strana 4
LETNÍ PŘÍLOHA
lokomotivu v České republice, kterou v roce 1913 vyrobila
firma Orenstein & Koppel. Zajímavé je i elektromechanické stavědlo Siemens & Halske z roku 1902 či řada důlních
vozíků. Vnitřní expozice pak představí nejrůznější zabezpečovací zařízení (foto č. 5) a další předměty úzce spjaté
s železniční tematikou: historická zavazadla, informační
tabule nebo výdejnu jízdenek.
Pokud se do Zlonic vydáte 8. září, tedy při oslavách
15. výročí zahájení pravidelného provozu muzea, budete
se moci svézt historickou soupravou Posázavského pacifiku s renovovanou lokomotivou T 435.003. Na vlastní
kůži tak budete moci vyzkoušet pohodlí cestování před
padesáti lety a navíc si prohlédnout muzejní exponáty
přímo z vlaku. Souprava vyráží z Benešova a zastavuje
na pražském hlavním nádraží, v Kralupech nad Vltavou
a ve Slaném. Ze Zlonic, kde projíždí přímo areálem muzea,
pak pokračuje do Klobuk v Čechách.
1
Technické památky i nostalgické jízdy
Čas od času Metrostav mění k nepoznání nádraží,
přestavuje železniční uzly nebo významné vlakové ko
ridory. Výsledkem práce jeho stavbařů jsou potom mo
derní dopravní stavby, které mají jen málo společného
s těmi, jež vznikaly na počátku dějin naší železniční
dopravy. Některé historické vozy a parní lokomotivy,
které dřív po železnici jezdily, zamířily do muzeí.
V současnosti se tak staly cílem zajímavých výletů.
Muzeí, jež se zabývají železniční dopravou, je na území
České republiky zhruba patnáct, snadno dostupná jsou
i dvě další těsně za hranicemi s Německem. Bezesporu
tím největším a asi i nejznámějším na českém území je
Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka. Najdete jej
v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské
dráhy, kde můžete obdivovat nejen lokomotivy, ale také
motorové vozy či technická zařízení na železnici. Určitě
největším lákadlem budou parní lokomotivy, kterých
2
v Lužné shromáždili a vystavují kolem třiceti. Mezi jejich nejstarší zástupce patří „kafemlejnek“, lokomotiva
310.076 z roku 1899. Vyrobili ji v továrně v rakouském
Floridsdorfu a svou nejlepší éru zažila na lokálních českých tratích, které zdolávala až do poloviny 20. století.
Od sedmdesátých let stála jako pomník nedaleko nádraží
v Českých Budějovicích a do muzea v Lužné se dostala
až v roce 2009. K dalším zajímavým představitelům parní
éry tohoto muzea se řadí například provozní lokomotiva
434.1100 „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického
muzea (foto č. 1). Jde o vůbec první lokomotivu, kterou
v roce 1920 vyrobili ve Škodě Plzeň. Stroje této řady pak
sloužily především na vedlejších tratích a kromě Škodových závodů se později vyráběly i v několika dalších čes-
3
koslovenských podnicích. Někteří si možná budou i přímo
z provozu na českých železnicích pamatovat tendrovou
lokomotivu 477.043 „papoušek“, která jezdila s logem
Československých státních drah od poloviny 50. až téměř
do konce 70. let minulého století (foto č. 2). Zajímavé je,
že na koleje se tato parní lokomotiva dostala až v době
nástupu elektrické trakce.
Děti vždy přitahují vlaky, ve kterých se mohou svézt
(foto č. 3). V areálu muzea v Lužné mohou nasednout
do úzkorozchodných vozidel. Některé z těchto provozuschopných exponátů se dříve používaly v závodové
dopravě v hutních provozech v Kladně. Kromě jejich lokomotiv si můžete prohlédnout i výsypné vozy, plošinové
vozy na ingoty, kalich na strusku nebo cisternový vůz.
