Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4
Sportovní hry
Dědict po Vodních stavbách nepřineslo jenom práci.
Jejich tradice Letních a Zimních branně-sportovních her,
podporovaná sportovně založemi řediteli Ing. Otou
Hobstem, Karlem Polákem a ředitelem VD Ork Ing. Aloi-
sem Krausem, jsme zúročili i v Metrostavu. K Tělovýchov-
jednoVodní stavby Tábor přibyla i TJ VS Praha se
sídlem ve Sportovním areálu v Hostivaři, která se stala
mateřskou jednotou i pro sportovce Metrostavu a měla
přes 2000 členů. Zúčastňovali jsme se společných her
v rámci VHJ VS, sklízeli úspěchy pro náš podnik a mnoho-
krát v rámci VHJ ztězili. Hry se konaly na zných mís-
tech republiky. Zimní (foto č. 2) v Krkonoších ve Špindlu,
v Harrachově a třikrát i na Luční boudě, několikrát na šu-
mavském Špičáku. V létě jsme pak sváděli sportovní klá
v Plané nad Lužnicí v podnikové chatě Vodních staveb,
od začátku osmdesátých let pak v Hostivaři. Vodní stavby
sice už zanikly, ale jejich tělovýchovná jednota s 800 členy
funguje dál. Dál ži i sportovní hry Metrostavu.
Propagace metra
Metro se stalo pro Prahu stavbou mimádného význa-
mu. Byli jsme středem pozornosti médií – a samozřejmě
i vládnoucí garnitury, na úspěších stavby se chtěl přiživit
kdekdo. Stavbu navštěvovaly zahraniční delegace, tedy
hlavně ty z východu, pásku při otevření nových úseků stří-
hali i prezidenti. Měli jsme pořady v televizi, točily se filmy
s tematikou stavby metra, jak krátké, tak celovečerní.
Vzpomeňme aspoň na televiz pořady Sejdeme se
na Vlachovce se zpěvákem Josefem Zímou, Dejte ti
brzo spát, souž mezi běžci a auty i uvedení Stra-
hovského tunelu do provozu, Běh Strahovským tunelem
a množst drobných šotů. Celovečerními snímky byly
Li z metra s Ladislavem Peškem, Jaromírem Hanz-
kem, Jitkou Molavcovou a Píseň o stromu a ži s tehdy
známým sovětským hercem Vjačeslavem Tichonovem.
V krátkých filmech ze sedmdesátých a osmdesátých
let jsme zachytili průběh celé výstavby: Tunely pod měs-
tem, Stanice za městem, Koleje pod Prahou, Stavíme
pražské metro a různé sběrné filmy.
Pražané zpátku istupovali ke stavmetra s ne-
důvěrou. Není divu, když jsme jim začali pod okny otevírat
hluboké my pro stavbu stanic „céčka“ v centru města.
O to víc jsme museli vyvíjet osvětovou činnost a předná-
šet o jeho stavbě občanům zejména z Prahy 2 a 4. Když
jsme mohli lidem ukázat kus hotové práce při dnech
otevřených dveří, situace se začala zlepšovat.
Metro jsme propagovalii výstavách a přednáškách
i v cizině ve Varšavě, Sofii, Moskvě, Alžíru, a po roce
1989 i krajanům v Mnichově. Vydali jsme i publikace, i
otevření každé trasy jednu, pak souhrnné Prské metro
čtvrdimenze velkoměsta, Stavíme pro hlavní město
Prahu a podíleli jsme se v roce 2004 i na publikaci Pražské
metro. Metro se stalo cílem mnoha exkurzí, chodili mezi
s herci i umělci, eba Bivoj Navtil (foto č. 3).
Společenský život
ročí založení podniku jsme vždy oslavovali kulturními
akcemi. Desáté jubileum se eba vzpomínalo v právě do-
koeném Paci kultury. Zajímavé bylo i to patnácté, kde
byly hosteskami patnáctileté dcery našich zaměstnanců.
Nemohu vyjmenovat echny umělce, kteří i spole-
čenských akcích vystupovali, snad jen namátkou – Karel
Gott, Waldemar Matuška, Jiřina Bohdalová, Josef Suk,
Věra Galatíková a plejáda dalších. Velmi oblíbená se stala
předvánoční setkání divia koncert v Rudolfinu určený
pro hosty z řad obchodních partnerů a přátel Metrostavu.
Snímek č. 4 připomíná vystoupení operního pěvce Adama
Plachetky v roce 2009.
Senior klub Metrostavu
Naše spolnost nezapomíná ani na kolegy v chodu.
Senior klub Metrostavu vznikl jako občans sdružení
v roce 1991 a hned měl na 190 členů. Do programu si dal
či o zdracvení, plavá(foto č. 5), turistiku a po-
znávací vycházky. V rámci třídenních turistických zájezdů
navili senii už více než 30 koutů ní vlasti, od Che-
