strana 5

zpravodajství z divizí

1

Obchodní centrum Jihlava zahájilo provoz

Konec dobrý, všechno dobré, říká staré přísloví. Poslední červnový den se stalo tečkou za sedmiměsíčním

působení divize 6 Metrostavu v metropoli Českomoravské vrchoviny. Tohoto dne, v požadované kvalitě

a ve stanoveném termínu, předal vedoucí projektu

Ing. Luboš Dalecký se svými spolupracovníky víceúčelové obchodně-sportovní centrum Jihlava investorovi.

V „křestním listě“ má zapsáno, že se skládá ze suterénu a dvou nadzemních podlaží. To obnáší 3230 m²

zastavěné a 4194 m² podlahové plochy v 34 000 m³ obestavěného prostoru. To vše divize 6 zvládla za necelých

sedm měsíců. V této souvislosti stojí za připomenutí, že

podstatná část díla připadla z pohledu stavbařů na nejhor-

2

ší možné období, na zimu. A ta minulá stála za to. Původní

zadávací projekt uvažoval, že objekt bude založen na násypu. „Postupovat tímto způsobem by však znamenalo, že

bychom museli přivézt prakticky do centra Jihlavy zhruba

9300 kubíků zeminy,“ zavzpomínal na prosincové začátky

Ing. Dalecký. „Kromě toho ihned vyvstala další otázka.

Jak co nejrychleji a nejdůkladněji zhutnit navezenou a

zmrzlou zeminu, aby v budoucnu nedocházelo k nebezpečnému sesedání celé stavby. Proto jsme se rozhodli

navrhované řešení změnit. Udělali jsme prefabrikovaný

suterén, a tím jsme vytvořili panelové podlahy a zbavili

se všech zmíněných problémů.“

Stavba v Jihlavě nebyla v podstatě pro divizi 6 mimořádnou zakázkou. To, co ji posunulo nad běžný standard, byly hlavně termín a klimatické podmínky. „V této

souvislosti bych chtěl vyzdvihnout spolupráci s firmou

Podzimek a synové,“ řekl Ing. Dalecký. „Její pracovníci

mají bohaté zkušenosti s výstavbou na Vysočině a hlavně v zimě, což se nám moc hodilo. Rád bych se zmínil

i o Ing. Marianu Moučkovi z technické přípravy, který

odvedl veliký kus práce zvlášť při kolaudacích. V Jihlavě

jsme odevzdali kvalitní dílo (foto č. 2), které přinese užitek celému městu. Důkazem toho je, že se v jednotlivých

obchodech už 16. července začalo prodávat (foto č. 1).“

–rip–, foto Josef Husák

Divize 4 zvládla na Moravě i rozmary počasí

V zimě sněží, na jaře bývá velká voda a v létě vedro.

S tím vším se stavbaři umějí vypořádat. Letos si však

užili nad obvyklou míru – sněhu byly závěje, z potůčků

vyrostly povodně a tropická teplota přerušovala pracovní postupy. I přesto, díky mobilizaci rezerv a práci

o víkendech, divize 4 dokončí stavbu své části nového

úseku dálnice D1 z Kroměříže do Říkovic včas.

„Ve sdružení, které vede společnost Skanska DS, jsme

v rámci výstavby dálničního obchvatu města Kroměříž

dostali na starost provedení více než dvoukilometrového

úseku rychlostní komunikace R55, který navazuje na novou dálniční mimoúrovňovou křižovatku u Hulína. Naše

dílo zahrnuje asi 40 stavebních objektů a ze tří mostů,

které tu budujeme, oba dálniční stavíme vlastními silami,“

připomíná rozsah zakázky vedoucí projektu Ing. Břetislav

Polák a doplňuje: „Pracujeme na Moravě od března 2008.

Stavební práce na našem úseku, které zahájil rozsáhlý

a pro archeology velmi obohacující záchranný průzkum,

jsme až do letošního ledna zvládali s přehledem. Počasí

v následujícím období nám však dalo zabrat.“

V zimě se staveniště podobalo sibiřské pláni – tolik

a po tak dlouhou dobu ležícího sněhu jako letos prý nikdo

z místních nepamatuje. Kvůli bílé nadílce musela divize 4

zastavit veškeré práce na hlavních stavebních objektech.

