling, která je dceřinou
společností Metrostavu,
ukončili 7. září 2015 ražby
2048 metrů dlouhého
úseku dvojkolejného tunelu
lehkého metra v Karlsruhe.
Práci pomocí bentonitového štítu Giulia provedli ve velmi
složitých podmínkách jen 5–7 metrů pod centrem města
s nepřerušenou dopravou. Jak je vidět z fotografie,
stavební jáma, do níž stroj prorazil, byla více než způli
zaplněna vodou vytvářející protitlak ke štítu.
1
Tunel Poľana na slovenské dálnici D3
Stavbu 860 m dlouhého tunelu Poľana, který Metrostav
buduje spolu s Doprastavem, řídí Ing. Jiří Břichňáč
z divize 5. Slavnostní prorážka dostavované pravé trouby
se konala vloni 7. září, letos 13. května v ní betonáři
dokončili definitivní ostění. Tunel má být hotový už v říjnu.
Nejnovější úspěch ve Finsku
Metrostav získal další zakázku v Helsinkách – raziči
divize 5 vedení týmem Ing. Aleše Gotharda zde prodlouží místní metro. Zakázka, na níž budou opět pracovat ve sdružení s firmou DESTIA, zahrne zejména
ražbu dvou tunelů v úhrnné délce 2770 m a stanice
Espoonlahti. Smlouvu o provedení díla podepsali
18. dubna 2016 (foto zprava) Matti Kokkinen, generální ředitel investora, kterým je Länsimetro, Minna Heinonen, viceprezidentka DESTIA, a obchodní náměstek
divize 5 Ing. Jan Kvaš, MBA. Ražby začaly 1. června.
Metrostav_Tunely_C_verejnost_2016.indd 1
2
Česko, tunel Ejpovice, železniční trať Plzeň–Rokycany
Délka každého ze dvou jednokolejných tunelů
4150 m
Způsob ražeb
kombinovaný stroj EPB/hardrock
Průměr řezné hlavy
9840 mm
Ostění
prstencové z betonu s rozptýlenou výztuží
Začátek ražeb
leden 2015
Prorážka jižního tubusu (foto č. 1)
7. června 2016
Vedoucí ražeb
Ing. Štefan Ivor, divize 5
Norsko, tunel Bjørnebakkane u Veitastrondu (foto č. 2)
Délka silničního tunelu
1565 m
Způsob ražeb
Drill&Blast
Profil tunelu
od 69 do 45 m²
Ostění
stříkaný drátkobeton
Začátek ražeb
srpen 2014
Ukončení ražeb
listopad 2015
Vedoucí projektového týmu Ing. Pavel Bürgel, divize 5
Mimořádné číslo novin Metrostavu
Tunely DOD/2016
vyšlo 11. června ke dni otevřených dveří
při prorážce tunelu Ejpovice
08.06.16 10:00