Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3
strana 3
LETNÍ PŘÍLOHA
MOŽNEVÍTE
O stavbě nerozhoduje jen materiál
bec nejstarší kamenný most na nem území nechal
postavit v letech 1158–1172 v Praze král Vladislav II.
a pojmenoval jej podle své manželky Judity. Románské
lo znila po 170 letech povodeň. Na stejm místě
proto císař Karel IV. založil most nový, zprvu nazývaný
Kamenný. Aby mu zajistil skvělou budoucnost, položil jeho
základní kámen přesně 9. července roku 1357 v 5.31 hodin
ráno – při konjunkci Slunce se Saturnem, v době urče
mystickou číselnou posloupností 135797531.
Nejen pro jeleny
Nejstarší dosud provozovaný
most u nás postavili
kameníci es Otavu v Písku
kolem roku 1270. Lidé mu
začali říkat Jelení – podle
prvního tvora, který jej prý
ešel. Na výstavbu 111 m
dlouho a 4,5 m širokého díla přisl sám král Přemysl
Otakar II. Most má sedm oblouků, šest půlkruhových je
původních. Jejich gotické pilíře z žulových kvádrů jsou
založené na dřevěných roštech. Poslední širší oblouk je
segmentový a dostali jej až po povodni v roce 1768. Most
dodnes slouží chodcům, kteří na něm obdivují barok
sochy od Jana Hammera z Čimelic (foto). Jestli po něm
stále přeczejí jeleni či jiná zvěř, není doloženo.
Různé typy oblouků
Klenby mostů mají nejen
různé velikosti, ale i tvary.
U nás jsou nejobvyklejší
lkruhové, vzácněji
lomené. Naše nejstarší
goticky hrotité oblouky
najdete na zbytcích
pevnostního hradního mostu ve Velharticích, a to dokonce
nad pilíři s ojedinělým kruhovým půdorysem (foto).
Moderní stavitelství s sebou ineslo novinky – třeba
tvar kobylí hlavy, podkovovitý nebo maurský. Tudorský
oblouk se v ČR nezachoval – býval jen na litinovém mos
Františka Josefa I. v Praze. Kýlový nebo jetelový oblouk
v našem mostm stavitelství zam nikdo neobjevil.
Nejstarší železniční most v Evro
Na trati první vejné koněspřežné železnice na evropském
kontinentě, kterou v letech 1828–1832 vystavěli z Českých
Budějovic do rakouského Lince, bylo 214 převáž
evěch mostů. Z nich se žádný nedochoval. U Holkova
asi 15 km jižně od Českých Budějovic – však byl vedle
zrekonstruované přepřahací stanice nedávno obnoven
jeden z mála původch kamenných železnch mostů.
Má pět metrů vysoký násep, vrchol jeho klenby leží 3,8 m
nad povrchem cesty, která prochází pod „mrtvou“ tratí.
Most je téměř 4 m široký, železniční svršek včetně kolejnic
byl na něm a v okolí nově proveden v délce asi 20 metrů.
Unikátní tvar
Patnáct kilometrů severně od Tábora najdete u Mezna
ojedilý silnní nadjezd. Jeho téměř podkovovitý
kamenný oblouko celý metr menší rozpětí, než je
jeho osmimetrové vzepětí. Jednopolový most je pouze
15 metrů dlouhý a 4 metry široký. Komunikaci převádí přes
mimořádně hluboký terénní zářez.
První betonový
I když existence hmoty,
latinsky zvané concretum,
byla rozborem potvrzena
už v základech pilířů
Apollodórova mostu přes
Dunaj z doby 103 po Kr.,
první most z prostého
betonu postavili přes řeku Dordogne ve Francii až v roce
1816. Teprve o téměř osmdesát let později se jako první
v Čecch odhodlal postavit betonový most brněnský
profesor Michal Ursíny. Za pomoci pražské firmy Hrůza
a Rosenberg jej v roce 1895 vybudoval na Národopisné
výstavě českoslovanské. Měl rozpětí 13 metrů a shodně
2,40 m velké vzetí i šířku. Most byl až do konce výstavy
prezentován jako kamenný, protože betonu v té době
