Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4
strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
Penzionát prské pobky YWCA
Autorem prv budovy, na kterou odkazuje předchozí
strana, byl architekt Oldřich Tyl (1884–1939), pionýr
strohé, ušlechtile prosté inženýrsky pojaté architektury
azároveň tragická postava naší stavební kultury, poně-
vadž stavba, která jej spolu sVeletním palácem (1924
až1928, spoluautor Josef Fuchs) proslavila, jej také prak-
ticky zničila. Řeč je samozřejmě openzionátu pražské po-
bočky amerického hnutí YWCA, která v letech 1926–1929
vyrostla v Žitné ulici.
Stavbu, kterou v vodní podobě již bohužel nelze
spatřit, charakterizovala kombinace pásových oken roz-
prostřených mezi zlehka ustupujícími lodžiemi. Nejzajíma-
jším azároveň nejpodmanivější prvkem zde oem byla
dvojice gigantických oken směřujících jak douličního, tak
idvorho průčelí, zanimiž se skrýval obrovský víceúrov-
ňový společenský prostor.
Konstrukční řešení, které je v případě této stav-
by primárním nositelem estetických funkcí (zlesňuje
ovšem imorální zásady tohoto křesťanského hnutí, jehož
mužským protějškem je mnohem známější YMCA), jako
by zpochybňovalo existenci přírodních zákonů. Skelet,
na němž si Oldřich Tyl vždy zakládal, zde byl srafino-
vaností jemu vlastní zeslaben na minimum, aby „dojem
interiérů ahlavně schodišť byl co nejsubtilnější“
15
, což
se mu ale stalo osudným. Dům totiž musel být ktce
posvém oteení – stalo se tak dne 3. února roku 1929
– uzavřen apodroben náročné rekonstrukci, kli čem
el očást svých charakteristických rysů.
vodem tak radikální úpravy, která probíhala až
do roku 1932, byla havárie poddimenzované železobe-
tonové konstrukce, kterou snejvětší pravděpodobnos
zavinili inženýři Miloš Tereba a Josef Mikyna, Tylovi
společníci zfirmy Tekta, která stavbu prováděla. Tekta,
jejímž cílem bylo prostřednictvím soudobé architektury
propagovat moderní stavební materiály ipostupy, krátce
nato zbankrotovala. Architekt Oldřich Tyl to pochopitel
velmi těžce nesl. Stáhl se doústraní ajiž žádnou význam-
nější stavbu nikdy nerealizoval.
Smutné na tom je, že s obdobnými, ale nikoliv tak
falními problémy se potýkalo iTylovo nejvýznamnější
lo, pražský Veletní palác, kde počátkem třicátých let
došlo kvážným poruchám jeho fasád zumělého kamene.
Ivtomto případě byla navině provádějící firma (Silica),
která opět nedodržela předepsané technologické postu-
py. Na základě soudního šetření své pochybení uznala
apoškozené omítky oploše téměř tisíc metrů čtverečních
nasvé náklady opravila.
Palác Alfréda Habicha
Vsouladu spředstavami projektantů, vrekordně krátkém
čase necelých dvou roků a bez vážnějších komplikací
(pokud je mi známo) byla nakonec realizována jen druhá
zmiňovaná budova – kancelářský, obchodní a obytný
palác Alfréda Habicha. Důležitou roli vtom bezpochyby
sehrálo moudré rozhodnutí, kdy se architekt Josef Havlí-
ček (1899–1961) rozhodl statické výpočty svěřit zkušené-
mu konstrukru Jaroslavu Polívkovi (1886–1960). Díky
Polívkovi se Havčkovi, který byl členem avantgardního
spolku Devětsil, podařilo nakonec uskutečnit to, co Jaro-
mír Krejcar byl nucen při stavbě svého Olympicu oželet.
Tedy velká asubtilní pásová okna, bez nichž je funkciona-
listická architektura jen těžko myslitelná.
Celkové uspořádání této stavby, na níž se dokonale
uplatnila neonová loga firem areklamní nápisy, determi-
novaly požadavky stavebního programu, který vevni
Praze konce dvacátých let vyžadoval: „Trojí padavek
účelo: obytná část, obchodní část ačást kancelářská.
i stavbách vcentru města je snaha ta dosti přirozená
– stavebník chce docíliti všestranného zajištění rentabi-
lity svého budouho objektu,“ napsal Havlíček v revue
Stavba
16
. Zároveň konstatoval, že pro „architekturu těchto
vnitroprských budov není však tato okolnost právě příz-
nivá () bto je nutno různorodost stavby zformálních
hledisek zanedbati, jak se obyčejně děje, anebo dochá
k různým víceméně nesprávným řením.“ Autorům
se ovšem oněch nesprávných řešení podilo vyvaro-
vat, neboť při práci naprojektu hleděli „dodržeti vnitřní
pravdivost aúmyslně vyhnuli se řešením, která by měla
