Aktuální zprávy z projektu
přemostění fjordu v Norsku
19. února 2020 / 3 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: prof. Ing. Jana Vítka, CSc.,
experta Metrostavu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
BeMo pracuje na rekonstrukci tunelu
Perjen v Německu str. 2
A .S.
Divize 9 zahájila stavbu nové čtvrti
u stanice metra Želivského str. 3
Stavba, která jede jako vlak
Ve Šlapanicích vzniká nové zázemí
pro školáky i sportovce str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Nová pobočka SQZ
Začátkem roku naše dceřiná
společnost SQZ otevřela
novou pobočku v Dobřanech
u Plzně. Tým pod vedením
Ing. Milana Slodičáka je zde
připraven nabídnout služby
akreditované zkušební
laboratoře v oblasti zkoušení a návrhu betonů, zemin
a kameniva. Mezi první zakázky může zařadit dlouhodobý
kontrakt pro dozor a zkoušení výroby v několika lomech
v oblasti západních Čech. Vstupem do nové lokality tak
SQZ pokračuje ve svém územním rozvoji, který společnosti
umožní zajistit stabilitu a silné zázemí pro svoji činnost
a podpoří snahu být blíže svým tradičním zákazníkům.
Sbírka oblečení a doplňků
pro charitativní second hand
Hvězdný bazar
4. března 2020 od 14 hod
v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav.
Věci můžete nosit průběžně
do připravených krabic!
Děkujeme všem, kdo se připojí. Více na:
www.hvezdnybazar.cz
Naši odborníci na konferenci Izolace
V pražských Letňanech na PVA EXPO proběhl počátkem
února 21. ročník konference Izolace 2020. Vystoupili
zde odborníci Metrostavu – Ing. Jan Klečka z Útvaru
technologií a materiálů a Ing. Roman Vomlel z Technického
útvaru divize 6. Ve své prezentaci seznámili účastníky
s přístupem Metrostavu jako generálního dodavatele
velkých staveb. Hovořili o způsobu, jakým naše společnost
řeší technická rizika v projektech už v nabídkách
a především v realizaci staveb.
Pro seniory
v Opavě
Kolegové z divize 1 pod
vedením vedoucího
projektu Ing. Michala Rádka
dokončili a v polovině února
slavnostně otevřeli domov
pro seniory Penzion IV
v Opavě. Nový objekt (foto), který od podzimu 2018 vyrostl
v ulici Hálkova, je dalším z penzionů spadajících pod
příspěvkovou organizaci města Seniorcentrum Opava.
Metrostav mezi nejlepšími zaměstnavateli!
Ve studii TOP Zaměstnavatelé 2020 se naše společnost v kategorii stavebnictví umístila na pěkném
druhém místě a patří tak k nejžádanějším zaměstnavatelům vysokoškoláků. Zájem studentů byl ostatně
patrný na Fakultě stavební VUT v Brně, kde se 11. až
12. února uskutečnil den pracovních příležitostí. Kolegyně z personálního oddělení (foto) zde přítomné
seznámily s aktuálními volnými pozicemi.
Metrostav_03_2020.indd 1
Spotřeba zemního plynu narůstá, ale jeho těžba v Evropě klesá. Společnost NET4GAS se proto rozhodla
vybudovat novou plynárenskou infrastrukturu napojenou na právě dokončovaný německý plynovod Eugal.
Na výstavbě 150 km podzemního vedení vysokotlakého
plynovodu DN 1400 od rozdělovacího uzlu (RU) Kateřinský potok do RU v Přimdě se výrazně podílejí i technici divize 8 řízení Ing. Tomášem Burianem.
Společný realizační tým Metrostavu a jeho partnera
ve sdružení – belgické firmy Denys – buduje už čtvrtý
měsíc 63 km dlouhý úsek plynovodu (hlavní foto) od hraničního přechodu Hora Svaté Kateřiny k obci Malměřice.
