Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik rodinných domků staví tým divize 9 ve Vysokém Újezdu u Prahy. Vizualizace: Crestyl.

Divize 9

Brutalistická dominanta inspirovaná perníkem

Masarykovo náměstí v Pardubicích už opět zdobí obchodní dům známý jako Prior. Po 45 letech provozu absolvoval komplexní rekonstrukci, po které zůstaly původní snad jen nosná ocelová konstrukce a plechy fasádního pláště. Od 15. září opět slouží veřejnosti.

Lenka Svobodová, foto archiv Chládek a Tintěra, Pardubice

R

ekonstrukci jsme ve sdružení se společností Chládek a Tintěra, Pardubice, zahájili před třemi lety. Spojení praktických zkušeností jejích techniků s naším know-how v kombinaci s lokálním působením obou společností zafungovalo. Osvědčilo se, a proto v podobném režimu pracujeme i na třech dalších velkých projektech,“ chválí vedoucí projektu Ing. David Stříteský, ředitel oblastního zastoupení divize 9 Metrostavu pro Pardubický a Královéhradecký kraj, který zakázku řídí.

Z původně plánované modernizace se v případě pardubického Prioru (foto) vyklubala totální přestavba celého objektu s téměř dvojnásobným navýšením rozpočtu. Skutečný stav nosných konstrukcí zjištěný v průběhu prací byl totiž zcela nevyhovující. „A to jak po stránce konstrukční, tak kvalitativní,“ říká stavitel Ing. David Hlaváč z firmy Chládek a Tintěra, Pardubice, a doplňuje: „Nejnáročnější částí projektu byla demolice všech stropních konstrukcí a provedení nových. Nejdřív jsme objekt museli dočasně ztužit proti nechtěným pohybům či deformacím. Původní stropní konstrukce totiž zajišťovaly prostorovou tuhost nosné ocelové kostry budovy. Abychom zajistili bezpečnosti pracovníků a vyloučili riziko náhlého kolapsu, museli jsme postup bourání pečlivě plánovat a pohyby prvků nepřetržitě monitorovat. Objekt přitom pravidelně kontroloval nejen geodet, ale i statik. V centru města byl složitý i odvoz a likvidace suti. Mezi zajímavosti patřilo provádění tryskové injektáže základových konstrukcí sousedního objektu Atrium Palác Pardubice, protože jsme mezi oběma objekty museli vybudovat podzemní tunel.“

prior v pardubicích byl prvním obchodním domem svého druhu ve východočeském kraji

fáze propojení

Po kolaudaci zrekonstruovaného Prioru, která proběhla posledního srpna, se stavbaři soustředili na dokončení druhé části zakázky – přestavbu 2. nadzemního podlaží Atria Paláce tak, aby po podzemním a přízemním propojení obou obchodních domů vytvořili jejich třetí spojnici. Mohou přitom hodnotit i kvalitu práce kolegů – At­rium Palác totiž v letech 2006–2009 vystavěl také Metrostav.

Všechny práce stavbaři uzavřeli do konce listopadu a kompletně nový obchodní celek by měl začít sloužit veřejnosti ještě před Vánocemi. Jeho historii a dobrou práci stavbařů připomene návštěvníkům v přízemní spojovací lobby plát z původního základního kamene Prioru a nová kamenná deska na počest nedávno dokončené rekonstrukce.

Tvar oken není náhodný

Prior vznikl v letech 1971–1974
ve stylu brutalismu podle návrhu architektky Růženy Žertové. Od roku 1996 patřil společnosti Tesco, která v něm ukončila prodej 6. října 2019. Z původní stavby zůstal zachovaný červeno-oranžový obvodový plášť budovy s typickými osmiúhelníkovými okny upomínajícími na včelí plástve, jež odkazují k místnímu medovému perníku. Barevnost fasády, kterou před 50 lety ještě doplňovaly modré markýzy, inspiroval pardubický znak.

