Aktuální zprávy z projektu

přemostění fjordu v Norsku

19. února 2020 / 3 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: prof. Ing. Jana Vítka, CSc.,

experta Metrostavu str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

BeMo pracuje na rekonstrukci tunelu

Perjen v Německu str. 2

A .S.

Divize 9 zahájila stavbu nové čtvrti

u stanice metra Želivského str. 3

Stavba, která jede jako vlak

Ve Šlapanicích vzniká nové zázemí

pro školáky i sportovce str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Nová pobočka SQZ

Začátkem roku naše dceřiná

společnost SQZ otevřela

novou pobočku v Dobřanech

u Plzně. Tým pod vedením

Ing. Milana Slodičáka je zde

připraven nabídnout služby

akreditované zkušební

laboratoře v oblasti zkoušení a návrhu betonů, zemin

a kameniva. Mezi první zakázky může zařadit dlouhodobý

kontrakt pro dozor a zkoušení výroby v několika lomech

v oblasti západních Čech. Vstupem do nové lokality tak

SQZ pokračuje ve svém územním rozvoji, který společnosti

umožní zajistit stabilitu a silné zázemí pro svoji činnost

a podpoří snahu být blíže svým tradičním zákazníkům.

Sbírka oblečení a doplňků

pro charitativní second hand

Hvězdný bazar

4. března 2020 od 14 hod

v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav.

Věci můžete nosit průběžně

do připravených krabic!

Děkujeme všem, kdo se připojí. Více na:

www.hvezdnybazar.cz

Naši odborníci na konferenci Izolace

V pražských Letňanech na PVA EXPO proběhl počátkem

února 21. ročník konference Izolace 2020. Vystoupili

zde odborníci Metrostavu – Ing. Jan Klečka z Útvaru

technologií a materiálů a Ing. Roman Vomlel z Technického

útvaru divize 6. Ve své prezentaci seznámili účastníky

s přístupem Metrostavu jako generálního dodavatele

velkých staveb. Hovořili o způsobu, jakým naše společnost

řeší technická rizika v projektech už v nabídkách

a především v realizaci staveb.

Pro seniory

v Opavě

Kolegové z divize 1 pod

vedením vedoucího

projektu Ing. Michala Rádka

dokončili a v polovině února

slavnostně otevřeli domov

pro seniory Penzion IV

v Opavě. Nový objekt (foto), který od podzimu 2018 vyrostl

v ulici Hálkova, je dalším z penzionů spadajících pod

příspěvkovou organizaci města Seniorcentrum Opava.

Metrostav mezi nejlepšími zaměstnavateli!

Ve studii TOP Zaměstnavatelé 2020 se naše společnost v kategorii stavebnictví umístila na pěkném

druhém místě a patří tak k nejžádanějším zaměstnavatelům vysokoškoláků. Zájem studentů byl ostatně

patrný na Fakultě stavební VUT v Brně, kde se 11. až

12. února uskutečnil den pracovních příležitostí. Kolegyně z personálního oddělení (foto) zde přítomné

seznámily s aktuálními volnými pozicemi.

Metrostav_03_2020.indd 1

Spotřeba zemního plynu narůstá, ale jeho těžba v Evropě klesá. Společnost NET4GAS se proto rozhodla

vybudovat novou plynárenskou infrastrukturu napojenou na právě dokončovaný německý plynovod Eugal.

Na výstavbě 150 km podzemního vedení vysokotlakého

plynovodu DN 1400 od rozdělovacího uzlu (RU) Kateřinský potok do RU v Přimdě se výrazně podílejí i technici divize 8 řízení Ing. Tomášem Burianem.

Společný realizační tým Metrostavu a jeho partnera

ve sdružení – belgické firmy Denys – buduje už čtvrtý

měsíc 63 km dlouhý úsek plynovodu (hlavní foto) od hraničního přechodu Hora Svaté Kateřiny k obci Malměřice.

