Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav DIZ

Stavbaři za provozu metra vyměňují strop nad stanicí Florenc

Tým kolegů z Metrostavu DIZ ve stanici pražského metra Florenc rekonstruují za plného provozu stropní desku o rozloze 5 450 m2, a to včetně kompletní hydroizolace. Zatím největší výzvou je postupná výměna prefabrikovaných předpjatých nosníků, která se musí stihnout v přesně stanovených víkendových výlukách.

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto Jakub Červenka

Z

hlediska koordinace je to jeden z nejnáročnějších projektů, co jsem zažil. Během každé víkendové výluky musíme stihnout vyměnit 9 až 12 nosníků, z nichž každý měří 23 metrů a váží 28 tun. Každý záběr tak vyžaduje velmi pečlivou přípravu a promyšlenou logistiku. Na začátku jsme z toho byli nervózní, ale tím, že jde pořád o tentýž proces, můžeme ho postupně ladit a zdokonalovat. V tuto chvíli máme za sebou tři záběry a úspěšně vyměněno 18 z celkových 131 nosníků,“ říká vedoucí projektu Vojtěch Lacina. A dodává: „Při této příležitosti bych chtěl poděkovat projektovému manažerovi Dopravního podniku hlavního města Prahy Danielu Veverkovi. Díky dobré přípravě projektu a profesionálnímu přístupu z jeho strany stavba postupuje bez větších potíží a dle stanoveného harmonogramu.“

V hlavní roli pojízdná střecha

Protože první etapa stavby zasahuje do prostoru nad energoblok a navazující provozní místnosti, které zajišťují provoz metra, stavbaři Metrostavu DIZ musejí používat speciální pojízdnou střechu (foto nahoře), aby ochránili technologie před nepřízní počasí. Když posouvají po kolejnicích provizorní ocelovou konstrukci s rozpětím 25 metrů, z dálky to vypadá, jako když po Florenci cestuje průmyslová hala. „Nejde přímo o náš patent, projekt s tím počítal, ale je pravda, že jsme si konstrukci optimalizovali a přizpůsobili pro co nejefektivnější postup prací. Stejné řešení připravujeme nyní i na druhou etapu, v níž bude potřeba ochránit před deštěm podchod s obchody a nejrůznějším technickým zázemím a původními obchodními jednotkami,“ upřesňuje Vojtěch Lacina. Projekt však v následujících měsících a letech neslibuje pouze hektické rošády s obřími nosníky a práce s pohyblivou střechou, ale i další výzvy. V následujících etapách přibude potřeba postupně překládat inženýrské sítě na provizorní ocelové konstrukce, kterých je v dané lokalitě nespočet, a v poslední třetí etapě pak i demolice komplikované monolitické části stropní desky, která si vyžádá zajištění podchodu.

Na hraně životnosti

Betonová stropní deska ve stanici metra Florenc pochází ze 70. let a kvůli rozsáhlé korozi a porušené hydroizolaci se nebezpečně přiblížila hranici své životnosti. Potvrdila to spousta odborných průzkumů, i laicky srozumitelný fakt, že do stanice dlouhodobě zatéká. Největší zásah dostala původní konstrukce při povodních v roce 2002, kdy byla kompletně zaplavena.

Divize 6

Rok modernizace na orlíku

Při pohledu na mohutnou hráz (foto) si nelze nevšimnout zářezu ve skalním masivu. Stavbaři vedení Ing. Tomášem Beržinským z divize 6 zde od loňského listopadu pracují na výstavbě přelivu, který má chránit před extrémní povodní. Staveniště se nachází v příkrém svahu a klade mimořádné požadavky na vybavení, organizaci práce a dodržení harmonogramu.

RED, foto Petr Adámek

P

roti účinkům velkých vod je u VD Orlík nutno vybudovat doplňkový bezpečnostního přeliv a skluz s vysokou kapacitou. „Práce byly zahájeny na vzdušní straně hráze objektu vykácením lesního porostu. Poté probíhaly zemní práce a likvidace vytěženého materiálu včetně trhacích prací skalního masivu pod vedením Metrostavu TBR. Zářez v terénu byl po stranách osazen měřicími body pro sledování stability, a tudíž bezpečnosti staveniště. Dále tyto svahy byly a jsou průběžně zabezpečovány sítěmi pro zamezení další degradaci horniny,“ shrnuje Ing. Beržinský. Vznikla také spodní jímka, která ohraničuje stavbu zespodu a ve které byl počátkem listopadu vybetonován zkušební blok. Rozběhly se i další betonáže především podkladních betonů.

