Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2
Betonové konstrukce s nekovovou výztuží
V návaznosti na předchočlánky o podpe vědy a vý-
zkumu v Metrostavu dnes přiblížíme podíl ní společ-
nosti nazkumu výztuže z nekovových materiálů.
Betonové konstrukce se nejčasji vyztují pomo
oceli. Má výborné mechanické vlastnosti, pokud ale ne
spolehlivě ochráněna alkalickým prostředím betonu, pod-
léhá korozi. V ípadě, že k dojde obvykle z vodu
porení kryvrstvy cekonstrukce sledně degra-
duje. Proto existuje velký zájem hledat i jizpůsoby vy-
ztužování betonu. Jedním z nich je i využití kompozitních
materiálů vyztužených skleněnými, popř. uhlíkovými vlák-
ny. Vyznačují se vysokou pevností, vynikající odolnos
proti účinkům prostředí a nízkou objemovou hmotností.
Některé kompozity, zejména ty se skleněnými vlákny, však
mají menší modul pružnosti.
Metrostav ve spolupráci s VUT Brno a společností
PREFA KOMPOZITY ověřoval i experimentech, jak
kompozit výztuž v betonových konstrukcích působí.
Zkoušky pod naší supervizí probíhaly na ČVUT v Praze,
kde byly čtmetrové betonové desky s nepředpjatou
i předpjatou výztuží z kompozitních pru namáhány
ohybem a sledovaly se účinky jejich statického zažení.
Složií zkoušky, jako namáhání na únavu pomocí cyk-
lických zatížení nebo na účinky dlouhodobého zatížení,
se prováděly jjen na edpjatých deskách, protože se
ukázaly jako technicky i ekonomicky výhodnější. Prvky
vyztužepředpjatými kompozitními pruty profilu 6 mm
s uhlíkovými vlákny dosahovaly vynikajících výsledků
i únavovém (foto) i dlouhodobém zažo. Dále byla
zkoušena soudržnost kompozitní výztuže s betonem,
která je podmínkou pro spolehlispolupůsobení obou
materlů. Vzhledem k tomu, že kompozit je vyzten
usměrněmi vlákny, má vynikací pevnost v jejich smě-
ru podél výztho prutu a nižší pevnost kolmo
na směr vláken. m vzniká problém s kotvením pru
i napínání. Obvykle se jejich konce zalepují do kotev
trubky, prostřednictvím které se prut následně napíná.
Takové kotve však tvoří náročný detail.
zkum nicméně prokázal, že použití nekovových vý-
ztuží je v případě potřeby mné. Zároveň odhalil některá
úskalí, která by i realizaci mohla st ke zdržení stav-
by, případně ke zdražení konstrukce. Kompozitní výztuž
zatím nemá zejména ekonomicparametry, aby mohla
konkurovat žné ocelové výztuži, nerezové ak ano.
Jevyití je vhodné eba v konstrukcích, které se na-
cházejí v oblasti magnetického nebo elektrického pole, jež
by ocelová výztuž mohla narušovat. Jiným případem by
mohlo být silně agresivní prostředí, kde by ocelová výztuž
nemohla zajistit požadovanou trvanlivost konstrukce.
se předpokládat, že vývoj nových kompozitních
materiálů pokročí a jejich cena poklesne. Proto bylo vhod-
pokusy ověřit, jak kompozitní výztuž působí, a vytvořit
podmínky pro její aplikaci, pokud by byla účel.
prof. Ing. Jan L. tek, CSc.
běr nejlepších
Do 19. ročníku veřejné soutěže Stavba roku 2011 Met-
rostav přihlásil celkem tři stavby, které jeho pracovníci
dokončili v období od června 2010 do ktna letošního
roku – silniční tunely na Islandu, malou vodní elektrár-
nu v Beroua Novou budovu pro ČVUT v Praze.
O čtrnáct kilometrů dlouhém silničním projektu
ðinsfjaargöng na Islandu (foto č. 1) i o jeho tune-
lech Siglufjörður a Ólafsfjörður jsme psali už mnohokrát.
A jistě se k nim ještě budeme vracet, protože se staly
nejobžím dílem, jakdy raziči divize 5 dokončili.
Malá vodní elektrárna v Berouně, kterou vybudoval
tým divize 6 ve sdružení se spolností Zakládání staveb,
využila hydroenergetický potenciál Berounky k získání
čisenergie. Ke zrekonstruovanému jezu byl dostavěn
přednostně zavodňovaný rybí přechod. Úprava břehů
kolem MVE s procházející cyklostezkou zkvalitnila životní
