Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3
Ukončete nástup,
dveře se zavírají
Za dobu své existence se celé prské metro zastavilo
jen jednou – letos 16. června, v doodborářské stáv-
ky. Zachování jeho částečného provozu i při povodních
v roce 2002 svěí o spolehlivosti tohoto druhu st-
ské hromadné dopravy. Vrme se ale o 40 let ztky
a připomeňme si, jak to všechno začalo...
První čti roky života naší firmy do uvedení prvního
provozního úseku „céčka“ utekly ve snaze konsolidovat
nový podnik, dokončit zděděné stavby a hlavně splnit
stanovený termín uvedení metra do provozu. Dnes se
to jednoduše napíše. Ale aby se mohl vydat první va-
gon metra na trať, bylo třeba zkolaudovat 840 objek
a 331 technologických souborů. Pro ně jsme museli splnit
284 termínů stavebních připraveností k monži!
Atmosra posledních dnů a hodin ed první zdou
vlaku metra, které se nám brzy stalo běžným dopravním
prostředkem, byla neopakovatel. Myslím, že kdo ji pro-
žil, nikdy na napětí konce roku 1973 a první měsíce roku
daího nezapomene. Metrostaváci byli sice parta zke-
ných stavbařů, ale nikdo z nás metro předtím nestavěl.
Nepraktova novoročenka s přáním do roku 1974 nesla
nápis: Už to jede! Nelhala, metro se rozjelo zkušebně
zátkem roku, aby 9. ktna 1974, téměř dva měsíce
před stanoveným termínem, do něj mohli nastoupit první
cestující. Praha se tak stala 46. světovou metropolí a Čes-
koslovens republika 33. stem světa, kde městs
hromadná doprava zamířila do podzemí.
Ing. Karla Matznera,
autora přílohy o historii Metrostavu
Na představení Ing. Matznera sloupek novin nestí.
Po absolvo Vysoké školy inženýrského stavitel-
ství v Praze nastoupil v roce 1953 do Vodních staveb.
Byl hlavním inženýrem na stavbách přehrad Lipno,
Nechranice, Želivka a Vrchlice. Podílel se na vzni-
ku Metrostavu, byl vedoucím odboru realizace metra
a od roku 1981 technickým asistentem generálního
ředitele. Do roku 2004 byl prezidentem našeho Senior
klubu a soas pracoval jako sekretář České tune-
lářské asociace ITA-AITES; vloni se stal jejím čestným
členem. Dodnes nepřestal publikovat, běhat a vítězit.
Celý život jste měl jednoho zaměstnavatele a mezi ko-
legy řadu přátel. Co se vám při ohlédnutí zpět vybaví?
Padesát let zajímavé práce a dobrá parta. Ve Vodních
stavbách i v Metrostavu tot do vyšších pozic vždy
postupovali odchovanci podniku, kteří v něm začínali
odky, a nikdy se mezis nedostal nikdo dosazený tře-
ba komunistickou stranou. Naše vedení si vždy dokázalo
udržet profesionální hrdost, a ta nás stmelovala. S mnoha
kolegy navíc spojoval i sport. Organizovali jsme let
i zimní sportovní hry a scházeli se v TJ Vodní stavby Pra-
ha, ve které jsem byl 10 let předsedou. Všechny kamarády
vyjmenovat nemohu, mohl bych na kterého zapome-
nout a to by mě mrzelo. Jsem ale rád, že v Metrostavu
stále mohu potkávat Jindru Hesse, Ivana Hrdinu, Vláďu
Veverku, Míru Pavlíčka a další bývalé spolupracovníky.
Na jaké okamžiky si dnes nejčastěji vzpomenete?
tšinou na ty dnes už humorné. Třeba jak šla paní u An-
děla do sklepa pro uhlí a nenašla ho, protože bylo asi
o deset metrů níž. Často si ale také uvědomím, že se málo
mlu o riziko práci na podzemních stavbách a o lidech,
kteří ji zaplatili životem. Ve s jsem viděl, že eba
u ehrad ipomínají jména oběstavby pomníčky. i
dokončení první etapy metra v roce 1985 jsem spočítal,
že každý kilometr jeho trasy stál život jednoho člověka.