Mezi náročné úkoly patřilo získání stavebního povolení pro mobilní betonárku a vývoj vlastní betonové směsi pro konstrukční bloky, která je unikátní svými vlastnostmi na hranicích různých požadavků. Nyní stavbaři pracují na betonových konstrukcích stavebního objektu SO 03 a prioritou je včasné dokončení horní jímky tak, aby na jaře příštího roku mohly odstartovat i betonářské práce na vtoku.

Skupina Metrostav

Kalendář 2023 Stavte s námi!

Tak jako každý rok se zaměstnanci Metrostavu mohou pochlubit originálním firemním kalendářem. Letos v něm kolegové z Útvaru vztahů k veřejnosti ve spolupráci s agenturou Boomerang Communication vybízejí k tvůrčí a trpělivé práci: kalendář představuje 12 staveb, které si můžete zkusit postavit, respektive slepit.

Stavbaři potřebují bagry, jeřáby, buldozery, tuny železa a betonu. Vám ale budou stačit jen nůžky a lepidlo. Kalendář totiž pro každý měsíc obsahuje vystřihovánku k sestavení papírového modelu. Stavby, které se staly předlohami, Metrostav realizoval v posledních letech a řada z nich získala významná ocenění.

Pro konstrukci papírových modelů jsme oslovili přední české modeláře, plány pro tvorbu dodaly architektonické kanceláře a projektanti. S rozměry 470 x 675 mm je to pravděpodobně jeden z největších kalendářů Metrostavu, jeho velikost byla zvolena s ohledem na co největší prostor pro modely staveb. Pokud nemáte přístup k tištěnému kalendáři, nevadí. Plány a návody si můžete stáhnout i na webových stránkách www.metrostav.cz/stavtesnami. Přejeme pevnou ruku, dostatek času, mnoho trpělivosti a hlavně příjemnou zábavu!

RED, foto archiv Metrostavu


 

O ekologizaci elektrárny Mělník se studenty ČVUT

Studenti Fakulty stavební ČVUT v Praze se i nadále setkávají s odborníky Skupiny Metrostav v rámci tzv. Technických čtvrtků. V listopadu byl hostem například Ing. Zdeněk Hošek, který představil projekt v elektrárně Mělník.

Úkolem bylo navrhnout, postavit a uvést do provozu zařízení, které dokáže snížit emise ve spalinách. Rekonstrukce, kterou realizovala společnost Metrostav DIZ, zahrnovala rozsáhlou výměnu kouřovodů a absorbérů. Tato nová technologie umožňuje snížit emise síry a redukovat tuhé znečišťující látky.

Mezi unikátnosti rekonstrukce elektrárny patřila například mohutnost kouřovodů – některé v průřezu dosahovaly velikosti tubusu pražského metra.

Jedním z klíčových úkolů společnosti Metrostav DIZ bylo také navrhnout zařízení jako bezodpadní. Zakázka v elektrárně Mělník trvala čtyři roky a měla několik fází, při nichž bylo potřeba zachovat funkčnost elektrárny.

RED


 

Podpora prevence zdraví zaměstnanců Skupiny Metrostav

Před příchodem zimy a virových nákaz mají již tradičně naši zaměstnanci možnost využít zdarma očkování proti chřipce. Letos jsme připravili v úseku personálního ředitele, odkud zajišťujeme tuto akci i pro zaměstnance vybraných dceřiných společností Skupiny Metrostav, pohodlnější způsob k projevení zájmu o tento benefit a následně jsme již přihlášené zájemce vyzvali k výběru preferované lokality a vyhovujícího termínu prostřednictvím rezervačního systému.

