strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
První pražské vlaštovky z geometrického hnízda
do ko n č ení z e s t r. 3
Penzionát pražské pobočky YWCA
Autorem první budovy, na kterou odkazuje předchozí
strana, byl architekt Oldřich Tyl (1884–1939), pionýr
strohé, ušlechtile prosté inženýrsky pojaté architektury
a zároveň tragická postava naší stavební kultury, poněvadž stavba, která jej spolu s Veletržním palácem (1924
až 1928, spoluautor Josef Fuchs) proslavila, jej také prakticky zničila. Řeč je samozřejmě o penzionátu pražské pobočky amerického hnutí YWCA, která v letech 1926–1929
vyrostla v Žitné ulici.
Stavbu, kterou v původní podobě již bohužel nelze
spatřit, charakterizovala kombinace pásových oken rozprostřených mezi zlehka ustupujícími lodžiemi. Nejzajímavějším a zároveň nejpodmanivější prvkem zde ovšem byla
dvojice gigantických oken směřujících jak do uličního, tak
i dvorního průčelí, za nimiž se skrýval obrovský víceúrovňový společenský prostor.
Konstrukční řešení, které je v případě této stavby primárním nositelem estetických funkcí (ztělesňuje
ovšem i morální zásady tohoto křesťanského hnutí, jehož
mužským protějškem je mnohem známější YMCA), jako
by zpochybňovalo existenci přírodních zákonů. Skelet,
na němž si Oldřich Tyl vždy zakládal, zde byl s rafinovaností jemu vlastní zeslaben na minimum, aby „dojem
interiérů a hlavně schodišť byl co nejsubtilnější“15, což
se mu ale stalo osudným. Dům totiž musel být krátce
po svém otevření – stalo se tak dne 3. února roku 1929
– uzavřen a podroben náročné rekonstrukci, kvůli čemuž
přišel o část svých charakteristických rysů.
py. Na základě soudního šetření své pochybení uznala
a poškozené omítky o ploše téměř tisíc metrů čtverečních
na své náklady opravila.
Palác Alfréda Habicha
V souladu s představami projektantů, v rekordně krátkém
čase necelých dvou roků a bez vážnějších komplikací
(pokud je mi známo) byla nakonec realizována jen druhá
zmiňovaná budova – kancelářský, obchodní a obytný
palác Alfréda Habicha. Důležitou roli v tom bezpochyby
sehrálo moudré rozhodnutí, kdy se architekt Josef Havlíček (1899–1961) rozhodl statické výpočty svěřit zkušenému konstruktéru Jaroslavu Polívkovi (1886–1960). Díky
Polívkovi se Havlíčkovi, který byl členem avantgardního
spolku Devětsil, podařilo nakonec uskutečnit to, co Jaromír Krejcar byl nucen při stavbě svého Olympicu oželet.
Tedy velká a subtilní pásová okna, bez nichž je funkcionalistická architektura jen těžko myslitelná.
Celkové uspořádání této stavby, na níž se dokonale
uplatnila neonová loga firem a reklamní nápisy, determinovaly požadavky stavebního programu, který ve vnitřní
Praze konce dvacátých let vyžadoval: „Trojí požadavek
účelový: obytná část, obchodní část a část kancelářská.
Při stavbách v centru města je snaha ta dosti přirozená
– stavebník chce docíliti všestranného zajištění rentability svého budoucího objektu,“ napsal Havlíček v revue
Stavba16. Zároveň konstatoval, že pro „architekturu těchto
vnitropražských budov není však tato okolnost právě příznivá (…) buďto je nutno různorodost stavby z formálních
hledisek zanedbati, jak se obyčejně děje, anebo dochází
Vzhled nového kancelářského domu Alfréda Habicha se od současnosti také dost liší
Důvodem tak radikální úpravy, která probíhala až
do roku 1932, byla havárie poddimenzované železobetonové konstrukce, kterou s největší pravděpodobností
zavinili inženýři Miloš Tereba a Josef Mikyna, Tylovi
společníci z firmy Tekta, která stavbu prováděla. Tekta,
jejímž cílem bylo prostřednictvím soudobé architektury
propagovat moderní stavební materiály i postupy, krátce
na to zbankrotovala. Architekt Oldřich Tyl to pochopitelně
velmi těžce nesl. Stáhl se do ústraní a již žádnou významnější stavbu nikdy nerealizoval.
Smutné na tom je, že s obdobnými, ale nikoliv tak
fatálními problémy se potýkalo i Tylovo nejvýznamnější
dílo, pražský Veletržní palác, kde počátkem třicátých let
došlo k vážným poruchám jeho fasád z umělého kamene.
