19
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
1. listopadu 2021
ročník 33
Na Orlíku startuje velká stavba. Ochrání před extrémní povodní
Zabezpečit vodní dílo Orlík před negativními vlivy povodňových průtoků a zajistit převedení desetitisícileté vody pod kontrolu má rozsáhlá modernizace přelivu (vizualizace) na největším, nejvyšším a nejmohutnějším vodním díle v řetězu vltavských přehrad. Během následujících pěti let se o ni postará Ing. Tomáš Beržinský s kolegy z divize 6.
Martina Vampulová, vizualizace Povodí Vltavy, státní podnik, foto Petr Adámek
R
ekonstrukce, která byla slavnostně zahájena 20. října za účasti ministra zemědělství, zástupců Povodí Vltavy a Metrostavu (foto dole), bude zahrnovat mostní, podzemní i vodohospodářskou část vodního díla. Vtokový objekt, kterým bude zajištěna potřeba kapacit pro převedení kontrolní povodně, bude umístěn na pravém břehu Vltavy v předpolí hráze. Musí být co nejblíže hrázi, aby bylo možné využít pouze krátký odpadní kanál. Vlastní vtok je navržen v blízkosti točny a rampy lodního výtahu, jehož rekonstrukci tým divize 6 nedávno dokončil.
„Konstrukci vtokového objektu budeme provádět z vodostavebního mrazuvzdorného železobetonu. Bude rozdělen na tři samostatné oddilatované části, přičemž každá bude mít samostatný hrazený otvor. Každé pole bude hrazeno jezovým segmentovým uzávěrem, který bude zajištěn proti zamrznutí,“ popisuje Ing. Beržinský. Jednotlivé segmenty bude možné mechanicky ovládat, a to pomocí tzv. Gallových řetězů. Zvedací mechanismy budou umístěny v nových strojovnách. Stavební jímku bude tvořit převrtávaná pilotová stěna, jejíž stabilitu zajistí horninové svorníky ze závitové oceli.
přehrada díky dalšímu přelivu zvládne větší povodeň, než jakou známe z roku 2002
Skluz, jehož profil se bude skládat z obdélníkových profilů se skokově se snižujícími rozměry, bude rozdělen na část krytou a otevřenou. Vyústění do nádrže Kamýk je navrženo ve formě tzv. „lyžařského můstku“. Dno konce vzdutí bude namáháno dynamicky tekoucí vodou, a proto bude potřeba jej opevnit. „Opevnění zajistíme pomocí prefabrikovaných železobetonových desek a i zde využijeme vodostavební mrazuvzdorný železobeton,“ doplňuje Ing. Beržinský. Podobně jako vtokový objekt i skluz bude rozdělen na tři oddilatované celky.
Kromě prací na vlastním vodním díle musí stavbaři divize 6 vybudovat i nové přemostění příjezdové komunikace. Čekají je náročné práce a určitě využijí pomoci kolegů z jiných divizí.
Proč původní přelivy nestačí?
Modernizace přelivu orlické přehrady souvisí především s bezpečnou a spolehlivou funkcí celého vodního díla, které bylo dokončeno před 60 lety.
Přehrada má přelivy samozřejmě od chvíle, kdy byla navržena. Těmi současnými může protékat přibližně 2100 m3 vody, a to je méně než při povodni 2002, kdy byl průtok 3900 m3 za sekundu, čili více než tisíciletá povodeň. Díky doplňkovému přelivu přehrada bezpečně zvládne desetitisíciletou povodeň, která odpovídá průtoku 5300 m3 za sekundu.
Bezpečnostní přeliv mimo těleso hráze bude mít tři pole hrazená segmentovými uzávěry, zakrytou část a železobetonový skluz dlouhý 367 m a široký 16 m.
Stavba si vyžádá některá omezení. Od srpna 2022 do března 2023 státní podnik Povodí Vltavy sníží hladinu přehrady. Zároveň bude zhruba od března 2024 do října 2025 omezena doprava po silnici přes korunu hráze.