strana 6

Pro lepší orientaci

Na trase metra B ve stanici Karlovo náměstí nainstalovali v červnu pracovníci Dopravního podniku hl. m.

Prahy zkušební verzi pilotního projektu nového informačního a navigačního systému.

Při jeho přípravě, která začala už na podzim roku

2008, vycházeli jak z analýzy odzkoušených a úspěšně sloužících informačních systémů MHD v evropských

i světových metropolích, jako je např. Londýn, Madrid,

Vídeň nebo Paříž, tak i ze spolupráce s nezávislými odborníky. Podílela se na něm i Národní rada osob se zdravotním postižením ČR, aby byl lépe viditelný i pro osoby

se zrakovým postižením, přední designéři a specialisté

na informační design a technologie a Pražská informační

služba, zastřešující zájmy zahraničních návštěvníků.

Nový vícejazyčný orientační systém bude srozumitelnější i pro cizince, přehlednější a bude ve větším souladu

s moderní grafikou a designem. Používá více piktogramů

a jednotlivé východy označuje čísly. Jejich rozmístění

vysvětlí na nástupištích umístěné jednoduché mapy okolí

stanice s očíslovanými vstupy do podzemí.

Grafika nového systému byla postavena na výraznějších prvcích, než má ten stávající. Informační tabule na

nástupištích i ve vestibulech totiž kombinují pouze dvě

barvy – bílou a tmavě modrou. Jejich kontrast bude viditelnější a také bezpatkové písmo bude lépe čitelné.

Nový navigační systém z metra bude mít v budoucnu

přesah do celé Pražské integrované dopravy. V případě úspěchu jeho pilotního projektu a získání evropské

podpory předpokládá vedení Dopravního podniku hl. m.

Prahy jeho rozšíření i do dalších stanic podzemní dráhy

a do celého systému MHD v české metropoli.

iNForMaCe / aKtUality / zajíMavosti

Metro má 582 kcal

NaŠe FotorePortáž

Před 35 lety, na počest zahájení provozu na prvním

úseku trati C pražské podzemní dráhy, začaly Michelské pekárny vyrábět dezert nazvaný Metro.

Stejně jako podzemní vlaková souprava, měl i on

v jednom balení čtyři hranolovité „vagonky“, které patřily k jedněm z prvních trvanlivých cukrářských výrobků

na našem trhu. Každý podlouhlý sladký kvádřík o váze

120 gramů obsahoval asi 2400 kJ, což v přepočtu znamená o trochu víc než 580 kilokalorií.

Novinku, jejíž recepturu získaly pekárny nádavkem

k výrobní lince zakoupené v Holandsku, si oblíbili zejména spartakiádní cvičenci. Do hromadných jídelen ji totiž

zásobovači dodávali v obzvlášť velkém množství. Metro

měli rádi nejen sportovci, proto jej v obchodních regálech najdete dodnes. A stále jej vyrábějí v Michelských

pekárnách. K původní bílé klasické podobě však přibyla

i varianta perníková, kokosová a punčová. Všechny mají

90denní minimální trvanlivost a za svou kvalitu získaly

prestižní značku Klasa. V internetových obchodech můžete jednu čtyřvagonkovou sestavu koupit už za 23 Kč.

Dobrou chuť a šťastnou cestu metrem s Metrem!

1

Mistři a Byrokrat Cup

2

3

4

5

6

7

8

9

divadlo pro hospic

Teátr Víti Marčíka vás v úterý 7. září v 16 hodin zve do

parku Hospice sv. Jana N. Neumanna v Prachaticích

na rozverný divadelní kus pro malé i velké s názvem

Sněhurka a sedm trpaslíků. Hru, jejíž kulisy tvoří komediantský vůz, oživí rytmické písničky, jejichž snadno zapamatovatelný refrén si nejen děti, ale i dospělí

obvykle zpívají společně s herci. Samozřejmě nebude

chybět humor a hlavně láska, která i smrt překoná.

Podpora babyboxu

Babybox neboli schránka na odložení dětí nabízí matkám a někdy i otcům východisko z krajní životní situace. V České republice jich donedávna bylo 36 a pomohly zachránit už 32 dětí. V úterý 29. července

začal v pravé poledne sloužit babybox třicátý sedmý

na radnici Prahy 6 v Jilemnické ulici. Vznikl jako třetí

v Praze a první na levém břehu Vltavy a za výrazného

finančního přispění Metrostavu.

Zřizování záchranných schránek organizuje Nadační

fond pro odložené děti STATIM a občanské sdružení Babybox pro odložené děti – STATIM, jehož předseda Ludvík

Hess všem přítomným na místě předvedl, jak babybox

funguje (foto). Jeho schránka s půdorysem 100 x 50 cm

a výškou 60 cm je větraná a vytápěná na 37 °C. Prostor

uvnitř snímá kamera a kontrolují čidla, která reagují na

světlo i zvuk. Když se dvířka za dítětem zavřou, signalizace upozorní obsluhující personál na vložené nemluvně.

Jeho stav a čas vložení jsou elektronicky i obrazově

zaznamenávány. Ten, kdo dítě do schránky dal, přitom

zůstává v anonymitě a má dost času nepoznán odejít.

