strana 6
Umění ve městě
Sedm nových monumentálních soch se bude až do poloviny září tyčit v Českých Budějovicích. Za podpory
města a Metrostavu je umělecká skupina nazvaná
4sochaři rozmístila do všech rohů náměstí Přemysla Otakara II., nad hladinu slepého ramene Malše
a na trávník nedalekého Sokolského ostrova.
Výstava, pojmenovaná Umění ve městě 2010, je už
třetí přehlídkou moderního sochařství, kterou České
Budějovice a umělci spolu připravili. Tu letošní propojuje
a sjednocuje monumentálnost všech děl, která dorostla
do mnohametrové výšky a šířky.
Převážet objemné a těžké sochy a manipulovat s nimi je obtížné. Pořadatelům proto s dopravou a instalací
plastik pomohl Metrostav, který má s transportem nadrozměrných nákladů i uměleckých děl bohaté zkušenosti
z minulosti. „Sochy jsme v pondělí 28. června odvezli
z Prahy do Českých Budějovic, kde jsme je podle požadavků autorů rozmístili. Za pár týdnů, v polovině září, je
přepravíme zpět na druhou část výstavy, která proběhne v hlavním městě,“ upřesnila spolupráci Metrostavu
Ing. Eva Bartoňová z jihočeské oblasti divize 6.
Na centrálním náměstí v Českých Budějovicích se tak
i díky naší společnosti zadumali Myslitelé Michala Trpáka (foto). Naproti nim byla uložena prořezaná cisterna,
kterou autor Čestmír Suška pojmenoval Rezavé květy.
Ve třetím rohu vyrostl Domeček a Prasátko od Ladislava
Plíhala. Poslední zdejší figura má hlavu v oblacích a sochař Richard Švejda ji nazval Proč ne...?.
O pár stovek metrů dál se pod hladinu říčky Malše
pomalu potápějí Klesající figury Jakuba Flejšara, jejichž
pesimismus vyvažuje hravostí a optimismem barevný
Plameňák Zuzany Beránkové. Ze Sokolského ostrova vše
z dálky pozoruje dvoutunová ocelová noha od Lukáše Raise. Monumentální výstava soch se prostě ani ve velkých
Českých Budějovicích nedá přehlédnout.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Vítězí i na kole
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Martina Sáblíková završila svou letošní olympijskou
sezonu snů dalšími třemi zlatými medailemi. Nejlepší
světová rychlobruslařka je tentokrát nezískala v zimě
na ledovém oválu, ale v létě na mistrovství České republiky v ženské silniční cyklistice!
Martina s přehledem nejdřív vyhrála časovku jednotlivců a potom s Martinou Růžičkovou i časovku dvojic.
Všem svým soupeřkám nakonec ujela i v závodě se společným startem pelotonu. V sobotu 26. června pětkrát
projela dvacetikilometrový okruh v kopcích kolem Kyjova
a s časem 3:03,08 hodiny se stala vítězkou společného
mistrovství České republiky a Slovenska v ženské silniční
cyklistice. V pěti dnech na něm startovala ve třech závodech a všechny vyhrála. Gratulujeme!
Teď spolu s trenérem Petrem Novákem a NOVIS Teamem zamíří na soustředění k moři, kde bude zvažovat
svou účast i v dalších silničních cyklistických závodech.
1
Vyhlídková parní jízda
2
3
Letní víkend může milovníkům železnice, řezbářství
a historie zpestřit jízda zvláštním parním vlakem, který
vyjede z nádraží Praha-Braník směrem přes Křivoklát
do Lužné u Rakovníka a zpět v sobotu 7. srpna.
Speciální souprava, tažená parní lokomotivou Albatros, opustí nástupní stanici v Braníku v 9.20 hodin.
Bude do ní možné přistoupit i na nádraží ve Vršovicích
a na Smíchově. Na Křivoklát dorazí jedenáct minut před
polednem, do Lužné u Rakovníka přijede ve 12.50 hod.
Jízdu můžete spojit s návštěvou 15. ročníku řezbářského setkání na hradě Křivoklát, které letos proběhne
ve dnech 2. až 8. srpna. Kromě umělců, pracujících pod
širým nebem, na něm v sobotu 7. srpna budou k vidění
ukázky volného létání dravců a pohádky pro malé i velké
diváky. Hudební kulisu střídavě zajistí kapela Švejband,
stará klasická hudba nebo flašinetář. Večer slavnost zakončí ohňové tance a velký ohňostroj.
Ten, kdo z vlaku vystoupí až v Lužné, může navštívit
tamější Železniční muzeum. Víc se dozvíte na webových
stránkách www.krivorezani.cz a www.zelpage.cz.
4
5
Grand Prix architektů
Reklama ve Finsku
V průběhu následujících několika týdnů zahájí pracovníci divize 5 pod vedením Ing. Václava Pavlovského
stavbu trojice přístupových tunelů pro novou trasu metra v Helsinkách. Kromě vlastní práce budou naší společnosti ve městě dělat reklamu i užitkové automobily,
označené podle firemního stylu Metrostavu.
Z důvodu spolehlivosti, ceny a snadného místního
servisu vybrali naši pracovníci dopravy pro Finsko dva
vozy typu Toyota Hilux, které pořídili formou operativního
leasingu. Oba mají pětimístné dvoukabiny a malou ložnou
plochu, kterou v jednom případě kryje nástavba (foto).
