Slavnostní otevření nové
výrobny becherovky
27. července 2010 / 12–13 / XXII
více na str. 5
Ptáme se: Ing. Ivana Hrdiny,
výrobně-technického ředitele str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Představení nové technologie ražeb
pomocí TBM Letní příloha str. 3
První etapu výstavby centra v Ostrově
už divize 9 končí str. 5
Stavební koncert na Harfě
V Suchdole stojí hrubá stavba centra
environmentálních věd str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Divize 6 získala další zakázku
Ve středu 30. června podepsali představitelé firem
GSCeP (dceřiná společnost České plynárenské),
Metrostav a DIAMO smlouvu na první etapu výstavby
podzemního zásobníku zemního plynu v Rožné. Společnost
Česká plynárenská zde hodlá vybudovat tři zásobníky
kavernového typu, ve kterých bude plyn skladovat při tlaku
až do 12 MPa. Dvě velké jámy, zásobníky Julie s kapacitou
80 milionů m³ a Sára s kapacitou 100 milionů m³, budou
v bývalých uranových dolech Rožná v Dolní Rožínce, třetí
by měla být v katastru obce Okrouhlá Radouň. Odborníci ze
společnosti DIAMO již za několik týdnů zahájí první etapu
stavby, v jejímž rámci se mají ověřit dosavadní výsledky
analýzy geologického prostředí a na základě průzkumných
vrtů zpřesnit geometrie projektovaného zásobníku.
Moderní dumpery
pro divizi 11
V úterý 22. června převzali
zaměstnanci divize 11
do svého majetku čtyři
nejmodernější kolové
kloubové dumpery typu
Volvo A25E 6x6, které
mohou přepravovat materiál o hmotnosti až 24 tun.
V rámci obnovy vozového parku se zařadí do strojních
sestav potřebných pro ražby pomocí NRTM. Dnes má
tedy divize 11 celkem šestnáct dumperů. Všechny jsou
značky Volvo a slouží k plné spokojenosti jak pracovníkům
divize 5, tak také kolegům z firem Subterra a Doprastav.
Rekonstrukce pro Akademii věd
Tým Ing. Tomáše Vašuta z naší divize 3 zahájil v červenci
v Dejvicích rekonstrukci pětipodlažní budovy C Ústavu
organické chemie a biochemie Akademie věd. Jako lídr
ve sdružení bude mít na starost stavební část projektu.
Odstrojí železobetonový skelet až na nosné konstrukce
a vybourá i schodiště. Budovu pak nově dostaví a upraví
tak, aby odpovídala moderním požadavkům vědeckých
pracovišť biochemie, screeningu a virologie. Součástí
zakázky bude i výstavba zvlášť zabezpečeného oddělení
s jednosměrnou hygienickou smyčkou. Partner ve sdružení
– firma BLOCK – objekt vybaví technologickým zařízením.
Divize 3 bude hotové dílo předávat investorovi v září 2011.
Laboratoře v Liberci
Nový komplex laboratoří pro Technickou univerzitu
v Liberci začne brzy stavět naše divize 8. Ve středu
21. července o tom rektor univerzity prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs slavnostně podepsal smlouvu s ředitelem divize Ing. Pavlem Šrámkem a jejím obchodním náměstkem Ing. Jiřím Chroustovským (foto zprava).
Po demolici dosluhujících staveb vybuduje divize 8
v univerzitním areálu nový sedmipodlažní komplex, který
bude sloužit pro technické studijní obory a výzkum v oblasti nanotechnologií a nanomateriálů.
Nákladnou výstavbu umožní v Liberci výrazná finanční podpora z Operačního programu Výzkum a vývoj pro
inovace. I když celý projekt je naplánován na čtyři roky,
nové laboratoře musí stát do června roku 2012.
V sousedství pražské O2 arény dorostly díky práci
betonářů z naší divize 6 do své konečné šířky i výšky
nosné železobetonové konstrukce nového multifunkčního centra nazvaného Galerie Harfa. Letecký snímek
z letošního června názorně odhaluje jeho tvary (foto).
Třípatrová trojúhelníková obchodní podnož má
ve dvou rozích oválné prosklené světlíky a nad uličním
nárožím jedenáctipodlažní administrativní objekt, jehož
křídla spojuje komunikační krček. Společný tým dodavatelského sdružení společností Metrostav a Porr (Česko),
vedený Ing. Tomášem Fuksou z naší divize 3, řídí dostavbu rozsáhlého komplexu tak, aby jeho obchodní část
mohla začít sloužit zákazníkům ještě letos.
Ve dvoupodlažním podzemním parkingu, který bude
obsahovat 1600 parkovacích míst, už proto stavbaři zhotovují finální podlahové stěrky. Uvnitř v obchodním centru, které bude mít plochu 42 000 čtverečních metrů, se
rozeběhly dokončovací a kompletační práce. V pasážích
se začala rozrůstat plocha hotové žulové dlažby.
