Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Divize 1

Vozovna Slovany: přestavba za plného provozu

Rekonstrukce tramvajové vozovny v Plzni-Slovanech pokračuje podle harmonogramu. Nová hala pro opravy a údržbu tramvají (foto), jejíž výstavba představuje v rámci probíhajících prací důležitý milník, byla v dubnu uvedena do zkušebního provozu. Modernizace areálu, který je klíčovým bodem tramvajové dopravy západočeské metropole, má být dokončena začátkem příštího roku.

Blanka Růžičková, foto Miroslav Chaloupka

I

když jde o rozsáhlý projekt, o rekonstrukci se vlastně nedá mluvit. „Z původního areálu nezbude vůbec nic. Všechny objekty, povrchy či konstrukce se demolují a celý areál se znovu staví,“ upřesňuje vedoucí projektu Ing. Michal Tulpa z divize 1.

Součástí areálu je několik budov. Kolem původní vozovny z roku 1943 byly postupně vybudovány haly pro odstavování a údržbu tramvají a vznikly zde objekty vrchní stavby, které slouží pro údržbu kolejových tratí. Vozovnu využívá Plzeňský městský dopravní podnik. V areálu je umístěn také zdroj pro napájení tramvají – měnírna Slovanská. 

Rekonstrukce vozovny probíhá od října 2020. Metrostav, konkrétně divize 1 – oblast Plzeň, je zde lídrem Sdružení Vozovna. Jeho dalšími členy jsou společnosti Berger Bohemia a TSS Grade.

částečně hotovo

Kromě haly pro opravy a údržbu, jež byla prvním ze znovu obnovených objektů, byla začátkem května uvedena do zkušebního provozu také nová měnírna. Ta zajišťuje napájení celého areálu a souvisejícího trakčního vedení v této části města. Před dokončením je hala ODT, tedy hala pro kryté parkování tramvají. Podobně je na tom nosná ocelová konstrukce nové haly vrchní stavby a větší část provozně-administrativní budovy, v níž už probíhají instalace rozvodů technologií. Zároveň pokračují práce na drobných objektech. V přiléhající ulici Slovanská alej zbývají dokončit parkovací zálivy a chodník na severní část této komunikace.

STAVBA KLADE VYSOKÉ NÁROKY a PRÁCE JE NUTNÉ PROMYŠLENĚ KOORDINOVAT TAK, ABY PLZEŇSKÉ TRAMVAJE MOHLY FUNGOVAT

Vozovna musí podle požadavků investora zajistit v průběhu rekonstrukce údržbu a parkování tramvají. Práce probíhají za provozu a ve stísněném prostoru okolní zástavby. „Plánování a koordinace jsou zde extrémně důležité, jelikož na sebe vše zásadně navazuje a vše se vzájemně ovlivňuje,“ připomíná inženýr Tulpa.

Stavby ve vozovně mají i další specifika. Při jejich budování se například uplatní kompozitní výztuž do betonu kvůli detekci tramvají, což by běžná betonářská ocelová výztuž znemožňovala. Využije se velké množství izolací proti bludným proudům. „Tento projekt je pro mě nový z mnoha důvodů. Ať už se jedná o pozici vedoucího, tedy „ředitele stavby“ za Sdružení Vozovna, uskutečnění takto velké stavby, realizaci dopravní stavby atd,“ uzavírá Michal Tulpa.

S ohledem na životní prostředí

Zajímavým prvkem vozovny budou ploché zelené střechy, které sníží míru tepelné zátěže a přispějí k hospodárnému využívání dešťové vody. Vegetativní plocha o rozloze cca 13 500 m2 má zachycovat vodu ze všech střech a tu pak přes retenční nádrž využívat i k provozování myčky tramvají.

Divize 6

DIVIZE 6 navýší ubytovací kapacitu v třeboňských lázních

Jen několik dní před slavnostním začátkem letošní lázeňské sezony zahájily Lázně Aurora další fázi modernizace svého areálu (první foto). Po venkovním wellness (druhé foto) a probíhající výstavbě nového saunového světa bude brzy navýšena i kapacita ubytování. Díky přístavbě získá budova B dvě čtyřpodlažní křídla s apartmánovými pokoji.

Martina Vampulová, foto Pavel Balek

Z

atím je ale stavba na úplném začátku, takže tým Michala Hryzáka připravuje staveniště a buduje trvalou elektropřípojku, kterou dočasně využije i pro stavbu. Už od samého začátku však musí nasadit svižné tempo, protože přístavba má být dokončena za pouhých 330 dní. A vzhledem k tomu, že v Lázních Aurora budou i v průběhu prací ubytovaní hosté, musí na ně stavbaři brát ohled. „Ve smlouvě máme pevně stanovenou pracovní dobu, po kterou můžeme realizovat řekněme hlučnější práce. Lázeňským hostům a návštěvníkům parku potom na čas zkrátíme oblíbenou parkovou cestu k rybníku Svět,“ říká vedoucí projektu s tím, že jinak by stavba hosty příliš ovlivňovat neměla.

Stavbaři počítají, že do poloviny prázdnin by měli mít hotové pilotové založení obou křídel a začnou budovat základové konstrukce a přípojky zdravotechnických instalací. Obě křídla budou založena na velkoprofilových pilotách s navazujícími železobetonovými prahy a základovou deskou. „Nosné zdivo budou tvořit vápenopískové bloky. Jejich výhodou je velká únosnost a akustika, nevýhodou pak nedostatek materiálu, ze kterého se bloky vyrábějí,“ upozorňuje Michal Hryzák. Střecha bude stejně jako u okolních budov plochá. Architekti na ni navrhli zelené vegetační pásy a fotovoltaické panely.