Ze tří stovek zájemců většina využila termíny nabízené přímo na pracovištích na Palmovce a v Horních Počernicích nebo v ordinacích smluvních lékařů v regionech. Pokud se nabízené termíny zájemcům nehodí nebo je nutné očkování naplánované na pracovišti z důvodu oslabeného zdravotního stavu odložit, je možné domluvit si termín přímo v poliklinice Mediclinicu ve Vajgarské ulici u vrchní setry Věry Hamšmídové na telefonním čísle 731 692 525. Pokud jste ještě očkování nestihli, měli byste tak učinit co nejdříve.

Nenechali jste se proti chřipce očkovat? Nezapomínejte na významná preventivní opatření proti nákaze virovým onemocněním – zdravý životní styl, hygienická opatření a také možnost využít tzv. sick days, necítíte-li se dobře.

Ing. Martina Zrcková


 

Třicet let soutěže Stavba roku

V pátek 18. listopadu se v Rudolfinu uskutečnil galavečer u příležitosti významného jubilea prestižní soutěže Stavba roku. Od jejího vzniku totiž uplynulo již třicet let, a tak v rámci této oslavy byla z každého roku vybrána jedna reprezentativní stavba. Mezi oceněnými jsou i projekty, které realizoval Metrostav!

V rámci této rekapitulace, kterou pořádala Nadace ABF ve spolupráci s Českou filharmonií, byly připomenuty všechny tituly a stavby za celých 30 let trvání prestižní soutěže. Zároveň šlo o unikátní přehlídku 30 let v rozvoji stavitelství a architektury samostatné České republiky.

Slavnostního večera se za Skupinu Metrostav účastnili a diplomy převzali: Ing. Jaroslav Heran, generální ředitel Metrostavu (na snímku vpravo), Ing. Aleš Gothard, generální ředitel Metrostavu TBR, a Ing. Záviš Cyrus, vedoucí projektu divize 3.

Mezi stavbami, které byly na akci připomenuty a v minulosti je realizoval Metrostav, jsou: stanice metra Rajská zahrada v Praze 9 (rok 1999, divize 5), rekonstrukce památkového objektu Měšťanská beseda v Plzni (rok 2005, divize 1), nové spojení Praha hlavní nádraží, Masarykovo nádraží – Libeň, Vysočany, Holešovice (rok 2009, divize 5), výstavba Jihozápadní části Pražského okruhu (rok 2011, divize 5) a Městská plavecká hala Louny (rok 2021, divize 8). Je nám ctí, že Metrostav tak získal další uznání za přínos v českém stavitelství.

RED, foto Nadace ABF

Aktuality z Metrostavu i videa 

z našich projektů najdete na

 www.facebook.com/Metrostav 

a na webu www.metrostav.cz

 

Metrostav 21/2022, Tunel
Metrostav 21/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 21/2022, Metrostav Slovakia
Metrostav 21/2022, Ptáme se
Metrostav 21/2022, Fotosloupek
Metrostav 21/2022, Studijní pobyt
Metrostav 21/2022, Číslo
Metrostav 21/2022, Divize 9
Metrostav 21/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 21/2022, Divize 6
Metrostav 21/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 21/2022, Fotoreportáž
Metrostav 21/2022, Tunel

Tunel

Metrostav 21/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 21/2022, Metrostav Slovakia

Metrostav Slovakia

Metrostav 21/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 21/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 21/2022, Studijní pobyt

Studijní pobyt

Metrostav 21/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 21/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 21/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 21/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 21/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 21/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Skupina Metrostav (255340): (2/2) (1 ms)

Rendering Divize 6 (255339): (1/2) (3 ms)

Rendering Metrostav DIZ (255338): (2/3) (15 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6272/item859883-small.jpg

 i6272/item859882.svg

 i6272/item859884-small.jpg

 i6272/item859889-small.jpg

 i6272/item859885.svg

 i6272/item859896-small.jpg

 i6272/item859894-small.jpg

 i6272/item859889-medium.jpg

 i6272/vth321871-1.jpg[p1]

 i6272/vth321754-1.jpg[p1]

 i6272/vth321759-1.jpg[p1]

 i6272/vth321764-1.jpg[p1]