I v tomto případě byla na vině provádějící firma (Silica),
která opět nedodržela předepsané technologické postu-
k různým víceméně nesprávným řešením.“ Autorům
se ovšem oněch nesprávných řešení podařilo vyvarovat, neboť při práci na projektu hleděli „dodržeti vnitřní
pravdivost a úmyslně vyhnuli se řešením, která by měla
spojovati neorganicky části různé dle disposice. Části ty“
prostě seřadili nad sebe a odvodili z nich celkový vzhled
budovy, která byla v devadesátých letech či později zcela
nesmyslně zničena zdrcující přestavbou.
Česká moderní architektura tak bohužel nenávratně
přišla o první ryze funkcionalistické dílo ovlivněné estetikou poetismu, který se v prostředí Devětsilu zrodil
počátkem euforických dvacátých let minulého století.
Jakub Potůček
Každá stavba v zoologické zahradě je unikátem
Firmy ze Skupiny Metrostav obvykle budují stavby,
které po svém dokončení slouží především lidem.
Nicméně na seznamu dokončených zakázek se občas
objeví i díla v zoologických zahradách, která se stanou
domovem zvířat a lidé v nich najdou jen potřebné chovatelské zázemí. O tom, jaká jsou specifika výstavby
budov a expozic pro zvířata i na co všechno musí architekti při plánování nových pavilonů myslet, jsme
pátrali ve dvou českých zoologických zahradách.
Jednou z nejrozsáhlejších staveb v rámci českých zoologických zahrad a zcela jistě největší v jihlavské zoo byl
projekt nazvaný Zoo pěti kontinentů. Od listopadu 2011
do podzimu 2015 jej řídila divize 2 firmy Subterra, jak
v čísle 2/2016 přiblížily i noviny Metrostavu.
V Jihlavě tak vzniklo hned šest nových pavilonů –
Australská farma, Pavilon žiraf a výběhy africké savany,
Expozice pro hyeny, Expozice afrických primátů, Expozice
Asie a Tropický pavilon (foto č. 1, 2). „Tyto celky zapadají
do nové koncepce jihlavské zoo, která chce představovat
jednotlivé kontinentální oblasti s náznaky typické architektury i rostlinné výsadby a hlavně s charakteristickými
druhy zvířat,“ říká mluvčí Zoo Jihlava Martin Maláč.
Budovy a expozice se sice liší podle chovaných zvířat,
přesto mají mnoho společného – u všech zařízení pro
chov je to hlavně potřeba pravidelného úklidu a hygieny,
dostupnost pitné tekoucí vody, možnost temperování
a případně i chlazení zvířecích ubikací. „Objekty musí
splňovat také nároky na bezpečnost a zdravý pohyb
zvířat. Použité materiály nesmí být toxické nebo ostré
a přitom musí být dostatečně pevné a odolné,“ vyjmenovává hlavní kritéria při budování nových příbytků Martin
Maláč. Všechna zvířata musí mít ve vnitřních ubikacích
i dostatečný přísun čerstvého vzduchu, proto zoologické
zahrady kladou důraz i na dobrou vzduchotechniku, která
v leckterých pavilonech přijde vhod i lidem.
2
Přizpůsobit se potřebám zvířat je obtížné
Chov každého živočišného druhu má různé požadavky,
často i protichůdné. „Například plazi potřebují externí
zdroj tepla, zároveň však i nějaký chladný a vlhký kout
a UV záření. U staveb pro šelmy jsou zase nezbytné nejrůznější přepouštěcí klece a koridory pro bezkontaktní
chov. Žirafy potřebují speciální mrazicí box, do kterého
se jim mrazí zásoby listů a větví stromů na zimní období.
Celý jejich pavilon pak musí být z pochopitelných důvodů
velmi vysoký, a to včetně dveří, napáječek a krmných žlabů,“ vyjmenovává Martin Maláč. V jihlavské zoo chovají
i jedny z největších papoušků na světě, kteří mají extrémně silný zobák. Konstrukce jejich voliéry i použité pletivo
proto musí být dostatečně odolné.
Dveře se otevírají zásadně dovnitř
Své postřehy přidává i Roman Kössl, zástupce ředitele
Jihočeské zoologické zahrady Hluboká nad Vltavou, kde
v roce 2006 divize 6 Metrostavu pod vedením Miroslava
Führera vystavěla Centrum ekologické výchovy s atypickou půlkulatou vegetační střechou (foto č. 3). V objektu
určeném hlavně pro vzdělávání našly domov i malé šelmy.
„Obecně platí, že všechna zvířata musí mít chovatel
před vstupem možnost zkontrolovat, dveře do ubikace
by se tedy měly otevírat zásadně dovnitř, což je u lidských
obydlí přesně naopak. Důvod je jednoduchý – když proti
chovateli zvíře vyběhne a on přibouchne dveře, zvíře je
jen dorazí a neuteče. Kdyby se dveře otevíraly ven, nemusí
mít člověk dostatek síly, aby zvíře přetlačil,“ vysvětluje.
Jednotlivé skupiny zvířat mají specifické požadavky.
