Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3
První pražské vlaštovky zgeometrického hnízda
Ačkoliv se česká avantgarda zrodila již roku 1922,
architektuře navrhované jejími protagonisty se za-
čalo dařit teprve až poroce 1925, kdy byly vhlavním
stě postaveny čtyři kčové stavby raného českého
funkcionalismu: Obchodní akancelářský dům Olympic
(Spálená čp. 75), obchodní dům firmy A. Lindt (Václav-
ské náměstí čp. 773), ženský penzion sdrení YWCA
itná čp. 563) akonečně kancelářský a obytný dům
společnosti Habich (Špánská čp. 654).
Manifest české avantgardy
První azároveň nejdůležitější stavbu nejen ztéto čtvice
navrhl Jaromír Krejcar (1895–1949), architekt, kterého
teoretik Karel Teige pasoval dorole vůdčí osobnosti zdejší
architektonické avantgardy. Žák Jana Kotěry (1871–1923)
zAVU vPraze nasebe poprvé, anutno dodat velmi hlasitě,
upozornil právě roku 1922, kdy se ujal redakce sborníku
Život II. Opěvovaného azrovna tak zatracovaného mani-
festu právě zrozené české avantgardy.
Mezi ty, kteří Jaromíru Krejcarovi nemohli přijít
najméno, patřil i historik umění asekční šéf ministerstva
školství V. V. Štech (1885–1974). Osborníku prý prohlá-
sil, že „vážně ohrožuje bezpečnost republiky, jsa ideově
v přímé souvislosti s atentátem na ministra Rašína“¹.
Naopak ti, komu reprodukované práce, myšlenky jakož
isobivá typografie – zkrátka moderní životní styl – kon-
venovaly, byli nadšeni. Nehrálo přitom žádnou roli, že se
padně podobal Le Corbusierově revue L’Esprtit noveau
avmnohém si dokonce protiřil, jak si povšiml recenzent
rodních listů. Vtextu otištěném vdubnu 1923 napsal,
že výtvarný obor Umělecké besedy vydal knihu vskutku
kapitalistickou, protože opěvuje „hukačky automobilů,
motory značky Indian, parníky Holand-America-Line,
aeroplány systému Goliath, novoyorské mrakodrapy, Eif-
felovu věž, třídy velkoměsta, tâtres des variétés, fox-
-trott, shimmy jazz, tančící růžové baletky () Tedy vše,
co je (…) dostupno jen zadobré peníze, co je pro kapita-
listu avelkoobchod aco my, všední aubozí buržouzko
musíme si odpustit“, povzdechl si pisatel aironicky dodal.
Paradoxem díla „jest skutečnost, že touto extasí nad těmi
emi ksami světa jsou jati přispěvatelé sborníku právě
zřad Devětsilu, jenž prý pěstuje proletkult².
Architektura musí odpovídat době, kdy vzni
Je podstatné, že se ve sborníku objevily přinejmenším
dvě eseje, které zásadním způsobem ovlivnily českou
architekturu raných dvach let. Jejich autorem byl
m Krejcar apropůjčil jim skoro básnická pojmenování:
Architektura transatlantických parníků“³ a „Made in
America“
4
. Jejich obsah ale byl až nečekaně prozaický,
psaný jednoduchým auniverzálně srozumitelným jazy-
kem proklamativního stylu. Vprvním znich Krejcar pro-
střednictvím snímků velkých zaoceánských parníků včet-
ně legendárního Titaniku poukázal nato, jakým směrem
se moderní architektura musí ubírat. Tedy cestou, která
bude adekvátně odpovídat době, jejímu způsobu života
atechnickým možnostem, nakteré musí apriori reagovat.
Vedruhém pak poukázal nanutnost zbavit se zatěžující
tradice, která brání vpokroku, ainspirovat se inženýrskou
architekturou, konkrétně americkým mrakodrapem, který
představuje „zásadně novou koncepci budovy, koncepci
ryze moderní, konstruktivně danou možnostmi moderní
inženýrské techniky“. Mimochodem identické stanovisko
zaujal také Le Corbusier, jenž vesvé knize Zanovou archi-
tekturu říká: „naslouchejme radám amerických inženýrů.
Ale chraňme se amerických architektů“
5
!
Inspirace přelomové stavby
Jak by taková architektura měla vypadat, ukázal Krejcar
až čtyři roky později, kdy natřetí výstavě spolku Devětsil
edstavil projekt obchodního a kancelářského domu