Pokračovala jen omezeně, ve frézování živičných vrstev

na části původní komunikace II/342, kterou v rámci

stavby D1 přeložila. Začátkem letošního února byla tato

silnice uvedena do předčasného užívání.

S jarem sníh odtál a rozplynul se ve zvýšených hladinách řek; archeologové zdárně dokončili svůj průzkum

pod překládanou komunikací. „Pokud by někdo hodnotil

úseky stavby podle množství historických nálezů, tak by

Metrostav snadno zvítězil. Na našem staveništi se totiž

našlo nejvíce dokladů o osídlení prostoru kolem Hulína.

Nejstarší nálezy pocházely až z doby více než 3000 let

před naším letopočtem,“ podtrhl Ing. Polák.

V květnu se však nad Moravou zastavily dešťové mraky. Dlouhotrvající srážky snížily pevnost již provedených

podkladních vrstev vozovek, voda zalila okolí stavby a tým

Ing. Poláka nemohl zahájit provádění jejich definitivních

konstrukcí. Kvůli nepříznivému počasí dosáhlo zpoždění

prací nejméně šest týdnů. Pokládku cementobetonového

krytu chtěla divize 4 urychlit nasazením dalšího finišeru.

Rozmary počasí ale pokračovaly, když pracovní dobu

všech strojů omezily teploty nad 35 °C jen do poledne,

kdy se teplota betonu blížila padesátce.

„Skluz postupně doháníme zvýšeným úsilím,“ popisuje Ing. Polák. „Naši subdodavatelé dokončují cementobetonový kryt a pokládají živičné vrstvy (foto). V nejbližší

době nás však čekají hlavně dokončovací práce. A z divize

je nás tu už jen osm – kromě mě ještě ekonom, dispečerka, čtyři technici a mistr. Abychom stavbu včas dokončili

a dopracovali doklady pro přejímku, čeká nás časově náročná práce. Pokud však nepřijde třeba zemětřesení, náš

úsek R55 předáme včas. Tak, aby celá nová dálnice D1

mohla být uvedena do provozu už letos v listopadu, podle

původního harmonogramu,“ uzavřel Ing. Polák.

V komplexu Metropole stojí další hrubá stavba

Bytový komplex Metropole v pražské části Zličín se dále rozrůstá. Koncem listopadu loňského roku zde tým

Ing. Davida Tůmy z divize 6 dokončil druhou etapu výstavby, která zahrnovala čtyři objekty s označením I, J,

K a L (foto č. 2) a letos v únoru zahájil práce na dalším

domě, který investor pojmenoval podle písmene M.

Bytový dům M má lichoběžníkový půdorys a je umístěn na okraji lokality vedle objektu J. Ve dvou podzemních

podlažích bude mít sklepy a garáže a sedm nadzemních

podlaží nabídne celkem 82 bytů. „Převážná většina je typu

2+kk a bude tu však i dost jednotek 1+kk,“ říká Ing. Tůma

a dodává: „V posledních podlažích jsou pak čtyři mezonetové byty o velikosti 3+kk a 4+kk.“

Dnes je dokončena hrubá stavba objektu a finišujeme

s vyzdívkami (foto č. 1). „Kolegové, vedení Ing. Horáčkem,

dokončili dílo asi s měsíčním předstihem, za což jim patří

dík,“ pochvaluje si Ing. Tůma. Přitom na začátku se situace optimisticky nevyvíjela. A mohlo za to opět počasí.

První práce totiž stavbaři zahájili v únoru, kdy i ve Zličíně

panovala tuhá zima. Nepříznivé povětrnostní podmínky

ovlivnily především betonáž základové desky. Vlivem

rychlého oteplení navíc prudce stoupla hladina spodní

vody, kterou bylo potřeba odčerpat, což se promítlo do

finančních nákladů a stavbu zbrzdilo zhruba o 14 dní.

Skluz se pracovníkům Metrostavu podařilo dohnat

a práce nyní probíhají v předstihu. „Pracujeme na vyzdívkách a rozvodech elektra, vody a kanalizace. Probíhá

montáž oken a v 1. NP děláme omítky. Kromě toho jsme

také zahájili práce na fasádě,“ vyjmenovává Ing. Tůma.

