Technicko-ekonomická
konference 2007
27. února 2007 / 4 / XIX
více v příloze
Ptáme se: Ivo Kukly, vedoucího
armozávodu divize 6 str. 2
M etr o stav
a .s.
č len
ddm
gr o u p
Na jadranské pobřeží po českém
mostě str. 2
Pardubice se mění v moderní
metropoli str. 3
Diamant na vltavském břehu
Krátce / Aktuálně
Nejluxusnější na světě
Zahraniční
spolupráce
V únoru letošního roku
zástupci DDM Group v čele
s generálním ředitelem
Doprastavu Ing. Dušanem
Mrázem navštívili Spojené
arabské emiráty a jednali
zde o spolupráci a o nových projektech firmy Gulf
Doprastav Company, dceřiné společnosti Doprastavu,
která působí v emirátu Abu Dhabi. Jednání o dalších
obchodních příležitostech týkajících se projektů dopravní
infrastruktury zejména v Dubaji vedli i s investorem
RTA – Roads & Transport Authority.
Sáblíková drtí soupeřky
Rychlobruslařka Martina Sáblíková, kterou významně
podporuje i Metrostav, si po vítězství na mistrovství Evropy
a ve světovém poháru připsala další výrazný úspěch i na
světovém šampionátu ve víceboji a na oválu v Erfurtu.
V nizozemském Heerenveenu i přes zdravotní komplikace
obsadila krásné páté místo. Na své nejoblíbenější
pětikilometrové trati byla nejlepší a časem 6:49,31 minuty
překonala svůj osobní rekord i rekord dráhy a dosáhla
třetí nejrychlejší výsledek všech dob. Na pětikilometrové
trati o týden později podobně excelovala i v Erfurtu, kde
s časem 6:50,39 o 19 sekund vylepšila rekord dráhy, a má
tak velké šance na celkové vítězství v seriálu na dlouhých
tratích. Před závěrečným dílem v Calgary vede Sáblíková
o 78 bodů před německou legendou Claudií Pechsteinovou.
do kon č ení na s t r. 3
Jízda do II. poločasu
1
Součástí velkých staveb bývají i prostory pro komerční
pronájem, které v době kolaudace ještě často neznají
svého provozovatele a přesný účel užití. Rozlehlejší komplexy zase časem doplňují komunikace nebo
drobné stavby, které nemohly být dokončeny současně
s hlavními budovami. Stavební ruch se proto do takových areálů vrací i poté, co už jeho ostatní části pulzují
normálním pravidelným životem. Stejný osud potkal
i stavbu Nile House v areálu River City Prague.
Do univerzálních nájemních prostor přízemí admini
strativní budovy Nile House tak od března do srpna
loňského roku divize 3 pod vedením Ing. Stanislava
Červeného dostavovala bistro „Foodoo“ (viz foto) a do
celého areálu River City nyní dokončuje podzemní auto
mobilovou komunikaci včetně přilehlých zázemí.
do kon č ení na s t r. 3
Metrostav_4_07.indd 1
Rekonstrukce přinesla
do centra větší ruch
Od loňského září v centru Prahy na rohu Hybernské a Dlážděné ulice tým Ing. Stanislava Červeného
z divize 3 provádí rekonstrukci dvou spojených budov
z konce 19. století. Za necelý rok stavby se dispozičně
nevyhovující administrativní objekt změní na moderní
sídlo Správy železniční dopravní cesty.
Obě přestavované budovy mají šest nadzemních a dvě
podzemní podlaží s celkovou plochou přes 9000 m².
Jejich půdorysy ve tvaru U jsou propojené a vytvářejí dva
vnitřní dvory, historizující fasády do ulic jsou bohatě čle
něné rizality a balkony. Nacházejí se v Pražské památkové
rezervaci a podléhají ochraně vyplývající ze zákona.
Kanceláře ve více než stoletých budovách byly z dneš
ního pohledu rozmístěny nesystematicky a téměř všechny
byly průchozí. Rekonstrukce proto řeší zejména jejich
dispoziční úpravu do dnešního kvalitativního standartu
a doplňuje je potřebnou kapacitou hygienických zařízení
včetně WC pro osoby s omezenou schopností pohybu.
Vybourání stěn středového světlíku a doplnění stropů do
plné plochy okolního půdorysu zajistí požadované zdvo
jení únikových cest, nový průběh chodeb také výrazně
zlepší možnost pohybu po objektu.
Komerční prostory v přízemí obou domů budou
upraveny tak, aby vyhověly současným hygienickým
požadavkům i na provozování restaurace, a o jejich koneč
né podobě rozhodnou budoucí nájemci.
Pražský hotel Riverside, který před pěti lety z běžného
činžovního domu přestavěla divize 6 Metrostavu, obsadil
osmé místo v kategorii nejluxusnějších hotelů na světě
v hodnocení Traveler´s Choice Award Winners 2006,
jež každoročně sestavuje portál TripAdvisor. Ve stovce
nejlepších byl čtvrtý nejpřepychovější z celé Evropy,
vítězem v této kategorii se stal hotel Rangali Island
na Maledivách, součást Hilton Maldives Resort & Spa.