Je jich tolik, že když se při první stavbě vyřeší jeden
problém, při druhé pro jiný druh zvířete se objeví další,
a ne jeden. „Základem je proto dopředu vědět, pro koho
výběh, klec nebo ubikaci budujeme. Nemůže nám třeba
architekt vnucovat řešení jen proto, že ladí s jeho es-
3
černobílé fotografie archiv autora
barevné fotografie archiv Metrostavu
Poznámky:
1. Karel Teige, Práce Jaromíra Krejcara, Praha 1933, strana 19.
2. Ž [František Žákavec], Dvě ilustrované publikace Umělecké besedy, Národní listy LXIII, 1923, 4. 4., č. 91, s. 4.
3. Jaromír Krejcar, Architektura transatlantických parníků, in: Jaromír Krejcar (ed.), Život II, Praha 1922, s. 38-42.
4. Jaromír Krejcar, Made in America, in: Jaromír Krejcar (ed.), Život II, Praha 1922.
5. Le Corbusier – Saugnier, Za novou architekturu, Praha 2005, s. 29.
6. Sesterskými loděmi Olympicu byly Titanic a Gigantic přejmenovaný po zkáze Titanicu na Britanic.
7. Jaroslav Seifert, Na vlnách TSF, Praha 1925.
8. S. K. Neumann, Ať žije život, in: Jaromír Krejcar (ed.), Život II, strana 103.
9. Josef Šíma, Reklama, in: Jaromír Krejcar (ed.) Život II, strana 102.
10. ma.[Bohumil Markalous], Nové stavby v pražských ulicích, Lidové noviny XXXVI, 1928, 18. 2, č. 89, s. 12.
11. Ludvík Kysela, Obchodní dům Lindt v Praze, Stavba V, 1926-1937, s. 22.
12. Obchodní pasáž firmy A. Lindt na Václavském náměstí v Praze, Pestrý týden II, 1927, 18. 5., s. 13.
13. J.E. [Jan E. Koula], Pražská revue. Druhá série – Radostné architektury, Stavba VI, 1927-1928, s. 108.
14. Ibidem, s. 109.
15. Ibidem.
16. Josef Havlíček – Jaroslav Polívka, Obchodní, kancelářský a obytný dům Habich v Praze, Stavba VI, 1927–1928, s. 105.
Metrostav_11_12_2016.indd 4
1
Při stavbě expozic je třeba myslet také na chovatelské
zázemí. Nepatří k němu jen běžné šatny, sociální zařízení
či místa pro odpočinek nebo konání porad, ale i speciálně vybavené prostory. Kde se skladují krmiva, musí být
k dispozici výlevka, ideálně přímo v ubikacích i kanálek
s vyspádovanou podlahou. Samozřejmostí pak jsou hadice s tryskou a umyvadlo s pákovou baterií.
„Zázemí je nutné stavět účelně a prostorně, ideálně
jako součást zádveří nebo předsíně vstupu do ubikací.
Kvůli divákům je ale zároveň třeba zkrášlit vnitřky expozic i prostory pro veřejnost. K tomu se používají torkrety
s umělým kamenem, dřevo, rostliny a další materiály.
Nikde by neměly být příliš vidět používané technologie
a návštěvníci by k nim navíc neměli mít přístup. Zvířata
musí ve vhodně velkém a prostorově rozvrženém výběhu
najít bezpečný úkryt a dostatek soukromí, ale přitom musí
zůstat lidem na očích,“ uvádí Martin Maláč. Ubikace musí
být samozřejmě postaveny také tak, aby chovanci nemohli
ven a veřejnost dovnitř.
tetickou představou, když my víme, že je pro konkrétní
druh zvířete nevhodné. Jednou jeden odborník dokonce
prohlásil, že architekt je pro zoo největším nebezpečím.
Většinou totiž chce, aby jeho stavba byla vidět. V zoo je
ale naopak vhodné udělat technickou část stavby co nejméně nápadnou a zvýraznit přírodní charakter prostředí,
schovat stáje i ubikace a ukázat skály nebo zeleň… A to
málokterý architekt umí. Většinou o potřebách zvířat zná
velmi málo. Proti sobě stojí technické možnosti a představy architekta o využití prostoru versus prostor pro
zvířata, pro která je dobrý každý metr navíc. Výrazně také
musíme zdůrazňovat potřebu obsluhovatelnosti ubikací,
protože architekt většinou o práci ošetřovatelů ví ještě
méně než o jejich chovancích. Obecně platí, že zvířata
i návštěvníci by se měli cítit co nejvíc jako v přirozeném
biotopu. To je samozřejmě v podmínkách naší zoo ještě
obtížnější v souvislosti s malým prostorem, který máme
k dispozici,“ uzavírá Roman Kössl.
Martina Vampulová, foto archiv MTS
24.06.16 11:23