Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4
strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
Kde se dobývala tuha
Český Krumlov má každý spojený především se zajíma-
vým zámkem a světovým unikátem, amfiteátrem s otá-
čivým hledištěm. Ale i sem by měly vést kroky všech,
kdo chtějí objevovat tajemná koutí v podzemí.
V Českém Krumlově se totještě donedávna v gra-
fitovém dole žila tuha. I když byla žba ed pár lety
ukončena, byl zdejší důl posledním funkčním místem
k dolovátuhy v České republice. Dnes do jeho útrob
vstupu jen zvědaví návštěvníci.
Neobyčejný zážitek z prohlídky umocňuje už od začát-
ku skutečnost, že všichni bez rozdílu ku se musejí
nejprve navléknout do speciálho oděvu a nasadit speci-
ální obuv. Před nástupem do důlho vlaku (foto č. 1) pak
ještě dostanete řadu ochranných pomůcek, mezi nim
nechybí přilba s čelovým světlem. Asi kilometr a půl
z celkové trasy dlouhé 2,5 kilometru urate vláčkem (foto
č. 2), zbytek prohlídky pak procháte štolami pěšky (foto
č. 3). itom se pohybujete v hloubce od 74 do 30 metrů
pod povrchem a obdivovat žete nejen bagry, naklada-
če, kompresory, vrtací kladiva, vozy a důlní vozíky, ale
dozte se také, k čemu všemu se zdejší tuha používala,
jakým způsobem se dobývala ( foto č. 4) i spoustu zajíma-
vých informací o českokrumlovském podzemí. Prohlídka
trvá přibližně hodinu a není nijak fyzicky náročná, takže ji
zvládnou i ti starší tří let. Věřte, že výlet do grafitového
dolu bude nejen pro ně nezapomenutelným zážitkem.
foto Libor Sváček, ARPIDA, CzechTourism
Hornická muzea vystavují unikáty
Hrady, zámky, tvrze a rozhledny vás už nelákají? Hle-
te pro své toulky něco zajímavějšího, s ídechem
adrenalinu? Co takhle opustit povrch zemský a obje-
vovat krásy a tajemství podze? Vraťte se společně
s námi do časů, kdy dobývání uhlí, tuhy a rud bylo
denním chlebem desetitisíců mužů, kteří se kladívky,
mlátky a olejovými kahanci snažili získat něco z bohat-
ství, jež v nejrůznějších koutech české krajiny vytvořila
příroda. V ptu přístupných dolů a muzpaí naše
republika mezi sto velmoci. Jako íklad vám
edstavíme dvě naše nejtší. Dělí je vzdálenost
zhruba 445 km a obě se mohou pochlubit unikáty.
Muzeum na jihovýchodním úpavrchu Landek neda-
leko Ostravy ká mimo jiné expozicí ňského záchra-
řství, která je nejtší svého druhu na svě. Před-
stavuje vysoce náročnou a rizikovou činnost, bez ž se
práce v podzemí neobešla, i techniku, která záchranářům
umožňovala pohybovat se v prostředí, jež je člověku v ně-
kterých ohledech přímo nepřátelské.
Společně s tmi tak od pěti let věku můžete navšvit
skutečnou důlní záchranářskou základnu a prohlédnout
si dýchací i oživovací techniku (foto č. 1). Je to opravdu
pastva pro oči, protože nejstarší dochované chací
přístroje pocházejí z roku 1884. Obdivovat můžete
i křísicí přístroje a skoro jako ve filmu Julese Verna si asi
budete připadat při prohlídce těžké potápěčské soupravy
Siebe-Gorman z roku 1920, která je navíc ve vynikajícím
stavu. I díky tomu je trvalým předmětem zájmu odborníků
i milovníků historie potápění a staré techniky vůbec.
Expozice nabízí i průřez vývojem novodobé dýchací
a záchranářstechniky. Nechybějí ani výbuchovzdorné
hráze a další technologie zvující bezpečnost práce
v podzemí. Opravdovým bonbonkem edevším pro ti
je pak možnost vyzkoušet si cvičný záchranářský polygon.
Na něm se simulují podmínky, do nichž se členové tý