bu až po Beskydy, od Lužických hor až po prameny Vltavy.
A podívali se i za hranice při rekreačních zájezdech.
Metrostav a jeho liprosvždycky drželi i sobě.
ejme si, aby tato tradice dlouho vydržela.
2
1
4
3
5
strana 4
Zrození sítě A+B+C
Abychom mohli mluvit o síti prského metra, na to
jsme si museli počkat dalších 11 let – až do 2. listopa-
du roku 1985. Všechny tři linky tehdy řily 26,3 km
provozlky a bylo na nich 32 stanic.
Tře trasa B (tehdy Smíchovs nádraží Florenc)
propojila linku C (Florenc Kačerov) a linku A (Nám.
Míru – Dejvická) a uzavřela trojúhelník v centru, který již
roku 1926 plánovali i zpracovatelé prvního projektu metra
v Praze prof. Dr. Vladimír List a Ing. Bohumil Belada.
Metro rostlo nejen do délky, ale i do hloubky. Nejhlou-
běji se zavrtalo pod Chotkovými sady mezi Malostranskou
a Hradčanskou 68 m pod povrch. Primát nejhlubší sta-
nice získala stanice Náměstí Míru – s kolejemi v hloubce
53 m a 97 m dlouhým eskalátorem.
S kažm nově dostavěným úsekem metra rostly
zkušenosti a stoupala prestiž Metrostavu. V souvislosti
se zvykem obviňovat stavbaře, že stavějí draho, bych rád
připomněl, že společně se stavbou metra vznikly třeba
pankrácká sokolovna, depo Kačerov, centrální dispečink
MHD v ulici Na Bojišti, opravna zařízení metra a jeho
provozně-technická budova na Palackého náměstí. Metru
kuje za svůj vznik i Centráltenisový dvorec na Štva-
nici. Samozřejmostí byla i oprava fasád všech domů, ve
kterých vznikly vstupy do podzemí, a zkulturnění širokého
okolí všech stanic včetně oprav přilehlých komunikací.
Z Jungmannova náměstí musel obrozenec do depozitáře
Přestupní uzel AB – nejvší dočasná kaverna na metru
Nejen prací žil, žije a dál bude žít Metrostav
Za úspěchy vděčil Metrostav svým zaměstnancům. Dobré party na jednotlivých projektech i divizích spojovala
i loajalita pracovníků k ce firmě a jejich ochota společně nejenom stavět, ale také se bavit (foto č. 1).
Současnost píšeme
už víc než dvacet let
Jak roky běžely, stali jsme se z národního podniku
státním podnikem, pak přišlo zvoněklíčů“ a s ním
privatizace a transformace na akciovou společnost.
Odrazilo se to i ve struktuře výrobní náplně. Stali jsme
se z podniku orientovaného na výstavbu metra spo-
lečnosse širokým, otevřeným sortimentem staveb
výroby. Přibyly i zahraniční zakázky.
S otevřením zahraničních styků nastal skok ve vývoji
technologií, v možnostech nákupu moderní techniky. Le-
tos jsme na. poprnasadili na metru plnoprofilové ze-
minové štíty od německé firmy Herrenknecht, které oživily
vzpomínky na sovětské presbetonové štíty a monolitickou
obezdívku tunelů metra z osmdesátých let.
Počet a různorodost staveb rostly rok od roku. Na
závěr letní ílohy našich novin vám při tom vzpomíná
chceme některé z těch „starších“ staveb naší společnosti
několika fotografiemi připomenout.
Lanová dráha na Peín
Rozšíření letiště v Ruzyni pro francouzský Bouygues
Strahovský automobilový tunel
Ambasáda v Paříži
Letní příloha byla jen malým příspěvkem k oslavám
čticátých narozenin Metrostavu a pokování všem,
kdo k jeho dílu a úspěchu pomohli. Zakončit ji můžeme
jen áním, aby i naše současnost a budoucnost byly za
čas hezky vzpomínanou minulostí.
Přílohu ipravil Ing. Karel Matzner s vy-
užitím svých snímků a archivu Metrostavu,
v e k t e r é m v y h l e d á v a l M i l o s l a v K o l á ř
Napínací komora eskalátorů ve stanici Florenc
LETNÍ PŘÍLOHA
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (362 ms)

Rendering Strana 5 (103951): (0/1) (356 ms)

Rendering Strana 4 (103949): (0/1) (384 ms)

Rendering Strana 3 (103948): (0/1) (386 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3090/vth120570-1.jpg

 i3090/vth120571-1.jpg

 i3090/bg103949.svg

 i3090/vth120573-1.jpg

 i3090/vth120567-1.jpg

 i3090/vth120569-1.jpg[p1]

 i3090/vth120575-1.jpg[p1]