Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 2
kařská fakulta vMartině má novou aulu
Mezi zajímavá díla, která nedávno úspěšně dokončil
Me trostavSK, se zadila inovostavba Auly Jessenio-
vy lékské fakulty vMartině. Genelní ředitel spol-
nosti Ing.Vladimír Kríž ji odevzdal doužívání vposled-
ní ktnový den. Zapřítomnosti místopředsedy vdy
aministra školství SR Jána Mikolaje se slavnostho
esižení pásky zúčastnilo imnoho významných hos-
tů zřad akademické vejnosti.
Novostavba ve tvaru písmene U, jež nádvoří smě-
řuje k objekm lékařské fakulty, doplňuje univerzit
areál avytváří jeho nepřehlédnutelnou architektonickou
dominantu. Její centrální částí je jednopodlažní vstup
hala a prostorná aula, která má rozlohu věí než 500
m
2
avýšku přes dvě podlaží. Vlevém křídle budovy se
nachází restaurace asociální aprovozní zázemí. Pravé je
vyhrazené pro děkat fakulty ajeho administrativu.
Celý objekt na první pohled zaujme především čle-
m metalickým obkladem ze stle atmavě šech
fasádních desek a tmavomodrých keramických dlaždic
svysoce leštěným glazovam povrchem.
Moderní aulu skapacitou téměř 470 míst vyije ještě
vtomto akademickém roce více než 1300 studentů. Svým
technickým vybavením aakustikou spuje ity nejnároč-
í požadavky na všestranné multifunkční využi. Je
technicky připravená i na vložení posuv, zvukotěs
íčky, kterou se dá rozlit na dvě samostatné části,
vnichž mohou soasně prohat přednášky. Pro tento
účel bylo mezi podesty stupňovité podlahy nainstalované
vedle pevho ivýsuvné pódium. Vzasedací části jsou
dvě místa pro osoby se sníženou schopností pohybu.
Ubudovy vzniklo ic než 70 nových parkovacích stání.
Stavba, kterou řídil projektový tým vedený Ing.Pet-
rem Emmerem aĽubomírem Čanigou, trvala 18 měců.
Martití medici při ní získali dlouho očevané moderní
prostory pro vzlání i další akce spojené se studiem.
Mezi ty nejvýznamjší paí ijeho slavnostní zakončení.
Zálí jen narozhodnutí vedení fakulty, zda se zde usku-
teční už letošní promoce. Všechny prostory nové budovy
vyijí studenti naplno vprůběhu příštího semestru.
Metrostav SK
Stotunovésuvy
Ostavbě nových úseků rychlostní silnice R6 se vKar-
lovarském kraji mnoho hovoří. Nejc o rekonstrukci
mostu přes Oi usokolovského Transmotelu. Výluka
provozu, kekteré na m muselo dojít, totiž výrazně
zkomplikovala zdejší dopravní situaci. Stavbi se pro-
to rozhodli, že se stavem rozpracovaného díla podrob-
ně seznámí starosty okolních doených obcí, zástupce
stní správy inovináře, aby se všichni navlastní oči
mohli přesdčit, jak stavba pokruje.
Ve čtvrtek 15. července jich na stavbu R6 vyrazilo
asi sedmdesát (foto č. 1). Autobusy společně projeli celý
rozestavěný úsek aprohdli si ivšechny jeho mosty. Nej-
delší zasvka je samozřejmě čekala právě uzmíněného
největšího mostního díla přes Ohři, jehož uzavření bylo
nejdéle diskutovanou částí celého projektu.
Práce narozšíření mostu zdvoupruhového načtyř-
pruhový měly podle prvního návrhu probíhat při zachová-
ní alespoň částečného provozu. Spodní stavba asi 300 m
dlouhého obloukového mostu však byla v tak špatném
stavu, že piře bylo nutné sanovat arozšířit. Ato se už bez
úplné výluky bezpečně udělat nedalo, jak všem zúčastně-
m vysvětlil vedoucí projektu Ing. Zdeněk Rozsypálek
zdivize 4 Metrostavu (foto č. 2), která zdejší stavbu řídí.
Abychom mostu ulevili, snesli jsme starou železobe-
tonovou mostovku anahrazujeme ji širší, ale lehčí ocelo-
vou,“ popsal stavbu Ing.Rozsylek. „Naedmonžní
plošině nejprve svaříme ocelové díly dobloku orozmě-
rech 32 x 9 metrů. Tento skoro stotunový díl pak jábem
vlíme domontážní jámy napředpolí mostu, kde dojde
kesvaření tří polí dohromady akevložení středního dílu
mostu (foto č. 3). Tato tři pole pak rychlostí zhruba 3 me-
try zahodinu postupně vysunujeme napilíře.