při svých zásazích skutečně mohou dostat: nedýchatelné
prostředí, tma, horko, hluk či stísněný prostor...
Na skluzavku do Příbrami
Do druhého muzea musíte cestovat do Příbrami, do Bře-
zových Hor. K jeho atrakcím patří jízda důlním vláčkem,
podzemní vodní kolo se skluzavkou (foto č. 2), pěší cesta
vodní štolou a oí parní stroje (foto č. 3).
Technickým unikátem je zde podzemní vodní kolo
o průměru 12,4 metru, které můžete spatřit v dole Drkol-
nov. Do provozu bylo uvedeno roku 1850, aby z podze
odčerpávalo vodu. Sloužilo až do 60. let minulého století,
kdy pomáhalo město zásobovat pitnou vodou. Turis
ho mohou obdivovat od roku 2003 společně s dalším
unikátem, který se bude líbit především dětem: speciální
skluzavkou, dlouhou es 50 metrů. Horníci ji nazývali
úpadnice. I s její pomo se lze originálně a s troškou
adrenalinu dopravit do podzemí dolu Drkolnov.
Můžete si tu prohlédnout i další doly: dílo nazvané
Ševčinský a další s poetickými jmény Vojtěch a Anna. Ve
strojovně Ševčinského dolu určinepřehlédnete vcný
důlkompresor z roku 1928 a hasičskou síkačku z ro-
ku 1885. Zdejší šachetní věž, postavená v roce 1879 (foto
č. 4), vám po prohlídce podzemí umožní i pěkvýhled
do okolí. Ale nejdříve musíte vystoupat k jejímu ochozu,
37 metrů nad zem. Vit odtud můžete nejen na Březo
Hory a jejich okolí, ale i na vláček, který po úzkokolejné
trati zdolává čtvrtkilometrovou trasu mezi Ševčinským
dolem a Dolem Vojtěch. Ten se do historie světoho
hornictví zapsal v roce 1875, kdy právě tady lidé popr
dosáhli hloubky jednoho kilometru pod povrchem.
Zpestřením prohlídky je funkč hornická kovárna
z přelomu 18. a 19. století i další chlouba muzea unikátní
parní těžstroj Breitfeld & Daněk z roku 1889. Co by to
však bylo za prohlídku hornického muzea, kdybyste se ne-
podívali pod zem? Velkým lákadlem je procházka 330 m
dlouhou historickou vodní štolou Anna z 18. st., kterou
lze dojít až do stejnojmenného dolu. Odtud pak žete
pokračovat daím důlním vláčkem, který jezdí 260 m
dlouhou Prokopskou štolou a zaveze s k jedné ze í
nejhlubších jam ve střední Evropě. Na dno je to 1600 m.
Na závěr se určitě zastavte na odvalu Ševčinského
dolu, kde si můžete nasbírat geologicko-mineralogické
vzorky. Na památku z cesty pod zemský povrch.
text celé strany Martina Vampulová
foto P. Syrový a Hornické muzeum Příbram
Daí hornická muzea a patky:
www.mayrau.wz.cz, www.muzeumokd.cz, www.muzeum-
pribram.cz, www.dul-michal.cz, www.grafitovydul.cz,
www.geopark.cz, www.solvayovylomy.cz, hornicke-
muzeum.ucoz.com, www.ados-harrachov.cz/hornicke-
muzeum.html, www.ptm.cz, hornickyspolekstribro.cz
www.zlatehory.cz, chrustenicka-sachta.cz, www.muplana.
cz/muplana_soubory/hornicke_muzeum, www.jiretin.
cz, www.omk.cz/index.html?url=http://www.omk.cz/
dyn/docstola, www.cms-kh.cz, www.omks.cz/cz/vypis.
php?typ=krasno, www.muzeumbystricko.cz
Karla Neubergera,
prvho místopředsedu Hornicko-histo-
rického spolku sta Síbro
Do Stříbra. Tedy přesněji řečeno do Horního královské-
ho sta Stříbra. Tam byste se měli letos vydat, po-
kud chcete objevovat již trku zašlou slávu hornictví,
a neprocestovat itom křížem krážem celou republi-
ku. Do města na řece Mži totiž ijedou horníci v září
za vámi. Od čtvrtka 9. do neděle 12. září se zde koná již
tradiční, letos čtrnácté setkání hornických měst a ob-
, které se každoročně pořádá v jiném městě.