A právě na fasádu a zprovoznění kotelny se jeho tým

1

soustředí v následujících týdnech. Kromě nich by do

konce října měly být dokončeny podlahy a omítky a na

svém místě by mělo být zhruba 70 procent radiátorů,

aby se v průběhu listopadu mohlo začít topit. Pak budou

moci práce pokračovat uvnitř: obklady a dlažby, malby

a následně montáž dveří a dřevěných podlah.

Dům M bude mít stejnou fasádu jako již hotový dům J,

která se od ostatních objektů v komplexu Metropole liší.

Její provedení podle Ing. Tůmy komplikují různě odskákané lodžie, u kterých se musí zateplovat i strop.

Také do budoucna vidí Ing. Tůma průběh stavby

optimisticky: „Plánujeme byty předat a dům dokončit

v předstihu asi o 2,5 měsíce. V součastné době již bylo

zahájeno výběrové řízení na realizaci dalších tří objektů –

N, O a P –, kterého se chceme také zúčastnit,“ uzavírá.

Pokud vše dobře dopadne, stavba dalšího domu by měla

být v Metropoli Zličín zahájena ještě letos v prosinci.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

Štola Markéta přesáhla délku 200 metrů

Jedinou ražbu na trase metra V. A, při které dnes Metrostav používá Novou rakouskou tunelovací metodu

(NRTM), najdete na Vypichu. Raziči z týmu Ing. Miroslava Vlka z divize 5 s ní razí 220 m dlouhou přístupovou štolu Markéta a rychle se blíží k jejímu konci.

Jednotným spádem přes 3 % štola sestoupí až do

hloubky kolem 30 m pod terén. Je pouze dočasným

dílem, které nejprve poslouží k vyražení strojovny hlavního větrání, potom k vybudování pokračujícího tunelu

obratových kolejí a nakonec se stane dopravní cestou

pro výstavbu ražené stanice Petřiny. Po protažení tunelovacího zeminového stroje (EPB) stanicí bude sloužit k její

dostavbě a poté bude uzavřena popílkobetonem.

Od června už raziči bez použití střelných prací na Vypichu dokončili celý, 130 m dlouhý kus štoly s profilem

33 m². Na něj navázali ražbou díla s rozšířeným profilem

45 m², které slouží jako výhybna pro provoz důlní techniky. Z této části už dokončili více než 70 m (foto). Základní

i rozšířená štola mají tvar podkovy s rovným dnem a jejich

výrub je ražený v plném profilu bez členění. Jen délka

záběru se liší podle třídy ražnosti od 0,8 do 2,5 m.

„Dřív jsme většinou pracovali v ‚šedých‘ masivech,

proto jsou pro nás zajímavá souvrství barevných pískovců, ve kterých pod Bílou horou pracujeme,“ říká Ing. Vlk.

„Geologicky jsou označená jako bělohorské a korycanské

a přecházejí od jasně žluté přes okrovou, hnědou a rezavou až do červena. Místy jsou navíc proložené zelenými

glaukonity či šedobílými vápnitojílovitými vrstvami.“

Barevný masiv je však vidět jen na čelbě výrubu,

horninu totiž téměř okamžitě skryje dočasné ostění, složené z příhradových rámů typu Bretex, svařovaných sítí

a 20 cm stříkaného betonu. V úsecích, kde se štola bude

křížit s traťovými tunely, je její ostění zesíleno.

„Technologii NRTM průběžně přizpůsobujeme horninám, ve kterých pracujeme,“ uzavírá Ing. Vlk. „Dnes

postupujeme tak rychle, že štolu dokončíme do poloviny

srpna. Strojovnu a obratové koleje s výrubem 39 m²

a celkovou délkou 300 m vyrazíme do konce letošního

prosince. Ražbu stanice Petřiny, jejíž největší profil bude

256 m², zahájíme asi po Novém roce. Stavbu nám zatím

nejvíc zkomplikoval déšť a velké množství bahna. Děláme

však všechno pro to, abychom neznečišťovali okolí.“

–ls–, foto Břetislav Polák

Metrostav_14_15_10.indd 5

8/24/10 1:30:56 PM