Technicko-ekonomická

konference 2007

27. února 2007 / 4 / XIX

více v příloze

Ptáme se: Ivo Kukly, vedoucího

armozávodu divize 6 str. 2

M etr o stav

a .s.

č len

ddm

gr o u p

Na jadranské pobřeží po českém

mostě str. 2

Pardubice se mění v moderní

metropoli str. 3

Diamant na vltavském břehu

Krátce / Aktuálně

Nejluxusnější na světě

Zahraniční

spolupráce

V únoru letošního roku

zástupci DDM Group v čele

s generálním ředitelem

Doprastavu Ing. Dušanem

Mrázem navštívili Spojené

arabské emiráty a jednali

zde o spolupráci a o nových projektech firmy Gulf

Doprastav Company, dceřiné společnosti Doprastavu,

která působí v emirátu Abu Dhabi. Jednání o dalších

obchodních příležitostech týkajících se projektů dopravní

infrastruktury zejména v Dubaji vedli i s investorem

RTA – Roads & Transport Authority.

Sáblíková drtí soupeřky

Rychlobruslařka Martina Sáblíková, kterou významně

podporuje i Metrostav, si po vítězství na mistrovství Evropy

a ve světovém poháru připsala další výrazný úspěch i na

světovém šampionátu ve víceboji a na oválu v Erfurtu.

V nizozemském Heerenveenu i přes zdravotní komplikace

obsadila krásné páté místo. Na své nejoblíbenější

pětikilometrové trati byla nejlepší a časem 6:49,31 minuty

překonala svůj osobní rekord i rekord dráhy a dosáhla

třetí nejrychlejší výsledek všech dob. Na pětikilometrové

trati o týden později podobně excelovala i v Erfurtu, kde

s časem 6:50,39 o 19 sekund vylepšila rekord dráhy, a má

tak velké šance na celkové vítězství v seriálu na dlouhých

tratích. Před závěrečným dílem v Calgary vede Sáblíková

o 78 bodů před německou legendou Claudií Pechsteinovou.

do kon č ení na s t r. 3

Jízda do II. poločasu

1

Součástí velkých staveb bývají i prostory pro komerční

pronájem, které v době kolaudace ještě často neznají

svého provozovatele a přesný účel užití. Rozlehlejší komplexy zase časem doplňují komunikace nebo

drobné stavby, které nemohly být dokončeny současně

s hlavními budovami. Stavební ruch se proto do takových areálů vrací i poté, co už jeho ostatní části pulzují

normálním pravidelným životem. Stejný osud potkal

i stavbu Nile House v areálu River City Prague.

Do univerzálních nájemních prostor přízemí admini­

strativní budovy Nile House tak od března do srpna

loňského roku divize 3 pod vedením Ing. Stanislava

Červeného dostavovala bistro „Foodoo“ (viz foto) a do

celého areálu River City nyní dokončuje podzemní auto­

mobilovou komunikaci včetně přilehlých zázemí.

do kon č ení na s t r. 3

Metrostav_4_07.indd 1

Rekonstrukce přinesla

do centra větší ruch

Od loňského září v centru Prahy na rohu Hybernské a Dlážděné ulice tým Ing. Stanislava Červeného

z divize 3 provádí rekonstrukci dvou spojených budov

z konce 19. století. Za necelý rok stavby se dispozičně

nevyhovující administrativní objekt změní na moderní

sídlo Správy železniční dopravní cesty.

Obě přestavované budovy mají šest nadzemních a dvě

podzemní podlaží s celkovou plochou přes 9000 m².

Jejich půdorysy ve tvaru U jsou propojené a vytvářejí dva

vnitřní dvory, historizující fasády do ulic jsou bohatě čle­

něné rizality a balkony. Nacházejí se v Pražské památkové

rezervaci a podléhají ochraně vyplývající ze zákona.

Kanceláře ve více než stoletých budovách byly z dneš­

ního pohledu rozmístěny nesystematicky a téměř všechny

byly průchozí. Rekonstrukce proto řeší zejména jejich

dispoziční úpravu do dnešního kvalitativního standartu

a doplňuje je potřebnou kapacitou hygienických zařízení

včetně WC pro osoby s omezenou schopností pohybu.

Vybourání stěn středového světlíku a doplnění stropů do

plné plochy okolního půdorysu zajistí požadované zdvo­

jení únikových cest, nový průběh chodeb také výrazně

zlepší možnost pohybu po objektu.

Komerční prostory v přízemí obou domů budou

upraveny tak, aby vyhověly současným hygienickým

požadavkům i na provozování restaurace, a o jejich koneč­

né podobě rozhodnou budoucí nájemci.

Pražský hotel Riverside, který před pěti lety z běžného

činžovního domu přestavěla divize 6 Metrostavu, obsadil

osmé místo v kategorii nejluxusnějších hotelů na světě

v hodnocení Traveler´s Choice Award Winners 2006,

jež každoročně sestavuje portál TripAdvisor. Ve stovce

nejlepších byl čtvrtý nejpřepychovější z celé Evropy,

vítězem v této kategorii se stal hotel Rangali Island

na Maledivách, součást Hilton Maldives Resort & Spa.

