Divize 1
Vozovna Slovany: přestavba za plného provozu
Rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech pokračuje podle harmonogramu. Nová hala pro opravy a údržbu tramvají (foto), jejíž výstavba představuje v rámci probíhajících prací důležitý milník, byla v dubnu uvedena do zkušebního provozu. Modernizace areálu, který je klíčovým bodem tramvajové dopravy západočeské metropole, má být dokončena začátkem příštího roku.
Blanka Růžičková, foto Miroslav Chaloupka
I
když jde o rozsáhlý projekt, o rekonstrukci se vlastně nedá mluvit. „Z původního areálu nezbude vůbec nic. Všechny objekty, povrchy či konstrukce se demolují a celý areál se znovu staví,“ upřesňuje vedoucí projektu Ing. Michal Tulpa z divize 1.
Součástí areálu je několik budov. Kolem původní vozovny z roku 1943 byly postupně vybudovány haly pro odstavování a údržbu tramvají a vznikly zde objekty vrchní stavby, které slouží pro údržbu kolejových tratí. Vozovnu využívá Plzeňský městský dopravní podnik. V areálu je umístěn také zdroj pro napájení tramvají – měnírna Slovanská.
Rekonstrukce vozovny probíhá od října 2020. Metrostav, konkrétně divize 1 – oblast Plzeň, je zde lídrem Sdružení Vozovna. Jeho dalšími členy jsou společnosti Berger Bohemia a TSS Grade.
částečně hotovo
Kromě haly pro opravy a údržbu, jež byla prvním ze znovu obnovených objektů, byla začátkem května uvedena do zkušebního provozu také nová měnírna. Ta zajišťuje napájení celého areálu a souvisejícího trakčního vedení v této části města. Před dokončením je hala ODT, tedy hala pro kryté parkování tramvají. Podobně je na tom nosná ocelová konstrukce nové haly vrchní stavby a větší část provozně-administrativní budovy, v níž už probíhají instalace rozvodů technologií. Zároveň pokračují práce na drobných objektech. V přiléhající ulici Slovanská alej zbývají dokončit parkovací zálivy a chodník na severní část této komunikace.
STAVBA KLADE VYSOKÉ NÁROKY a PRÁCE JE NUTNÉ PROMYŠLENĚ KOORDINOVAT TAK, ABY PLZEŇSKÉ TRAMVAJE MOHLY FUNGOVAT
Vozovna musí podle požadavků investora zajistit v průběhu rekonstrukce údržbu a parkování tramvají. Práce probíhají za provozu a ve stísněném prostoru okolní zástavby. „Plánování a koordinace jsou zde extrémně důležité, jelikož na sebe vše zásadně navazuje a vše se vzájemně ovlivňuje,“ připomíná inženýr Tulpa.
Stavby ve vozovně mají i další specifika. Při jejich budování se například uplatní kompozitní výztuž do betonu kvůli detekci tramvají, což by běžná betonářská ocelová výztuž znemožňovala. Využije se velké množství izolací proti bludným proudům. „Tento projekt je pro mě nový z mnoha důvodů. Ať už se jedná o pozici vedoucího, tedy „ředitele stavby“ za Sdružení Vozovna, uskutečnění takto velké stavby, realizaci dopravní stavby atd,“ uzavírá Michal Tulpa.
S ohledem na životní prostředí
Zajímavým prvkem vozovny budou ploché zelené střechy, které sníží míru tepelné zátěže a přispějí k hospodárnému využívání dešťové vody. Vegetativní plocha o rozloze cca 13 500 m2 má zachycovat vodu ze všech střech a tu pak přes retenční nádrž využívat i k provozování myčky tramvají.