Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5
Konec dobrý, všechno dobré, říká staré přísloví. Po-
slední červnový den se stalo tečkou za sedmiměsíčním
sobení divize 6 Metrostavu v metropoli Českomo-
ravs vrchoviny. Tohoto dne, v požadova kvalitě
a ve stanoveném termínu, předal vedou projektu
Ing. Luboš Dalecký se svými spolupracovníky víceúče-
lové obchodně-sportovní centrum Jihlava investorovi.
V křestním listě“ zapno, že se sk ze su-
terénu a dvou nadzemních podlaží. To obnáší 3230
zastavěné a 4194 m² podlahové plochy v 34 000 m³ obe-
stavěného prostoru. To vše divize 6 zvládla za necelých
sedm měsíců. V to souvislosti stojí za ipomenutí, že
podstatná část díla připadla z pohledu stavbařů na nejhor-
ší možné období, na zimu. A ta minulá stála za to. Původní
zadávací projekt uvažoval, že objekt bude založen na ná-
sypu. „Postupovat tímto způsobem by však znamenalo, že
bychom museli přivézt prakticky do centra Jihlavy zhruba
9300 kubíků zeminy,zavzpomínal na prosincové zátky
Ing. Dalecký. „Kromě toho ihned vyvstala další otázka.
Jak co nejrychleji a nejdůkladněji zhutnit navezenou a
zmrzlou zeminu, aby v budoucnu nedocházelo k nebez-
pečnému sesedání celé stavby. Proto jsme se rozhodli
navrhova ření změnit. Udělali jsme prefabrikova
suterén, a tím jsme vytvořili panelové podlahy a zbavili
se všech zných problémů.“
Stavba v Jihla nebyla v podstatě pro divizi 6 mi-
mořádnou zakázkou. To, co ji posunulo nad běžný stan-
dard, byly hlavně termín a klimaticpodmínky. „V to
souvislosti bych chtěl vyzdvihnout spolupráci s firmou
Podzimek a synové,“ řekl Ing. Dalecký. Její pracovníci
mabohazkušenosti s výstavbou na Vysočia hlav-
v zimě, cse nám moc hodilo. Rád bych se zmínil
i o Ing. Marianu Moučkovi z technické ípravy, který
odvedl veliký kus práce zvlášť i kolaudach. V Jihlavě
jsme odevzdali kvalitlo (foto č. 2), které přinese uži-
tek celému městu. Důkazem toho je, že se v jednotlivých
obchodech 16. července začalo prodávat (foto č. 1).“
–rip–, foto Josef Husák
Jedinou ražbu na trase metra V. A, i které dnes Me-
trostav poívá Novou rakouskou tunelovací metodu
(NRTM), najdete na Vypichu. Razi z týmu Ing. Miro-
slava Vlka z divize 5 s razí 220 m dlouhou ístupo-
vou štolu Markéta a rychle se blíží k jejímu konci.
Jednotným spádem es 3 % štola sestoupí až do
hloubky kolem 30 m pod terén. Je pouze dočasným
lem, které nejprve posloí k vyražení strojovny hlav-
ního větrání, potom k vybudovápokračujícího tunelu
obratových kolejí a nakonec se stane doprav cestou
pro výstavbu ražené stanice Peiny. Po protažení tunelo-
vacího zeminového stroje (EPB) stanicí bude sloužit k její
dostavbě a poté bude uzavřena popílkobetonem.
Od června už raziči bez použití střelných prací na Vy-
pichu dokončili celý, 130 m dlouhý kus štoly s profilem
33 m². Na něj navázali ražbou díla s rozšířeným profilem
45 , které slouží jako výhybna pro provoz důlní techni-
ky. Z to části už dokončili více než 70 m (foto). Základní
i rozšířená štola mají tvar podkovy s rovným dnem a jejich
výrub je ražený v plném profilu bez členění. Jen délka
záběru se liší podle třídy ražnosti od 0,8 do 2,5 m.
„Dřív jsme tšinou pracovali v ‚šedých‘ masivech,
proto jsou pros zajímavá souvrství barevných pískov-
ců, ve kterých pod Bílou horou pracujeme,“ říká Ing. Vlk.
„Geologicky jsou označená jako bělohorské a korycanské
a echázejí od jasžluté es okrovou, hdou a reza-
vou až do červena. Místy jsou navíc proložezelenými
glaukonity či šedobílými vápnitojílovitými vrstvami.“