Nemluví se o tom, ale sluší se to připomenout, aby si lidé
uvědomili, že es všechna bezpečnostní opatření bude
práce na podzemních stavbách vždycky riziková.
Dostal jste mnoho uznání a oceněza práci, ale sám
jste se ičinil i o zisk téměř padeti zlatých, síbr-
ných a bronzových medailí z veteránských mistrovst
Evropy a světa v atletice. Co pro vás sport znamená?
Sport mě provácelý život – tenis, lyže, basket a atletika.
A v té jsem ve veteránském věku dosáhl i mezinárodních
úspěchů. Za posledních 40 let jsem naběhal bezmála
sto tisíc kilometrů. Tjsme se s manželkou vtili z mi-
strovstsvěta vetev atletice, ktese konalo v Ka-
lifornii a zúčastnilo se jej více než 4800 atletů z 93 zemí.
Žena závodila v kategorii od 65 do 69 let, soupeři už
li přes osmdet. Oběma se nám podilo skat stří-
brné medaile v běhu na 2000 metrů překážek.
Gratulujeme, ve energie je obdivuhodná. Do 78 let
jste byl zaměstnaný, dodnes šete do novin a časopi-
sů, angažujete se ve Sdružení veteránů ČAS, jehož jste
byl 16 let předsedou. Máte nějaký volný čas?
Moc ne, čím je člověk starší, tím déle mu echno trvá.
Nac pádáme po každém mistrovství, na které vyra-
zíme, turisticko-poznáva zájezdy pro české veterány.
Za posledních dvacet let jsme procestovali Japonsko,
Austlii, Nový Zéland, kus Již i Severní Ameriky, Af-
riky, Číny, byli jsme na Jamajce, v Portoriku a právě teď
v národních parcích Kalifornie. Naštěstí jsem mohl dlouho
pracovat, na cestování si vydělat a jsem rád, že ty naše
toulky ještě mohu absolvovat. A psát o historii Metrostavu
těšilo. Je to moje mateřsfirma a pořád říkám „my
děláme“, kdse dozvím o něčem, co Metrostav staví.
A stále sleduji, co se v něm děje. Mé čti syny stavařina
živí, můj stejnojmenný vnuk pracuje v divizi 8 a další dvě
vnoučata právě končí stavební fakultu. O pokračování
profesní tradice je tedy v naší rodině postaráno. Met-
rostavem a podzemním stavitelstvím žiju dál a věřím, že
se ještě dlouho se ženou nebudeme doma nudit.
PTÁME SE
1
Stále platí: Máme tu čest stavět metro
Nevypadl tenhle slogan z nějakého zapomenutého soci-
alistického šuplíku? Jakápak čest dnes bychom spíš
řekli dobrý obchod. Tak už stavba metra zevšedněla!
Podzemní dráhu v Praze bereme jako samozřejmost,
jako něco, co k hlavnímu městu patří od nepaměti. Ale
ta nepaměť není zas až tak dlouhá!
Takhle to všechno zalo. Před 45 lety, 7. ledna 1966
se do asfaltového koberce v Opletalově ulici zarylo bou-
rací kladivo Josefa Bartoše z Vodních staveb (foto č. 1)
a odstartovalo první práce na přeložkách inženýrských sítí
pro stavbu… Pozor! To jtě nikdo netušil, že to je zahá-
jení stavby metra. Je to sice 45 let, ale jistě se najde ješ
pár pamětníků. Oslavovalo se zahájestavby podzemní
dráhy v Praze. Spory o její charakter teprve sledovaly.
Podpovrchová tramvaj, nebo metro? Uskutečnil se sen
mnoha generací. Kdopak dnes vzpomene na rozdílná
koncepční řešení, která la i politický aspekt? A tak
půldruhého roku po „prvním kopnutí“ se zahájená stavba
„podpovrchové tramvaje“ za pochodu změnila na stavbu
„metra“. Dědictvím po „podpovrchovce“ byla mělce za-
ložená stanice Hlavnádraží a hloubetunely od něj
směrem ke stanici Muzeum.
V roce 1971 převzal stavbu metra nově zřízený podnik
Metrostav, vleněný z VHJ Vodní stavby. Bez metra by
tedy nebylo Metrostavu a bez Metrostavu – kdoví, byla-li
by tu dnes síť podzemní dráhy rozhozená do všech kou
Prahy, jakou ji známe a zcela samozřejmě dnes užíváme
(foto č. 2 trasa IV.B budovaná pomocí NRTM).