měř nikdo neřoval. Až když po mostě prošlo bez
úhony mnoho tic lidí, dozděla se veřejnost, po čem ve
skutnosti chodila. Brzy poté byl postaven první skutný
betonový most u nás. Vede přes Rokytku u libeňského
Elznicova náměstí v Praze (foto) a dodnes dobře slouží.
Letní příloha str. 3: text ls–, foto Josef
Husák, Fotobanka.cz a Profimedia
Cesta historií po vybraných unikátních mostech se spodním obloukem
Než byl v roce 1967 dokončen Žďákovský silniční most přes Orlík (foto č. 1), který byl díky rozpětí oblouku 380 m
největším prostým plnostěnným dvoukloubovým ocelovým mostem na světě, měli už naši stavitelé za sebou
řadu unikátních mostních děl. V Praze třeba empírový Negrelliho viadukt z roku 1850, který je dodnes nejdelším
kamenným železničm viaduktem na sever od Alp (foto č. 2). O devět let pozji dokončili kameníci u Sychrova
železniční most, který dvěma patry kleneb připomíná římské akvadukty (foto č. 3). Mostovku tříobloukového
viaduktu u Krnska zase nesou arkády, postavena třech 28 m širokých železobetonových oblouch (foto č. 4). Jeho
výstavba podle návrhu profesora Stanislava Bechyně trvala v roce 1924 jen necelých šest měsíců. Železobetonový
Duhový most přes Lužnici u Bechyje o čtyři roky mladší (foto č. 5). Sdružuje silnič i železnič dopravu a pro
svou eleganci slouží jako častá kulisa umělcům. Vyvrcholením našeho mostního stavitelství před II. sv. válkou byl
most Podolský (foto č. 6), pro svou lehkost nazývaný Brána do nebe. Jeho železobetonový oblouk má rozpětí 150 m
a stále je u nás největší. Oblouk viaduktu v Dolních Loučkách je sice o 40 m menší (foto č. 7),i jeho stavbě však
byla poprvé jako pevná skruž poita konstrukce z ocelových trubek. Kdyby měl Branický most v Praze (foto č. 8) o
koleje, mohl by být s délkou 910 m nejdelším železničním dvoukolejm železobetonovým mostem v Evro. Protože
však na něj nemohl navázat širší tunel, vede po něm jen jedna trať. Na jeho stavbě pracovala řada vzdělaných lidí,
kteří byli v 50. letech nuceni nastoupit do dělnických profesí. Proto se mu ří Most inteligence. Cesta historií se
uzavřela. Budoucnost pokruje u Orna (foto č. 9), kde na zručnost předků nazali pracovci Metrostavu.
Co most, to originál
Prvmost na Zemi stvila sama příroda. A to nejen
ten tmový, z padlého kmene, ale i ten obloukový.
Nedaleko enska v rodním parku ČesŠvýcarsko
žete obdivovat největší přirozenou skalní oblouko-
vou bránu v Evropě. Nazývá se Praická a její otvor
ří u dna 26,5 m a je 16 m vysoký. skovcové nad-
prí, kteji lemuje, eroze místy zeštíhlila na pouhé
i metry (foto). Lidé se přírodou inspirovali a sta-
vebnict obohatili o řadu originálních mostních děl.
Některá z nich, historická, nebo soudobá, berou
dech. Jiné mosty už natolik považujeme za součást
krajiny, že je vůbec nevnímáme. Řada z těch nenápad-
ných je však velmi zajímavá – svou konstrukcí, délkou
výstavby nebo historií.
Mosty, můstky a lávky spoju nejen břehy řek, ale
i lidsosudy. Jsou pro nás tak významné, že se jejich
obrysy razily na mince a dostaly se i na rubovou stranu
ech bankovek Evropské unie každá z nich má na sobě
rytinu, zobrazující někteproslulé evropsmostlo
postavené v dobách od antiky až po současnost.
Stavbě mosse na školách obvykle nují studenti,
kteří pro obtížnost zvoleného oboru vzbuzují u všech
ostatních zasloužený respekt. Na samotném začátku