Barevný masiv je však vidět jen na čelbě výrubu,
horninu totiž téměř okamžiskryje dočasné ostění, slo-
žené z íhradových rámů typu Bretex, svařovaných
a 20 cm stříkaného betonu. V úsecích, kde se štola bude
křížit s traťovými tunely, je její ostění zesíleno.
Technologii NRTM průběžně izpůsobujeme hor-
ninám, ve kterých pracujeme,“ uzavírá Ing. Vlk. „Dnes
postupujeme tak rychle, že štolu dokončíme do poloviny
srpna. Strojovnu a obratové koleje s výrubem 39
a celkovou lkou 300 m vyrazíme do konce letošního
prosince. Ražbu stanice Peiny, jež nejtší profil bude
256 m², zahájíme asi po Novém roce. Stavbu nám zatím
nejvíc zkomplikoval déšť a velké množství bahna. Děláme
ak všechno pro to, abychom neznečišťovali okolí.“
Bytový komplex Metropole v pražs části Zličín se dá-
le rozrůstá. Koncem listopadu loňsho roku zde tým
Ing. Davida Tůmy z divize 6 dokoil druhou etapu vý-
stavby, která zahrnovala čtyři objekty s označením I, J,
K a L (foto č. 2) a letos v únoru zahájil práce na dalším
domě, který investor pojmenoval podle písmene M.
Bytový dům M má lichoběžníkový půdorys a je umís-
těn na okraji lokality vedle objektu J. Ve dvou podzemních
podlažích bude mít sklepy a garáže a sedm nadzemních
podlaží nabídne celkem 82 bytů.Převážná většina je typu
2+kk a bude tu však i dost jednotek 1+kk,“ říká Ing. Tůma
a do: „V posledních podlažích jsou pak čti mezo-
netové byty o velikosti 3+kk a 4+kk.“
Dnes je dokončena hrubá stavba objektu a finišujeme
s vyzdívkami (foto č. 1).Kolegové, vedení Ing. Horáčkem,
dokončili dílo asi s měsíčním předstihem, za což jim patří
k,“ pochvaluje si Ing. ma. Přitom na začátku se situ-
ace optimisticky nevyvíjela. A mohlo za to opět počasí.
První práce totiž stavbaři zahájili v únoru, kdy i ve Zličíně
panovala tuhá zima. Nepříznivé povětrnost podmínky
ovlivnily především betonáž kladové desky. Vlivem
rychlého oteplení navíc prudce stoupla hladina spodní
vody, kterou bylo potřeba odčerpat, což se promítlo do
finančních nákladů a stavbu zbrzdilo zhruba o 14 dní.
Skluz se pracovkům Metrostavu podařilo dohnat
a práce nyní probíha v edstihu. „Pracujeme na vy-
zdívch a rozvodech elektra, vody a kanalizace. Probí
montáž oken a v 1. NP děláme omítky. Kromě toho jsme
tazahájili práce na fasádě,“ vyjmenováIng. Tůma.
A právě na fasádu a zprovoz kotelny se jeho m
souse v následuch týdnech. Kro nich by do
konce října měly t dokončeny podlahy a omítky a na
svém mís by mělo t zhruba 70 procent radiátorů,
aby se v průběhu listopadu mohlo začít topit. Pak budou
moci práce pokrovat uvnitř: obklady a dlažby, malby
a následně montáž dveří a dřevěných podlah.
Dům M bude mít stejnou fasádu jako již hotový dům J,
která se od ostatních objekv komplexu Metropole liší.
Jeprovedení podle Ing. Tůmy komplikuzně odská-
kané lodžie, u kterých se musí zateplovat i strop.
Ta do budoucna vidí Ing. Tůma průběh stavby
optimisticky: Plánujeme byty edat a dům dokončit
v předstihu asi o 2,5 měsíce. V součastdobě již bylo
zahájeno výběrové řízení na realizaci dalších tří objektů –
N, O a P –, kterého se chceme tazúčastnit,“ uzavírá.
Pokud vše dobře dopadne, stavba dalšího domu by měla
být v Metropoli Zličín zahájena ještě letos v prosinci.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Obchodní centrum Jihlava zahájilo provoz
Štola Markéta přesáhla délku 200 met
V komplexu Metropole stojí další hrubá stavba
Divize 4 zvládla na Moravě i rozmary poča
V zimě sněží, na jaře vá velká voda a v létě vedro.
S tím vším se stavbaři umějí vypořádat. Letos si ak
