21
čtrnáctideník
Metrostav a.s.
5. prosince 2022
ročník 34
Šalinou do kampusu aneb Brno má unikát
Nejdelším tramvajovým tunelem v České republice budou brzy pravidelně jezdit „šaliny“ (foto). Je součástí nové tramvajové trati, která končí u bohunické fakultní nemocnice a univerzitního kampusu. Stavbu po dvou a půl letech zhotovil tým Ing. Davida Pohlodka z divize 1.
Martina Vampulová, foto Jiří Zahradnický
A
čkoli je trať dokončena, zbývá ještě její uvedení do zkušebního provozu, což je poměrně složitý proces, na němž v současné době pracujeme,“ říká vedoucí projektu. Zakázka na výstavbu tramvajové tratě v Brně-Bohunicích totiž zahrnovala nejen její samotnou stavbu, ale na začátku i získání stavebního povolení a po dokončení stavebních prací právě zajištění následné kolaudace a zkušebního provozu.
„Celkem vzniklo 180 stavebních objektů. Metrostav se ujal realizace tunelu a tunelových objektů, náš partner, společnost Firesta-Fišer, vybudovala vlastní tramvajovou trať a mostní objekt,“ popisuje Ing. Pohlodek. Hloubení nejdelšího tunelu (foto dole), který měří 602 metrů, i stavbu dalších sedmi tunelových objektů měl na starosti stavbyvedoucí Ing. Roman Zeman. Samotné hloubení přitom probíhalo pod ochranou podzemních stěn a stropu tunelu. „Během prací nás asi nejvíc zaskočila nestabilita svahů stavební jámy, což s sebou přineslo mnoho technických i finančních problémů. S nestabilitou svahů jsme se potýkali i při budování podzemních stěn a betonáži stropu tunelu. Tyto práce navíc komplikovaly přeložky inženýrských sítí, proto se nedaly provádět kontinuálně,“ říká Ing. Pohlodek s tím, že veškeré práce bylo třeba pečlivě koordinovat. Technicky náročné činnosti probíhaly za plného dopravního provozu na sousední frekventované silnici, která bývá během dopravní špičky plná vozidel.
tramvajová trať ke kampusu je Bezmála 1 km dlouhá, 602 metrů vede tunelem
170 tisíc tun zeminy
Za zmínku stojí i to, že stavbaři odvezli na skládku asi 170 tisíc tun zeminy. Vedoucí projektu zmiňuje, že pro něj byla celá zakázka z profesního hlediska zajímavá. „Technologie, které jsme použili, jsem znal už z dřívějška. Ale stavba části tunelu pod mostním provizoriem, na kterém probíhal plný provoz, a vybudování kolejové pevné jízdní dráhy v tunelu, to jsou práce a postupy, se kterými se běžně nesetkáte,“ dodává. I když ne všechny zkušenosti byly podle jeho slov dobré, měl za sebou Ing. Pohlodek kolektiv velmi kvalitních spolupracovníků, kteří byli vždy ochotni všechny problémy řešit a nevzdávat se. „Rád bych jim všem poděkoval za jejich přístup, pracovitost, samostatnost, spolehlivost a obětavost,“ dodává závěrem Ing. David Pohlodek.
Dílo přilákalo stovky lidí
Celá nová tramvajová trať by měla být zprovozněna 11. prosince. Stavbu si ale už 15. listopadu přišli prohlédnout Brňané během dne otevřených dveří.
Za provozu už bude tunel plně pod kontrolou a samozřejmě nepřístupný. Zájem o prohlídku byl tak značný. Nová trať k bohunické nemocnici, kde se rozšíří přestupní terminál, je lidmi vítána a od počátku budí veliký zájem. Zrychlí totiž cestu z centra Brna do lokality, kde je kromě fakultní nemocnice také kampus Masarykovy univerzity, Moravský zemský archiv, nákupní centrum a kanceláře pro tisíce lidí.
Příchozí většinou využili možnost projít se tunelem, a kdo chtěl, mohl po cestě řešit deset kvízových otázek, za jejichž správné zodpovězení získal malou odměnu v podobě některého z propagačních předmětů Dopravního podniku města Brna.
RED, foto ČTK/Profimedia.cz