Letos setkání pořádá Hornicko-historický spolek Stří-
bro. Kdy vznikl nápad taková setkání hornických měst
pořádat a jaké další činnosti se váš spolek věnuje?
Původní nápad na tuto akci vznikl u kolegů v Příbrami, kde
se v roce 1996 uskutečnilo ne první setní. Loni byla
pořadatelem středověká stříbrná Jihlava, příští rok to pro
změnu bude Chodov u Karlových Varů, poté Chomutov,
Kladno, Havířov a v roce 2015 zase Příbram, kde zároveň
proběhne i setkání na evropské úrovni. Letos je tedy pořa-
datelem Horní královské město Stříbro. Přípravu a ducha
ovšem akci dávají členové našeho Hornicko-historického
spolku (foto). hem osmi let jsme od záklavybudovali
celý komplex zdejšího hornického skanzenu včetně pro-
vozní budovy, strojovny, muzejní úzkokolejné důlní dráhy
a v soasné době jsme jdokončili i rekonstrukci krá-
lovské dědičné štoly Prokop z roku 1513 v délce prohlídky
700 metrů. Věnujeme se mimo jiné i rozšíření hornic
stezky kolem města a vydávání publikací a propagačních
maters hornickou tematikou.
Co nejzajímavějšího z doprovodného programu akce
můžete návštěvníkům doporučit?
Z doprovodného programu si každý vybere to, co ho nejví-
ce zajímá. Určitě bych ale doporučil prohlídku zrekonstru-
ované štoly Prokop, novou vyhlídku z věže kostela, ožive-
né prohlídky středověké radnice a ranní i večerní průvod.
Pak pochopitelně i zasedání horního soudu, jehož součás-
bude osvěta, jak se uměhorníci bavit, veselit, zpívat.
i tomto aktu nesmí chyt třeba čestný skok přes kůži,
ale to bych musel nakonec vyjmenovat všechno.
Nedělní dopoledne je vyhrazeno otevření štoly Prokop.
Čím je výjimeča na co se mohou návštěvníci těšit?
Bude přístupná i pro malé děti?
Královská dědičná štola Prokop bude otevřena každý den,
ovšem musím edeslat, že oficiální delegáti hornických
st a hornických spolbudou t i prohlídce ed-
nost. Čím je naše štola výjimečná? edevším tím, že je
to v současnosti jediné přístupné důlní lo ipravené
pro návštěvníky v Plzeňském kraji. V dokonče části
IV. etapy rekonstrukce jsme se dostali do středověkých
dobývek, kde se nám na stěnách odhalují emen
desky a žíly galenitu. Dokonce jsme objevili i dutinu s asi
padeti kostkami galenitu o velikosti do pěti centimetrů.
A to je u štol obdobného typu v naší republice i v zahraničí
unikát. Naši předci prostě tuto dutinu přehlédli. Prohlídka
trvá přibližně hodinu a čtvrt a po ní se návštěvníci mohou
svézt opravdovým důlním vlakem kolem řeky e. A když
budou mít pocit, že ještě něco chybí, ať navštíví soukromý
stříbrský pivovar, kde mohou ochutnat originální nepaste-
rovapivo s výmluvnými zvy třeba Horník, Argent,
nebo Duchmaus. Tomu poslednímu dala jméno legenda,
která ří, že právě tak se nazýval skřet, střežící podzemí
před nezvanými návšvníky. Osobně mohu návšvu
našeho krásného města a nejstaršího rudního revíru
Českého království vřele doporučit.
foto Hornicko-historický spolek Stříbro
TŘI OTÁZKY PRO…
1
2
1
3
4
4
2
3
Metrostav_14_15_10.indd 4 8/24/10 1:30:52 PM
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (346 ms)

Rendering Strana 5 (104046): (0/1) (333 ms)

Rendering Strana 4 (104044): (0/1) (374 ms)

Rendering Strana 3 (104042): (0/1) (373 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3112/vth120667-1.jpg (3x)

 i3112/vth120669-1.jpg (3x)

 i3112/bg104044.svg

 i3112/vth120671-1.jpg (3x)

 i3112/vth120663-1.jpg

 i3112/vth120665-1.jpg (2x)

 i3112/vth120674-1.jpg (2x)