Kromě Ludvíka Hesse uvedli třicátý sedmý babybox

u nás oficiálně do provozu starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa a ředitel divize 6 Metrostavu Ing. Jan Cuc. Symbolickou otevírací pásku přestřihli najednou, aby vyjádřili

společnou ochotu pomoci těm, kdo to nejvíc potřebují.

–red–, foto Miloslav Kolář

Smíšený tým Metrostavu zvítězil v sobotu 7. srpna

v Dobříši na Mistrovství České republiky firemních

týmů v MTB maratonu. Blahopřejeme! Úspěch našich reprezentantů povznesl Metrostav na první příčku

v průběžném hodnocení turnaje Byrokrat Cup.

Mistrovský závod na horských kolech se uskutečnil

v rámci Českého poháru marathon MTB cup 2010. Brdský

terén při něm přivítal více než 600 bikerů vytrvalým deštěm a na hřebeni pouhými 13 stupni Celsia. Za naše barvy

do závodu nastoupili Hana Kadlecová z divize 2 a Vladislav

John a Jan Klečka z centrály. V závodě jednotlivců se nejlépe umístila Hana Kadlecová, která téměř 55 km dlouhou

trať zvládla v čase 3 hodiny, 38 minut a 15 sekund a zvítězila v kategorii žen nad 35 let. Vladislavu Johnovi se

kvůli velkému množství bahna ve střední části trasy (foto)

zadřelo jedno z ložisek zadního kola a s časem 03:09:56

se propadl na 23. místo ve své kategorii mužů 30–39 let.

Jan Klečka v ní skončil na 103. místě. Celkový součet časů

našich závodníků však znamenal vítězství nad ostatními

smíšenými firemními týmy v závodě a zisk titulu mistr

České republiky pro rok 2010.

Výsledky závodu na horských kolech v Dobříši se

započítávají i do série Byrokrat Cup, ve kterém se Metrostav díky výbornému výkonu cyklistů posunul na první

místo v průběžném pořadí. Po devíti letošních turnajích,

kterých se zatím zúčastnilo 79 týmů, má 340 bodů. Před

druhou společností NESS Czech vede o pouhé čtyři body. Před třetím družstvem firmy SUDOP PRAHA má však

náskok o rovnou stovku. Za Metrostav se zatím závodů

zúčastnilo 26 zaměstnanců. Další ještě mají příležitost.

Letošní Byrokrat Cup má totiž ještě na programu:

■ 18. září – stolní tenis

■ 28. září – golf

■ 9. října – sálová kopaná

■ 16. října – florbal

■ 6. listopadu – volejbal 4+2

■ 20. listopadu – squash

■ 27. listopadu – bowling

Podrobnější informace najdete na internetové adrese

www.byrokratcup.cz. Do závodů se můžete přihlásit třeba e-mailem na adrese komarkova@metrostav.cz.

–red–, foto KT FOTO – Jindřich Krammer

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří zpomalila tempo

Podle původního harmonogramu měl být poslední, 16,5 km dlouhý úsek dálnice D8 uveden do provozu najednou

v prosinci letošního roku. Z legislativních a finančních důvodů se však jeho výstavba zpomalila. Dnes už je zřejmé,

že jej sdružení firem Metrostav, Berger Bohemia a SMP pod vedením společnosti EUROVIA CS dokončí později,

a zprovozněný bude po dílčích úsecích. „Jsme rádi, že investor práce nezastaví, a můžeme v nich pokračovat,“

oddechl si Ing. Roman Fuksa z divize 5, který je ředitelem celé stavby Metrostavu v základu zahrnující čtyři velké

stavební objekty. V tunelu Radejčín, kde výstavba začala od ústeckého portálu (foto č. 1), dokončí ještě tento měsíc

pracovníci divize 5 kompletní ražby. Dnes je v něm nasypaná vozovka z vyrubaného materiálu (foto č. 2) a raziči

dočišťují stěny obou tubusů i propojek (foto č. 3 a 4), aby v nich mohla být co nejdříve zahájena výstavba definitivního

ostění. Práce jako obvykle probíhají pod dohledem Báňského úřadu, jehož odborníkům se při návštěvách nejvíc

věnuje vedoucí projektu Ing. David Cyroň (foto č. 5 vlevo). Most v Dobkovičkách staví divize 5 a 4 pomocí přesuvné

skruže (foto č. 6). „Ve čtvrtek 19. srpna jsme na něm dokončili nosné konstrukce (foto č. 7) a na pravém mostě

začínáme betonovat římsy,“ popsal Ing. Fuksa. Stavební část asi 270 m dlouhého tunelu Prackovice dokončí divize

5 ještě letos. Zbývá jí jen provést asi 80 m dlouhý zásyp hloubených tunelů (foto č. 8). Cesta od Prackovic směrem

ku Praze pokračuje k poslednímu velkému objektu, který Metrostav na D8 buduje – k mostu Oparno. O unikátní letmé

betonáži, kterou vznikl, i o nezvykle velkém, 135m rozpětí spodních oblouků (foto č. 9), jsme už psali mnohokrát. Ani

jeho stavba se naštěstí nezastavila a tým Milana Špičky na něm právě betonuje římsy levého mostu.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 14-15/2010 vyšlo 26. 8. 2010 (16/2010 vyjde 15. 9. 2009) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing.

Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_14_15_10.indd 6

8/24/10 1:31:01 PM