29. června 2016 / 11–12 / XXVIII
Jak obléci velrybu str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Ptáme se: Ing. Štefana Ivora,
vedoucího ražeb z divize 5 str. 2
Divize 3 zvládá i složité
technologické zakázky str. 2
Cesta jako na Měsíc str. 5
Základem modernizace trati Plzeň–
Rokycany je tunel Ejpovice str. 5
Úspěch v přímém přenosu
Fotoreportáž: Kvalitní sportovní
výkony a dobrá nálada str. 6
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Zájem zahraničních médií
Prorážka jižního tubusu tunelu Ejpovice vzbudila pozornost
také v zahraničí. Informace o ní spolu s fotografií tunelářů
z divize 5 se objevily i na webových stránkách amerického
časopisu Tunnelling Journal (tunnellingjournal.com), který
v tištěné podobě vychází šestkrát do roka a v zámoří patří
mezi hlavní publikace z oblasti podzemního stavitelství.
Vizitka na beton
Každý, kdo projíždí
po dálnici D1 kolem exitu 34,
může v ploše mezi rampami
mimoúrovňové křižovatky
Ostředek zahlédnout
kapacitní mobilní betonárnu.
Nedávno se dočkala
označení podle vizuálního stylu Metrostavu, a tak všichni
motoristé mohou snadno identifikovat zařízení, díky němuž
tým Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4 modernizuje naši
nejstarší dálnici ve velmi vysokém tempu.
V přehledu CZECH TOP 100
si podle tržeb za rok 2015
Skupina Metrostav polepšila
a v žebříčku nejvýznamnějších firem
obsadila 13. místo.
Zároveň je v České republice
9. největším zaměstnavatelem.
Další nová práce pro divizi 3
Koncem května a začátkem června podepsali zástupci
divize 3 smlouvy na provedení hned tří zakázek. Tým
Ing. Petra Macháčka zateplí kasárna v Litoměřicích
a dostaví v nich garáže pro vojenskou techniku.
Ing. Stanislav Červený povede s kolegy výstavbu
autosalonu Lexus v Praze-Stodůlkách. Atriovou fasádu
v budově Amazon Court v Praze 8 vymění za tři měsíce
montéři řízení týmem Ing. Martina Zelenky.
Na prorážku jižního tubusu tunelu Ejpovice se 11. června přišlo podívat přes pět tisíc diváků. A všichni se měli na co koukat – raziči divize 5 totiž s konvertibilním razicím štítem
Viktorie vyhlédli na Doubravku až v odpoledních hodinách. Videa z úspěšného konce ražeb najdete na Facebooku Metrostavu, další fotografie a informace jsou na straně 3.
Místo staré Modré hvězdy vyroste nové PIANO
Zisk tří hlavních titulů
Během jednoho měsíce zahájil tým Ing. Milana Hromádky z jihočeského oblastního zastoupení divize 6 už
druhou stavbu v Českých Budějovicích. Spolu s modernizací nemocničního pavilonu Z postaví na místě, kde
stával zájezdní hostinec Modrá hvězda, administrativní centrum PIANO. Symbolického poklepu na základní
kámen se stavba dočkala 21. června. Za divizi 6 se
kladívka chopil ředitel Ing. Jan Cuc (foto druhý zprava).
vnitřnímu atriu proto bude vévodit vzrostlý kaštan. Druhému stromu se přizpůsobil tvar jižní fasády (vizualizace).
Stavbaři začnou na PIANU pracovat zhruba v polovině
července a za 14 měsíců musí podle smlouvy dokončit
hrubou stavbu z monolitického železobetonu. Do šesti
měsíců od pokynu investora potom musí objekt dokončit
– divize 6 dnes předpokládá, že stavba skončí 19. března 2018. „Vhledem k umístění staveniště v cípu u soutoku
„V Českých Budějovicích stavím rád. Jsem totiž z Písku, a protože je mám v dojezdové vzdálenosti, mohu
bydlet doma. V divizi 6 sice působím krátce, ale baví mě
v ní pracovat, protože mám kolem sebe fajn kolegy,“ těší
se na novou zakázku Ing. Hromádka.
U křižovatky ulic Mánesova a Lidická čeká jeho tým
spousta práce. Na nepravidelném půdorysu, jehož tvar
kolísá mezi písmeny U a W, musí na ploše asi 65 m x 72 m
vystavět objekt se dvěma podzemními a až šesti nadzemními podlažími. Poslední servisní patro přitom bude jen
nad jedním křídlem budovy.