Důležité dostavby
v River City Prague
Fotoreportáž: Metrostav vybojoval
postup do finále str. 4
Na Rohanském nábřeží v Praze vyrostl polyfunkční
dům River Diamond. Kromě obchodních ploch v přízemí a dvoupodlažních podzemních garáží s více než 350
parkovacími místy obsahuje zejména 230 luxusních
bytů v sedmi nadzemních patrech a střešních nástavbách s terasami. Jako broušený diamant odráží světlo
do všech stran, tak velmi členitá a různorodá fasáda
River Diamond tříští objemnou hmotu domu, který
skrývá pohodlné bydlení se zajímavými výhledy na
Vltavu i na vrch Vítkov.
„Kombinace a detaily spojení materiálů na fasádě byly
asi nejsložitější částí stavby,“ zmínil vedoucí projektu
Václav Meisner z divize 9. „Abychom mohli dům a jeden
jeho ukázkový byt loni na podzim představit v rámci
výstavy Designblok, museli jsme v předstihu dokončit
mělký bazén, který uzavírá jedinou volnou stranu atria
mezi křídly budovy s půdorysem do tvaru U. Všechen
další potřebný stavební materiál a zahradní dekorace
včetně mnohatunových balvanů jsme pak do vnitrobloku
přenášeli přes střechu bočních křídel pomocí velkého
mobilního jeřábu,“ doplnil Václav Meisner výčet zajíma
vostí z průběhu výstavby.
K Vltavě otočené atrium budovy (foto č. 1) nabíd
ne obyvatelům River Diamond kromě již zmiňovaných
kamenných dekorací i odpočinek mezi šesti atypickými
bazénky s celkem šestnácti podsvícenými vodotrysky,
mola a lávky z exotického dřeva, řadu předzahrádek pro
spodní mezonetové byty, stromy a rozmanitou zeleň
udržovanou automatickým závlahovým systémem.
Z celé stavby je skutečně nejzajímavější její fasáda.
Jižní křídlo je ze strany přilehlé ulice obloženo bílý
mi pískovcovými deskami a jako pevná hmota opticky
naznačuje příbuznost se sousedními budovami Nile
House a Danube House (foto č. 2). Dvě boční křídla, kol
má k řece, jsou tvarově daleko bohatší. Architekt pro ně
použil motiv uskočených horních podlaží, rytmicky opa
kovaných arkýřů a balkonů. Jejich fasády s probarvenou
omítkou jsou tvarově vertikálně i horizontálně členěné,
obložené pláty měděného předzvětralého a titanzinkové
ho plechu, obkladovými deskami dřevěného vzhledu a se
spoustou oken a prosklených ploch i zábradlí.
Druhá, dokončovací etapa stavby, jež navazovala na
zemní práce a založení provedené pracovníky divize 7,
začala před dvěma lety a kromě divize 9 se na ní podílela
i divize 6, která vztyčila všechny železobetonové kon
strukce. Středisko TZB divize 9 zde vybudovalo veškeré
technologie a divize 1 doplnila zámečnické konstrukce.
Nad rámec městské protipovodňové ochrany karlín
ského břehu budou River Diamond chránit i objektové
protipovodňové vaky, které pohodlný život zdejších oby
vatel doplní i o záruku bezpečnosti.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
2
Po dokončených kolejích trasy metra IV. C2 projel ve
čtvrtek 15. února v rámci technické jízdy první vagon.
S podstatnou částí budovaného úseku mezi stanicemi Letňany a Ládví se totiž při této příležitosti mohli
seznámit nejen novináři, ale také zástupci pražského
magistrátu a městských částí Praha 8 a 9, Dopravního
podniku hlavního města Prahy, společností Inženýring
dopravních staveb a Metroprojekt Praha a nechyběli
pochopitelně ani zástupci sdružení Metro IV. C2 – tedy
firem Metrostav, Skanska CZ a Subterra, které více než
4,5 km dlouhý úsek metra staví.
Ve stanici Letňany, kde pracovníci naší divize 8
přistavili vagon tažený dvěma dieslovými lokotraktory
(viz foto), nejprve všechny hosty přivítal pražský radní
pro dopravu Radovan Šteiner, který ocenil, že práce na
novém úseku trasy C probíhají i přes obtíže s financová
ním stavby podle plánu. „Celkové náklady ve výši zhruba
15,5 mld. korun nese město od počátku z devadesáti
procent na svých bedrech, ale doufám, že současná vláda
bude pražskému metru věnovat více pozornosti i financí.
Dnešní technická jízda je symbolickým startem do druhé
ho poločasu výstavby. Na celé trase je teď třeba instalo
vat veškeré technologické soubory a stavbaři také musí
všechny tři stanice i jejich bezprostřední okolí dovést do
podoby, jakou požadují architekti a projektanti. Věřím, že
i tato fáze prací proběhne bezproblémově a že první sou
pravy metra vyjedou s cestujícími na trať v červnu 2008,“
řekl Radovan Šteiner.
dal š í in f or mac e v e f o t o sloup k u na s t r. 2
2/26/07 10:39:07 AM