Olympic. Přelomové stavby evokující svým názvem jak
stejnojmenné plavidlo zflotily White Star Line
6
, tak ima-
ginární parník, na kterém se plavil Seifertův námořník
zbásnické sbírky Samá láska zroku 1923.
Se sty techniky abásnické imaginace vintencích
Teigeho knihy Stavba a seň z roku 1927 byl ovšem
palác Olympic spjat i prosednictm bezdrátové tele-
grafie známé pod zkratkou TSF (Telegraphie sans fils)
a jí inspirovanou básnickou sbírkou Jaroslava Seiferta
Navlnách TSF
7
. NaKrejcarově studii Olympicu, respektive
jeho druhé variantě zroku 1926, se satributy všech výše
uvedených fenoménů přirozeně setkáváme.
Palác Olympic
Lodní neboli nautické tvarosloví inspirova účelnou
krásou zaoceánských plavidel u Olympicu představu
soustavy balkonů ateras lemovaných trubkovým zábra-
dlím ataké anténní stožáry, které zase odkazují knovým
telekomunikačním technologiím ibásnické sbírce přítele
Seiferta, kterou architekt připomněl prostřednictvím liter
TSF. Umístil je mezi reklamní nápisy, čímž také zdůraznil,
že Olympic je produktem nového, ryze českého proudu,
poetismu. Jeho leitmotivem byl, jak známo, sám život.
Skutečný život vevšech podobách asním spjaté umění jej
žít, které se stalo předmětem bezmezné adorace. Opěvo-
val je skoro kdý aS. K. Neumann například provolával:
Ať žije život!“, neboť „Co jiného mělo by žíti dnes nade
všemi pokácenými modlami minulých věků, po všech
bludech, které se stavěly mezi člověka aživot?“
8
.
Podobu života, který příslušníci avantgardy tolik milo-
vali, zásadním způsobem determinoval fenomén rušných
ulic a velkoměstských bulvárů, bez něhož si moderní
umění lze jen sží představit. Již odkonce devatenác-
ho století v něm hrála jejich podmanivá atmosféra
klíčovou roli. Avšak více než kdykoliv předtím nabyly
avenue moderních metropolí naaktuálnosti právě vtéto
době. Stoupenci avantgardy je totiž považovali zasymbol
modernity ajeviště neustále reprízujíc dramatická dějst
sexistenciálním podtextem zamísta, která člověka nové
éry přímo nutí k„očumování ponich“ ijejich zábavních
podnicích zářících neony reklamních nápisů.
Krejcar naně samozřejmě pamatoval, ale stylisticky
je nijak neupravoval. Pracoval jen s originálními logy
skutečných firem, neboť „reklamu není možno pojímati
mařsky ani jakkoli jinak. Reklamní předmět krásný
vesmyslu uměleckém jest špatným vesmyslu reklamy,
napsal tehdy zPaříže Josef Šíma azdůraznil, že „reklama
právě jako kinematograf dotýká se hluboce života dnešní
doby. Doba vnich snad naczí lépe svého výrazu nežli
vumění, nalézajícím se vbolestném přerodu. Reklama,
nezažená tradicí, jest plodem doby atak jako kinema-
tograf tvořena žádostí davu; prostá asrozumitelná všem.
Rezonuje veškeré chtění, jest měnitelnou dle okolností
aprostředí, apřece tak přesně vymezená, že zůstává vždy
tak dokonale reklamou jako chemie chemií“
9
.
Nebudeme jistě daleko pravdy, konstatujeme-li, že
esně tak si Krejcar svůj Olympic představoval. Tedy jako
adaptabilní anaprv pohled čitelnou budovu, která bude
schopna žít denním inočním životem zároveň. Přes den
kat kolemjdoucí na atraktivní zboží umně aranžova
vobrovských výkladních skříních, zvát je kposezení vka-
rně či restaurantu a v noci, prosednictm světelné
reklamy vábit pasanty dobiografu, baru nebo dancingu.
Ačkoli výsledná podoba Olympicu dokončeného vro-
ce 1928 se odvodní studie liší – jeho průčelí zžklo,
čímž ztratilo nasvé eleganci – přece jenom se Krejcarovi
podařilo „přes všecky překážky vytvit cosi jako stan-
dardní typ pražského domu () resultát nejracionál-
jšího řešení vmezích regulačho řádu“. Karel Teige,
autor těchto slov, nebyl zdaleka jediným, kdo Olympic
považoval zapřelomovou stavbu. Byli to například bás-
k Vízslav Nezval, architekt Jan E. Koula nebo kritik
