29. června 2016 / 11–12 / XXVIII

Jak obléci velrybu str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Ptáme se: Ing. Štefana Ivora,

vedoucího ražeb z divize 5 str. 2

Divize 3 zvládá i složité

technologické zakázky str. 2

Cesta jako na Měsíc str. 5

Základem modernizace trati Plzeň–

Rokycany je tunel Ejpovice str. 5

Úspěch v přímém přenosu

Fotoreportáž: Kvalitní sportovní

výkony a dobrá nálada str. 6

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Zájem zahraničních médií

Prorážka jižního tubusu tunelu Ejpovice vzbudila pozornost

také v zahraničí. Informace o ní spolu s fotografií tunelářů

z divize 5 se objevily i na webových stránkách amerického

časopisu Tunnelling Journal (tunnellingjournal.com), který

v tištěné podobě vychází šestkrát do roka a v zámoří patří

mezi hlavní publikace z oblasti podzemního stavitelství.

Vizitka na beton

Každý, kdo projíždí

po dálnici D1 kolem exitu 34,

může v ploše mezi rampami

mimoúrovňové křižovatky

Ostředek zahlédnout

kapacitní mobilní betonárnu.

Nedávno se dočkala

označení podle vizuálního stylu Metrostavu, a tak všichni

motoristé mohou snadno identifikovat zařízení, díky němuž

tým Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4 modernizuje naši

nejstarší dálnici ve velmi vysokém tempu.

V přehledu CZECH TOP 100

si podle tržeb za rok 2015

Skupina Metrostav polepšila

a v žebříčku nejvýznamnějších firem

obsadila 13. místo.

Zároveň je v České republice

9. největším zaměstnavatelem.

Další nová práce pro divizi 3

Koncem května a začátkem června podepsali zástupci

divize 3 smlouvy na provedení hned tří zakázek. Tým

Ing. Petra Macháčka zateplí kasárna v Litoměřicích

a dostaví v nich garáže pro vojenskou techniku.

Ing. Stanislav Červený povede s kolegy výstavbu

autosalonu Lexus v Praze-Stodůlkách. Atriovou fasádu

v budově Amazon Court v Praze 8 vymění za tři měsíce

montéři řízení týmem Ing. Martina Zelenky.

Na prorážku jižního tubusu tunelu Ejpovice se 11. června přišlo podívat přes pět tisíc diváků. A všichni se měli na co koukat – raziči divize 5 totiž s konvertibilním razicím štítem

Viktorie vyhlédli na Doubravku až v odpoledních hodinách. Videa z úspěšného konce ražeb najdete na Facebooku Metrostavu, další fotografie a informace jsou na straně 3.

Místo staré Modré hvězdy vyroste nové PIANO

Zisk tří hlavních titulů

Během jednoho měsíce zahájil tým Ing. Milana Hromádky z jihočeského oblastního zastoupení divize 6 už

druhou stavbu v Českých Budějovicích. Spolu s modernizací nemocničního pavilonu Z postaví na místě, kde

stával zájezdní hostinec Modrá hvězda, administrativní centrum PIANO. Symbolického poklepu na základní

kámen se stavba dočkala 21. června. Za divizi 6 se

kladívka chopil ředitel Ing. Jan Cuc (foto druhý zprava).

vnitřnímu atriu proto bude vévodit vzrostlý kaštan. Druhému stromu se přizpůsobil tvar jižní fasády (vizualizace).

Stavbaři začnou na PIANU pracovat zhruba v polovině

července a za 14 měsíců musí podle smlouvy dokončit

hrubou stavbu z monolitického železobetonu. Do šesti

měsíců od pokynu investora potom musí objekt dokončit

– divize 6 dnes předpokládá, že stavba skončí 19. března 2018. „Vhledem k umístění staveniště v cípu u soutoku

„V Českých Budějovicích stavím rád. Jsem totiž z Písku, a protože je mám v dojezdové vzdálenosti, mohu

bydlet doma. V divizi 6 sice působím krátce, ale baví mě

v ní pracovat, protože mám kolem sebe fajn kolegy,“ těší

se na novou zakázku Ing. Hromádka.

U křižovatky ulic Mánesova a Lidická čeká jeho tým

spousta práce. Na nepravidelném půdorysu, jehož tvar

kolísá mezi písmeny U a W, musí na ploše asi 65 m x 72 m

vystavět objekt se dvěma podzemními a až šesti nadzemními podlažími. Poslední servisní patro přitom bude jen

nad jedním křídlem budovy.

