strana 2
Stavba pod dohledem
Ptáme se
Raziči divize 5 a střediska podzemí divize 1 budují
pod vedením Ing. Miroslava Vlka hned tři podzemní
objekty v okolí Jablonce nad Nisou. Spolu s ostatními
částmi protipovodňových opatření, která Metrostav
staví ve sdružení se společností SYNER, ochrání již
od příštího června město před velkou vodou.
Na ochranu před záplavami od Lužické a Bílé Nisy
vznikla počátkem 20. století před Jabloncem přehrada
Mšeno. Doplnily ji dvě podzemní štoly, které do ní odklánějí část povodňových průtoků obou řek. Kvůli nedostatečné kapacitě Mšenského potoka, který vodu z přehrady
odvádí, však nebylo možné zadržovací schopnost Mšena
plně využít a městu hrozily záplavy. Proto Povodí Labe
přistoupilo k výstavbě nové protipovodňové ochrany.
Ing. Pavla Šrámka,
ředitele interního auditu Skupiny MTS
1
Čelákovice mají konečně náměstí
1
2
3
Divize 5 dnes pracuje přímo pod středem Jablonce.
Razí totiž jak nový vtokový objekt (foto č. 1), který bezpečně odvede vodu z přehrady mimo Mšenský potok, tak
samotnou novou odpadní štolu, jež na něj naváže (snímky
č. 2, 3). Bude celkem měřit přes 1250 m a v polovině srpna
z ní raziči ze dvou zařízení stavenišť současně zhotovili
dohromady téměř 300 m.
Pracovníci divize 1 vedení Jiřím Novákem přerážejí
v subdodávce pro kolegy o kus dál paseckou štolu, která
vedla do přehrady z rozdělovacího objektu na Lužické
Nise. Z jejích 592 ražených metrů už dokončili přes dvě
stě (foto č. 4). Obě štoly raziči razí pomocí NRTM v plném
profilu, který se pohybuje od 11 do 14 m². V pevných
libereckých žulách pracují s pomocí trhacích prací a postupují denní rychlostí 2–3,5 m. Průběh stavby jablonecké
obyvatele velmi zajímá. Proto radnice zřídila na stránkách
www.mestojablonec.cz zvláštní sekci nazvanou Protipovodňová štola. Kromě videovizualizace celých protipovodňových opatření zde jsou i záznamy o postupu díla.
4
Po roční rekonstrukci bylo letos poslední den v červen
ci otevřeno nové náměstí v Čelákovicích, které budoval
tým Ing. Petra Krutila z divize 1. Tato stavba, která se
řadila k největším investičním akcím ve městě, zcela
změnila ráz jeho historického centra. Vzniklo v něm
totiž typické náměstí, reprezentativní a přirozený střed
města, který obyvatelé Čelákovic už sto let postrádali.
Cílem revitalizace celého prostoru bylo jasné oddělení
části určené motorovým vozidlům od klidové zóny pro
chodce. Pro ty byla upravena centrální část plochy, kde
se budou konat různé městské akce, trhy a oslavy. Pěší
část ozvláštňují i tři vodní prvky. Horní části dominuje
kašna z jediného kusu mrákotínské žuly (foto č. 1). Má tvar
elipsy, délku skoro 4 metry a váží 5,5 tuny. Celý lomový
kámen, z něhož byla kašna zhotovena, vážil 25 tun. Uprostřed plochy vede 25metrový vodní kanál s kaskádami,
který kopíruje sklon náměstí. Ve spodní zóně je poslední
vodní prvek – vodotrysk. V této části náměstí nalezne
v prosinci své místo i tradiční vánoční strom.
Hlavní dopravní komunikace byla posunuta více na jih,
na jižní a jihovýchodní části náměstí jsou parkovací stání. Posunutí hlavního tahu umožnilo zachovat na ploše
co nejvíce stromů a zeleně a zároveň dovolilo i výsadbu
nových porostů. Prostor doplnily moderní lavičky (foto
č. 2), stojany na kola, odpadkové koše a veřejné osvětlení.
Revitalizací, která byla z velké části financována z evropských fondů, prošlo celkem přes 11 000 m² plochy. Celé
náměstí je samozřejmě řešeno jako bezbariérové.