Bohumil Markalous, který napsal, že Olympic „je jedna
z nejvýznamnějších staveb pražských poslední doby“,
poněvadž jeho prostá amonumenlní ksa vyrůstá jak
z „dokonalých dispozic vnitřních“, tak i ryzí věcnosti
neznečistěné dekorací“
10
.
Obchodní dům Lindt
Stejně přelomovou stavbou jako Krejcarův Olympic byl
iobchodní dům Lindt, který pro majitele Továrny umě-
ch ktin, pštrosích aozdobných per vroce 1925 na-
vrhl absolvent pražské techniky, architekt Ludvík Kysela
(1883–1960).
Vdoprovodné zprávě otištěné vrevue Stavba Kysela
oprojektu napsal, že využívá „situace parcely mezi dvěma
městími Václavským a Jungmannovým pro zařízení
obchodní pasáže, přinášející mimo výhodu komunikační,
zisk velkých ploch výkladcových“
11
, která zde pochopi-
telně hrají kčovou roli. Stavbě, utvářené jednoduchou
železobetonovou konstrukcí orozponu až dvanáct metrů
totiž propůjčují charakteristické rysy raně funkcionalistic-
ké estetiky. Obě průčelí, de facto celoskleněné závěsové
stěny, které vposledním poschodí přecházejí velegantně
zaoblené ateliérové patro, ovšem pouze nedemonstrují
možnosti moderních stavebních technologií, které byly
neoddělitelnou součástí funkcionalistické architektury,
brž zde mají ireklamní funkci. Objekt byl totiž odsamé-
ho zátku koncipován tak, aby jeho nekompromisně mo-
dernistické vzezření poutalo co možná největší pozornost.
Jeho stavebník si totiž přál „obchodní dům velkého slohu,
jaké mají již všechna cizí velkoměsta, Paříž, Londýn, Ber-
lín i Vídeň“
12
. Také proto byla vbudově vedle obchodní
paže projektována galerie, která ale nakonec musela
ustoupit zábavnímu podniku „smenší scénou apotřeb-
nými místnostmi hospodářskými“, což zdaleka nebyly
jediné změny, které musel architekt usvé první význam
realizace dokončené už vroce 1927 akceptovat.
Zatímco vípadě exteriérů měl Kysela volnou ruku
– vždyť moderní architektura se právě stala módní – „při
řešení vniního zařízení byl projektant úplně odstaven“.
Interiéry tak byly provedeny „vestylu hovícímu hochšta-
plerskému vkusu nevzdělaných plutokratů
13
, tedy někde
napomezí biedermeieru adruhého rokoka.
Mimochodem stejný osud potkal iKrejcarův Olympic.
Úpravu jeho vnitřních prostor, především kina, vinného
sklepu srestaurantem abarem provedla jeho majitelka
dle návrhu konzervativního architekta Paula Sydowa,
který „tentokráte použil () odpadkového německého
expresionismu, odberlínského panstva právě odložené-
ho“
14
, jak sarkasticky poznamenal Jan E. Koula. Podle
jeho přesvěení nebyly obchodní domy Olympic aLindt
dokončeny v souladu s edstavami svých projektantů
kli absenci moderních a kulturně vyspělých staveb-
ků. Že se v tomto směru zmýlil, nejlépe ilustrují dvě
následující práce.
strana 3
LETNÍ PŘÍLOHA
pokrování na str. 4
Penzion YWCA v Žitné ulici vypadal před rekonstrukcí opravdu jinak než v roce 2016
Druhá studie paláce Olympic pro Spálenou ulici zroku 1926 a vpravo jeho soasný vzhled
Vlevo obchodní dům Lindt na Václavském náměstí před dokončením a vpravo jeho dnešní podoba
Metrostav_11_12_2016.indd 3 24.06.16 11:23
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 5
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 6
Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 11-12/2016, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (988 ms)

Rendering Strana 4 (102632): (0/1) (451 ms)

Rendering Strana 3 (102630): (0/1) (486 ms)

Rendering Strana 2 (102616): (0/1) (488 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2961/vth118952-1.jpg (3x)

 i2961/vth118966-1.jpg (3x)

 i2961/bg102630.svg

 i2961/vth118968-1.jpg (3x)

 i2961/vth118950-1.jpg (2x)

 i2961/vth118971-1.jpg (2x)

 i2961/vth118974-1.jpg (2x)