PIANO, navržené autory z ateliéru CMC architects,
dostalo jméno podle vzhledu – při pohledu z dálky má totiž opravdu připomínat hudební nástroj. Konzola lemující
střechu se bude po obvodu výškově zvedat jako otevřené
koncertní křídlo. Fasáda svým zabarvením a rastrem
zase napodobí klavírní klávesy. Jedním z důležitých principů ovlivňujících architektonický návrh bylo zachování
maximálního počtu původních stromů. Polouzavřenému
Vltavy s Malší a k hloubce základové spáry až osm metrů
pod terénem očekáváme již od začátku výkopů obtíže
se spodní vodou. Stavební jámu proto budeme muset
těsnit pomocí štětovnic. Také piloty, které ponesou bílou
vanu podzemních konstrukcí, bylo nutné navrhnout tak,
aby pod sloupy nepřenášely jen tlak, ale i tah, protože
musí objekt v průběhu prací zabezpečit proti vyplavání,“
konstatuje Ing. Hromádka. Stejně jako v nemocnici bude
muset i tady jeho tým přizpůsobit hlučnost a prašnost
prováděných činností okolí. Obyvatelé sousedních domů
totiž nejsou výstavbě PIANA příliš nakloněni.
V podzemí objektu s více než 60 000 kubíky obestavěného prostoru zaparkuje v roce 2018 až 112 aut. V přízemí
najdou místo obchody a ve čtyřech patrech bude v kancelářích pracovat až 600 lidí. Tradice stravovacího zařízení
se ale z PIANA nevytratí. Modrou hvězdu z 19. století,
kterou ve století 20. nahradila školní jídelna, by totiž měla
v 21. století v přízemí novostavby vystřídat kavárna.
V soutěži Česká dopravní stavba/technologie/inovace
roku 2015, do které bylo přihlášeno rekordních 52 staveb či technologií, získal Metrostav za svá díla hned tři
hlavní tituly a čtyři další ceny. Gratulujeme!
Cenu ŘSD za dostavbu estakády na MÚK Opatovice
přebíral vedoucí projektu za Metrostav Ing. Richard Rakouš z divize 4 a jeho partner ve sdružení z firmy Skanska.
Dnes už bývalý kolega z divize 2 Ing. Miroslav Padevět
získal Cenu ČKAIT pro stavbyvedoucího za skvěle odvedenou práci při ražbách tunelu Blanka. Česká silniční
společnost ocenila flexibilní přesuvnou skruž pro betonáž
mostů. Diplom i skleněnou plastiku si odnesl výrobní
náměstek divize 4 Ing. Pavel Kout, který pro tutéž skruž
převzal i hlavní titul ČDS&T 2015 v kategorii technologie.
Cenu ministra dopravy obdržela severovýchodní tangenta v Mladé Boleslavi, kterou opět budoval tým Ing. Rakouše. Tituly ČDS&T 2015 v kategorii stavba dostaly
prodloužení metra V.A, cenu přebíral obchodního ředitel
firmy Ing. Milan Veselský, a tunelový komplex Blanka,
za který si odnesl ocenění ředitel divize 2 Ing. Miloslav
Hadrava (foto vpravo). Na galavečeru soutěže v Betlémské kapli se 16. června radovali z úspěchů firmy i další její
zástupci v čele s prezidentem Skupiny Jiřím Bělohlavem
a generálním ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem.
Jednu cenu Metrostav při této příležitosti i sám udělil.
V soutěži O nejlepší studentskou závěrečnou práci z oboru doprava a dopravní stavitelství ocenil Ing. Veselský dílo
Ing. Martina Olšáka Obloukový most přes dálnici.
Barborka v Helsinkách
Pracovníky divize 5, kteří pod vedením Ing. Aleše
Gotharda vyrazí v Helsinkách 2,7 km traťových tunelů
metra se stanicí Espoonlahti, chrání od 13. června vysvěcená soška svaté Barbory, patronky tunelářů.
Malé slavnosti spojené s uložením Barborky do
schránky u portálu se zúčastnil finský ministr zahraničních věcí Timo Soini, který provedl i symbolický první
odpal (foto). Kromě velvyslance České republiky ve Finsku Martina Tomči, zástupců projektu výstavby metra
Länsimetro a představitelů místního partnera firmy Destia
při té příležitosti do města Espoo (součásti tzv. Velkých
Helsinek) zavítal i výrobně-technický ředitel Metrostavu
Ing. Ivan Hrdina a ředitel útvaru zahraničního podnikání
Skupiny Metrostav Ing. Václav Soukup.
–red–, foto archiv stavby
Metrostav_11_12_2016.indd 1
–ls–, foto ČTK, vizualizace CMC architecs
24.06.16 11:22