strana 5
Cesta jako na Měsíc
MAPA TRASY
Viktorka dorazila
Chrást
původní trať
Za necelých 500 dnů vyrazila Viktorie 4,1 km dlouhý jižní tubus tunelu Ejpovice a 7. června se vrchní
částí hlavy probourala portálovou stěnou (foto č. 1).
Poděkovat tunelářům divize 5 (foto č. 2 a 3) za dobře
odvedenou práci při té příležitosti přišli nejen zástupci
investora ze SŽDC či dodavatele z Metrostavu.
Čelní stěnu přitěžovací lavice probourala Viktorie během dne otevřených dveří 11. června. Konec ražeb
jižního tubusu zaznamenalo hned několik kameramanů
a jejich videa najdete na Facebooku Metrostavu.
V průběhu druhé červnové soboty zavítalo k doubraveckému portálu (foto č. 1) na pět tisíc lidí, kteří trpělivě
modernizovaná trať
Dýšina
tunel Ejpovice
ÚJEZD
Plzeň
DOUBRAVKA
ČERVENÝ
HRÁDEK
Klabava
Kyšice
Ejpovice
Rokycany
TUNEL EJPOVICE – PODÉLNÝ PROFIL TRASY
1
1
500
1500
2000
2500
3000
Tunel HOMOLKA
délka 2650 m
2
1
2
3
4
5
6
3
Vedoucí ražeb Ing. Štefan Ivor uvedl: „V každé ze
čtyř směn pracovalo v tunelu v nepřetržitém provozu
15 dělníků a jeden technik. Na povrchu je podporovalo
dalších 30–35 lidí. Při ražbě prvního tubusu se řezná
hlava s průměrem 9,9 m otočila asi 450 000krát. Jejích
55 valivých disků přitom ujelo dráhu přes 400 000 km,
což je vzdálenost ze Země na Měsíc.“
Asi 75 % vyrazil konvertibilní tunelovací stroj v zeminovém módu, čtvrtinu v hardrocku. Jeho osádka musela
překonat mnohem složitější geotechnické podmínky, než
ukazoval průzkum. Bojovala s nestabilní čelbou, velkými
přítoky vody i s houževnatějšími spility. To vše spolu
se zpožděním začátku ražeb kvůli delšímu výzkumu
archeologů ukončení prací protáhlo. Poslední metr ale
Viktorka zdolala rychlostí 65 mm/min, což je na hranici
jejího výkonu. K proražení celého tubusu chybělo 7. června překonat asi 50metrovou přitěžovací lavici (foto č. 4).
Až se tak stane, skutečná hlava stroje určitě nebude
tak hezká jako ta, kterou v měřítku 1:1 nasprejovali na čelo
lavice v místě velké prorážky výtvarník Malej Dejv a jeho
kámoš Tadeáš (foto č. 5). Příroda, kterou na malbě symbolizují brzdící ruce, totiž Viktorce dala zabrat.
1000
7
3500
4000
Tunel CHLUM
délka 1220 m
Mezideponie
Portálový jeřáb
Úpravna vody
Míchací centrum
Hala údržby
VN trafo
Buňkoviště
2
2
3
3
4
5
1
7
6
4
1
2
–red–, foto Jiří Zahradník, Václav Anděl
čekali (foto č. 2), až se Viktorka objeví. Z okraje výjezdové
jámy pozorovali nejen točící se řeznou hlavu, ale i ochranný štít TBM a za ním hotové prstence segmentového ostění (foto č. 3). Když čelní stěna padla (foto č. 4), prolezla
hlavou stroje jeho osádka (foto č. 5). Spolu s kolegy, kteří
se střídali v jiných směnách, se raziči divize 5 dočkali nejen světla na konci tunelu, ale i zasloužených ovací. Čekají
na ně ještě jednou, až prorazí severní troubu. Do toho jim
ale zbývá spousta práce, kterou začnou tím, že rozebranou Viktorku dopraví zpět do startovací jámy (foto č. 6).
– red –, foto w w w.droneone.cz, ar chiv
3
4
Základem modernizace trati Plzeň–Rokycany je železniční tunel Ejpovice
4
5
Metrostav_11_12_2016.indd 5
Sdružení Metrostavu a Subterry, které vede tým Ing. Tomáše Kohouta z divize 5, přestavuje mezi Rokycany a Plzní
celkem 20,237 km železniční trati. Díky výstavbě tunelu Ejpovice (mapa) se trasa po skončení díla zkrátí na
14,147 km, které vlaky budou moci projíždět traťovou rychlostí až 160 km/h. Jízda bude bezpečnější a komfortnější.
Tunel Ejpovice, který buduje divize 5 pod vedením Ing. Štefana Ivora, musí překonat kopce Homolka a Chlum
(podélný profil), které mají odlišné geologické složení. Zatímco Homolka je z tektonicky porušených měkčích břidlic,
Chlum je z tvrdých spilitů. Tunelovací stroj (TBM), který obě trouby vyrazí, byl proto u německé firmy Herrenknecht
navržen jako razicí konvertibilní štít EPB/hardrock. Pro jeho start Metrostav připravil jámu u východního portálu
(letecký pohled). Nejtěžší části TBM dorazily do Čech po Labi do Lovosic v listopadu 2014 (foto č. 1). Nedaleko
stavby už v té době čtyři měsíce pracovala betonárna na výrobu segmentů prefabrikovaného ostění v Dýšině (foto
č. 2). Pro obě tunelové trouby musí dohromady vyrobit 4140 ks prstenců s vnějším průměrem 9,5 m, šířkou 2 m,
tloušťkou 0,4 m a hmotností 60 tun. Každý z nich složí osm segmentů. TBM S-799, pojmenovaný Viktorie, se po
křtu a uložení posvěcené sošky sv. Barbory do portálu budoucího tunelu pustil do práce 23. ledna 2015. Při své
první cestě razil jižní tunelovou troubu (foto č. 3), ze které prokoukl do západního portálu u Plzně-Doubravky
7. června 2016 (foto č. 4). Stavbaři teď jeho štítovou část rozeberou a auty převezou zpět na druhou stranu tunelu,
závěs protáhnou zpátky tunelem. Stroj smontují, repasují a znovu postaví na start k ražbě severního tubusu.
5
6
24.06.16 11:23