Až se vynadíváte na všechna historická kolejová
vozidla ve venkovních expozicích, zajděte i do vnitřních
prostor. Tam čekají různé modely, dokumenty, fotografie
4
Historický klenot ve výtopně v Jaroměři u Náchoda
Pravou atmosféru doby, kdy železnici vládla pára, připomíná také více než sto let stará výtopna parních lokomotiv
v Jaroměři u Náchoda. Mezi exponáty najdete osm parních lokomotiv, z nichž nejstarší pochází už z roku 1873
(foto č. 6). Jde o lokomotivu Conrad Vorlauf, na které byla
provedena generální oprava kotle. O tom, že rekonstrukce
5
historických lokomotiv je opravdu běh na velmi dlouhé
trati, svědčí i fakt, že členové jaroměřského občanského
sdružení provozujícího muzeum opravují tento historický klenot už 15 let. V jaroměřské výtopně můžete vidět
i unikátní ozubnicovou lokomotivu z roku 1901, která
sloužila na trati Tanvald–Kořenov, elektrickou akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer z roku 1916 či jeden ze tří
dochovaných strojů prvních rychlíkových lokomotiv ČSD,
vyrobený roku 1923 (foto č. 7).
Zhruba jednou za měsíc pořádají z Jaroměře nostalgické jízdy historickým vlakem, který táhne parní lokomotiva 423.01045 z roku 1937. Lokomotiv stejné řady
vyrobili v letech 1921 až 1947 celkem 231 – v ČKD Praha,
v plzeňských Škodových závodech či v Adamovských
strojírnách. Ta, jež se nachází v muzeu, byla z provozu
u Československých státních drah vyřazena počátkem
roku 1978 a před sešrotováním ji zachránilo zařazení
přepravu sypkých hmot, tzv. kipplory (foto č. 9). Používaly
se zde rovněž důlní vozy pro přepravu ze štol, tzv. hunty,
a zachovalo se i pět důlních vozů pro přepravu horníků
ve štolách, tzv. důlní autobusy. Na trati jezdil i jediný
uzavřený vůz pro osobní přepravu, vyrobený v roce 1930.
Při ukončení provozu šamotky z něj zbyla pouze kovová
část, nicméně se jej podařilo zrekonstruovat a nyní vozí
návštěvníky. V muzeu se můžete svézt i dalšími historickými vlakovými soupravami. Uvidíte tak přímo v akci
mohutnější, větší a výkonnější lokomotivu číslo 5 z roku
1929 a posoudíte, jak si i přes svou vyšší hmotnost a rozvor poradí s ostrými oblouky a nerovnostmi zdejší trati.
Atmosféru dob minulých ale můžete okusit i při projížďce v historickém autobusu Praga RN z roku 1946.
Kromě toho v Mladějově vystavují i další exponáty silniční, zemědělské a stavební techniky. Za zmínku mimo jiné
stojí například maďarský nákladní automobil Czepel D 352
vyráběný od 50. let 20. století.
Ať už budete hledat inspiraci k výletu v našem článku
nebo zvolíte k návštěvě některé z muzeí v odkazech níže,
čeká vás zajímavá procházka historií i rozličné technické
památky, které díky nadšení a práci dobrovolníků a milovníků starých železnic přetrvají i po další generace. Stejně
jako trati a nádraží opravené stavbaři Metrostavu.
Martina Vampulová, fotografie archiv muzeí
7
Tuzemská muzea
ww.cdmuzeum.cz
w
http://zmzlonice.draha.net
w ww.spolecnost-zeleznicni.cz
w ww.mladejov.cz
w ww.mpz.cz, www.zmz.cz
w ww.vagonarske-muzeum.cz
w ww.saxi.cz, www.mdt-slany.wbs.cz
http://muzeum-drezin.cachrov.cz
www.ckrumlov.cz/cz1250/region/soucas/t_mkdbuj.htm
w ww.zeleznicka.bloudil.cz
w ww.omks.cz/cz/vypis.php?typ=krasno
w ww.noveudoli.eu
w ww.pshzd.cz/museum-rosice.html
w w.tudc.cz
i trojrozměrné exponáty a nejrůznější části lokomotiv.
Rozsáhlá je také expozice zabezpečovací a sdělovací
techniky a nechybějí ani další artefakty přímo z provozu:
výpravka, svítilny, jízdenky a kdysi nezbytná pomůcka
každého průvodčího – kleště na označování jízdenek.