Metrostav DIZ

Stavbaři za provozu metra vyměňují strop nad stanicí Florenc

Tým kolegů z Metrostavu DIZ ve stanici pražského metra Florenc rekonstruují za plného provozu stropní desku o rozloze 5 450 m2, a to včetně kompletní hydroizolace. Zatím největší výzvou je postupná výměna prefabrikovaných předpjatých nosníků, která se musí stihnout v přesně stanovených víkendových výlukách.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto Jakub Červenka

Z

hlediska koordinace je to jeden z nejnáročnějších projektů, co jsem zažil. Během každé víkendové výluky musíme stihnout vyměnit 9 až 12 nosníků, z nichž každý měří 23 metrů a váží 28 tun. Každý záběr tak vyžaduje velmi pečlivou přípravu a promyšlenou logistiku. Na začátku jsme z toho byli nervózní, ale tím, že jde pořád o tentýž proces, můžeme ho postupně ladit a zdokonalovat. V tuto chvíli máme za sebou tři záběry a úspěšně vyměněno 18 z celkových 131 nosníků,“ říká vedoucí projektu Vojtěch Lacina. A dodává: „Při této příležitosti bych chtěl poděkovat projektovému manažerovi Dopravního podniku hlavního města Prahy Danielu Veverkovi. Díky dobré přípravě projektu a profesionálnímu přístupu z jeho strany stavba postupuje bez větších potíží a dle stanoveného harmonogramu.“

V hlavní roli pojízdná střecha

Protože první etapa stavby zasahuje do prostoru nad energoblok a navazující provozní místnosti, které zajišťují provoz metra, stavbaři Metrostavu DIZ musejí používat speciální pojízdnou střechu (foto nahoře), aby ochránili technologie před nepřízní počasí. Když posouvají po kolejnicích provizorní ocelovou konstrukci s rozpětím 25 metrů, z dálky to vypadá, jako když po Florenci cestuje průmyslová hala. „Nejde přímo o náš patent, projekt s tím počítal, ale je pravda, že jsme si konstrukci optimalizovali a přizpůsobili pro co nejefektivnější postup prací. Stejné řešení připravujeme nyní i na druhou etapu, v níž bude potřeba ochránit před deštěm podchod s obchody a nejrůznějším technickým zázemím a původními obchodními jednotkami,“ upřesňuje Vojtěch Lacina. Projekt však v následujících měsících a letech neslibuje pouze hektické rošády s obřími nosníky a práce s pohyblivou střechou, ale i další výzvy. V následujících etapách přibude potřeba postupně překládat inženýrské sítě na provizorní ocelové konstrukce, kterých je v dané lokalitě nespočet, a v poslední třetí etapě pak i demolice komplikované monolitické části stropní desky, která si vyžádá zajištění podchodu.

Na hraně životnosti

Betonová stropní deska ve stanici metra Florenc pochází ze 70. let a kvůli rozsáhlé korozi a porušené hydroizolaci se nebezpečně přiblížila hranici své životnosti. Potvrdila to spousta odborných průzkumů, i laicky srozumitelný fakt, že do stanice dlouhodobě zatéká. Největší zásah dostala původní konstrukce při povodních v roce 2002, kdy byla kompletně zaplavena.

 

Metrostav 21/2022, Tunel
Metrostav 21/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2022, Metrostav Slovakia
Metrostav 21/2022, Ptáme se
Metrostav 21/2022, Fotosloupek
Metrostav 21/2022, Studijní pobyt
Metrostav 21/2022, Číslo
Metrostav 21/2022, Divize 9
Metrostav 21/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 21/2022, Divize 6
Metrostav 21/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 21/2022, Fotoreportáž
Metrostav 21/2022, Tunel

Tunel

Metrostav 21/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2022, Metrostav Slovakia

Metrostav Slovakia

Metrostav 21/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2022, Studijní pobyt

Studijní pobyt

Metrostav 21/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 21/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 21/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 21/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 21/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Article Divize 9 waiting for thumbnails …

Sending statistics …

Rendering Metrostav DIZ (255338): (2/3) (5 ms)

Rendering Divize 9 (255337): (1/3) (8 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6272/item859861.mp4 (7 ms)

 i6272/item859865-small.jpg

 i6272/item859806.svg

 i6272/item859864.svg

 i6272/item859883-small.jpg

 i6272/item859882.svg

 i6272/item859884-small.jpg[p2]

 i6272/vth321871-1.jpg (2x)

 i6272/vth321754-1.jpg (2x)

 i6272/vth321759-1.jpg (2x)

 i6272/vth321764-1.jpg (2x)

 i6272/vth321896-1.jpg (2x)

 i6272/vth321778-1.jpg (2x)

 i6272/vth321781-1.jpg (2x)

 i6272/vth321792-1.jpg[p1]

 i6272/vth321897-1.jpg[p1]

 i6272/vth321814-1.jpg[p1]

 i6272/vth321905-1.jpg[p1]

 i6272/vth321842-1.jpg[p1]

 i6272/item859865-medium.jpg[p3]