Protože jsou bílé, budou automobily určitě elegantně
ladit se severskou zimou. Jako třetí nás bude ve Finsku
zastupovat Volkswagen Transporter 4motion pro osm
osob v klasické červené barvě Metrostavu. V kontrastu
se sněhem si ho zase každý jistě dobře všimne.
Věříme, že naši pracovníci ve Finsku uspějí a zůstanou
v Helsinkách i po ukončení této stavby, aby v rozšiřování
místní podzemní dráhy pokračovali. K dobré reklamě
by jim kromě kvalitně odvedené práce měla přispět i tři
zmíněná, výkonná, spolehlivá a v neposlední řadě i nepřehlédnutelně označená užitková vozidla.
6
7
8
9
Vítejte na hlavním nádraží a prosím omluvte prostředí zhoršené stavbou
Železniční stanice Praha hlavní nádraží žije v posledních letech velmi rušným životem. Za nepřetržitého provozu se
před očima desítek tisíc lidí denně mění ze zanedbaného komplexu v dopravní uzel hodný 21. století. Cestovatelé
už dnes pohodlně vystupují z vlaků na zrekonstruovaná nástupiště (foto č. 1), jejichž modernizaci před dvěma lety
dokončila ve sdružení naše divize 3, vedená Ing. Přemyslem Krejsou. Moderní podchody je dopraví do velkoryse
řešených prostor odbavovací haly, kterou v 70. letech 20. století vybudovala naše společnost. Po vítězství
v soutěži dostala na starost i proměnu celého časem vybydleného objektu. Od ledna 2006 v něm už divize 9 odvedla
nepřehlédnutelný kus práce. Návštěvníci proto najdou v zrekonstruovaném vestibulu nejen prosklený ostrov s obchody
(foto č. 2), ale i odbavovací centrum Českých drah (foto č. 3) a v patře restaurace s řadou dalších provozoven (foto
č. 4). Zakázku pro italskou společnost Grandi Stazioni zahájil náš tým pod vedením Ing. Miroslava Kašpara, dnes jej
řídí Ing. Michal Kaiser. Při práci musí postupovat opatrně – nádraží toho už mnoho pamatuje. Při založení v roce 1871
jej lidé pokřtili jménem císaře Františka Josefa; po 38 letech jej přejmenovali podle prezidenta Wilsona. Říkali mu tak
i v roce 1939, kdy z něj bankovní úředník Nicholas Winton zařídil odjezd 669 převážně židovských dětí, kterým hrozila
smrt v nacistických vyhlazovacích táborech. Jeho humánní čin zde už téměř rok připomíná dílo britské sochařky Flory
Kent (foto č. 5). Zatímco bezbariérová nástupiště 1–4 (foto č. 6), jejichž jižní část chrání skleněné přístřešky (foto č. 7),
stavbaři z divize 3 opustili už před rokem, divize 9 má na nádraží stále co dělat. Ve třetí etapě stavby teď v jižní části
odbavovací haly (foto č. 8) buduje služebnu policie a supermarket. Secesní budova na opravu ještě čeká (foto č. 9).
Nejlepším architektonickým dílem postaveným vloni
v České republice byla Národní technická knihovna
(NTK). Rozhodla o tom odborná porota, která jí udělila
nejprestižnější oborovou cenu – Grand Prix architektů 2010. Stavbu NTK podle návrhu studia PROJEKTIL
ARCHITEKTI řídil tým Ing. Karla Hrdlovicse z divize 9.
Podle slov odborné poroty NTK zvítězila mezi více než
70 přihlášenými stavbami pro svou výjimečnost danou
především úsporností a jasností celého konceptu, jednoduchostí výrazu a elegancí řešení (foto). Porotce přesvědčila i organickým propojením architektury a designu.
Její kvalitně provedené konstrukce z pohledového betonu
– dílo betonářů z naší divize 6 – doplňují barevné podlahy
a sedací nábytek, inspirovaný chemickými vzorci.
„Je dobré vyhrát. Pro nás je ale důležitější, že hotový
dům funguje a lidé ho mají rádi,“ řekl při přebírání ceny
Grand Prix architekt Roman Brychta, který spolu s Adamem Halířem, Ondřejem Hofmeisterem a Petrem Leškem
moderní knihovnu navrhl.
Budovu NTK vyzdvihují odborníci z různých odvětví. Stala se Vynikající betonovou konstrukcí roku 2009
a cenu za přizpůsobení okolní zástavbě jí udělil i Klub
za starou Prahu. V soutěži Stavba roku získala Cenu
primátora Hl. m. Prahy a Cenu Státního fondu životního
prostředí ČR. Obdržela i Zvláštní cenu poroty v soutěži
Best of Realty a její spolutvůrci si kromě vítězství v kategorii Grafický designér roku a Designér roku odnesli také
absolutní vítězství – Czech Grand Design za rok 2009.
Stěna slávy v parteru NTK se proto úctyhodně zaplňuje.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 12-13/2010 vyšlo 27. 7. 2010 (14–15/2010 vyjde 25. 8. 2010) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda),
Ing. Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736