Důležité dostavby

v River City Prague

Fotoreportáž: Metrostav vybojoval

postup do finále str. 4

Na Rohanském nábřeží v Praze vyrostl polyfunkční

dům River Diamond. Kromě obchodních ploch v přízemí a dvoupodlažních podzemních garáží s více než 350

parkovacími místy obsahuje zejména 230 luxusních

bytů v sedmi nadzemních patrech a střešních nástavbách s terasami. Jako broušený diamant odráží světlo

do všech stran, tak velmi členitá a různorodá fasáda

River Diamond tříští objemnou hmotu domu, který

skrývá pohodlné bydlení se zajímavými výhledy na

Vltavu i na vrch Vítkov.

„Kombinace a detaily spojení materiálů na fasádě byly

asi nejsložitější částí stavby,“ zmínil vedoucí projektu

Václav Meisner z divize 9. „Abychom mohli dům a jeden

jeho ukázkový byt loni na podzim představit v rámci

výstavy Designblok, museli jsme v předstihu dokončit

mělký bazén, který uzavírá jedinou volnou stranu atria

mezi křídly budovy s půdorysem do tvaru U. Všechen

další potřebný stavební materiál a zahradní dekorace

včetně mnohatunových balvanů jsme pak do vnitrobloku

přenášeli přes střechu bočních křídel pomocí velkého

mobilního jeřábu,“ doplnil Václav Meisner výčet zajíma­

vostí z průběhu výstavby.

K Vltavě otočené atrium budovy (foto č. 1) nabíd­

ne obyvatelům River Diamond kromě již zmiňovaných

kamenných dekorací i odpočinek mezi šesti atypickými

bazénky s celkem šestnácti podsvícenými vodotrysky,

mola a lávky z exotického dřeva, řadu předzahrádek pro

spodní mezonetové byty, stromy a rozmanitou zeleň

udržovanou automatickým závlahovým systémem.

Z celé stavby je skutečně nejzajímavější její fasáda.

Jižní křídlo je ze strany přilehlé ulice obloženo bílý­

mi pískovcovými deskami a jako pevná hmota opticky

naznačuje příbuznost se sousedními budovami Nile

House a Danube House (foto č. 2). Dvě boční křídla, kol­

má k řece, jsou tvarově daleko bohatší. Architekt pro ně

použil motiv uskočených horních podlaží, rytmicky opa­

kovaných arkýřů a balkonů. Jejich fasády s probarvenou

omítkou jsou tvarově vertikálně i horizontálně členěné,

obložené pláty měděného předzvětralého a titanzinkové­

ho plechu, obkladovými deskami dřevěného vzhledu a se

spoustou oken a prosklených ploch i zábradlí.

Druhá, dokončovací etapa stavby, jež navazovala na

zemní práce a založení provedené pracovníky divize 7,

začala před dvěma lety a kromě divize 9 se na ní podílela

i divize 6, která vztyčila všechny železobetonové kon­

strukce. Středisko TZB divize 9 zde vybudovalo veškeré

technologie a divize 1 doplnila zámečnické konstrukce.

Nad rámec městské protipovodňové ochrany karlín­

ského břehu budou River Diamond chránit i objektové

protipovodňové vaky, které pohodlný život zdejších oby­

vatel doplní i o záruku bezpečnosti.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

2

Po dokončených kolejích trasy metra IV. C2 projel ve

čtvrtek 15. února v rámci technické jízdy první vagon.

S podstatnou částí budovaného úseku mezi stanicemi Letňany a Ládví se totiž při této příležitosti mohli

seznámit nejen novináři, ale také zástupci pražského

magistrátu a městských částí Praha 8 a 9, Dopravního

podniku hlavního města Prahy, společností Inženýring

dopravních staveb a Metroprojekt Praha a nechyběli

pochopitelně ani zástupci sdružení Metro IV. C2 – tedy

firem Metrostav, Skanska CZ a Subterra, které více než

4,5 km dlouhý úsek metra staví.

Ve stanici Letňany, kde pracovníci naší divize 8

přistavili vagon tažený dvěma dieslovými lokotraktory

(viz foto), nejprve všechny hosty přivítal pražský radní

pro dopravu Radovan Šteiner, který ocenil, že práce na

novém úseku trasy C probíhají i přes obtíže s financová­

ním stavby podle plánu. „Celkové náklady ve výši zhruba

15,5 mld. korun nese město od počátku z devadesáti

procent na svých bedrech, ale doufám, že současná vláda

bude pražskému metru věnovat více pozornosti i financí.

Dnešní technická jízda je symbolickým startem do druhé­

ho poločasu výstavby. Na celé trase je teď třeba instalo­

vat veškeré technologické soubory a stavbaři také musí

všechny tři stanice i jejich bezprostřední okolí dovést do

podoby, jakou požadují architekti a projektanti. Věřím, že

i tato fáze prací proběhne bezproblémově a že první sou­

pravy metra vyjedou s cestujícími na trať v červnu 2008,“

řekl Radovan Šteiner.

dal š í in f or mac e v e f o t o sloup k u na s t r. 2

2/26/07 10:39:07 AM