prostředí pro obyvatele Berouna (foto č. 2).
Třem přihlášeným objektem se stala Nová budo-
va Dejvice (foto č. 3), kterou sdružení firem Metrostav
a VCES postavilo pro ČVUT v Praze podle návrhu ateliéru
Šrámková architekti. stavbu řídila divize 1, pohledové
betony nosných konstrukcí (foto č. 4) kvalitně provedli
betonáři z divize 6. Stavba, kterou nejvíc využije fakulta
architektury, jednoduše a kvalitně doplnila vysokoškolský
areál v pražských Dejvicích (foto č. 5).
Statutární město Zlín ještě do soutěže ihlásilo své
Kongresové centrum, které podle návrhu architektky Evy
Jiřičné stavěla ve sdrení naše divize 3. Vyhlášení vý-
sledků Stavby roku 2011 proběhne v říjnu na tém slav-
nostním setkání Dnů stavitelsta architektury.
Ing. Bka Tripala,
řed. zahr. podnikání Skupiny Metrostav
ed více než 25 lety přijel záhřebský maturant Boško
Tripalo do Prahy za otcem architektem, který sem byl
vyslán řídit pobočku jugoslávské firmy. Vystudoval
techniku prostře na strojní fakultě ČVUT, léta praco-
val v Londýně a v Moskvě. Jeho domovem se však staly
Čechy a zaměstnavatelem letos v lednu Metrostav.
Ještě vloni jste řídil vlast konzultač společnost.
Proč jste dal přednost zaměstnání v Metrostavu?
Nabídku na svou současnou práci jsem dostal víceméně
náhodou. Možnost, že bych mohl tvořit něco nového,
rozjet zahraniční podnikání ve firmě, která se doposud
novala především domácímu trhu, úplzískala.
Metrostav se mi navíc vždycky bil má výborrefe-
rence a odvádí kvalitní práci. Taková nabídka se dobře
prodává. Jsem rád, že jsem se tak rozhodl, jen neustále
zápasím s ranním vstáváním.
Nastoupil jste do pozice, která je u nás nová. Mohl bys-
te náplň vaší činnosti zjednodušeně přiblížit?
Naším hlavním posláním je vytvořit jednotný systém pro
úspěšné sobení na zahraničních trzích. Pro podnikání
Skupiny Metrostav v cizině je nutné vypracovat obdobné
postupy, jaké fungují v našich firmách a divizích pro tu-
zemské zazky. Byla by totškoda neverpat v zahra-
ničí možnosti ceSkupiny. Ačkoli v domácím prostředí
se osvědčila určitá konkurence, v zahraničí bychom měli
vystupovat jednotně a naplno využívat zkušenosti jednot-
livých výrobních jednotek. Náš útvar dnes proto v první
řadě tvoří koncepci, jak budeme vzájemně i navenek půso-
bit, abychom byli co nejúčinnější a na nic nezapomněli ani
při vyhledávání zakázek, ani při jejich realizaci v prostředí,
kde jsou odlišný jazyk, normy a zákony, ale i kultura.
Chceme systematicky soustřeďovat znalosti a informace,
které naše firmy i projektech v zahraničí získaly nebo
budouskávat, a zprostředkovávat je tak, aby jedna divize
nemusela objevovat a platit to, co druhá vymyslela či
pořídila. Musíme se domluvit, na které trhy se zaměříme
a jak budou marketing, íprava i stavby v zahraničí pro-
bíhat. roveň ale nechceme nikoho omezovat nebo krátit
na zisku. Naopak, nabídneme promyšlenou koncepci, kte-
rá pomůže vést práci tak, aby se ichni vyvarovali pro-
blémů a etřili nejen čas, ale i finanční prostředky. Divize
budou moci nabízet svou práci ne jako izolovaná jednotka,
ale jako silná mezinárodně působící skupina.
Na které trhy bychom se podle vás měli zaměřit?
Připravuji náš průnik do tří oblastí. Prv představují hos-
podářsky silné země, kde se stabilně souží řada projek-
tů. Existuje v nich sice vyspěkonkurence, ale je v nich
práce. Příkladem je Německo, kde Metrostav založil
vlastní společnost. Druhou možnost nabíze evropské
státy, které se budou intenzivně rozjet. Třeoblasby
potom mohly být vzdálenější trhy, které by při úspěchu
pomohly vykrýt případné výpadky práce v edchoch
teritoriích. Slovenska se naše úvahy netýkají, tam
Skupina Metrostav běžně podniká.
