Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 3
Lanovka na pražský Petřín
Nejznámější anejstarší dosud fungucí pozemní lanovka
u nás je petřínská (foto č. 4), která se poprvé rozjela vroce
1891 při Všeobecné výstavě. Její délka tehdy dosahovala
383 m. Horní stanice se naczela vbzkosti dnešní za-
stávky Nebozek, dolní byla severněji než dnes. Rozchod
kolejí měřil 1000 mm, uprostřed byla brzdicí ozubnice.
Lanovka vyívala pohon svodní přítěží, kdy se dohor-
ního vozu napustila voda aten vlastní silou vytáhl spodní
z nahoru. Její pravidelný provoz byl ukoen během 1.
světové války a definitivně zastaven roku 1921.
Teprve naelomu let 1931 a1932 proběhla její nároč-
ná rekonstrukce, během které byl zněn rozchod kole
nadnešních 1435 mm. Provoz nanové 511 metrů dlou
trase byl zajen 5. června 1932 abez větších problé
pokračoval až do 7. července roku 1965. Tehdy vlivem
silch dešťů došlo keznnému sesuvu půdy alanovka
musela být okaitě zastavena. Po dalším sesuvu vroce
1967 bylo těleso lanovky na Petřín zcela zničeno.
Vroce 1981 bylo rozhodnuto obnovit lanovku pokud
možno vvodní podobě, aby zala sloužit při sparta-
kiádě v roce 1985. Práce na rekonstrukci tělesa dostal
nastarost Metrostav. Strojní vybavení zůstalo původní,
vagonka Studénka pouze dodala dva nové vozy, které
poobnovené trati vyjely poprvé 15. července 1985. La-
novka prošla rekonstrukcí ještě vroce 1996, atak může-
me naPetřín jezdit dodnes. Podrobnosti na www.dpp.cz.
Další lanovkové nadhledy
Sbudovám visutých lanových drah se zalo nana-
šem území až ozhruba dvacet let později než se rozjela
lanovka na Petřín, obě nejstarší však sloí dodnes.
První visutá lanová dráha zJanských Lázní naČernou
horu se začala stat roku 1927 a31. října 1928 byl je
provoz slavnostně zahájen. Dva třicetimístné vozy vyždě-
ly na3144 metrů dlouhou trať zhruba šestkrát den, bylo
ovšem mné objednat imimořádné jízdy. Hospořská
krize vprvní polovině třicátých let ohrovala samotnou
existenci lanovky, vroce 1931 se dokonce jednalo ojejím
zastave. Naštěstí ktomu nedošlo, a to ani vprůhu
druhé světové války. Od poloviny 60. let zínalo být
ejmé, že lanovka dosluhuje. Začala se proto připravovat
její rekonstruovaná podoba, která byla v odlišné trase
asnovou dolní stanicí, velmi nešťastně umístěnou da-
leko odcentra Janských Láz. Provoz nastaré lanovce
se zastavil až vroce 1980, odprosince téhož roku začala
jezditnová. Na její dráze odélce 2304 metrů se pohybo-
valy čtmístné kabinky. Už tehdy však tato lanovka byla
potechnické stránce zastaralá, takže vroce 1991 násle-
dovala její další rekonstrukce. Během devadesátých let se
ještě několikrát vynily kabinky, aby vroce 2006 byla
uvedena doprovozu vpořadí třetí lanová dráha nazva
Černohorský express (foto č. 5). Dnes turisty nalanovce
vdélce 2300metrů přepravují moderní osmimístné kabin-
ky acelá lanovka má kapacitu 1875 osob zahodinu. Další
informace najdete na www.lanovka-cerna-hora.cz.
Konstrukčním sourozencem lanovky na Černou ho-
ru je o co známěí lanovka z Horho Hanychova
naJtěd (foto č. 3). Přípravy najejí stavbu zaly vro-
ce 1929, stavět se zala o i roky později a otevřena
byla 27. června roku 1933. Vplném provozu byla iběhem
druhé světové války adalší detky let poté. Ovšem ani
ještědské lanovce se nevyhnula zásadní rekonstrukce,
ikdyž obsáhla pouze výměnu strojho vybavení avozů.
Skoila vzávěru roku 1975 a i dnes jedna kabina unese
35 lidí adokáže vyvinout rychlost 36 kilometrů zahodi-
nu, což ji řadí mezi nejrychleí svého druhu vČR. Délka
trati dosahuje 1188 metrů, přičemž dolní stanice se na-
chází vnadmořské výšce 600 m, vrchní pod Ještědem je
o400 metrů výš. Vnejvyšším bodě se lanovka dostává
30m nad zem. Cesta naJeštěd trvá pouze čtyři minuty
alanovku drží lano oprůměru pěti centimetrů. Vminulosti
lanovka nesloužila jenom turistům, sjejí pomocí byl záso-
bován ihorský hotel Jtěd apohala taképři záchraně
zraných turis. Vcelé historii se podle dochovaných
pramenů jtě nikdy nestalo, aby měla nějakou rozsáhlou