Vznik naší společnosti jsme si ipomínali v před-
chozích číslech našich novin. Podívejme se dnes, jak
jsme v těch uplynulých letech plnili náš další slogan
Stavíme pro hlavní město Prahu.
Metrostav dostal do vínku řadu rozestavěných staveb.
Celou třetinu výrobní náplně tvořilo vodní dílo Želivka
(foto č. 3). Řadu z nich jsme dokončili v prvním roce
existence (např. VD Džbán), daí v sledujících letech.
Na metru v Praze jsme nepracovali sami. V prvních
letech přes 50 % objemu zajišťovali subdodavatelé. Tři
z nich stavěli ucelené úseky stavby: Vojenské stavby,
Výstavba kladenských dolů a závod 3 Vodních staveb.
Dnes už můžeme jen s úsměvem připomínat ukazatele
a termíny jako „plní státního pnu“, „plnění socialistic-
kých vazků“, „plusnesení strany a vdyatd. atd.
Jenže tak tomu skutečbylo, tak jsme začínali, s tím
vším jsme se museli neustále prát, tím vším jsme se mu-
seli prokousat, abychom se po dvaceti letech mohli st
v nových společenských poměrech a po svobodném
nadechnutí – akciovou společností, která po dalších dva-
cet let patří k našim nejúspěšnějším stavebním firmám
s oceňovaným manažerským vedením.
Dobré jméno společnosti i její dobrá pověst vznikají
z úspěštradice. A tradice se neroze dne na den, ne-
dá se koupit a v konkurenčním prostředí je pro uplatnění
firmy na trhu nezbyt. Vzniká ak jen poctivou a svě-
domitou prací. Skládá se z mozaiky drobných úspěchů,
podložených odpovídající kvalitou díla, dodržováním slo-
va a termínů, spokojeností zákazníků.
Můžeme se bez obav ohlédnout zpět, je za námi kus
pořádné práce v Praze, v republice i za hranicemi. Metro
již dávno není fenomén, želivskou vodu také pijeme, aniž
bychom vzpomněli na roky výstavby její hráze, úpravny
vody či padesátikilometrového přivaděče vody do vodoje-
mů v Jesenici. Pomalu zapomínáme i na tu plejádu dalších
staveb. S rozvojem naší firmy, zejména po devadesátém
roce, se její výrobr zcela oteel a pomníky Me-
trostavu nacházíme takřka na každém kroku. Historie
firmy je ak se stavbou metra nerozlučně svázána a její
etapy jsou i výraznými mezníky v rozvoji firmy. Stavba
metra (foto č. 4, hlava mechanizovaného plnoprofilového
štítu čB-3 ve stanici metra Starostská) stává
i nadále jakýmsi rodinným stříbrem a myslím, že by nás
práce na něm měla stále ještě naplňovat hrdostí.
Pražské metro v roce 2011
Linka A: Dejvická – Depo Hostiv
Počet stanic: 13
Provozní délka: 10,995 km
zdní doba cetrasy: 23 min.
Stavíme ve sdružení další 4 stanice a 6 km do Motola
Linka B: Zličín – Černý Most
Počet stanic: 24
Provozní délka: 25,704 km
zdní doba cetrasy: 41 min.
Linka C: Letňany – Háje
Počet stanic: 20
Provozní délka: 22,4 km
zdní doba cetrasy: 36 min.
2
3
4
strana 3
Stavební jáma před Národním muzeem
Nemechanizova štít ŠČN-1 pracoval na tunelech trasy
I.C mezi Štětkovou ulicí a stím Hrdi
U hlavního nádrí metro mělce navazovalo na pozemní
dopravu – silniční i železn
Prosinec 1973 – první neoficlní jízda
LETNÍ PŘÍLOHA
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2011, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (312 ms)

Rendering Strana 4 (103949): (0/1) (303 ms)

Rendering Strana 3 (103948): (0/1) (341 ms)

Rendering Strana 2 (103947): (0/1) (341 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3090/vth120569-1.jpg

 i3090/vth120570-1.jpg

 i3090/bg103948.svg

 i3090/vth120571-1.jpg

 i3090/vth120567-1.jpg

 i3090/vth120573-1.jpg[p1]

 i3090/vth120575-1.jpg[p1]