Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2
Divize 3 zvládá složité technologické zakázky
Za jednoduchým konstatováním, že tým Ing. Zdeňka
Hoška z divize 3 dokončil zakázku Ekologizace cen-
trálního zásobování teplem Žatecké teplárenské, se
skrývá mnoho složitostí. Prvně úspěch vsoutěži, kde
jsou zadané pouze parametry a okrajové podmínky
specifikované číselnými hodnotami a textem. Upro-
sed krach hlavního dodavatele. Na závěr úsšné
uvedení díla do provozu. Vše voboru, v němž běž
stavbař má co dělat, aby rozuměl alespoň českým
termínům – jen vystlení zkratek zabírá pět stran za-
dávací dokumentace.
Dostali jsme zaúkol sestavit podle vlastního know-
-how výkazy výměr, zpracovat projektovou dokumentaci
na rekonstrukci dvou ze čtyř kotlů teplárny, stanovit
správně cenu avyhrát,“ říká Ing.Hošek. „Když se nám to
zdilo, museli jsme roštové kotle naspalování hnědého
uhlí přestavět podle našeho návrhu na vícepalivové sprv-
ky fluidní techniky tak, aby zařízení svší účinností plnilo
směrnici EU omezující průmyslové emise,“ dodává.
Dnes už vŽatci zbývá jen odstranit vady anedodělky
akotle uvést doautomatického režimu. V jejich spodní
části se prvně musí vnajížděcí komoře nahřát naftovým
hořákem spalovací vzduch nateplotu 450 ˚C. Vzduchový
ventilátor jej pak vžene dospalovacího rtu, čímž na-
startuje spalovací proces fluidní vrstvy. Následně šnekové
dopravky dopraví z násypky do kotle palivo o frakci
0–10mm. Proces spalování se reguluje pomocí kouřové-
ho, respektive recirkulačního avzduchového ventilátoru.
Pro snadnější obsluhu doplňují složité zařízení různé plo-
šiny alávky, které byly samozřejmou součástí zakázky.
Nastavbě se mi hodily zkušenosti zpodobných pro-
jektů třeba velektrárně Prunéřov, kde máme vsoučas-
nosti rozpracované hned dvě další zazky. Vprůběhu díla
totiž nasebe podala insolvenční návrh firma PolyComp,
š hlavní dodavatel technologické části. Museli jsme
evzít veškeré její dodávky avymáhat poní alespoň pro-
jektovou dokumentaci, což opravdu nebylo jednoduché,
vzpomíná Ing.Hošek. Při rekonstrukci, která trvala přesně
rok, zajišťovali montáž kotlů (foto) ijejich instrumentaci,
tedy soubor všech potřebných měřicích zařízení, pracov-
níci střediska montáží z provozu ocelových konstrukcí
divize3. Potvrdili tak, že dobře zvládnou obtížný techno-
logický projekt, ikdyž je víc strojský než stavbařský.
red–, foto archiv stavby
Jak obléci velrybu
Prvně si musíte pořídit plejtváka moka – tedy ale-
spoň jeho kostru, jako mají v národním muzeu (NM)
vPraze (foto č. 1). Dál byste měli postupovat stejně
jako stavbaři, ktí pod přísm dohledem týmu Jana
Kučery zdivize 9 historickou budovu NM rekonstruují
isnepřestěhovanou achoulostivou velrybou.
Postup odívání pozůstatků jednoho znejtších savců
světa je následující: Nejprve kosti obalte jemnou netkanou
geotextilií (foto č. 2). Podšívku pro kabát vytvte zprů-
hledné polyvinylchloridové fólie (foto č. 3) anasvrchník
použijte tepelněizolační sendvičové panely (foto č. 4). Aby
plášť držel pohromadě abylo vněm dost místa, sestavte
jej nakostře zocelových profilů ohmotnosti přes devět
tun. Při jejím tvarování nezapomeňte respektovat figuru
– uocasu tvar zužte, aby zbylo víc místa pro pohyb okolo
manekýna. Oblek také nesmíte courat pozemi – zavěste
ho proto naocelová táhla provlečená stropem a upevněná
naocelových převázkách uložených navazných trámech.
Jste-li šikovní jako „krejčí“ vNM, bude vám oblé
trvat asi dva měsíce. Pokud by se vám zdála ochrana vel-
ryby složitá, pořiďte si něco menšího. Třeba slona nebo
žirafu, ti se oblékají snáz. Pracovníci muzea jim nasadili
obyčejnou dřevěnou schránku nakolečch (foto č. 5).
Celkem asi třináctitunový kabátek muzejního expo-
tu doplní koncem června klimatizace a čidla teploty,
vlhkosti iEPS. Ta, co signalizují vibrace, už jsou vprovozu
vno. Dokladují, že ipřes probíhající rekonstrukce fad,