Do poloviny února se mu podařilo po téměř celé trase zajistit vytyčení a ověření inženýrských sítí, skrývka ornice

dosahuje do délky zhruba 45 km. Na prvních 16 km trasy

jsou rozvezené a ke svaření připravené plynové trouby,

ohyby jsou nachystané dokonce o dva kilometry dál. Firmě Denys se v předstihu podařilo zahájit svařování, takže

asi 12 km potrubí bude možné už brzy uložit do rýhy, jejíž

výkop bagristé právě zahajují.

V souběhu několika akcí

Vedoucí projektu Ing. Burian postup prací vysvětluje:

„Celou stavbu si můžete představit jako vlak, v němž za

sebou ,jedou‘ jednotlivé činnosti. První nastupuje skupina, která vyjednává se stovkami majitelů pozemků a se

správci inženýrských sítí. To je spolu s povinností splnit

značné množství požadavků vyplývajících ze společného povolení na celé stavbě nejsložitější. Skupina, která

následuje, vytyčuje inženýrské sítě. Potom pokračuje

další skrývající ornici, pak probíhá příprava trasy, při níž

cestáři připravují nejen sjezdy na veřejné komunikace,

ale navíc třeba ochraňují podzemní i nadzemní sítě. Po

zprůjezdnění trasy začnou 22 m dlouhá vozidla rozvážet

plynové trouby (foto), které se následně svařují a izolují.

Výkop rýhy se zahajuje až po svaření dostatečně dlouhé

části potrubí. To se do ní uloží, zasype a odzkouší. Na

závěr se celý terén uvede do původního stavu a trasa

plynovodu se vyznačí orientačními sloupky.“ A to vše za

dohledu biologického dozoru, tedy pracovníka pověřeného kontrolovat stovky opatření, kterými stavbu podmínily

orgány ochrany přírody.

„Možnost účastnit se výstavby VTL Plynovodu DN

1400 z RU Kateřinský potok do RU Přimda je skvělá

příležitost poznávat nové technologie a postupy. K jejich

úspěšnému zvládnutí nám velmi pomáhá dobrá spolupráce s firmou Denys i s investorem, společností NET4GAS,“

oceňuje vedoucí projektu. „Plynovodní potrubí takovýchto

parametrů se u nás nestaví příliš často. Stavba je proto

velmi pozoruhodná a můžeme při ní získat mnoho zkušeností. Z technického hlediska jsou zajímavé například

protlaky pod komunikacemi a vodními toky, kterých máme na trase celkem 30 a nejdelší z nich je dlouhý téměř

200 m. Neobyčejná je i práce v pestrém mnohonárodnostním kolektivu,“ dodává Ing. Burian. Až práce divize 8 pod

jeho vedením za 10 měsíců skončí, bude moci Metrostav

rozšířit portfolio svých referencí o další náročnou a jistě

dobře zvládnutou zakázku.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

Stavba je navržena v maximální možné míře jako

paralelní linie k již existující plynárenské infrastruktuře

– VVTL plynovodu zvanému Gazela, který byl

dokončen v lednu 2013 a jehož přepravní kapacita činí

33 miliard m3/rok. Nově budovaný český plynovod bude

přes německý plynovod Eugal napojený na podmořský

vodovod Nord Stream II a zdvojnásobí kapacitu

zemního plynu přepravovaného nejen do ČR, ale přes

Německo i dál do západní Evropy.

VTL Plynovod DN 1400,

Kateřinský potok – Přimda

Počet stran schválení stavebního záměru

298

Délka

cca 150 km

Vnější průměr potrubí

1422 mm

Maximální provozní tlak

85 bar

Běžná šířka pracovního pruhu

36 m

Minimální šířka pracovního pruhu (v lesích)

23 m

Postup stavby

300–400 m/pracovní den

Délka vozidel na stavbě

až 22 m

Počet deponií

12

Počet nájezdů a sjezdů na trasu

168

Stavba sdružení firem

Metrostav a Denys

Hora Sv. Kateřiny

Rozvadov

tranzitní plynovod

plynovod DN 1400

Více energie do České republiky

Lanžhot

Délka

63 km

Začátek stavby

listopad 2019

Konec stavby

prosinec 2020

Počet deponií

6

Počet nájezdů a sjezdů na trasu

70

Počet protlaků pod komunikace a vodními toky

30

Délka nejdelšího protlaku

186 m

17.02.20 12:56