Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 4
Od dokončovaného tunelu Bjørnebakkane k rozpracovanému Jobergu
Norsko je zemí fjordů i hor a právě tamější Skandivské pohí nazí stavbařům pracovní příležitosti – zjeho
svahů totiž často padají laviny shu nebo kamení, před kterými se silnice musí chránit v tunelech. Divizi5 se
vseverských zech daří a v Norsku dnes pracuje hned na dvou podzemch dílech najednou. Více než 1,5km
dlouhý tunel Bjørnebakkane u Veitastrondu (foto č. 1, 2) zal tým vedený Ing. Pavlem Bürgelem razit v srpnu2014
a již letos na podzim by měl sloužit veřejnosti. V říjnu 2015 začal tým Ing. Ivana Piršče (foto č. 3) stavbu
dvoukilometrového tunelu Joberg (foto č. 4), jež má skončit včervnu 2017. Fotoreportáž vznikla v březnu 2016.
Červen 2014 – zástupci Metrostavu převzali od firmy Herrenknecht razicí stroj
Tunelovací stroje Tonda a Ala, které vyrazily traťové tunely metra V.A, měly průměr řezné hlavy asi 6 metrů
akaždý vážil 900 tun. Stroj pro ražbu tunelu Ejpovice (foto č. 1, 2, 3) má průr téměř očtyři metry větší aží
dvojnásobek. V továrně ve Schwanau dostal číslo S-799, později u Plzně jméno Viktorie a oproti předchůdcům vm
má osádka víc místa k pohybu (foto č. 4). Odborníky zMetrostavu v červnu 2014 do Německa doprovázel světově
uznávaný specialista – anglický konzultant John Foster. Všichni přítomní tehdy museli funkčnost stroje prověřit do
detailů podle přejímacího protokolu (foto č. 5). Více informací na internetu a Facebooku Metrostavu.
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo Tunely DOD/2016 vyšlo 11. 6. 2016 (vzniklo kompilací již zveřejněných materiálů) / Složení redakční rady Ing.J.Pavlíček (předseda), Ing.J.Kavan, Ing. V. Kostiha, P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,
Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto Ing. J. Junek / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37,
Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejný.
Rekordní ražby TBM
Zakázku na modernizaci železnní trati mezi Rokyca-
ny a Plzní řídí sdružení Metrostavu a Subterry. Ražby
tunelu Ejpovice ale provádí jen divize 5 Metrostavu.
Její tým vedený Ing. Štefanem Ivorem vyrazil 23.červ-
na2015 v jižm ejpovicm tubusu rekordních 32 metrů
za den. Největší razicí št TBM v České republice se
jménem Viktorie překonal počáteční obtíže se složitou
geologií avrežimu EPB rychle postupoval kuedu. Po-
dešel sedlo mezi kopci Homolka a Chlum, v němž právě
teď vrežimu hardrock dokončil boj s extra tvrdými spility.
1
Vynález pro Ejpovice
U tunelů se z bezpečnostch důvodů prodějí pro-
pojky mezi souběžnými tubusy. Pracovníci Metrostavu
vynalezli způsob, jak jejich výstavbu zjednodušit.
Utunelů ražených mechanizovaným štem avystro-
jených železobetonovým segmentovým ostěním se pro-
pojky provájí dovystrojeného tubusu, přičemž se část
již smontovaného ostění musí odstranit. Zásah doněj je
ale technicky náročný anákladný, prote se jeho okolní
části musí zabezpečit podpůrnou konstrukcí nebo jednot-
livé tybinky přikotvit. Ing.Karlu Rösslerovi, PhD., zúseku
výrob-technického ředitele Metrostavu adr. Ing.Petru
tkovi zdivize5 se podilo nat lepší ře. Železobe-
tonové segmenty upravili tak, že jsou dostatně pevné,
aby se jejich část mohla pro ražbu propojek odstranit.
Koncem roku 2015 vydal Úřad průmyslového vlastnictví
najejich vynález patentovou listinu. Gratulujeme!
Metrostav toto řešení poprvé vyívá při stavbě pro-
pojek tunelů Ejpovice amůže je uplatnit inadalších tune-
lových stavbách vystrojených železobetonovým ostěním.
Ing.Jaror Šob
Mezinárodní ocenění
Metrostav je v současné době největší česká staveb-