studia se na škole učí, že přemostění mohou být silniční,
městská, dálniční, železniční, tramvajová, kombinova
nebo sdružená, průmyslová i zvláštní, například průplav-
ní, vodní, vodovodní, jezová, a dokonce také mrt, když
už k ničemu neslouží. Velmi vysokou historickou hodnotu
vamosty hradní a zámec, ať jsou pada, íjez-
dové, přechodové či parkové. Neúplný výčet typů most-
ních děl uzavírají kryté mostní přechody mezi budovami
včetně moderních tubusových pasarel, které spojují třeba
pavilony na brnském výstavišti.
K výrobě moslivyužívali a využívají jak írodní
materiály, třeba bambus nebo liány, dřevo či kámen, tak
i cihly, železo, litinu, ocel, slitiny, plast či sklo. Modernější
la jsou z betonu i železobetonu, edpjatá nebo kombi-
nova. Mohou t kolmá a šik, í, nebo v oblou-
ku a lomená. Mabuď horní, nebo dolní, či mezilehlou
mostovku, která může být zavěšená, nebo vzepřená. Dě
se i podle pohyblivosti, doby životnosti a také podle toho,
nad čím vedou terénní nerovnosti eba překonávají
viadukty a estakády.
Z hlediska uplatnění konstrukčních prvků můžeme
mosty rozdělit na jedno-, dvou- až mnohoobloukové,
trámové (deskové či rámové), příhradové, vzpěradlové,
věšadlové, visuté, či zavěšené nebo kombinované. A to
zdaleka není všechno.
Mosty daly jména také mnoha českým, moravským
i slezským obcím a stům. Více ndeset z nich je
navíc ve svém znaku kro samotného města Most
eba Brno-Husovice a Dolní Věstonice. Mosty pros
i ve zjednodušeném souhrnu představují téma pro velkou
encyklopedii. Vždyť jen v Praze jich je stejně jako věží víc
než tři sta a každý je jiný.
Za Metrostavem stalo v jeho téměř čtyřicetile
historii mnoho postavených nebo zrekonstruovaných
mostů různých typů a konstrukcí a také mostů z odlišných
materiálů. Řada z nich získala prestižní ocenění za kvalitně
odvedenou práci, náročnou konstrukci či nezvyklý způsob
výstavby. Třeba železničocelový most na trati Praha
SmíchovHostivice es silnič okruh kolem Prahy,
silniční Lahovický most, most es Rybpotok na dál-
nici D8. Jeden z našich posledních rozestavěných mostů,
který vzbuzuje obdiv odborků i vejnosti, převedees
chráněné Oparenské údolí nově budovaný úsek dálnice D8
v Českém středohoří. Informace o jeho stavbě naleznete
také ve fotoreportáži na straně 6. Inspiroval s k tomu,
abychom z nepřeber nabídky mostů, které v České
republice můžete vidět, představili v naší letní příloze
zajímavá mostní díla právě se spodním obloukem.
Ten, koho mosty a lávky zajímají, jich více než 1200
nalezne v Encyklopedii mostů v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku, kterou sestavil doc. Dušan Josef z VUT v Brně.
V elektronické podobě ji najdete na internetové adrese
www.libri.cz/databaze/mosty/index.php. Posloužila ja-
ko základní zdroj informací pro tvorbu naší letní přílohy.
1
2
4
6
8
3
5
7
9
Metrostav_14_15_10.indd 3 8/24/10 1:30:48 PM
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6

Strana 6

3

Sending statistics … done (355 ms)

Rendering Strana 4 (104044): (0/1) (346 ms)

Rendering Strana 3 (104042): (0/1) (383 ms)

Rendering Strana 2 (104040): (0/1) (383 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3112/vth120665-1.jpg

 i3112/vth120667-1.jpg

 i3112/bg104042.svg

 i3112/vth120669-1.jpg

 i3112/vth120663-1.jpg

 i3112/vth120671-1.jpg[p1]

 i3112/vth120674-1.jpg[p1]