závadu nebo se její cestucí ocitli vohrožení. Rekord
počet turistů přepravilaroku 1976, kdy se s ní počtleté
rekonstrukci svezlo skoro 600 tisíc lidí. Více naleznete na
webových stránkách www.lanovka-jested.cz.
Dnes je vČeské republice vprovozu přes 80 lanovek.
Tou nejstrjší je naíklad visutá lanovka vedoucí nad
propast Macochu, lanová dráha naKoří vížku vKruš-
ch horách je zase se svou délkou 2348 metrů nejdeí
lanovkou bez mezistanice vČesku. Ojedinělá je ičtse-
dačková lanovka naLysou horu, která vede donadms
výšky 1315 metrů. Lanová dráha z Pece pod Sžkou
navrchol nejvyšší české hory totiž loni 2. září po63 letech
ukoila provoz. Byla to nejstarší původní dochovaná se-
dačková lanová dráha vČesku. Ovšem už koncem března
íštího roku by ji měla vystřídat nová, moderní kabinko
lanovka. A tak mná zapár let počet lanovek v Česku
přesáhne magickou hranici stovky.
Adrenalin ikrásný výhled vjednom
Jako malí jsme snad všichni šplhali dokorun stromů.
Téměř bez námahy arizika pádu se do nich můžeme
vrátit i v doslosti. A není k tomu nutný ani žád
žebřík. Stačí se vydat navrch Kramon uLipenského
jezera – viz www.stezkakorunamistromů.cz.
Bezbariérová stezka dlouhá 675 metrů a zakonče
40 metrů vysokou vyhlídkovou věží (foto č. 6) nazí
výhled na Šumavu, Lipenské jezero, Novohradské hory
a za dobré viditelnosti možná až na vrcholky Alp, dále
didaktické interaktivní zastávky, adrenalinové sekce pro
ti anejdelší suchý tobogan u nás. Dobrodružnou aza-
jímavou cestu zajišťuje konstrukce zlepeného dřeva a75
dřevěných podpěrných sloupů. Bezpečnost návštěv
chrání dřevěné zábradlí spostranní sítí. Není bez zajíma-
vosti, že vybudování této atrakce trvalo pouch 60 dní.
stup naprvní patro vyhlídkové věže ve37 metrech
nad zemí je opět zcela bezbarrový (foto č. 7). Po303m
dlouhé lávce a po ekonání krátho schodiště se do-
stanete na nejvyšší bod věže. Když budete mít štěstí,
odkmenů až dovrcholků stromů spatříte neetné život
formy – mechy, hmyz, drobné živočichy iptactvo amůže-
te je pozorovat ze zajímavé perspektivy.
Dolů se dostanete stezkou, potočitém schodišti nebo
nejdelším toboganem sho druhu vČR. Jízda vněm vám
zcela jistě vžene adrenalin dožil. Tobogan se pne dovýšky
24 metrů aje dlouhý 52 metrů. Obezpečnost jezdců se
starají speciální podlky, které umožňují upravit apří-
padně izredukovat rychlost. Tobogan navíc můžete vyít
iopakovaně, aniž byste museli absolvovat celou stezku
znovu. Stačí vystoupat po točim schodti. Pokud by
m nestačilo vzrušení zjízdy, můžete si vyzkoušet svou
zrnost ahbitost inajedenácti adrenalinových zastáv-
kách pol stezky nebo se můžete vydat do sousedho
Bavorského lesa, kde najdete předlohu lipenské atrakce.
Martina Vampulová, foto profimedia, Čes-
ké dráhy, geoportal.cenia.cz, CzechTou-
rism, Stezka korunami stromů s.r.o.
Letní prázdniny a dovolené nabízejí doma ivzahraničí
íležitost cestovat na jih, sever, východ či západ. Mi-
nulé přílohy novin Metrostavu nabídly imožnost cesto-
vat do hlubin Země, třeba prosednictvím hornických
muzeí. Tentokrát zaříme nahoru, do výšin, odkud se
dá naše krásná krajina pozorovat zptí perspektivy.
Tyto cesty odkrývají nejen zajímavé scenerie, ale i
souvislosti, které by nás jindy nenapadly.
Snohama nazemi ashlavou voblacích
Kvůli nadhledu nahory, lesy, louky čiměsta dokonce
nemute opustit ani byt. Jejich letecké zobrazení nabí-
zejí i fotografické mapy či jednotlivá videa na interne-
tu. Celá řada z nich je dnes přístupná zdarma.
Pokud si chcete nejprve v klidu domova prohléd-
nout třeba cíl prázdninové cesty, není probm. Může
se ovšem stát, že až se vezvolem cíli výletu ocitnete
osob, jeho okolí se bude mírně lit odsnímku, který
jste zhdli na internetu. Ortofotomapy (foto č. 1) totiž
tšinou nenabízejí zcela aktlní pohled nakrajinu, jejich
snímky bývají idva roky staré. Přesto vám mohou nejen
i pnování výletu hodně pomoci. Avneposlední řadě
je to také pěkná podíva. Můžete nanich bez prob
identifikovat keře naloukách, prohlédnout si cestu kezří-