V přístavbě vzniknou útulné a dobře vybavené pokoje apartmánového typu s celkem 104 lůžky. „Úplnou novinkou pro nás bude realizace systému vytápění pomocí panelů v podhledových konstrukcích, které budou v letních měsících plnit ochlazovací funkci,“ dodává vedoucí projektu.

Saunový svět už letos na podzim

Kromě nové ubytovací kapacity vzniká v areálu Lázní Aurora i nový saunový svět, který by měl být dokončen začátkem listopadu. Návštěvníkům nabídne pět saunových kabin s kapacitou 54 míst. Budou zde ochlazovací bazény a odpočinkové místnosti s výhledem na venkovní bazény a na rybník Svět. Vznikne zde i prostor s hydromasážemi, Kneippovou procedurou a šest speciálních wellness maséren.

Od 15. století dodnes

K založení třeboňské lázeňské tradice, která sahá až do 15. století, vedly hojné zásoby slatiny z rašelinišť v Třeboni a jejím okolí. Po roce 1784 původní městská lazebna zanikla. Novodobá tradice je spojena především s Václavem Huckem, který otevřel v květnu 1883 nové lázně. Hlavním motivem jeho velkorysého činu byla nemoc jeho dcery Berty, jejíž jméno nese moderní sanatorium i dnes.

Divize 9

Rekonstrukce Pluhovských domů v soutěži! pošlete svůj hlas

Projekt Rekonstrukce Pluhovských domů na Státním hradě a zámku Bečov (foto), který realizoval tým divize 9 pod vedením Radka Kučery, soutěží o titul krajské stavby roku! Hlasovat je možné do 16. června 2022 na webu www.stavbykarlovarska.cz

RED, foto archiv Metrostavu

V

rámci oprav byly vytvořeny prostory pro umístění relikviáře sv. Maura, národní kulturní památky České republiky. Tým divize 9 zde odvedl náročnou práci, která je obohatila o řadu cenných zkušeností. Obnovu Pluhovských domů stavbaři zahájili v červnu 2019. Původně renesanční palác, který prodělal poslední historické úpravy v 19. a 20. století, má nyní opravenou fasádu, střechu i vnitřní omítky. Vzniklo nové pokladní centrum, kavárna, veškeré hygie­nické zázemí pro návštěvníky a zaměstnance, víceúčelový sál, výtvarné dílny, kanceláře, dále prostory pro umístění relikviáře sv. Maura a dalších přidružených expozic. V podkroví se nachází technické zázemí (strojovna VZT, ÚT atd.).

Práce zde během oprav komplikoval přístup na staveniště, kdy byli stavbaři limitováni úzkým průjezdem zámku a nosností mostu 3,5 tuny. Materiál bylo nutné dopravovat bez použití větší mechanizace, která se do areálu hradu vůbec nedostala.

Vzácná zlatnická památka relikviář sv. Maura se do Pluhovských domů přesunula loni v listopadu a od té doby je i v nových prostorách přístupná veřejnosti.

 

Metrostav 9/2022, Hotel
Metrostav 9/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 9/2022, Energetika
Metrostav 9/2022, BeMo
Metrostav 9/2022, Ptáme se
Metrostav 9/2022, Fotosloupek
Metrostav 9/2022, Centrum vzdělávání
Metrostav 9/2022, Číslo
Metrostav 9/2022, Divize 1
Metrostav 9/2022, Divize 6
Metrostav 9/2022, Divize 9
Metrostav 9/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 9/2022, Fotoreportáž
Metrostav 9/2022, Hotel

Hotel

Metrostav 9/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 9/2022, Energetika

Energetika

Metrostav 9/2022, BeMo

BeMo

Metrostav 9/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 9/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 9/2022, Centrum vzdělávání

Centrum vzdělávání

Metrostav 9/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 9/2022, Divize 1

Divize 1

Metrostav 9/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 9/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 9/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 9/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

10

Sending statistics …

Rendering Divize 9 (227585): (1/2) (0 ms)

Rendering Divize 6 (227584): (2/3) (4 ms)

Rendering Divize 1 (227583): (1/3) (10 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i5606/item276184-small.jpg

 i5606/item273986.svg

 i5606/item276183.svg

 i5606/item276694-small.jpg

 i5606/item273989.svg

 i5606/item276696-small.jpg[p2]

 i5606/item276761-small.jpg[p2]

 i5606/item273994.svg[p3]

 i5606/vth284228-1.jpg (2x)

 i5606/vth283488-1.jpg (2x)

 i5606/vth283797-1.jpg (2x)

 i5606/vth283505-1.jpg (2x)

 i5606/vth283513-1.jpg (2x)

 i5606/vth283591-1.jpg (2x)

 i5606/vth283597-1.jpg (2x)

 i5606/vth283677-1.jpg[p1]

 i5606/vth283686-1.jpg[p1]

 i5606/vth283773-1.jpg[p1]

 i5606/vth283798-1.jpg[p1]

 i5606/vth283788-1.jpg[p1]

 i5606/vth283791-1.jpg[p1]