střech i krovu, rozebírání hrubých dřevěných podlah apří-
pravy tras pro TZB visí historická kostra jako vbavlnce.
red–, foto Irena Klingoro
Ing.Štefana Ivora,
vedoucího reb tunelu Ejpovice
Než se stal slovenský inženýr Štefan Ivor vedoucím
projektu reb tunelu Ejpovice, získal i přes své mládí
spoustu zkušeností. Teoretické vědomosti nabyl na
Fakultě hornictví, ekologie, řízení a geotechnologií
Technické univerzity v Košicích. Praktické znalosti sbí-
rá už od roku 2003 na tunelových stavbách Metrostavu.
te zkušenosti se všemi technologiemi stavby tune-
lů, které Metrostav používá. Kde všude jstepůsobil?
Začínal jsem na tunelu Krasíkov I, pak přel na tunel
Hněvkovský II a pokroval v Praze na Novém spojení. To
vše byly ražby pomocí Nové rakouské tunelovací metody.
Na Islandu jsem se při projektu Héðinsfjarðargöng sezná-
mil smetodou Drill&Blast anastavbě metra V.A pracoval
stunelovacími stroji (TBM). Obdobný typ – konvertibilní
štít EPB/hardrock teď využíváme i pro ražbu tunelu Ejpo-
vice. Jsou ale ještě další technologie pro budování pod-
zemních staveb, se kterými jsem se ještě nesetkal, třeba
umělé zmrazování zemin. Pořád se tedy mám co učit…
Která z metod, co znáte, se vám líbí nejvíc?
Na mé práci je ksné, že každý projekt je specifický
aináší jiné výzvy. Tím, že jsem vystudoval hornickou fa-
kultu, mám blíž k přírodě, ke geologii, aproto jsem radši,
pokud si na skálu mohu sáhnout. TBM je jistě zajímavější
pro strojaře. Mám obrovské štěstí, že během celé kariéry
pracuji s malými obměnami se stejnými lidmi. To je pro
mě velmi důležité. Tunelářská práce je týmová aje lehčí,
když si důvěřujeme a můžeme se na sebe spolehnout.
Co se vám prvně vybaví při vzpomínce na Island?
Jak jsem byl po příletu překvapen, že na něm nerostou
stromy, a udomil si, že bych tam proto nemohl žít na-
trvalo, i když je Island jinak ksný. S kolegy si při vzpo-
mínch na něj často říkáme, že na to zlé člověk vždycky
zapomene avrací se jen ktomu dobrému. Proto si asi nej-
dřív vybavím přístup místních lidí. Snažili se nám pomoci,
protože věděli, že ten tunel nestavíme pro sebe, ale pro ně.
Další už jsou osobní věci, které jsem dřív nepoznal, třeba
dlouhodobé odloučení od rodiny aod známých. V tomto
ohledu mi islandský pobyt nahradil vojnu, kde jsem nebyl.
Blíží se prorážka jižho tubusu tunelu Ejpovice. Co vás
i jeho rbě nejc překvapilo?
I po zkušenostech z metra bylo pro nás překvapením
chování horninového masivu v Homolce, jeho nestabilita
a silné přítoky vody. Podle zadávací dokumentace jsme
čekali, že situace bude lepší. VChlumu nás zase překva-
pila vysoká abrazivita horniny, která měla vliv na častější
výměnu řezných nástrojů. Potřebovali jsme jich dvojná-
sobek oproti plánu, což znamenalo i častější prostoje.
A co vás naopak potěšilo?
Stále mě fascinuje, že za sebou každý den vidím kus ho-
tové práce. U TBM o to hezčí, že tunel je už hotový is de-
finitivním ostěním. Je to prostě čistší práce než uNRTM.
Teď bude prorážka. Co budete dělat dál?
Po prorážce vrchlíku i 50metrového zbytku profilu v zá-
řezu vysuneme ven štítovou část stroje o délce asi 20 m.
Částečně ji demontujeme a auty převezeme zpět na start.
Vozíky závěsu vtunelu rozpojíme a pomocí vozidel MSV,
které jinak ke štítu dopravují segmenty prefabrikovaného
ostění, je protáhneme tunelem zpět. Stroj musíme zkont-
rolovat, repasovat, aprotože už víme, že byl kvůli abrazi-
vitě horniny víc namáhaný, než jsme očekávali, zahájíme
rbu severního tubusu nejsš až po čtech měsících.
Bude jeho ražba stejná jako u jního?
Zkenosti z rby první trouby jsou cenné, dělali jsme
iprůzkumy navíc zejména v sedle mezi Homolkou a Chlu-
mem. V podzemí ale nikdy nete. Severní tubus povede
až 35 m od jižního a bude mít nižší nadloží. Geologie je
nevyzpytatelná, i na 30 metrech se zničehonic změní…
íroda prostě člověka dokáže překvapit, i když je připra-