Myslíte si, že na všech trzích budeme působit stejně?
Určine. Ktrh je jiný a naše působení na něm se
bude vyjet na kladě jeho specifik a našeho zájmu.
Každopádsi musíme určit, kam a hlavně proč zamíří-
me. Kvalita našich lia tím i výsledky jejich práce jsou
špičkové, a tak je naším důležitým cílem uplatnění zejmé-
na v oblasti vnitropodnikových technologií. Rádi bychom
je doplnili i o investiční celky hlavně z oblasti energetiky.
Naše zájmy na jednotlivých trzích v zahraničí ak musí
t stanoveny předem. Cílem může být třeba pouze jeden
segment daného trhu nebo žeme časem chtít stavět
e, jako u nás. Situace ve světě se ale stále mění, a proto
koncepci budeme průběžně přizpůsobovat.
Jak vaši činnost vnímají jednotlivé divize či firmy?
Zatím se oťukáváme a hledáme způsoby komunikace.
Jsem ale optimista. Máme zkušenosti a osobní kontakty,
díky kterým se divize mohou snadněji dostat k zajímavým
íležitostem. Naš společný úspěch se už těším, i když
vím, že nepřijde hned. Začátky jsou totiž vždy složité.
strana 2
PTÁME SE
1
Nájemní bydlení pro mladé rodiny ve Svitu
Symbolické přestření pásky slavnostně otevřelo no-
vostavbu bytového domu s třiceti nájemními byty (foto
č. 1), kterou v podtatranském stě Svit nedávno
dokoil Metrostav SK. stssamosprávě ji edal
s měčním předstihem.
Malá slavnost potěšila zejména budoucí nájemníky,
kteří se do nových bymohli začít stěhovat už pár dní
po 23. červnu, kdy za přítomnosti stních poslanců
a zástup Státho fondu rozvoje bydlení převzal pri-
mátor města z rukou generálního ředitele Metrostavu SK
symbolický klíč od nového domu.
„Město se rozrůsa my se snažíme zajistit mladým
rodinám vhodné bydlení. Třicet nových nájemních bytů,
o které bylo pro velký zájem nutné losovat, neuspokojilo
ani z poloviny všechny zájemce, proto dnes emýš-
líme nad výstavbou dalších,konstatoval primátor Svitu
PaedDr. Rudolf Abrahám (foto č. 2 druhý zleva). Podle
jeho slov je po všech stránkách zvládnuté stavebdílo
výsledkem profesionální spolupráce těch, kdo se na něm
podíleli. Takového investora a vstřícné spolupracovníky
bychom si přáli mít při každé zakázce,potvrdil generální
ředitel Metrostavu SK Ing. Miroslav Zobak, MBA.
Novostavba obdélníkového půdorysu, pokrykombi-
nací sedlové a valbové střechy, tvarově navazuje na archi-
tektonické řešení okolních bytových domů. Upouvšak
mezi nimi pozornost barevností své silikátové omítky
a detaily fasády. „Dům je založen na železobetonových
patkách a roštech, uložených na monolitických betono-
vých pasech. Stavěli jsme jej cihlu po cihle, protože nosný
skelet doplňuje zdivo z tvarovek Porotherm, na fasádě
opatřené zateplením,informoval během prohlídky novo-
stavby vedoucí projektu Ing. Ondrej Garaj.
Ve čtpodlažním objektu s užitnou plochou ce n
1700 m² se nachází osm jednopokojových bytů s rozlohou
37 a 22 dvoupokojových bytů o velikosti 5358 m².
Každý z nich balkon a kuchyň vybavenou standardní
kuchyňskou linkou s příslušenstvím. Součástí jednopoko-
jových byje sprchový kout, osazený v jedné místnosti
spolu s WC, dvoupokojové mají samostatnou koupelnu
s vanou. Ke kažmu bytu paí i zděné skladovapro-
story v ízemí a jedno parkovací místo ed domem.
Všechny se už staly příjemným místem pro život.
Zdroj: archiv Metrostavu SK
2
1
2
3
4
5
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (335 ms)

Rendering Strana 3 (103948): (0/1) (327 ms)

Rendering Strana 2 (103947): (0/1) (368 ms)

Rendering Strana 1 (103945): (0/1) (368 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3090/vth120567-1.jpg (2x)

 i3090/vth120569-1.jpg (2x)

 i3090/bg103947.svg

 i3090/vth120570-1.jpg

 i3090/vth120571-1.jpg

 i3090/vth120573-1.jpg

 i3090/vth120575-1.jpg[p1]