spojovati neorganicky části různé dle disposice. Části ty“
prostě seřadili nad sebe aodvodili znich celkový vzhled
budovy, která byla vdevadesátých letech či později zcela
nesmyslně zničena zdrcující přestavbou.
Česká moderní architektura tak bohužel nenávratně
la o první ryze funkcionalistické dílo ovlivněné es-
tetikou poetismu, který se v prostředí Devětsilu zrodil
počátkem euforických dvacátých let minulého století.
Jakub Potůček
černobílé fotografie archiv autora
barevné fotografie archiv Metrostavu
dokončení ze str. 3
První pražské vlaštovky zgeometrického hnízda
Každá stavba vzoologické zahradě je unikátem
Firmy ze Skupiny Metrostav obvykle budují stavby,
které po sm dokončení slouží především lidem.
Nicméně na seznamu dokoených zakázek se občas
objeví idíla vzoologických zahradách, která se stanou
domovem zřat alidé vnich najdou jen poebné cho-
vatelské zázemí. O tom, jaká jsou specifika výstavby
budov aexpozic pro zvířata inaco všechno musí ar-
chitekti při plánování nových pavilonů myslet, jsme
trali vedvou českých zoologických zahradách.
Jednou znejrozsáhlejších staveb vrámci českých zoo-
logických zahrad azcela jistě největší vjihlavské zoo byl
projekt nazvaný Zoo pěti kontinentů. Odlistopadu2011
do podzimu 2015 jej řídila divize 2 firmy Subterra, jak
včísle 2/2016 přiblížily i noviny Metrostavu.
V Jihlavě tak vzniklo hned šest noch pavilonů –
Australská farma, Pavilon žiraf avýběhy africké savany,
Expozice pro hyeny, Expozice afrických primátů, Expozice
Asie aTropický pavilon (foto č.1, 2). „Tyto celky zapadají
donové koncepce jihlavské zoo, která chce představovat
jednotlivé kontinentální oblasti sznaky typické archi-
tektury i rostlinné výsadby ahlavně s charakteristickými
druhy zřat,“ říká mluvčí Zoo Jihlava Martin Maláč.
Budovy aexpozice se sice liší podle chovaných zvířat,
esto mají mnoho společného – u všech zařízení pro
chov je to hlavně potřeba pravidelného úklidu ahygieny,
dostupnost pitné tekoucí vody, možnost temperování
a případně i chlazení zvířecích ubikací. „Objekty musí
splňovat také nároky na bezpečnost a zdravý pohyb
zřat. Použité materiály nesmí být toxické nebo ostré
apřitom musí být dostatečně pevné aodolné,“ vyjmeno-
vává hlav kritéria při budování nových příbytků Martin
Maláč. Všechna zvířata musí mít vevnitřních ubikacích
idostatečný přísun čerstvého vzduchu, proto zoologické
zahrady kladou důraz inadobrou vzduchotechniku, která
v leckterých pavilonech přijde vhod i lidem.
i stavbě expozic je třeba myslet takénachovatelské
zázemí. Nepatří k němu jen běžné šatny, sociální zařízení
či místa pro odpočinek nebo konání porad, ale i speciál-
ně vybavené prostory. Kde se skladují krmiva, musí být
kdispozici výlevka, ideálně přímo vubikacích ikanálek
svyspádovanou podlahou. Samozřejmostí pak jsou ha-
dice stryskou aumyvadlo spákovou baterií.
Zázemí je nutné stavět účelně a prostorně, ideál
jako součást zádveří nebo předsíně vstupu do ubikací.
Kvůli divákům je ale zároveň třeba zkšlit vnitřky expo-
zic iprostory pro veřejnost. Ktomu se používají torkrety
s umělým kamenem, dřevo, rostliny a další materiály.
Nikde by neměly být příliš vit používané technologie
anávšvníci by knim navíc neměli mít přístup. Zvířata
musí vevhodně velkém a prostorově rozvrženém výběhu
najít bezpečný úkryt a dostatek soukromí, ale přitom mu
stat lidem na očích,“ uvádí Martin Maláč. Ubikace musí
t samozřejmě postaveny také tak, aby chovanci nemohli
ven a veřejnost dovnitř.
Přizpůsobit se potřebám zvířat je obž
Chov každého živočišného druhu má různé požadavky,
často i protichůdné. „Například plazi potřebují externí
zdroj tepla, zároveň však ijaký chladný avlhký kout
aUV záření. U staveb pro šelmy jsou zase nezbytné nej-
znější přepoušcí klece a koridory pro bezkontaktní
chov. Žirafy poebují speciální mrazicí box, dokterého
se jim mrazí zásoby listů avětví stromů nazimní období.
Celý jejich pavilon pak musí být zpochopitelných důvo
velmi vysoký, ato včetně dveří, napáječek akrmných žla-
bů,“ vyjmenovává Martin Maláč. Vjihlavské zoo chovají
ijedny znejích papoušků nasvětě, kteří mají extrém-
