Zlatá tretra v Ostravě se
xxxx
více
ve fotoreportáži
na stadionu
str. 4
dočkala
důstojného
24. července 2013 / 12–13 / XXV
více ve článku na str. 5
Ptáme se: Ing. Ludmily Kostkové,
samostatné techničky divize 6 str. 2
M e t r o stav
a .s.
č l e n
ddm
g r o up
Divize 1 dokončila kanalizaci
v Havířově o dva měsíce dříve str. 2
Vedle Casablanky začal v Praze 3
růst nápaditý Crystal str. 5
Prodloužení dálniční sítě
V divizi 9 Metrostavu pracuje už rok
restaurátorská dílna str. 5
Krátce / Aktuálně
Dvě nové velké zakázky Metrostavu
Divize 4 podepsala 18. července smlouvu na rekonstrukci
4,6km průtahu Varšavou s mostem přes Vislu a ten samý
den divize 5 uzavřela smlouvu na modernizaci 14km
železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany, jež zahrnuje
i 4,2 km dlouhý tunel u Ejpovic. Více informací příště.
Slavnostní konec
Ve středu 26. června
slavnostně skončil projekt
Kutnohorsko – Čáslavsko,
v jehož rámci společný
tým firem Skanska, VCES
a Metrostav provedl
intenzifikaci centrálních
čistíren odpadních vod v Kutné Hoře a v Čáslavi a dostavěl
14 km nové kanalizace v Kutné Hoře, Uhlířských
Janovicích, Zruči nad Sázavou a ve městě Sázava.
Vedoucím projektu za Metrostav byl Ing. Petr Brož
z divize 6, pamětní desku v areálu ČOV Kutná hora proto
odhalil její ředitel Ing. Jan Cuc (foto první zleva).
Personální přesun ve Skupině
8. července 2013 nastoupil na pozici ředitele divize 1
společnosti Subterra Ing. Jan Kvaš, MBA, který dlouhá
léta působil v divizi 5 Metrostavu. Naposledy pracoval jako
vedoucí projektu na stavbě tunelového komplexu Blanka.
Divize 5 ovládla novou technologii
Na stavbě PPO v Jablonci provedl tým Ing. Pavla
Kuděje z divize 5 vlastními silami kontinuální betonáž
sekundárního ostění 20 m hluboké šachty s průměrem
5 m do ocelové posuvné formy. Betonáři tak ostění šachty
dokončili za 5 dní, při použití klasického postupu by jim
práce trvala čtyřikrát tak dlouho. V současné době se
divize připravuje na podání žádosti o udělení certifikátu
potvrzujícího zvládnutí technologie posuvného bednění.
www.sejdemesevparku.cz
Stěhování do Palmovka Parku II se
blíží. Protože jen divize 3 a 6 se
na nová pracoviště přemístí se svým
nábytkem, zajímalo nás, na jakých
židlích budou sedět ostatní. Odpověď
i další informace najdete na stránkách
www.sejdemesevparku.cz.
Před letošními letními prázdninami, v pátek 28. června, se motoristé zaradovali – pro cestu do jižních Čech či do Rakouska mohli poprvé využít i nový, 25 km dlouhý úsek dálnice
D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Na jeho stavbě se ve sdružení významně podílel i Metrostav. Stavbu řídil tým Ing. Bohumila Rohna z divize 4. Její pracovníci zde mimo
jiné pod vedením Ing. Petra Štědronského vybudovali letmou betonáží 560 m dlouhý most přes rybník Koberný (foto). Více se dozvíte ve fotoreportáži na straně 6.
Stavba hotelu UNIC v Soukenické ulici je hotová Spolehlivý dodavatel
Tým Ing. Dalibora Andrlíka z divize 9 dokončil náročnou rekonstrukci domu č. p. 1188 v Soukenické ulici
v Praze. Po úspěšné kolaudaci 20. června v něm tak
konečně mohl otevřít své dveře čtyřhvězdičkový hotel
UNIC. Jeho stavba vlastně začala už před šesti lety.
V říjnu 2009 ji však zastavila havárie a zhroucení části
objektu. Metrostav zde zahájil práce v létě 2011 a dnes
si může připsat k dobru další zajímavou referenci.