„Rekonstrukci, kterou jsme začali v červenci 2011,
jsme rozdělili do dvou etap,“ popisuje průběh akce vedoucí projektu Ing. Petr Krutil z divize 1. „V první etapě
jsme se soustředili na jižní část. To muselo být náměstí
od začátku září do konce listopadu 2011 pro dopravu
zcela uzavřeno. Poté proběhla první část kolaudace tak,
aby bylo možné náměstí zprůjezdnit. Tato uzávěrka totiž
velmi komplikovala dopravu v celém městě. V druhé etapě díla jsme pak dokončovali zbytek prostranství,“ uvedl
Ing. Krutil, který si kromě jiného velmi pochvaloval dobrou spolupráci se subdodavateli i s investorem zakázky
– Městským úřadem Čelákovice.
Součástí rekonstrukce byl i archeologický průzkum,
který mj. objevil základy barokního mostu, základy starého pivovaru a studnu Barbora. Původní architektonický
záměr počítal s využitím těchto nálezů a chtěl nechat
základy mostu zpřístupnit, případně prorýsovat základy
pivovaru do nové dlažby. Pro investora to však bylo časově i finančně náročné, a tak se od tohoto zajímavého
nápadu upustilo. I bez těchto zvláštností mohou být
Čelákovičtí na novou část svého města určitě pyšní. Již
1. září na něm, právě při příležitosti otevření, organizují
první velkou akci – slavnostní setkání občanů.
Jaroslav Růžek, foto Josef Husák
2
Developerské aktivity Metrostavu SK
Svůj první developerský projekt – bytové domy Nejed
lého – zahájil Metrostav SK vloni v říjnu. Od té doby
už v bratislavské části Dúbravka postavil téměř celou
jejich hrubou stavbu. Výstavbu moderního a s ohledem
na danou lokalitu řešeného bydlení plánuje dokončit
ve třetím kvartále roku 2013.
Dvojice nových bytových domů vyrůstá v lokalitě Podvornice, která se kvůli všestranné občanské vybavenosti, dopravní dostupnosti centra města, možnosti napojení
na městský dálniční okruh a blízkosti přírodní rezervace
Devínská Koliba považuje za „dobrou adresu“. I proto si ji
za svůj domov vybírají zejména rodiny s dětmi.
Celý projekt vlastně tvoří tři bytové domy. Jeden byl
postaven v první etapě stavby a je už delší dobu obydlený.
Další dva (vizualizace) staví jako investor právě Metrostav
SK a jejich železobetonové konstrukce se už brzy vytáhnou až k nejvyššímu 13. podlaží. Společná podzemní
podnož všech domů byla zkolaudována už v 1. etapě a její
dvě podlaží vyplňují garáže a sklepní kóje.
„Základová deska a stěny suterénu jsou z vodostavebního betonu. Nosný systém ze železobetonových stěn
bude na fasádě zateplen minerální vlnou se silikátovou
povrchovou úpravou. Tepelnou izolaci ocelové střešní
konstrukce bude chránit fóliová krytina,“ popisuje průběh
výstavby vedoucí projektu Ing. Ivan Važecký a dodává:
„Každý bytový dům má vlastní kotelnu, takže v bytech
bude možné individuálně nastavovat teplotu v kterémkoliv
ročním období.“ Přízemí bytových domů obsáhne nebytové prostory pro šest samostatných provozoven služeb.
Celý projekt je navržený jako uzavřený bytový komplex, v němž bytové domy doplní i příjemná parková
úprava s dětskými hřišti. Vzhledem k tomu, že se jeho
podoba už začíná rýsovat, postoupil i prodej zdejších
166 jedno- až čtyřpokojových bytů s výměrou od 30 m²
do 80 m². „Klientům je nabízíme ve standardu nebo upravené podle jejich požadavků, případně jako holobyty. Každá bytová jednotka má navíc balkon nebo terasu, sklepní
skladovací prostory a garážové stání, které je již zahrnuto
v ceně,“ představuje nabídku bytů vedoucí střediska Reality Ing. Vladimír Paulička a zdůrazňuje hlavní cíl projektu, kterým bylo vytvořit dostupné bydlení v novostavbě
za rozumnou cenu. „Ve spolupráci s našimi dodavateli
jsme pro klienty připravili slevy z maloobchodních cen
a poradenský servis,“ doplňuje informace, které se nacházejí i na webové stránce projektu www.nejedleho.sk. Vše
zatím nasvědčuje tomu, že Metrostav SK jako začínající
developer svou prvotinu úspěšně zvládá nejen po stránce
stavební, ale i obchodní. A to je vlastně i jeho cíl.
zdroj Metrostav SK
Ing. Šrámek věnoval třetinu profesního života rozvoji
divize 8, která byla založena roku 2000, aby za Me
trostav řídila stavbu pražského metra. Postupně se
mu z ní spolu s kolegy podařilo vybudovat úspěšnou
standardní stavební divizi s regionálním působením,
která se významně podílela i na průniku firmy do seg
mentu energetiky. Že její pracovníci projektové řízení
rozsáhlých liniových děl ovládají, dokazují i na stavbě
metra V.A. Od 1. ledna 2012 Ing. Šrámek pracuje v po
zici ředitele interního auditu Skupiny Metrostav.
