strana 4

Poslední půlkilometr

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Vynález pro Ejpovice

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Zeminovému štítu Viktorie, který razí jižní tubus tunelu Ejpovice, chyběl na začátku května 2016 vyrazit

poslední půlkilometr. Hotový tunel (foto č. 1) za ním se

prodloužil na víc než 3,6 kilometru. Následně se řezná

hlava začala potýkat s tvrdými horninami kopce Chlum.

„V Homolce jsme se pohybovali stále ve zhruba stejném horninovém masivu z měkčích břidlic s křemennými

žílami. Na tvrdé spility jsme narazili asi po 250 metrech

pod Chlumem, kde jsme stroj přestavili na hardrock,“ říká

vedoucí projektu ražeb Ing. Štefan Ivor z divize 5.

Osádka stroje musela v pravidelných intervalech kontrolovat a měnit řezné nástroje, které se důsledkem ražby

opotřebovávaly. Viktorka má v hlavě (foto č. 2) 154 škrábacích zubů, které se opravovat nedají a musí se nahrazovat. Valivých dlát má 55 a při přestavbě na hardrock

U tunelů se z bezpečnostních důvodů provádějí propojky mezi souběžnými tubusy. Pracovníci Metrostavu

vynalezli způsob, jak jejich výstavbu zjednodušit.

U tunelů ražených mechanizovaným štítem a vystrojených železobetonovým segmentovým ostěním se propojky provádějí do vystrojeného tubusu, přičemž se část

již smontovaného ostění musí odstranit. Zásah do něj je

ale technicky náročný a nákladný, protože se jeho okolní

části musí zabezpečit podpůrnou konstrukcí nebo jednotlivé tybinky přikotvit. Ing. Karlu Rösslerovi, PhD., z úseku

výrobně-technického ředitele Metrostavu a dr. Ing. Petru

Vítkovi z divize 5 se podařilo najít lepší řešení. Železobetonové segmenty upravili tak, že jsou dostatečně pevné,

aby se jejich část mohla pro ražbu propojek odstranit.

Koncem roku 2015 vydal Úřad průmyslového vlastnictví

na jejich vynález patentovou listinu. Gratulujeme!

Metrostav toto řešení poprvé využívá při stavbě propojek tunelů Ejpovice a může je uplatnit i na dalších tunelových stavbách vystrojených železobetonovým ostěním.

Ing. Jaromír Šob

1

Rekordní ražby TBM

1

2

3

Zakázku na modernizaci železniční trati mezi Rokycany a Plzní řídí sdružení Metrostavu a Subterry. Ražby

tunelu Ejpovice ale provádí jen divize 5 Metrostavu.

Její tým vedený Ing. Štefanem Ivorem vyrazil 23. června 2015 v jižním ejpovickém tubusu rekordních 32 metrů

za den. Největší razicí štít TBM v České republice se

jménem Viktorie překonal počáteční obtíže se složitou

geologií a v režimu EPB rychle postupoval kupředu. Podešel sedlo mezi kopci Homolka a Chlum, v němž právě

teď v režimu hardrock dokončil boj s extra tvrdými spility.

Mezinárodní ocenění

2

se musely z průměru 18 palců zvětšit na 19. „Pokud mají

dláta v pořádku ložisko, můžeme jejich starý kroužek (foto

č. 3), který rozrušuje horninu, asi čtyřikrát vyměnit za nový (foto č. 4). Někdy je ale ložisko poškozené už napoprvé

a disk musíme nahradit ihned,“ konstatuje Ing. Ivor.

Kromě jižní trouby pracovala divize 5 i na propojce

číslo 6, která vychází z předem vyhloubené technologické šachty. „Můžeme tak jižní tunel vidět i z vnějšku (foto

č. 5). Jeho prorážku ale provedeme až v průběhu ražby

severního tubusu,“ uzavírá stavbyvedoucí Václav Anděl.