ili nad obvyklou míru – sněhu byly věje, z počků
vyrostly povodně a tropická teplota přerušovala pra-
covpostupy. I esto, díky mobilizaci rezerv a práci
o víkendech, divize 4 dokončí stavbu své části nového
úseku dálnice D1 z Kroměříže do Říkovic včas.
„Ve sdružení, které vede společnost Skanska DS, jsme
v rámci výstavby lnho obchvatu města Kroměříž
dostali na starost provedení více než dvoukilometrového
úseku rychlostní komunikace R55, který navazuje na no-
vou lniční mimoúrovňovou ižovatku u Hulína. Naše
dílo zahrnuje asi 40 stavebních objeka ze tří mostů,
které tu budujeme, oba dálničstavíme vlastními silami,
připomíná rozsah zakázky vedoucí projektu Ing. Břetislav
Polák a doplňuje: „Pracujeme na Moravě od března 2008.
Stavební práce na našem úseku, které zahájil rozsáhlý
a pro archeology velmi obohacující záchranný průzkum,
jsme až do letošního ledna zvládali s ehledem. Pasí
v následujícím období nám však dalo zabrat.
V zimě se stavenišpodobalo sibské pláni tolik
a po tak dlouhou dobu ležícího sněhu jako letos prý nikdo
z místních nepamatuje. Kvůli bílé nadílce musela divize 4
zastavit veškeré práce na hlavních stavebních objektech.
Pokrovala jen omezeně, ve frézováživičných vrstev
na části vodní komunikace II/342, kterou v rámci
stavby D1 eložila. Začátkem letošního února byla tato
silnice uvedena do předčasného užívání.
S jarem sníh odtál a rozplynul se ve zvýšených hla-
dinách řek; archeologové zdárně dokončili svůj průzkum
pod ekládanou komunikací. „Pokud by někdo hodnotil
úseky stavby podle množství historických nálezů, tak by
Metrostav snadno zvítězil. Na nem staveništi se tot
našlo nejvíce dokladů o osídleprostoru kolem Hulína.
Nejstarší nálezy pocházely z doby více než 3000 let
před naším letopočtem,“ podtrhl Ing. Polák.
V květnu se však nad Moravou zastavily dešťové mra-
ky. Dlouhotrvající srážky sžily pevnost již provedech
podkladních vrstev vozovek, voda zalila okolí stavby a tým
Ing. Poka nemohl zahájit projejich definitivch
konstrukcí. Kvůli nepříznivému pasí dosáhlo zpoždění
prací nejméně šest týdnů. Pokládku cementobetonového
krytu chtěla divize 4 urychlit nasazením dalšího finišeru.
Rozmary poča ale pokrovaly, když pracovní dobu
ech strojů omezily teploty nad 35 °C jen do poledne,
kdy se teplota betonu blížila padesátce.
„Skluz postupně doháníme zvýšem úsilím,“ popi-
suje Ing. Pok. „Naši subdodavatelé dokončují cemento-
betonový kryt a pokládají živičné vrstvy (foto). V nejbližší
době nás však čekají hlavně dokončovací práce. A z divize
je nás tu už jen osm – kromě mě ještě ekonom, dispečer-
ka, čti technici a mistr. Abychom stavbu včas dokoili
a dopracovali doklady pro přejímku, čeká nás časově ná-
ročná práce. Pokud však nepřijde třeba zeměesení, náš
úsek R55 edáme as. Tak, aby celá nová lnice D1
mohla být uvedena do provozu už letos v listopadu, podle
původního harmonogramu,“ uzavřel Ing. Polák.
–ls–, foto Břetislav Polák
strana 5
1
1
2
2
Metrostav_14_15_10.indd 5 8/24/10 1:30:56 PM
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6

 

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2010, Strana 6

Strana 6

5

Sending statistics … done (368 ms)

Rendering Strana 6 (104049): (0/1) (359 ms)

Rendering Strana 5 (104046): (0/1) (398 ms)

Rendering Strana 4 (104044): (0/1) (398 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3112/vth120669-1.jpg (3x)

 i3112/vth120671-1.jpg (3x)

 i3112/bg104046.svg

 i3112/vth120674-1.jpg (3x)

 i3112/vth120663-1.jpg

 i3112/vth120665-1.jpg (2x)

 i3112/vth120667-1.jpg (2x)