cenině nebo spočítat balíky slámy nalouce. Zamavý je
ipohled zvýšky navlastní dům, chalupu či jiné obbené
místo. Arozhdnout se můžete nejen poČesku. Satelitní
snímky zcelého světa nabízí třeba aplikace Google Earth.
Stí si ji nainstalovat do počítače a můžete cestovat
ikprotinožm, aniž byste opustili ovací pokoj.
Další mností, jak pohodlně pozorovat Česko zvýš-
ky, jsou fotografie nebo ještě lépe videozáznamy poříze-
né RCmodely. Fotografování nebo filmování zdálkově
řízeného modelu letadla či vrtulníku umožňuje opravdu
netypický pohled načeskou krajinu. Miniaturní modely
sfotoaparátem nebo kamerou napalubě se totiž bez pro-
blémů dostanou idotěsné blízkosti domů či mezi stromy,
prostě všude tam, kde by běžné letadlo nemělo šanci.
Videozáznamy pořízené metodou FPV – First Person
View – navíc nezprosedkovávají jen obraz. Kamera
umísná na palubě dálkově řízeho modelu snímá
skutečný st aobraz izvuk jsou bezdrátově přešeny
dopozemní stanice, pomocí které modelář malý model
ří. Obraz se potom promítá buď vespeclních video-
brýlích nebo namonitoru aky tomu zažívá pilot apoz-
ji idivák celý let tak, jako by sel vkokpitu.
Vzhůru do oblak
Možností, jak aktivně obdivovat Česko zptačí perspek-
tivy, je mnoho. Řada aeroklubů totiž nabízí vyhlídkové
lety letadlem nebo vrtulkem. Díky tomu si můžete
prohlédnout zvýšky třeba zámek Konopiště, hrad Karl-
štejn nebo Orlickou přehradu. Možná ještě zajímavěí
jsou lety horkovzdušným balonem (foto č. 2).
Balon totiž může přistát avztnout téř odkudkoli.
Kvůli potrnostním podmínkám se sním létá hlavně brzy
ráno nebo naopak k veru. Nastoupíte do proutěného
koše apilot zapálí hořák. Začnete pomalu stoupat apak
už vite lidi jako trpasky. Je to úžasný zážitek. Zkušení
piloti dokážou naíklad přeletět tak těsně nad potokem,
že si jen tak tak nenamočíte boty. Přistává se opět naote-
em prostranství a ipravte se na možná trochu
tvrí dosed. Zase zálí na šikovnosti a zkenostech
pilota. Poskončení letu byste měli být slavnostně paso-
váni dobalonového cechu azískat své balonářské jméno.
Budete baronem nebo baronkou zmísta, kde jste přistáli.
Jedná se oslavnostní ceremoniál, který většinou končí
ípitkem. Po slavnostním křtu už své občanské jméno
mezi baloři neste poívat, jinak vás čeká vysoká
pokuta: vyplatit se lze jen několika lahvemi sektu. Avěřte,
že baloři toto nepsané pravidlo striktně dodržují!
Tři ne nejstarší fungující lanovky
Ne tak vysoko jako zletadla nebo balonu můžete čes-
kou krajinu na mnoha místech pozorovat ze sedačky
nebo kabiny lanovky. Během pár minut vás vyveze
na místo, kam byste stoupali třeba i několik hodin,
a itom nadne nevšední pohled do okolí. Mož
iproto začaly první lanové dráhy naúzemí dnešní Čes-
ké republiky vznikat už nakonci 19. století.
Ještě než si připomeneme nejzajímavěí lanovky, za-
čneme teorií. Čeština totiž používá sousloví lanová dráha
pro dvě relativně velmi odlišná dopravní zařízení, ikdyž
jedno mají společné: kpohonu používají lano, které buď
vede pozemi, nebo nese kabiny vzduchem. Takže základní
rozdělení drah je nasna: lanovky jsou pozemní avisuté.
edstame tři nejstarší, které jsou vprovozu dodnes.
LETNÍ PŘÍLOHA
1
2
4
5
6
7
3
Pohled na Českou republiku zvýšky
běr nejznámějších leteckých map:
http://geoportal.cenia.cz/mapmaker/cenia/portal/
www.mapy.cz
http://www.google.com/earth/index.html
http://mapy.plzen.eu/
strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 5
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 6
Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 12-13/2013, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (563 ms)

Rendering Strana 4 (103735): (0/1) (562 ms)

Rendering Strana 3 (103731): (0/1) (611 ms)

Rendering Strana 2 (103726): (0/1) (610 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3047/vth120327-1.jpg (3x)

 i3047/vth120333-1.jpg (3x)

 i3047/bg103731.svg

 i3047/vth120338-1.jpg (3x)

 i3047/vth120323-1.jpg

 i3047/vth120342-1.jpg (2x)

 i3047/vth120349-1.jpg (2x)