Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2
První stavba atypického sklopného mostu
Mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou
vede po lem břehu Vltavy frekventovacyklostez-
ka. Aby se po mohlo bezpeč jezdit, i když lodě
budou vyívat nový ochranný přístav nad jezem České
Vrbné, eklene vjezd do ístavního banu sklopný
most. Na jeho esné výrobě se polí tým Ing. Ladi-
slava Pokorného z divize 7.
Jako subdodávku pro společnost HOCHTIEF CZ
zajišťujeme výrobu a dodávku kompletní mostní ocelové
konstrukce o hmotnosti 53 tuny, přímopojížděné izolace
na mostovce a hydraulický systém pro pohyb mostu,“
popisuje zakázku Ing. Pokorný.
Jednostran sklopný most s protizávažím vyplně-
ným betonem vytvoří ocelová svařovaná konstrukce
o délce 10,7 a šířce 5,2 metru. Základ vyztužené mostov-
ky bude vyroben z ocelového ímopojížděného plechu,
podporovaného dvojicí nosníků s výškou 0,6 m. Most
bude na jedné straně ipevněna atypická čepová lo-
žiska. Na druhé straně bude zavěšený přes ocelová táhla
na komorový nosk vahadla, které bude es kluznou
čepovou objímku uložené na 7–8,4 m vysokých pylonech.
Jejich komorové nosníky budou ukotvené do betonového
kladu opěry pomocí patní desky a chemických kotev.
Most bude po inu času sklopený, uložený přes
kontakt plochu z nerezové oceli na gumové tlumiče.
V této poloze jej uzamkne elektromechanicky ovláda
zámek. V ípadě, že loď bude poebovat vjet do ísta-
vu nebo z něj vyjet, zdvihnou most do podjezdné výšky
minimálně 5,25 m dva hydraulické válce s hydromotory
(vizualizace). Centrální čep, kolem kterého se otáčení ode-
hraje, bude vystlaný kluzným materiálem, aby neskřípal.
Provoz v přístavu i na stezce podél řeky bude řídit
světelná signalizace. Cyklisty upozorní na zvednutí mos-
tu také parkovací závory. Veškeré zabezpečovací zíze
bude možné ovládat jak dálkově z velínu plavební komory,
tak i z ovdaho pultu přímo u mostu.
„Výroba ocelových konstrukcí sklopného mostu je pro
nás, jako pro stavaře, dost náročná. Musíme při totiž
dodržovat minimální, spíš strojské odchylky. Třeba
mezi 6,4 m vzdálenými vrcholy pylonů projekt vaduje
esnost s tolerancí do 1 mm ve všech směrech,“ vysvět-
luje Ing. Pokorný. „Kromě ocelových konstrukcí, opatře-
ných protikoroz ochranou, je součás naší dodávky
i dynamická zatěžova zkouška. Stavbu potom v říjnu
zakončíme zkušebním provozem.
Sklopný most přes vjezd do ochranného ístavu
vytvoří na podzim netradiční dominantu vltavského
ehu. i jeho návrhu proto projektanti z VPÚ DECO
PRAHA velmi dbali na estetické ztvárnění, které v noci
navíc podtrhne slavnostní osvětlení.
Celé vodní dílo kolem jezu České Vrbné, který nedávno
zrekonstruovala naše divize 6 a vedle nějž dnes stapla-
vební komoru, je součástí rozsáhlého projektu nazvaného
Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice
Hluboká nad Vltavou. Na jeho financování se razně
polí i Evropská unie. Sklopný most s hydraulickým
zvedáním pole přes vahadlo, který je jeho dalším prvkem,
bude první svého druhu v Čes republice.
–ls–, vizualizace VPÚ DECO PRAHA
Blesková pomoc
Při povodni, která druhý srpnový víkend zasáhla ze-
jména Liberecký a Ústecký kraj, vystoupala za pou
půlden hladina řeky v Hrádku nad Nisou z obvyklé výš-
ky 50 cm na téměř čti metry. Zničila vše, co jí přišlo
do cesty. Jak bleskově pohroma přišla, tak stejně rych-
le Metrostav nabídl svou pomoc posteným.
Blesko povodzaplavila v Hrádku třetinu sta.
K evakuaci donutila es 400 li, z nichž se několik de-
sítek po opadnuvody nemělo kam vrátit, protože jejich
domy byly zničené, nebo výrazně pkoze(foto č. 1).
„Od loňského října v Hrádku revitalizujeme Horní
náměstí a přilehlé ulice, proto máme k stu velmi úzký
vztah,“ vysvětlil ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek důvod
spontánnabídnupomoci. Aktivity Metrostavu koor-