Divize 9 převzala otěže stavby ve chvíli, kdy byly provizorně staticky zajištěny zbylé konstrukce uliční budovy
(foto č. 1). Hotova už byla také bílá vana pro základ nových
dvorních bloků, které měly půdorysem i objemem nahradit dvě původní křídla třítraktového komplexu, z nichž se
jedno při havárii zřítilo a druhé muselo být strženo.
a každý odvoz či návoz materiálu byl v úzké ulici velmi
komplikovaný,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí Jan Salinger. Stavaři zde museli vymyslet i řadu méně obvyklých
řešení, aby si s nástrahami díla poradili. Museli třeba překonat bárku, masivní ocelovou konstrukci, která podpírala
okolní domy a byla bohužel provedena v úrovni stropu nad
prvním podzemním podlažím. Pomocí postupné betonáže
a demontáže podpěr však problém bezpečně a rychle vyřešili. Za zmínku stojí i neobvyklé použití raženého tunelu
pro kanalizační přípojky v centru města.
Realizačnímu týmu z divize 9 na stavbě pomáhali
zedníci z vlastního stavomontážního střediska, zámečníci z divize 1 i pracovníci Subterry, kteří vybudovali nejen
topení, ale i vzduchotechniku. Společným úsilím se jim
Jednání na jihu Čech
Jako partner Westinghouse Electric Company se Metrostav spolu s firmami Toshiba Corporation a I & C Energo
podílel 28. června na uspořádání sympozia v Českých
Budějovicích. Bylo určeno zejména pro místní dodavatele, kteří by se mohli zapojit do výstavby elektrárny
AP1000 v Temelíně, a proběhlo v návaznosti na návštěvu
generálního ředitele společnosti Westinghouse Dannyho
Rodericka v jihočeském regionu. Za Metrostav se setkání
zúčastnil i jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský (foto).
1
Tým čekal nelehký úkol. Po předchozích zkušenostech, které vygradovaly v osudný říjnový den roku 2009,
nebyla nálada v okolí stavbě nakloněna, a stavbaři proto
museli postupovat s taktem a opatrností. „Věděli jsme, že
se neobejdeme bez dobré komunikace nejen se sousedy,
ale i s památkáři, stavebním úřadem či policií, a všem
jsme se snažili vycházet vstříc,“ vzpomíná Ing. Andrlík.
Během realizace se jeho tým potýkal s mnoha překážkami, které jsou charakteristické pro stavby v centrech
měst, jako je zejména nedostatek prostoru a problematická dopravní obslužnost. „Situaci nám tu navíc komplikovala i skutečnost, že jsme mohli zabrat jen chodník
2
i s dalšími subdodavateli podařilo převážně replikami
vrátit krásu starému domu a přistavět k němu dvě šesti- a osmipodlažní křídla s železobetonovým skeletem.
Dohromady ukrývají osm bytových jednotek a čtyřhvězdičkový hotel UNIC (foto č. 2) s 82 pokoji.
„Řadu jednání jsme museli i na stavbě vést v angličtině. Nejen kvůli španělskému investorovi a architektovi,
ale i proto, že veškeré hotelové vybavení pocházelo ze
Španělska. Jsem tedy rád, že jsme i přes všechny nástrahy tuto náročnou stavbu v Soukenické ulici úspěšně
dokončili. Kolegům bych tedy za jejich nasazení chtěl
poděkovat,“ uzavírá Ing. Andrlík.
Divize 9 bude už potřetí pracovat v Chodově. Tým Jana
Mráze z karlovarské oblasti divize 9 tu 15. července
převzal staveniště, aby ve IV. etapě rozšířil výrobní
kapacity závodu Lincoln CZ, člena skupiny SKF – Lubrication Business Unit. Metrostav se podílel i na dvou
předchozích stavbách v areálu a současná zakázka
potvrzuje, že soukromý investor s ním byl spokojen.
„Čtvrtou etapu projektu, tzv. LUBRICON, jsme vyhráli
nejen na základě ceny, ale i proto, že skupina SKF velmi
dbá na dodržování ekologických zásad a pravidel BOZP
a její zástupci osobně prověřili stavby všech potenciálních
dodavatelů. Jsme rádi, že jsme obstáli a že zde můžeme
v práci pokračovat,“ říká vedoucí projektu Jan Mráz.
Lincoln CZ, který je předním výrobcem centrálních
mazacích systémů, dnes pracuje na ploše 8000 m². Ta by
se měla díky divizi 9 v květnu 2014 zdvojnásobit.
„Při návrhu projektu investor vycházel ze zkušeností
předchozí etapy. Nosné konstrukce podsklepených hal
s vestavbami pro výrobu, skladování, administrativu, zákaznické centrum a zázemí pro zaměstnance včetně nové
jídelny jsou proto železobetonové, monolitické i prefabrikované, a založené na pilotách,“ konstatoval stavbyvedoucí Ing. Tomáš Slepička, který práce na místě řídí.
Za účasti vedoucích manažerů společnosti, jejích
zaměstnanců i zástupců města Chodov zahájil stavbu poklepem na základní kámen 11. července i obchodní ředitel
Metrostavu Ing. Milan Veselský (foto třetí zleva).