Metrostav Norge
Nové projekty na ražby tunelů v Norsku
Na začátku roku 2020 vznikla v rámci Skupiny Metrostav norská dceřiná společnost Metrostav Norge AS. Účelem založení nového ryze norského subjektu byla stabilizace dosavadního působení v Norsku a snaha zatraktivnit společnost většímu množství investorů. Předmětem podnikání firmy je ražba tunelů (foto) a výstavba železobetonových konstrukcí a mostů.
Text i foto společnost Metrostav Norge AS
P
ár měsíců po vzniku této společnosti však vypukla pandemie covidu-19, která Norsko na rok izolovala od okolního světa, a realizace plánů rozvoje společnosti v této zemi musela být posunuta. Vzhledem k nemožnosti do Norska cestovat bylo prakticky neuskutečnitelné společnost vybavit místním personálem a významně se také snížil objem obchodních případů. Řadu plánovaných zakázek totiž investoři posunuli na období po pandemii.
Ve snaze uplatnit volné tunelářské kapacity a zajistit tolik potřebné obraty se společnost začala rozhlížet po obchodních příležitostech i mimo svůj „domovský“ trh. Ve stejné době uspěla společnost SBT Sverige ve výběrovém řízení na realizaci projektu prodloužení trasy metra Järfälla ve švédském Stockholmu a potřebovala doplnit část svých kapacit. V relativně krátké době byla podepsána smlouva mezi švédskou Subterrou a norským Metrostavem na realizaci části ražebních prací. Je ironií osudu, že se první projekt norského Metrostavu začal realizovat ve Švédsku. Tato vzájemná výpomoc je i s odstupem času stále velmi kladně hodnocena zástupci obou společností.
metrostav norge as uspěl v několika výběrových řízeních a může na norském trhu naplňovat své plány
Spolupráce na prodloužení metra i kabelový tunel
V tomto roce, po otevření norských hranic, se postupně začaly uskutečňovat a naplňovat původní plány společnosti na norském trhu. Metrostav Norge uspěl v několika výběrových řízeních. Prvním projektem bude výstavba cyklotunelu v Bergenu, následovaný ražbou přístupového tunelu pro prodloužení trasy metra v Oslu. Úspěch společnost zaznamenala i v rámci projektu optimalizace komunikace E39 nedaleko Molde, kde bude provádět výstavbu několika kratších mostů. V jednání je pak doposud finančně největší Metrostavem realizovaný projekt ve Skandinávii, který zahrnuje ražbu kabelového tunelu v Oslu s délkou ražeb přesahující 7 km a ražbu dvou přístupových tunelů. Nyní společnost nabírá místní kvalifikovaný personál a připravuje se na první realizace na území Norska. Ve firmě už pracuje přes 70 stálých zaměstnanců a obrat společnosti by mohl podle aktuální zasmluvněnosti a objemů v jednání v roce 2022 přesáhnout hodnotu miliardu Kč.