dinuje na mísIng. Jáchym Kubeček z divize 8, který se
řídí pokyny starosty Hrádku n/N Martina Půty (foto č. 2
zleva). Už v pondělí do města dorazilo první auto s čerpa-
dly, vysouši a elektrocentrálami, které zapůjčily divize
1 a 11, divize 6 poskytla navíc topidla. Od úterý ve měs
pracuje pět nákláa traktorbagr (foto č. 3), ktena
vyžá divize 8 poslala do města naše sedmička“.
Pracují denně od čtyř hodin ráno do osmi večer. Devět
pracovníků divize 5 navíc pomáhá při úklidu (foto č. 4).
Naše společnost bude v Hrádku pomáhat s demolice-
mi zničených domů a se statickým zajišťováním poškoze-
ných objektů (foto č. 5) tak dlouho, jak to bude zapotřebí.
Vedení divize 8 jedná s krajskými zastupiteli i o pomoci
v jiných oblastech regionu. Spolupráce Metrostavu s mís-
ty, kde působí, totiž nikdy nekončí na hranici staveniště.
Miloslava Novotného,
ved. zámečnického servisu divize 1
Kromě materiálů, kterých se na stavch spoebují
stovky tun či kubíků, jsou pro novostavby i rekonstruk-
ce důležité různé drobnější prvky jako třeba zámečnic-
výrobky. I na jejich provede závisí spokojenost
investora s dokončenou zakázkou. Na to, jak se žije
zámečníkům v Metrostavu, jsme se zeptali Miloslava
Novotného, který v naší společnosti pracuje už 36 let.
Byl jste u zrodu zámečnického střediska, které v divi-
zi 1sobí od roku 1994. Jaké postavení ve firmě má?
Naše středisko bylo zřízeno v době, kdy skončila éra údrž-
bářských len na stavbách metra a bylo nutné zajímat
se i o jiné zakázky Metrostavu. Neměli jsme moc zke-
ností s jeho samostatným řízením, hlavně s ekonomikou
a financemi. Vše jsme ale museli brzo zvládnout. Nejdřív
jsme pracovali jen pro naši divizi. Po získání zkeností
a nalezení vhodných subdodavatelů, kteří pro s pro-
vádě povrchové úpravy či zasklívání konstrukcí, jsme
činnost nabídli celému Metrostavu a dnes pracujeme
i pro některé externí firmy. Při získávání zakázek nemáme
žádné výhody a ve výběrových řízeních se utkáváme se
soukromými firmami, které mají nižší provozní náklady.
Obstarat si dostatek práce proto není jednoduché.
Pro které divize dnes nejčastěji pracujete?
Z Metrostavu jsou našimi zákazníky nejčastěji divize 1, 3,
8 a 9. Je to hlavně proto, že nejvíc budupozemní, byto-
nebo oanské stavby, jejichž nedílnou součástí jsou
drobné ocelové konstrukce a zámečnické prvky. A ty jsou
hlavnáplní naší práce. Ucházíme se přitom i o takové
zakázky, které divize mají v regionech po celé republice.
Vaše prv mečnické dílo byla prosklená ocelová
kopule nad západním výstupem ze stanice metra B ve
Stodůlkách. Co dalšího jste od té doby ještě vyrobili?
Máme za sebou desítky zajímavých zakázek. Podíleli jsme
se třeba na stavbě stanic metra na trase IV. C do Holešovic
a IV. C2 do Ládví. Pracovali jsme na obchodních centrech
Tesco v Plzni a v Leanech. Ne činnost je zaměřena
hlavna dovky pro obytné domy, z nichž mohu jme-
novat například River Diamond, Prague Marina a soubory
Na Hvězdárně a Na Mazance. Nedávno jsme také dokončili
prvky pro sanaci stroa krovů pro Muzeum Dobrovice
nebo tahokovové podhledy pro brněnský univerzitní kam-
pus v Bohunicích. V ElektrárLedvice jsme zvládli také
atypické a architektonicky zajímavé prosklené schodiště
a tah pro tamější infocentrum. Dnes spolupracujeme
třeba na stavbě nemocnice v Kladně či na rekonstrukcích
dětské části FN v Motole a hlavho vlakového nádraží
v Praze. Naším výrobkem jsou také mobilní konstrukce
bilboardů pro označe staveb metra, které využívá di-
vize 8. Obrat míváme kolem 5060 milionů korun ročně.
Souhrnně se dá říct, že vyrábíme, montujeme a dodáváme
na kč různé mečnické výrobky včetně povrchových
úprav a výplní. Třeba schodiště, zábradlí, plošiny, žebříky,
příčky a různé druhy pomocných konstrukcí. Spravujeme
také Stavebdvůr Palmovka, kde máme kanceře, zá-
