Slavnostní otevření nové

výrobny becherovky

27. července 2010 / 12–13 / XXII

více na str. 5

Ptáme se: Ing. Ivana Hrdiny,

výrobně-technického ředitele str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Představení nové technologie ražeb

pomocí TBM Letní příloha str. 3

První etapu výstavby centra v Ostrově

už divize 9 končí str. 5

Stavební koncert na Harfě

V Suchdole stojí hrubá stavba centra

environmentálních věd str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Divize 6 získala další zakázku

Ve středu 30. června podepsali představitelé firem

GSCeP (dceřiná společnost České plynárenské),

Metrostav a DIAMO smlouvu na první etapu výstavby

podzemního zásobníku zemního plynu v Rožné. Společnost

Česká plynárenská zde hodlá vybudovat tři zásobníky

kavernového typu, ve kterých bude plyn skladovat při tlaku

až do 12 MPa. Dvě velké jámy, zásobníky Julie s kapacitou

80 milionů m³ a Sára s kapacitou 100 milionů m³, budou

v bývalých uranových dolech Rožná v Dolní Rožínce, třetí

by měla být v katastru obce Okrouhlá Radouň. Odborníci ze

společnosti DIAMO již za několik týdnů zahájí první etapu

stavby, v jejímž rámci se mají ověřit dosavadní výsledky

analýzy geologického prostředí a na základě průzkumných

vrtů zpřesnit geometrie projektovaného zásobníku.

Moderní dumpery

pro divizi 11

V úterý 22. června převzali

zaměstnanci divize 11

do svého majetku čtyři

nejmodernější kolové

kloubové dumpery typu

Volvo A25E 6x6, které

mohou přepravovat materiál o hmotnosti až 24 tun.

V rámci obnovy vozového parku se zařadí do strojních

sestav potřebných pro ražby pomocí NRTM. Dnes má

tedy divize 11 celkem šestnáct dumperů. Všechny jsou

značky Volvo a slouží k plné spokojenosti jak pracovníkům

divize 5, tak také kolegům z firem Subterra a Doprastav.

Rekonstrukce pro Akademii věd

Tým Ing. Tomáše Vašuta z naší divize 3 zahájil v červenci

v Dejvicích rekonstrukci pětipodlažní budovy C Ústavu

organické chemie a biochemie Akademie věd. Jako lídr

ve sdružení bude mít na starost stavební část projektu.

Odstrojí železobetonový skelet až na nosné konstrukce

a vybourá i schodiště. Budovu pak nově dostaví a upraví

tak, aby odpovídala moderním požadavkům vědeckých

pracovišť biochemie, screeningu a virologie. Součástí

zakázky bude i výstavba zvlášť zabezpečeného oddělení

s jednosměrnou hygienickou smyčkou. Partner ve sdružení

– firma BLOCK – objekt vybaví technologickým zařízením.

Divize 3 bude hotové dílo předávat investorovi v září 2011.

Laboratoře v Liberci

Nový komplex laboratoří pro Technickou univerzitu

v Liberci začne brzy stavět naše divize 8. Ve středu

21. července o tom rektor univerzity prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs slavnostně podepsal smlouvu s ředitelem divize Ing. Pavlem Šrámkem a jejím obchodním náměstkem Ing. Jiřím Chroustovským (foto zprava).

Po demolici dosluhujících staveb vybuduje divize 8

v univerzitním areálu nový sedmipodlažní komplex, který

bude sloužit pro technické studijní obory a výzkum v oblasti nanotechnologií a nanomateriálů.

Nákladnou výstavbu umožní v Liberci výrazná finanční podpora z Operačního programu Výzkum a vývoj pro

inovace. I když celý projekt je naplánován na čtyři roky,

nové laboratoře musí stát do června roku 2012.

V sousedství pražské O2 arény dorostly díky práci

betonářů z naší divize 6 do své konečné šířky i výšky

nosné železobetonové konstrukce nového multifunkčního centra nazvaného Galerie Harfa. Letecký snímek

z letošního června názorně odhaluje jeho tvary (foto).

Třípatrová trojúhelníková obchodní podnož má

ve dvou rozích oválné prosklené světlíky a nad uličním

nárožím jedenáctipodlažní administrativní objekt, jehož

křídla spojuje komunikační krček. Společný tým dodavatelského sdružení společností Metrostav a Porr (Česko),

vedený Ing. Tomášem Fuksou z naší divize 3, řídí dostavbu rozsáhlého komplexu tak, aby jeho obchodní část

mohla začít sloužit zákazníkům ještě letos.

Ve dvoupodlažním podzemním parkingu, který bude

obsahovat 1600 parkovacích míst, už proto stavbaři zhotovují finální podlahové stěrky. Uvnitř v obchodním centru, které bude mít plochu 42 000 čtverečních metrů, se

rozeběhly dokončovací a kompletační práce. V pasážích

se začala rozrůstat plocha hotové žulové dlažby.