Po více než 11 letech působení v čele divize 8 jste z ní
odešel na prezidium. Co bylo podnětem k této změně?
Vloni na podzim se na mě obrátil prezident Skupiny Jiří
Bělohlav s nabídkou spolupráce. Protože jsem své úkoly
v divizi považoval za splněné, rozhodl jsem se tuto možnost využít k získání nových zkušeností. Při práci však
mám stále možnost uplatňovat i ty z předchozí praxe.
Interní audit – co to vlastně znamená, co zahrnuje?
Pomohu si definicí – interní audit je podle ní vymezen
jako nezávislá, objektivně ujišťovací a konzultační činnost
zaměřená na přidávání hodnoty a zdokonalování procesů
v organizaci, a to systematickým metodickým přístupem
k hodnocení jejího vnitřního řídicího a kontrolního systému. Kdybych to měl vysvětlit srozumitelněji, jde o posuzování, zda správným způsobem děláme správné věci. Jiří
Bělohlav nám řekl: „Posuzujte nezávisle, jestli to, co děláme, provádíme tak, jak jsme si řekli, a jestli je to tak dobře.“
To vypadá docela jednoduše...
Úplně jednoduché to není. Audit je nutno provádět v souladu s pravidly mezinárodního rámce profesionální praxe.
Z něj vychází naše skupinová organizačně-řídící norma
číslo A-3. Obsahuje i statut a etický kodex interního auditu
Skupiny Metrostav a tím vším se naše práce řídí.
Jaké typy auditů vykonáváte?
Na základě ročního programu a po schválení prezidentem
provádíme interní audity pro firmy Skupiny, pro Metrostav
jej schvaluje generální ředitel. Dokončili jsme rozsáhlý audit Metrostavu SK, podle potřeby zpracováváme i audity
mimořádné. Za nejvýznamnější z nich považuji audit nákladové ceny stavby Trojského mostu, jenž potvrdil správnost výše jeho prognózované odbytové ceny. Do útvaru se
mnou nastoupili i Ing. Josef Černý se specializací na audit
technický a Ing. Jan Uhlíř, který se s Ing. Evou Patočkovou
věnuje auditu ekonomickému. Myslím, že tvoříme výkonný tým, který si uvědomuje svoji odpovědnost.
Jak se na audit připravujete a jak probíhá?
Před ním obvykle absolvujeme školení či semináře a studujeme odbornou literaturu, protože jsme se dřív všichni
věnovali jiné problematice. Na každý audit připravujeme
zvláštní plán, který projednáváme s auditovaným subjektem. Zadané téma potom v dohodnutém čase prověříme
a podle zjištěných výsledků – a po projednání s odpovědným pracovníkem – vydáme auditorské doporučení.
Závěrečnou zprávu předáváme zadavateli auditu, o provedení doporučených opatření však rozhoduje management.
Jaké máte auditorské plány do budoucna?
Od září bychom se chtěli věnovat systému kontrolní činnosti ve spolupráci s úseky odborných ředitelů. Výsledky
kontrol totiž ukazují, jak se ve skutečnosti vyrovnáváme
s riziky, s nimiž se setkáváme a o jejichž eliminaci usilujeme zdokonalováním systému práce. Chceme přitom maximálně využít současného procesního řízení Metrostavu.
Toto téma považujeme za velmi důležité, protože nereagovat na zjištěná hrozící rizika je neodpustitelný hazard!
Pro svou práci potřebujete především informace. Je
ještě něco jiného, co by vám v ní pomohlo?
Velmi bych si přál, aby se podařilo změnit pohled na naši
činnost, kterou kolegové většinou považují jen za kontrolu
kvality jejich práce nebo nevyhnutelný druh nepříjemné
inspekce shora. Tak tomu ale opravdu není! Úloha interního auditu spočívá v koordinaci a konzultaci činností napříč celou Skupinou. A právě v předávání zkušeností mezi
jejími firmami spatřuji tu zmíněnou přidanou hodnotu.