PIANO, navržené autory z ateliéru CMC architects,

dostalo jméno podle vzhledu – při pohledu z dálky má totiž opravdu připomínat hudební nástroj. Konzola lemující

střechu se bude po obvodu výškově zvedat jako otevřené

koncertní křídlo. Fasáda svým zabarvením a rastrem

zase napodobí klavírní klávesy. Jedním z důležitých principů ovlivňujících architektonický návrh bylo zachování

maximálního počtu původních stromů. Polouzavřenému

Vltavy s Malší a k hloubce základové spáry až osm metrů

pod terénem očekáváme již od začátku výkopů obtíže

se spodní vodou. Stavební jámu proto budeme muset

těsnit pomocí štětovnic. Také piloty, které ponesou bílou

vanu podzemních konstrukcí, bylo nutné navrhnout tak,

aby pod sloupy nepřenášely jen tlak, ale i tah, protože

musí objekt v průběhu prací zabezpečit proti vyplavání,“

konstatuje Ing. Hromádka. Stejně jako v nemocnici bude

muset i tady jeho tým přizpůsobit hlučnost a prašnost

prováděných činností okolí. Obyvatelé sousedních domů

totiž nejsou výstavbě PIANA příliš nakloněni.

V podzemí objektu s více než 60 000 kubíky obestavěného prostoru zaparkuje v roce 2018 až 112 aut. V přízemí

najdou místo obchody a ve čtyřech patrech bude v kancelářích pracovat až 600 lidí. Tradice stravovacího zařízení

se ale z PIANA nevytratí. Modrou hvězdu z 19. století,

kterou ve století 20. nahradila školní jídelna, by totiž měla

v 21. století v přízemí novostavby vystřídat kavárna.

V soutěži Česká dopravní stavba/technologie/inovace

roku 2015, do které bylo přihlášeno rekordních 52 staveb či technologií, získal Metrostav za svá díla hned tři

hlavní tituly a čtyři další ceny. Gratulujeme!

Cenu ŘSD za dostavbu estakády na MÚK Opatovice

přebíral vedoucí projektu za Metrostav Ing. Richard Rakouš z divize 4 a jeho partner ve sdružení z firmy Skanska.

Dnes už bývalý kolega z divize 2 Ing. Miroslav Padevět

získal Cenu ČKAIT pro stavbyvedoucího za skvěle odvedenou práci při ražbách tunelu Blanka. Česká silniční

společnost ocenila flexibilní přesuvnou skruž pro betonáž

mostů. Diplom i skleněnou plastiku si odnesl výrobní

náměstek divize 4 Ing. Pavel Kout, který pro tutéž skruž

převzal i hlavní titul ČDS&T 2015 v kategorii technologie.

Cenu ministra dopravy obdržela severovýchodní tangenta v Mladé Boleslavi, kterou opět budoval tým Ing. Rakouše. Tituly ČDS&T 2015 v kategorii stavba dostaly

prodloužení metra V.A, cenu přebíral obchodního ředitel

firmy Ing. Milan Veselský, a tunelový komplex Blanka,

za který si odnesl ocenění ředitel divize 2 Ing. Miloslav

Hadrava (foto vpravo). Na galavečeru soutěže v Betlémské kapli se 16. června radovali z úspěchů firmy i další její

zástupci v čele s prezidentem Skupiny Jiřím Bělohlavem

a generálním ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem.

Jednu cenu Metrostav při této příležitosti i sám udělil.

V soutěži O nejlepší studentskou závěrečnou práci z oboru doprava a dopravní stavitelství ocenil Ing. Veselský dílo

Ing. Martina Olšáka Obloukový most přes dálnici.

Barborka v Helsinkách

Pracovníky divize 5, kteří pod vedením Ing. Aleše

Gotharda vyrazí v Helsinkách 2,7 km traťových tunelů

metra se stanicí Espoonlahti, chrání od 13. června vysvěcená soška svaté Barbory, patronky tunelářů.

Malé slavnosti spojené s uložením Barborky do

schránky u portálu se zúčastnil finský ministr zahraničních věcí Timo Soini, který provedl i symbolický první

odpal (foto). Kromě velvyslance České republiky ve Finsku Martina Tomči, zástupců projektu výstavby metra

Länsimetro a představitelů místního partnera firmy Destia

při té příležitosti do města Espoo (součásti tzv. Velkých

Helsinek) zavítal i výrobně-technický ředitel Metrostavu

Ing. Ivan Hrdina a ředitel útvaru zahraničního podnikání

Skupiny Metrostav Ing. Václav Soukup.

–red–, foto archiv stavby

Metrostav_11_12_2016.indd 1

–ls–, foto ČTK, vizualizace CMC architecs

24.06.16 11:22