Na terasovité střeše dělníci pokládají konečné vrstvy

její skladby. Bude na ní zahrada s plochou 9500 m², přístupná z food courtu. Návštěvníci Galerie Harfa v ní kromě

klidových zón najdou i dětské hřiště, ledové kluziště, interaktivní hudební atrakce a fontánu. Podle požadavků investora, společnosti C&R Developments, která je členem

skupiny Lighthouse Group, prvky pro oddech i zábavu

na střeše nově doplní i dětský Dinopark s ozvučenými

i pohyblivými modely prehistorických zvířat v životní

velikosti. Právě jejich umístění vyvolalo v poslední době

na stavbě několik podstatných změn oproti původnímu

projektu. Týkaly se nejen technologických rozvodů, ale

i ocelových konstrukcí a střešních vrstev. Úvodní fotografie ze stavby však dokazuje, že divize 3 diriguje stavbu

obchodní části Galerie Harfa k jejímu závěru.

Vážení spolupracovníci,

v důsledku mimořádné události, k níž došlo 5. července při výstavbě městského okruhu v Praze, se v těchto neklidných dnech a týdnech staly Metrostav a Blanka nejčastěji skloňovanými jmény v našich médiích. Příčiny propadu

nejsou zatím známé a jejich odborné posouzení si vyžádá svůj čas.

Teď skutečně ještě nemůžeme odpovědně říci, co bylo důvodem nebo kde se případně stala chyba (z technického

hlediska se události věnujeme na jiném místě našich novin). Zjišťováním příčin se nyní zabývá Český báňský úřad

a další zainteresované orgány, jimž průběžně poskytujeme maximální součinnost. Technologie, projekt i jedinec

mohou selhat. Nikdo není neomylný a každý má právo na chybu. Pokud se stala na naší straně, je třeba si ji přiznat

a přijmout opatření, aby se již nemohla opakovat.

Neméně důležité však nyní je udělat vše pro odstranění následků události a náročnou výstavbu městského dopravního okruhu v nejkratších možných termínech a vysoké kvalitě dokončit. Zdůrazňuji, že tato událost rozhodně

nezpozdí uvedení tunelového komplexu Blanka do provozu. I na našich dalších stavbách je třeba stále klást důraz

na prosazování nejmodernějších technologií, jako jsou např. plnoprofilové razicí štíty, na kvalitu práce, plnění termínů a v neposlední řadě také na dodržování bezpečnostních předpisů.

Jsme odborná specializovaná firma s dobrým postavením na českém stavebním trhu. Je za námi čtyřicet let

práce a vedle pražského metra jsme vybudovali také řadu dalších tunelových staveb v České republice – Mrázovku,

Valík, Klimkovice a další. Naší vizitkou jsou také tunely na Islandu, Slovensku, v Německu a Chorvatsku. Můžeme

být pyšni na významné stavby pro dopravu, energetiku a ochranu životního prostředí, ale i pro bydlení a kulturu.

Při připomínání našich dobrých výsledků není možné zapomenout na naše pracovníky, kteří tyto stavby vytvořili.

Vážíme si jich a stojíme za nimi.

Tato mimořádná událost nemůže a nesmí pokazit naše renomé. Poučíme-li se z ní, a já jsem přesvědčen, že to

dokážeme, svou pozici na stavebním trhu obhájíme.

Ing. Pavel Pilát, generální ředitel

Podchod u Ladronky

Začátkem července dostali obyvatelé Prahy 6 a milovníci in-line bruslení dárek – stavební sdružení Metrostavu a firmy Podzimek a synové dokončilo další

část areálu na Ladronce a podchodem jej propojilo

s parkově upraveným okolím komerčního centra Vypich. Stejně jako jeho výstavbu, i tuto akci za naši společnost řídil tým Ing. Miroslava Pajera z divize 6.

Ke stávajícímu bruslařskému oválu přibyl před pár dny

další jeden a půl kilometru nové asfaltové dráhy, rozšířila

se síť okolních pěších cest z minerálního betonu a přibyla nová hřiště na plážové sporty. Na dříve téměř holou

šestihektarovou pláň zahradníci vysadili přes 360 nových stromů, které sportovně-rekreační plochy oddělují

od okolních prašných komunikací.

Bruslaři mají nyní na Ladronce k dispozici dráhu, která pokračuje až ke křižovatce na Vypichu. Odtud mohou

podchodem pod Kukulovou ulicí projet k menšímu, 300m

okruhu u centra Vypich. Celá trať má v součtu délku

4 229,5 metru. „Není to náhoda. Je to přesně desetina maratonského běhu,“ vysvětlil při otevření starosta Prahy 6

Tomáš Chalupa. Nejdelší turistický okruh, který obsáhne

celý areál, má délku 5 174 metrů.

Železobetonový tubus podchodu pod Kukulovou ulicí

vybudovala divize 6 vlastními silami. Je 38,5 m dlouhý

a v příčném profilu má tvar jednoduché, hladké konstrukce s oblými rohy. Vidět je z něj jen železobetonová skořepina, nenápadně vystupující ze svahu (foto), který už brzy

pokryje trávník a nová stavba splyne s okolním parkem.