–red–, foto Jiří Junek a Václav Anděl

4

5

Červen 2014 – zástupci Metrostavu převzali od firmy Herrenknecht razicí stroj

Tunelovací stroje Tonda a Adéla, které vyrazily traťové tunely metra V.A, měly průměr řezné hlavy asi 6 metrů

a každý vážil 900 tun. Stroj pro ražbu tunelu Ejpovice (foto č. 1, 2, 3) má průměr téměř o čtyři metry větší a váží

dvojnásobek. V továrně ve Schwanau dostal číslo S-799, později u Plzně jméno Viktorie a oproti předchůdcům v něm

má osádka víc místa k pohybu (foto č. 4). Odborníky z Metrostavu v červnu 2014 do Německa doprovázel světově

uznávaný specialista – anglický konzultant John Foster. Všichni přítomní tehdy museli funkčnost stroje prověřit do

detailů podle přejímacího protokolu (foto č. 5). Více informací na internetu a Facebooku Metrostavu.

3

1

2

4

Metrostav je v současné době největší česká stavební firma a dokáže provádět rozsáhlé i komplikované

zakázky všeho druhu doma i v zahraničí. Dokládá to

i stavba Trojského mostu, který byl vyhlášen za nejlepší evropskou ocelovou mostní konstrukci roku, když

v soutěži The European Steel Design Awards 2015

získal od Evropského sdružení ocelových konstrukcí

Award of Excellence. Od té doby se dočkal i několika

dalších významných ocenění.

Mezinárodní porota vítězství v The European Steel

Design Awards odůvodnila: „Trojský most je působivým

dílem, které maže hranice mezi architekturou a inženýrskými dovednostmi. Obloukový most má známý základní

koncept, který byl skvěle navržen a do detailu zpracován.

Konstrukce prokazuje všestrannou použitelnost oceli

s nosným obloukem a upředenou sítí závěsů ve čtyřech

rovinách, která tvoří stěnu a dovolila vybudovat nízký

a velmi štíhlý oblouk. Spolu s odpovídajícím postupem

výstavby bylo vytvořeno skutečně krásné dílo umožňující přenesení velkých zatížení. Most propaguje kvalitu

ocelových konstrukcí svou viditelně štíhlou konstrukcí

a elegancí. Účinné osvětlení zdůrazňuje jeho tvarové vyjádření. Komise byla zejména potěšena spojením expresivního designu a zručnosti moderní průmyslové výroby.

Trojský most jako sochařské dílo krásně doplňuje hlavní

město České republiky.“

Trojský most postavilo sdružení divizí 2 a 5 podle návrhu doc. Ing. arch. Romana Kouckého, Ing. Ladislava Šaška, CSc., Ing. Jiřího Petráka a Ing. arch. akad. arch. Libora Kábrta. Pracovali na něm zaměstnanci téměř všech

divizí Metrostavu a dalších čtyř firem jeho Skupiny.

Gratulace patří také ocelářům divize 3, kteří se významně

podíleli na výrobě a montáži ocelových konstrukcí.

Most navíc získal i Cenu hl. města Prahy v soutěži

Česká dopravní stavba 2014 a nominaci na titul Stavba

roku 2015. V dubnu 2016 se stal Mostním dílem r. 2014.

–red–, foto Josef Husák

3

4

Od dokončovaného tunelu Bjørnebakkane k rozpracovanému Jobergu

5

Norsko je zemí fjordů i hor a právě tamější Skandinávské pohoří nabízí stavbařům pracovní příležitosti – z jeho

svahů totiž často padají laviny sněhu nebo kamení, před kterými se silnice musí chránit v tunelech. Divizi 5 se

v severských zemích daří a v Norsku dnes pracuje hned na dvou podzemních dílech najednou. Více než 1,5 km

dlouhý tunel Bjørnebakkane u Veitastrondu (foto č. 1, 2) začal tým vedený Ing. Pavlem Bürgelem razit v srpnu 2014

a již letos na podzim by měl sloužit veřejnosti. V říjnu 2015 začal tým Ing. Ivana Piršče (foto č. 3) stavbu

dvoukilometrového tunelu Joberg (foto č. 4), jež má skončit v červnu 2017. Fotoreportáž vznikla v březnu 2016.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo Tunely DOD/2016 vyšlo 11. 6. 2016 (vzniklo kompilací již zveřejněných materiálů) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. J. Kavan, Ing. V. Kostiha, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravili Ing. L. Svobodová, foto Ing. J. Junek / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_Tunely_C_verejnost_2016.indd 4

08.06.16 10:00