Do poloviny července už pracovci divize 4 vysu-
nuli tři ocelová mostní pole (foto č. 4), tři další je čekají
oddruhé poloviny srpna. Popis průběhu prací istav roz-
pracování díla všechny návštěvníky přesvědčily, že tento
způsob opravy byl jediný možný. Vdubnu příšho roku
stavbi zprovozní jednu polovinu mostu, aby dopravě co
nejrychleji ulevili. Celý rozestavěný úsek rychlostní silnice
R6, který divize 4 Metrostavu buduje vesdružení se spo-
lečnostmi STRABAG aSkanska, bude dokoen auveden
doprovozu dopodzimu roku 2012.
Ing.Ivana Hrdiny,
výrobně-technického ředitele Metrostavu
sně před půlnocí 5. července se stala mimořád
událost nastavbě tuneloho komplexu Blanka vúse-
ku Brusnice vPraze 6. Došlo při ní keztrátě stability
nadloží tunelu, atím kvytvoření propadu naparkovišti
zabudovou ministerstva kultury. Při závalu nebyl ni-
kdo zran a jeho příčiny se vyšetřují. Podrobnosti
m sdělil výrobně-technický ředitel Ing.Ivan Hrdina.
Jaké pce natomto úseku stavby právě probíhaly?
Severní třípruhovou tunelovou troubu sprofilem 172,6 m
2
razí naBrusnici tým divize 5 pod vedením Ing.Miloslava
Zelenky pomocí NRTM svertikálním členěním nasedm
ích výrubů (schéma vlevo dole). Doprorážky jim z-
valo necelých 70 m. Kzávalu došlo nečekaně, když přek
směny pomocí bagru dočišťoval horní spárupovyboura-
m provizorním ostění, které zvniní strany ohrano-
valo hotový levý opěrový tunel. Jeho dělená čelba byla asi
30m před pracovkem astejně jako všechny ostatní byla
zajišna. Pravý orový tunel ikalota středového tunelu
už byly vtomto místě hotové. Jižní tubus, který mimořád-
ná ulost nezasáhla, vede naBrusnici pevnější horninou
adivize 5 jej razí pomocí NRTM shorizontálním členěním
výrubu vasi šedesátimetrovém odstupu.
Mohla havárie tunelu ohrozit někoho napovrchu?
Nemohla, plocha nad místem, kde prohaly pce, byla
vpředstihu vyklizena aoplocena. Byli jsme si vědomi, že
práce naBrusnici budou obtížné, prote ipřes neíznivé
složení zdejšího masivu tady tunely musely kvůli bzké
ižovatce naPrašném mostě vystoupat kpovrchu. První
studie vjedné variantě dokonce uvažovala, že budou hlou-
bené. Vesnaze vyhnout se sporům spatkáři aekology
ak byla nakonec zvolena ražba. Při dodatném pzku-
mu jsme zjistili, že zdejší geologické podmínky jsou j
horší, než předpokládal zadávací projekt. Abychom ražby
provedli co nejbezpečněji, zahloubili jsme tunely podle
přepracovaného projektu na nejnižší možnou úroveň,
kterou dovolilo výškové vedení jejich trasy. Niveleta teď
leží ot apůl metru níž než původně, aby tubusy vedly
co nejpeví možnou horninou. Nadlí, které postupně
eczí zletenských břidlic dooslabených vrstev sedi-
mentů, je zajišťováno překrývajícími se deštníky z IBO
kotev avprostoru VZT výklenků deštníky zmikropilot.
Technici idělníci ztýmu Ing.Zelenky jsou velmi zku-
šení a úsšně už dokoili stavby několika tunelů.
Nemohli závalu zabránit? Nic je nevarovalo?
Zatím si neumíme stoprocentně vystlit, proč kzávalu
došlo, protože stavba postupovala bez jakýchkoliv varov-
ných příznaků, apředpokládám, že také podle platného
projektu atechnologických postupů. Ani geomonitoring
na povrchu, ani konvergení měření změn primárho
osní v tunelu nenasvědčovaly tomu, že by docházelo
knepříznimu vývoji deformací. Pár dní před závalem
stavbu kontroloval báňský úřad, vtek rada monitorin-
gu, kterou jako nezávislý orgán zřídil investor. Všichni
zkení odborníci, ktí jsou jejími členy, byli s lem
spokojeni. SBlankou nám nac vedvýrobní avýrob
ípravě inastavbě pohají specialisté zrenomované
rakouské firmy Intertunnel aani oni nic nesignalizovali.
Povyhodnocení zatím zch údajů experti předpo-
kládají, že příčinou havárie mohly být nepředdatelné
hydrogeologické anomálie, lidské selhání, vada pro-