ní firma a dokáže provádět rozsáhlé i komplikované
zakázky všeho druhu doma i v zahraní. Dokládá to
i stavba Trojsho mostu, který byl vyhlášen za nej-
lepší evropskou ocelovou mostní konstrukci roku, když
v soutěži The European Steel Design Awards 2015
skal od Evropsho sdružení ocelových konstruk
Award of Excellence. Od té doby se dočkal i několika
dalších významných ocenění.
Mezinárodní porota vízství v The European Steel
Design Awards ovodnila: „Trojský most je působivým
lem, které maže hranice mezi architekturou ainžer-
skými dovednostmi. Obloukový most má známý základní
koncept, který byl skle navržen adodetailu zpracon.
Konstrukce prokazuje všestrannou použitelnost oceli
snosm obloukem aupředenou sítí závěsů večtyřech
rovinách, která tvoří stěnu a dovolila vybudovat nízký
avelmi štíhlý oblouk. Spolu s odpovídajícím postupem
výstavby bylo vytvořeno skutečně krásné dílo umožňu-
cí přenesení velkých zatíže. Most propaguje kvalitu
ocelových konstrukcí svou viditelně štíhlou konstrukcí
aelegancí. Účinné osvětlení zdůrazňuje jeho tvarové vy-
jádření. Komise byla zejména potěšena spojením expre-
sivního designu azručnosti moderní průmyslové výroby.
Trojský most jako sochské dílo krásně doplňuje hlav
město České republiky.
Trojský most postavilo sdružení divizí 2 a5 podle návr-
hu doc.Ing.arch. Romana Kouckého, Ing.Ladislava Šaš-
ka, CSc., Ing.Jiřího Petráka aIng.arch.akad.arch.Li-
bora Kábrta. Pracovali naněm zaměstnanci téř všech
divizí Metrostavu a dalších čtyř firem jeho Skupiny.
Gratulace patří také ocelářům divize 3, ktí se významně
poleli navýrobě amontáži ocelových konstruk.
Most nac získal i Cenu hl. města Prahy v soutěži
Česká dopravní stavba 2014 a nominaci na titul Stavba
roku 2015. V dubnu 2016 se stal Mostm dílem r. 2014.
red, foto Josef Husák
Poslední půlkilometr
Zeminovému štítu Viktorie, který razí jižní tubus tu-
nelu Ejpovice, chyběl nazačátku května 2016 vyrazit
poslední půlkilometr. Hotový tunel (foto č. 1) za ním se
prodloužil navíc než 3,6 kilometru. Následně se řez
hlava začala potýkat stvrdými horninami kopce Chlum.
V Homolce jsme se pohybovali stále vezhruba stej-
m horninovém masivu změích břidlic skřemenmi
žílami. Natvrdé spility jsme narazili asi po250 metrech
pod Chlumem, kde jsme stroj přestavili nahardrock,“ říká
vedoucí projektu ražeb Ing.Štefan Ivor zdivize 5.
Osádka stroje musela vpravidelných intervalech kon-
trolovat aměnit řezné nástroje, které se důsledkem ražby
opotřebovávaly. Viktorka má vhlavě (foto č. 2) 154škrá-
bach zubů, které se opravovat nedají amusí se nahra-
zovat. Valivých dt má55a i přestavbě na hardrock
se musely z pměru 18 palců zvětšit na 19. „Pokud mají
dláta vpádku lisko, můžeme jejich starý kroek (foto
č. 3), který rozrušuje horninu, asi čtyřikrát vynit zano-
vý (foto č.4). Někdy je ale lisko poškozené už napopr
adisk musíme nahradit ihned,“ konstatuje Ing.Ivor.
Kromě jní trouby pracovala divize 5 i na propojce
číslo6, která vychází zedem vyhloubené technologic-
ké šachty. „Můžeme tak jižní tunel vidět iz vnějšku (foto
č. 5). Jeho prorážku ale provedeme až vprůhu ražby
severního tubusu,“ uzavírá stavbyvedoucí Václav Anděl.
red, foto Jiří Junek aVáclav Anděl
5
4
3
2
1
32
1
4 5
2
3 4
Metrostav_Tunely_C_verejnost_2016.indd 4 08.06.16 10:00

 

Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav Tunely/2016, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (388 ms)

Rendering Strana 4 (102652): (0/1) (413 ms)

Rendering Strana 3 (102648): (0/1) (413 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2971/vth118984-1.jpg

 i2971/vth118988-1.jpg

 i2971/bg102652.svg

 i2971/vth118976-1.jpg

 i2971/vth118979-1.jpg