mečnickou dílnu a půjčovnu staveništho oplocení.
Na Palmovku jste přešli ze Stodůlek. Jste tu natrvalo?
Sídlíme na staveništi, které sloužilo pro výstavbu čtvrtého
technologického centra na trase metra B. Protože lo
sobit jako kryt civilní obrany, nebylo po roce 1989 do-
končeno. Do kdy tu budeme moci zůstat, to neme.
Jaké pracovky váš zámečnický servis zaměstnává?
Máme partu slých zámečníků, další si podle poeby
najímáme. V září k nám nastoupí na praxi i první smluv
žák Metrostavu. Sedisko zaměstcelkem pět tech-
niků, z toho jeden mistr má na starost zámečnickou dílnu,
druhý montáže. Velkým přínosem jsou pro nás dlouholeté
zkušenosti kolegy Kamila Málka, který dělá rozpočty.
Zaměstnáváme i ípraváře-kresliče a samostatnou ad-
ministrativní referentku, která pracuje i pro sousední stře-
disko izoladivize 1. Všichni společně se snažíme, aby se
mečnické řemeslo v naší společnosti zachovalo.
strana 2
PTÁME SE
Unitní stavbu zahájil geologický průzkum
U obce Rožná, asi t kilometrů již od Bysice
nad Pernštejnem v okrese Žďár nad Sázavou, vznikne
v průběhu následujících asi osmi let největší podzemní
zásobník plynu kavernového typu v Evro. Jeho stav-
bu v úterý 3. srpna slavnostně zahájili poklepem na
kladní kámen významní hosté.
Mezi nimi byl eba poslanec Evropského parlamentu
PaedDr. Ivo Strejček, hejtman kraje Vysočina MUDr. Jiří
Běhounek, předseda Českého báňského úřadu Ing. Ivo
Pěgřímek a obchodní ředitel Metrostavu Jiří Procházka,
MBA (foto vlevo). Dodavatelem raženého díla totiž bude
naše divize 6 spolu se státm podnikem DIAMO.
Předseda představenstva investorské společnosti
GSCeP Mgr. Ladislav Dráb v projevu zdůraznil důleži-
tost této strategické stavby: „V podzemních zásobnících
sezonního typu zde bude uloženo až 180 milionů kubí
zemního plynu, který bude do Rožproudit z Norska.
Přispějí ke zvýšení energetické bezpečnosti našeho státu,
umožní nám zlepšit stabilitu a pomohou i vyrovnání
rozdílů mezi letní a zimní spotřebou.
Na financováakce, jejíž náklady možná dosáhnou až
částky devět miliard korun, se budou mimo firmy GSCeP,
dci společnosti České plyrens, podílet i zahra-
niční investoři. Kropřínosu pro plynárenské podniky
stavba přispěje i k zachování zaměstnanosti v regionu.
V Rožje totiž 53 let v provozu uranový důl. Je po-
slední ve střední Evropě a dnes v něm pracuje na t set
horníků, kteří by po vyčerpání zásob rudy měli v průběhu
íštích pěti let ijít o práci. ky výstavbě zásobníků
budou moci s dílem v podzemí pokračovat.
V následujících asi dvou letech budou pracovníci
spolnosti DIAMO rekonstruovat žebjámu a prová-
dět geologický průzkum horninového prostředí v území,
které je přístupné z uranového dolu Rožná I. Na úrovni
jeho 18. 21. patra, tedy až 1050 m pod zemí, potom
v další etapě stavby znou horníci razit zásobníkové
chodby. Pro uvažovaný objem uskladněného plynu jich
bude ve čtech patrech nutné provést asi 120 km. Jejich
využitelný profil dohne 12–14 m². Budou rozděleny do
dvou sousedících podzemních kavern o předpokláda-
ných kapacitách sto a 80 milionů kubíků plynu. Jedna se
bude rozšiřovat směrem na obce Bukov a Milasín, druhá
směrem na Rožnou. Celkem stavba zásobnízaměst
na tisíc pracovníků. Investor očekává, že z nich vytěžená
hornina nebude radioaktivní, ale velice kvalitní a poslouží
jako surovina pro stavbu silnic a železnic.
1
2
3
4
5
Metrostav_14_15_10.indd 2 8/24/10 1:30:45 PM
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (324 ms)

Rendering Strana 3 (104042): (0/1) (312 ms)

Rendering Strana 2 (104040): (0/1) (357 ms)

Rendering Strana 1 (104038): (0/1) (357 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3112/vth120663-1.jpg (3x)

 i3112/vth120665-1.jpg (3x)

 i3112/bg104040.svg

 i3112/vth120667-1.jpg (3x)

 i3112/vth120669-1.jpg

 i3112/vth120671-1.jpg (2x)

 i3112/vth120674-1.jpg (2x)