ně silný zobák. Konstrukce jejich voliéry ipoužité pletivo
proto musí být dostatečně odolné.
Dveře se otevírají zásadně dovnitř
Své posehy přidává i Roman Kössl, zástupce ředitele
Jiheské zoologické zahrady Hluboká nad Vltavou, kde
vroce 2006 divize 6 Metrostavu pod vedením Miroslava
Führera vystavěla Centrum ekologické výchovy s atypic-
kou půlkulatou vegetní střechou (foto č. 3). Vobjektu
určeném hlavně pro vzdělávání našly domov i malé šelmy.
„Obecně platí, že všechna zřata musí mít chovatel
ed vstupem možnost zkontrolovat, dveře do ubikace
by se tedy měly otevírat zásadně dovnitř, což je ulidských
obydlí přesně naopak. Důvod je jednoduchý – když proti
chovateli zvíře vyběhne aon přibouchne dveře, zvíře je
jen dorazí aneute. Kdyby se dveře otevíraly ven, nemusí
t člověk dostatek síly, aby zvíře přetlačil,“ vysvětluje.
Jednotlivé skupiny zřat mají specifické požadavky.
Je jich tolik, že když se při první stavbě vyřeší jeden
problém, při druhé pro jiný druh zvířete se objeví další,
a ne jeden. „Základem je proto dopředu vědět, pro koho
výběh, klec nebo ubikaci budujeme. Nemůže nám třeba
architekt vnucovat ření jen proto, že ladí s jeho es-
tetickou představou, když my víme, že je pro konkrét
druh zvířete nevhodné. Jednou jeden odborník dokonce
prohlásil, že architekt je pro zoo největším nebezpečím.
tšinou totiž chce, aby jeho stavba byla vidět. Vzoo je
ale naopak vhodné udělat technickou část stavby co nej-
ně nápadnou azvýraznit přírodní charakter prostředí,
schovat stáje i ubikace a ukázat skály nebo zeleň… Ato
lokterý architekt umí. Většinou opotřebách zvířat zná
velmi málo. Proti sobě stojí technické možnosti apřed-
stavy architekta o využití prostoru versus prostor pro
zřata, pro která je dobrý každý metr navíc. Výrazně také
musíme zdůrazňovat potřebu obsluhovatelnosti ubikací,
protože architekt věinou o práci ošetřovatelů ví ješ
ně než o jejich chovancích. Obecně platí, že zřata
itěvníci by se měli cítit co nejvíc jako virozeném
biotopu. To je samozřejmě vpodmínkách naší zoo ještě
obžnější vsouvislosti smalým prostorem, který máme
kdispozici,“ uzavírá Roman Kössl.
Martina Vampulová, foto archiv MTS
1
3
2
Vzhled nového kancelářského domu Alfréda Habicha se od současnosti také dost liší
Poznámky:
1. Karel Teige, Práce Jaromíra Krejcara, Praha 1933, strana 19.
2. Ž [František Žákavec], Dvě ilustrované publikace Umělecké besedy, Národní listy LXIII, 1923, 4. 4., č. 91, s. 4.
3. Jaromír Krejcar, Architektura transatlantických parní, in: Jaromír Krejcar (ed.), Život II, Praha 1922, s. 38-42.
4. Jaromír Krejcar, Made in America, in: Jaromír Krejcar (ed.), Život II, Praha 1922.
5. Le Corbusier – Saugnier, Za novou architekturu, Praha 2005, s. 29.
6. Sesterskými loděmi Olympicu byly Titanic a Gigantic přejmenovaný po zze Titanicu na Britanic.
7. Jaroslav Seifert, Na vlnách TSF, Praha 1925.
8. S. K. Neumann, Ať žije život, in: Jaromír Krejcar (ed.), Život II, strana 103.
9. Josef Šíma, Reklama, in: Jaromír Krejcar (ed.) Život II, strana 102.
10. ma.[Bohumil Markalous], Nové stavby v pražských ulicích, Lidové noviny XXXVI, 1928, 18. 2, č. 89, s. 12.
11. Ludvík Kysela, Obchodní dům Lindt v Praze, Stavba V, 1926-1937, s. 22.
12. Obchodní pasáž firmy A. Lindt na Václavském náměstí v Praze, Pestrý týden II, 1927, 18. 5., s. 13.
13. J.E. [Jan E. Koula], Prská revue. Druhá série – Radostné architektury, Stavba VI, 1927-1928, s. 108.
14. Ibidem, s. 109.
15. Ibidem.
16. Josef Havček – Jaroslav Polívka, Obchodní, kancelářský a obytný dům Habich v Praze, Stavba VI, 1927–1928, s. 105.
Metrostav_11_12_2016.indd 4 24.06.16 11:23
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 5
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 6
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (639 ms)

Rendering Strana 5 (102635): (0/1) (633 ms)

Rendering Strana 4 (102632): (0/1) (683 ms)

Rendering Strana 3 (102630): (0/1) (682 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2961/vth118966-1.jpg (3x)

 i2961/vth118968-1.jpg (3x)

 i2961/bg102632.svg

 i2961/vth118971-1.jpg (3x)

 i2961/vth118950-1.jpg

 i2961/vth118952-1.jpg (2x)

 i2961/vth118974-1.jpg (2x)