Na terasovité střeše dělníci pokládají konečné vrstvy
její skladby. Bude na ní zahrada s plochou 9500 m², přístupná z food courtu. Návštěvníci Galerie Harfa v ní kromě
klidových zón najdou i dětské hřiště, ledové kluziště, interaktivní hudební atrakce a fontánu. Podle požadavků investora, společnosti C&R Developments, která je členem
skupiny Lighthouse Group, prvky pro oddech i zábavu
na střeše nově doplní i dětský Dinopark s ozvučenými
i pohyblivými modely prehistorických zvířat v životní
velikosti. Právě jejich umístění vyvolalo v poslední době
na stavbě několik podstatných změn oproti původnímu
projektu. Týkaly se nejen technologických rozvodů, ale
i ocelových konstrukcí a střešních vrstev. Úvodní fotografie ze stavby však dokazuje, že divize 3 diriguje stavbu
obchodní části Galerie Harfa k jejímu závěru.
Vážení spolupracovníci,
v důsledku mimořádné události, k níž došlo 5. července při výstavbě městského okruhu v Praze, se v těchto neklidných dnech a týdnech staly Metrostav a Blanka nejčastěji skloňovanými jmény v našich médiích. Příčiny propadu
nejsou zatím známé a jejich odborné posouzení si vyžádá svůj čas.
Teď skutečně ještě nemůžeme odpovědně říci, co bylo důvodem nebo kde se případně stala chyba (z technického
hlediska se události věnujeme na jiném místě našich novin). Zjišťováním příčin se nyní zabývá Český báňský úřad
a další zainteresované orgány, jimž průběžně poskytujeme maximální součinnost. Technologie, projekt i jedinec
mohou selhat. Nikdo není neomylný a každý má právo na chybu. Pokud se stala na naší straně, je třeba si ji přiznat
a přijmout opatření, aby se již nemohla opakovat.
Neméně důležité však nyní je udělat vše pro odstranění následků události a náročnou výstavbu městského dopravního okruhu v nejkratších možných termínech a vysoké kvalitě dokončit. Zdůrazňuji, že tato událost rozhodně
nezpozdí uvedení tunelového komplexu Blanka do provozu. I na našich dalších stavbách je třeba stále klást důraz
na prosazování nejmodernějších technologií, jako jsou např. plnoprofilové razicí štíty, na kvalitu práce, plnění termínů a v neposlední řadě také na dodržování bezpečnostních předpisů.
Jsme odborná specializovaná firma s dobrým postavením na českém stavebním trhu. Je za námi čtyřicet let
práce a vedle pražského metra jsme vybudovali také řadu dalších tunelových staveb v České republice – Mrázovku,
Valík, Klimkovice a další. Naší vizitkou jsou také tunely na Islandu, Slovensku, v Německu a Chorvatsku. Můžeme
být pyšni na významné stavby pro dopravu, energetiku a ochranu životního prostředí, ale i pro bydlení a kulturu.
Při připomínání našich dobrých výsledků není možné zapomenout na naše pracovníky, kteří tyto stavby vytvořili.
Vážíme si jich a stojíme za nimi.
Tato mimořádná událost nemůže a nesmí pokazit naše renomé. Poučíme-li se z ní, a já jsem přesvědčen, že to
dokážeme, svou pozici na stavebním trhu obhájíme.
Ing. Pavel Pilát, generální ředitel
Podchod u Ladronky
Začátkem července dostali obyvatelé Prahy 6 a milovníci in-line bruslení dárek – stavební sdružení Metrostavu a firmy Podzimek a synové dokončilo další
část areálu na Ladronce a podchodem jej propojilo
s parkově upraveným okolím komerčního centra Vypich. Stejně jako jeho výstavbu, i tuto akci za naši společnost řídil tým Ing. Miroslava Pajera z divize 6.
Ke stávajícímu bruslařskému oválu přibyl před pár dny
další jeden a půl kilometru nové asfaltové dráhy, rozšířila
se síť okolních pěších cest z minerálního betonu a přibyla nová hřiště na plážové sporty. Na dříve téměř holou
šestihektarovou pláň zahradníci vysadili přes 360 nových stromů, které sportovně-rekreační plochy oddělují
od okolních prašných komunikací.
Bruslaři mají nyní na Ladronce k dispozici dráhu, která pokračuje až ke křižovatce na Vypichu. Odtud mohou
podchodem pod Kukulovou ulicí projet k menšímu, 300m
okruhu u centra Vypich. Celá trať má v součtu délku
4 229,5 metru. „Není to náhoda. Je to přesně desetina maratonského běhu,“ vysvětlil při otevření starosta Prahy 6
Tomáš Chalupa. Nejdelší turistický okruh, který obsáhne
celý areál, má délku 5 174 metrů.
Železobetonový tubus podchodu pod Kukulovou ulicí
vybudovala divize 6 vlastními silami. Je 38,5 m dlouhý
a v příčném profilu má tvar jednoduché, hladké konstrukce s oblými rohy. Vidět je z něj jen železobetonová skořepina, nenápadně vystupující ze svahu (foto), který už brzy
pokryje trávník a nová stavba splyne s okolním parkem.