Do poloviny února se mu podařilo po téměř celé trase zajistit vytyčení a ověření inženýrských sítí, skrývka ornice
dosahuje do délky zhruba 45 km. Na prvních 16 km trasy
jsou rozvezené a ke svaření připravené plynové trouby,
ohyby jsou nachystané dokonce o dva kilometry dál. Firmě Denys se v předstihu podařilo zahájit svařování, takže
asi 12 km potrubí bude možné už brzy uložit do rýhy, jejíž
výkop bagristé právě zahajují.
V souběhu několika akcí
Vedoucí projektu Ing. Burian postup prací vysvětluje:
„Celou stavbu si můžete představit jako vlak, v němž za
sebou ,jedou‘ jednotlivé činnosti. První nastupuje skupina, která vyjednává se stovkami majitelů pozemků a se
správci inženýrských sítí. To je spolu s povinností splnit
značné množství požadavků vyplývajících ze společného povolení na celé stavbě nejsložitější. Skupina, která
následuje, vytyčuje inženýrské sítě. Potom pokračuje
další skrývající ornici, pak probíhá příprava trasy, při níž
cestáři připravují nejen sjezdy na veřejné komunikace,
ale navíc třeba ochraňují podzemní i nadzemní sítě. Po
zprůjezdnění trasy začnou 22 m dlouhá vozidla rozvážet
plynové trouby (foto), které se následně svařují a izolují.
Výkop rýhy se zahajuje až po svaření dostatečně dlouhé
části potrubí. To se do ní uloží, zasype a odzkouší. Na
závěr se celý terén uvede do původního stavu a trasa
plynovodu se vyznačí orientačními sloupky.“ A to vše za
dohledu biologického dozoru, tedy pracovníka pověřeného kontrolovat stovky opatření, kterými stavbu podmínily
orgány ochrany přírody.
„Možnost účastnit se výstavby VTL Plynovodu DN
1400 z RU Kateřinský potok do RU Přimda je skvělá
příležitost poznávat nové technologie a postupy. K jejich
úspěšnému zvládnutí nám velmi pomáhá dobrá spolupráce s firmou Denys i s investorem, společností NET4GAS,“
oceňuje vedoucí projektu. „Plynovodní potrubí takovýchto
parametrů se u nás nestaví příliš často. Stavba je proto
velmi pozoruhodná a můžeme při ní získat mnoho zkušeností. Z technického hlediska jsou zajímavé například
protlaky pod komunikacemi a vodními toky, kterých máme na trase celkem 30 a nejdelší z nich je dlouhý téměř
200 m. Neobyčejná je i práce v pestrém mnohonárodnostním kolektivu,“ dodává Ing. Burian. Až práce divize 8 pod
jeho vedením za 10 měsíců skončí, bude moci Metrostav
rozšířit portfolio svých referencí o další náročnou a jistě
dobře zvládnutou zakázku.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Stavba je navržena v maximální možné míře jako
paralelní linie k již existující plynárenské infrastruktuře
– VVTL plynovodu zvanému Gazela, který byl
dokončen v lednu 2013 a jehož přepravní kapacita činí
33 miliard m3/rok. Nově budovaný český plynovod bude
přes německý plynovod Eugal napojený na podmořský
vodovod Nord Stream II a zdvojnásobí kapacitu
zemního plynu přepravovaného nejen do ČR, ale přes
Německo i dál do západní Evropy.
VTL Plynovod DN 1400,
Kateřinský potok – Přimda
Počet stran schválení stavebního záměru
298
Délka
cca 150 km
Vnější průměr potrubí
1422 mm
Maximální provozní tlak
85 bar
Běžná šířka pracovního pruhu
36 m
Minimální šířka pracovního pruhu (v lesích)
23 m
Postup stavby
300–400 m/pracovní den
Délka vozidel na stavbě
až 22 m
Počet deponií
12
Počet nájezdů a sjezdů na trasu
168
Stavba sdružení firem
Metrostav a Denys
Hora Sv. Kateřiny
Rozvadov
tranzitní plynovod
plynovod DN 1400
Více energie do České republiky
Lanžhot
Délka
63 km
Začátek stavby
listopad 2019
Konec stavby
prosinec 2020
Počet deponií
6
Počet nájezdů a sjezdů na trasu
70
Počet protlaků pod komunikace a vodními toky
30
Délka nejdelšího protlaku
186 m
17.02.20 12:56