jektu nebo jejich kombinace. Co se bude dít dál?
Vtunelu je zával zajištěný. Kter napovrchu jsme uza-
eli betonovou plombou, přes kterou zadozoru báňského
úřadu provádíme pzkumné vrty domísta propadu azjiš-
ťujeme, proč kmu došlo. Co se stalo, nás netěší. Tu-
nelařina je však práce, která se nedá tak exaktně spočítat
aeddat jako jiná díla akmimořádným událostem při
ní někdy dochází. Až to okolnosti umní, budeme proto
vpráci na Brusnici pokrovat podle pokynů báňského
úřadu a upravené dokumentace, takže tato mimořádná
událost rozhodně nezpozdí uvedení tunelového komplexu
Blanka doprovozu. Co bylo její nejpravděpodobnější příči-
nou, však bohel zjisme asi až při zmáhání závalu.
strana 2
PME SE
lo, nakteré může být Doprastav hrdý
Poprvé vjet nanovou, 9,595 km dlouhou dálniciD1 me-
zi obcemi Sverepec aVrter mohli motoristé naSlo-
vensku už v poslední květnový den. Její první, téř
5km úsek doPovažské Bystrice postavilo dodavatels
sdrení včele sDoprastavem. Zahrnoval ivýstavbu
skoro kilometrové městské estady (foto). Den před
zahájením provozu stavbu otevřel slovenský premiér
Robert Fico spolu sdalšími význammi hosty iprezi-
dentem Doprastavu Ing.Danem Mrázem.
lnici si už vsobotu 29. ktna prohlédly tisíce ná-
těvků, kteří ji mohli projet nakolkových bruslích či
kolech. Okvalitě díla je přesvědčila ihladká jízda.
š úsek obsahoval výstavbu 160 stavebních objek,
ztoho sedmi mostů. Pět jich bylo dálničch adva komu-
nikaci přeczely,“ řekl vprojevu při otevření Ing.Mráz.
Vdalším popisu stavby upozornil, že každá mostní kon-
strukce byla vybudována jinou technologií – odpoužití
pevné skruže přespřesuvnou až kprefabrikátům.
Nejsložitější byla výstavba městské estady, kte
pojedné nosné konstrukci se čtmi jízdními pruhy převá-
dí dálnici nad Považskou Bystricí. Tvoří ji jednokomorový
spojitý nosník odeseti polích svýrazně vyložemi kon-
zolami. Předpolí estakády bylo nakopci Šibeničník vl-
ce 82 m betonováno napevné skruži. Zbylých 868,76 m
vzniklo pomocí letmé betonáže spojením sedmi současně
budovaných vahadel. Vahadlová mostní část, přecházející
vevýšce 23 až 33 m rné ulice, železniční trať iřeku Váh,
je vose mostu zašena na14 m vysokých pylonech.
Výstavbu estakády si členové sdružení – Dopra-
stav iSkanska BS (dnes Skanska SK) – rozdělili napůl.
Docelého úseku dálnice zabudovali 131536 m³ betonu,
16351t výzte a49782t živičných směsí obalech
zahorka. Součástí stavby bylo idálniční odpočívadlo, cca
4,2 km protihlukových stěn amnoho inžerských sítí.
Sdrení zvládlo dokoit zazku ve velmi kt-
kémtermínu zapouhých 21 měsíců. Předseda vlády SR
Robert Fico zato deseti jeho pracovkům odevzdal věc-
ný dar. ZaDoprastav, jehož projektový tým řídil Rudolf
Kimering, ocenění převzalo šest zastnanců zzných
závodů. Poděkování si však zasloužili všichni, kdo ná-
ročnou stavbu, umožněnou díky příspěvm zEvropské
unie, dotáhli dozdárného konce. Doprastav si díky nim
ipsal dosvého seznamu další významnou referenci.
red, foto Igor Hron
1
2
3
4
1
2 4
5
6
7
3
Schéma vertikálního členění výrubu apostupu výstavby severní tunelové
trouby komplexu Blanka vúseku Brusnice
1 Kalota pravého opěrového tunelu
2 Opěří pravého opěrového tunelu
3 Kalota levého opěrového tunelu
4 Opěří levého opěrového tunelu
5 Kalota středoho tunelu
6 Oří středového tunelu
7 Dno tunelu
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2010, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (505 ms)

Rendering Strana 3 (104036): (0/1) (493 ms)

Rendering Strana 2 (104035): (0/1) (538 ms)

Rendering Strana 1 (104033): (0/1) (537 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3111/vth120658-1.jpg (3x)

 i3111/vth120660-1.jpg (3x)

 i3111/bg104035.svg

 i3111/vth120661-1.jpg

 i3111/vth120662-1.jpg

 i3111/vth120664-1.jpg

 i3111/vth120666-1.jpg (2x)