Expozice o údržbě tratí pak představuje ukázky ručního
nářadí, různých druhů kolejí a výhybek.
Do Zlonic nejen na cukrovarské lokomotivy
Železnici, ale z trochu jiného pohledu, představuje i muzeum ve středočeských Zlonicích. Místo k Rakovníku se ale
tentokrát musíte vydat směrem ke Slanému. Zlonice, jež
jsou od něj vzdálené asi osm kilometrů, proslavil ve své
první symfonii i obdivovatel železnice Antonín Dvořák.
Na rozdíl od muzea v Lužné je to zlonické zaměřeno především na průmyslové lokomotivy, nákladní vozy a zabezpečovací zařízení vyrobené do roku 1939 a představuje
hlavně lokomotivy cukrovarů a malodráhy cihelen. To je
část historie železniční dopravy, která není mezi laickou
veřejností příliš známá. V současné době můžete ve zdejším muzeu vidět zhruba 200 exponátů, mimo jiné šest
cukrovarských lokomotiv vyrobených v letech 1912 až
1955. Na zlonickém nádraží si můžete prohlédnout i osm
zde dosud deponovaných vagonů normálního rozchodu.
Je tu vystaven i dvounápravový kotlový vůz vyrobený
v Králově Poli roku 1917 pod továrním číslem 10216,
který si objednala firma Parafin Ostrava, nebo původně
krytý dvounápravový vůz od firmy Ganz és Társa z roku 1900 vyrobený pro maďarské dráhy. Tam nesl označení
MÁV 111 608, zatímco ČSD jej na tuzemských železnicích
provozovaly pod označením Zc 1-70211 a používaly jej
pro přepravu zavazadel a spěšnin. V expozici ovšem nechybí ani přenosná úzkokolejná dráha o rozchodu 650 mm
(foto č. 4) se dvěma motorovými lokomotivami a deseti
vozy. K ní patří i parní lokomotiva, která však bohužel
není provozuschopná. Při procházce areálem narazíte
i na nejmenší dochovanou normálně rozchodnou parní
6
do souboru vozidel pro uvažovaný lokomotivní skanzen.
Když z projektu v roce 1982 sešlo, podařilo se lokomotivu
převézt do Mladé Boleslavi, kde byla od roku 1994 v péči
tamního železničního spolku. V letech 2004 až 2006 ji
pak do provozuschopného stavu opravili právě členové
Společnosti železniční ve výtopně Jaroměř.
Mladějovská úzkokolejka vozila lupek, šamot a uhlí
Návštěvu zajímavých železničních expozic a pomyslnou
prázdninovou cestu po železničních muzeích můžete
zakončit v Průmyslovém muzeu v moravském Mladějově. Zhruba na polovině cesty mezi Českou a Moravskou
Třebovou byla na sklonku první světové války vybudována
jedenáct kilometrů dlouhá mladějovská úzkokolejka o rozchodu 600 mm. Svému účelu, tedy k dopravě lupku a uhlí,
sloužila až do rušení dolů a uzavření šamotky v roce 1991.
Na trati se dvěma výhybnami, která na začátku překonává
poměrně značné stoupání až 15 %, jezdily především parní
lokomotivy. Bylo jich několik – pro traťový provoz sloužily
lokomotivy číslo 1 (foto č. 8) a 5 dodané lokomotivkou
Krauss v Linci, lokomotivy č. 2, 3 a 4 manipulovaly soupravami ve stanicích Mladějov a Hřebeč. Provoz v dole
zajišťovaly dieselové lokomotivy upravené pro důlní provoz. Vozový park pak představovaly převážně vozíky pro
8
Blízká zahraniční muzea:
w ww.feldbahn.ic.cz
w ww.bozi-dar.eu/cz/muzeum-rittersgrun/
Nostalgické jízdy:
ww.masinka.cz, www.zelpage.cz
w
www.posazavsky-pacifik.cz, www.jhmd.cz
www.khkd.cz, www.zubacka.cz
Důlní expozice s jízdami:
www.chrustenicka-sachta.cz
www.solvayovylomy.cz, www.landekpark.cz
9