vený. To je na tunelářské práci těžké, ale zároveň krásné.
Co byste rád stavěl po dokončení tunelu Ejpovice?
Nejspíš metro D a další tunely pro SŽDC, které se stále
odkládají. Přál bych si připravené projekty a lidi, které
m, protože dávají práci všechno, a to se všude nevidí.
strana 2
PME SE
1
Keramický reliéf Praha naMůstku
Vroce 1977 zapaly práce nanové, třetí lince praž-
ského metra B. Její trasa začínala nasmíchovském ná-
drí akončila naFlorenci (původním názvem Sokolov-
ská). Mezi nimi se nacházelo dalších pět stanic – Anděl
(tehdy stanice Moskevská), Karlovo náměstí, Národní
ída, Můstek aNáměstí Republiky. Vestanici Můstek
linka křovala, respektive podjížděla již existující tra-
su metra A, při jejíž stavbě proběhly rozhlé archeo-
logické průzkumy, které mimo jiné odhalily středověké
valy ipříkopy apředevším kamennou konstrukci ma-
ho mostu, jenž dal stanici naobou trasách jméno.
Mostek se naczí vjednom zvestibulů linky A. His-
torická hodnota tohoto místa však měla být připomenuta
také cestujícím linky B. Proto vzniklo ve vestibulu pod
Jungmannovým náměstím umělecké dílo szvem Praha
(foto č. 1), které důležitost této dopravní akulturní křižo-
vatky dokumentuje. Celou jednu stěnu podchodu tvoří
keramický reliéf složený z čtvercových dlaždic. Mělká
plastika přestavuje pomyslnou trasu hlavním městem,
emž zobrazuje její nejvýznamnější památky. Nac
se zde silueta Národního muzea, Zlaté kapličky či Karlova
mostu. Mezi nimi se proplétá stuha řeky Vltavy. Vystupují
zde postavy významných prských literátů a milen
naprocházce ulicemi metropole. Lze tu nalézt i dva erbov-
ní znaky symbolizující Staré aNové Město pražské (foto
č.2). Dílo vytvořil významný český keramik Lubomír Šilar,
jenž reliéfu vtiskl jakýsi punc archaičnosti.
Šilar vroce 1951 dokončil studia naStní keramické
škole vPraze, ponichž pokroval napražské Umělec-
koprůmyslové škole, kde navštěvoval ateliér Keramiky
aporcelánu uprofesora Otto Eckerta. V60. a70. letech
20. století se zúčastnil několika zahraničních soutěž-
ch výstav aehlídek, nanichž získal přední ocenění.
noval se hlavně zpracování motivu ženského azře-
ho těla. Výtvarnou inspiraci přitom čerpal především
zprehistorických maleb vjeskyních Lascaux aAltamira.
Právě jejich specifická modelace, schematičnost azemitá
barevnost se promítla i do reliéfu Praha. Dílo, jež bylo
druhou Šilarovou prací pro metro (jeho reliéfy zdobí také
vestibul stanice Jiřího zPoděbrad), bylo veřejnosti odha-
leno roku 1985, kdy byl tento úsek linky B zprovozněn.
Jakub Potůček
1
2
3
4
5
Při fluidním spaloní (zlat. fluidus, tekutý) se spaluje
směs jemně rozemletého uhlí (případně ijiné látky)
se vzduchem. Práškové uhlí nabývá díky velkému
povrchu vlastnosti tekutin arychle istejnoměrně shí
najemný popel. Vhodnou regulací teploty hoření lze
dohnout snížení nežádoucích zplodin, zejména oxidů
duku. Dosměsi lze přidávat idalší pškové látky,
jež nasebe vážou naíklad oxid sitý. Fluidní kotel
dosahuje vysoké účinnosti, ale představuje poměr
složité zízení. Při zaczení suhelm prachem jsou
eba různá opaení, aby nedocházelo ksamovznícení,
kexplozi prachu apodobně. Dnes se fluidním
spalováním vyrábí asi 50 % světové elektrické energie.
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
2
Metrostav_11_12_2016.indd 2 24.06.16 11:22
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 5
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 6
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (497 ms)

Rendering Strana 3 (102630): (0/1) (487 ms)

Rendering Strana 2 (102616): (0/1) (525 ms)

Rendering Strana 1 (102614): (0/1) (518 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2961/vth118950-1.jpg

 i2961/vth118952-1.jpg

 i2961/bg102616.svg

 i2961/vth118966-1.jpg

 i2961/vth118968-1.jpg

 i2961/vth118971-1.jpg[p1]

 i2961/vth118974-1.jpg[p1]