Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 4
lokomotivu vČeské republice, kterou vroce 1913 vyrobila
firma Orenstein & Koppel. Zamavé je ielektromechanic-
ké stavědlo Siemens & Halske zroku 1902 či řada důlních
vozíků. Vnitřní expozice pak představí nejznější zabez-
pečovací zařízení (foto č. 5) adaí předměty úzce spjaté
sželeznní tematikou: historická zavazadla, informační
tabule nebo výdejnu jízdenek.
Pokud se doZlonic vydáte 8. září, tedy při oslavách
15. výročí zahájení pravidelného provozu muzea, budete
se moci svézt historickou soupravou Pozavského pa-
cifiku srenovovanou lokomotivou T 435.003. Navlastní
ži tak budete moci vyzkoušet pohodlí cestování před
padesáti lety a navíc si prohlédnout muzejní exponáty
ímo zvlaku. Souprava vyráží zBenova azastavuje
napražském hlavním nádraží, vKralupech nad Vltavou
aveSlaném. Ze Zlonic, kde projíždí přímo areálem muzea,
pak pokruje doKlobuk vČechách.
Historický klenot vevýtopně vJaroři uNáchoda
Pravou atmosféru doby, kdy železnici vládla pára, připo-
míná také více než sto let stará výtopna parch lokomotiv
vJaroměři uNáchoda. Mezi expoty najdete osm par-
ch lokomotiv, znichž nejstarší pochází už zroku 1873
(foto č. 6). Jde olokomotivu Conrad Vorlauf, nakteré byla
provedena generální oprava kotle. Otom, že rekonstrukce
historických lokomotiv je opravdu běh na velmi dlouhé
trati, svědčí ifakt, že členové jaroměřského občanského
sdružení provozujícího muzeum opravují tento historic-
ký klenot už 15 let. Vjarořské výtopně můžete vidět
i unikátní ozubnicovou lokomotivu z roku 1901, která
sloužila natrati Tanvald–Kenov, elektrickou akumulá-
torovou lokomotivu Ringhoffer zroku 1916 či jeden ze tří
dochovaných strojů prvních rychlíkových lokomotiv ČSD,
vyrobenýroku 1923 (foto č. 7).
Zhruba jednou zaměc pořádají zJaroměře nostal-
gické jízdy historickým vlakem, který táhne parní loko-
motiva 423.01045 z roku 1937. Lokomotiv stejné řady
vyrobili vletech 1921 až 1947 celkem 231 – vČKD Praha,
v plzeňských Škodových závodech či v Adamov ských
strojírnách. Ta, jež se nachází vmuzeu, byla zprovozu
u Československých státních drah vazena počátkem
roku 1978 a ed srotováním ji zachránilo zazení
dosouboru vozidel pro uvažovaný lokomotivní skanzen.
Když zprojektu vroce 1982 sešlo, podilo se lokomotivu
evézt doMladé Boleslavi, kde byla odroku 1994 vpéči
tamho železničního spolku. V letech 2004 až 2006 ji
pak doprovozuschopného stavu opravili právě členové
Společnosti železniční vevýtopně Jaroměř.
Mladějovská úzkokolejka vozila lupek, šamot auh
Návšvu zajímavých železničních expozic apomyslnou
prázdninovou cestu po železničních muzeích můžete
zakončit v Průmyslom muzeu vmoravském Mlajo-
vě. Zhruba napolovině cesty mezi Českou aMoravskou
Třebovou byla nasklonku první stové války vybudona
jedenáct kilometrů dlouhá mladějovská úzkokolejka oroz-
chodu 600 mm. Smu účelu, tedy kdopravě lupku auhlí,
sloužila až dorušení dolů auzaení šamotky vroce 1991.
Natrati se dvěma výhybnami, která nazačátku překonává
poměrně značné stoupání až 15 %, jezdily především parní
lokomotivy. Bylo jich několik – pro traťový provoz sloužily
lokomotivy číslo 1 (foto č. 8) a5 dodané lokomotivkou
Krauss vLinci, lokomotivy č. 2, 3 a4 manipulovaly sou-
pravami ve stanich Mladějov a Hřebeč. Provoz v dole
zajťovaly dieselové lokomotivy upravené pro důlní pro-
voz. Vozový park pak představovaly převážně vozíky pro
strana 4
1
Technické patky inostalgické jízdy
Čas od času Metrostav mění k nepoznání nádrí,
estavuje železnní uzly nebo významné vlakové ko-
ridory. Výsledkem práce jeho stavbařů jsou potom mo-
derní dopravní stavby, které mají jen málo společného
s těmi, jež vznikaly na počátku dějin naší železnní
dopravy. Některé historické vozy a parní lokomotivy,
které dřív po železnici jezdily, zařily do muzeí.
Vsoasnosti se tak staly cílem zajímavých výle.
Muzeí, jež se zavají železniční dopravou, je naúze
České republiky zhruba patnáct, snadno dostupná jsou
idvě daí těsně zahranicemi sNěmeckem. Bezesporu
m největším aasi inejznáměím načeském území je
Muzeum Českých drah vLužné uRakovka. Najdete jej
v prostorách bývalé výtopny společnosti Bušhrads
dráhy, kde můžete obdivovat nejen lokomotivy, ale také
motorové vozy či technická zízení naželeznici. Určitě
největším lákadlem budou parní lokomotivy, kterých
v Lužné shromáždili a vystavují kolem třiceti. Mezi je-
jich nejstarší zástupce patří „kafemlejnek, lokomotiva
310.076 zroku 1899. Vyrobili ji vtovárně vrakousm
Floridsdorfu asvou nejlepší éru zila nalokálních čes-
kých trach, které zdovala až do poloviny 20. století.
Odsedmdesátých let stála jako pomník nedaleko nádraží
vČeských Budějovich adomuzea vLné se dostala
až vroce 2009. Kdalším zamavým představitelům par
éry tohoto muzea se řadí naíklad provozní lokomotiva
434.1100 „čtkolák“ ze sbírek Národního technicho
muzea (foto č. 1). Jde obec první lokomotivu, kterou
vroce 1920 vyrobili veŠkodě Plzeň. Stroje této řady pak
sloužily především navedlejších tratích akromě Škodo-
vých závodů se později vyráběly ivkolika daích čes-
koslovenských podnicích. Někteří si možná budou iímo
zprovozu načeských železnicích pamatovat tendrovou
lokomotivu 477.043 „papoušek“, která jezdila s logem
Československých státch drah odpoloviny 50. až téměř
dokonce 70. let minuho století (foto č. 2). Zamavé je,
že nakoleje se tato parní lokomotiva dostala až vdobě
nástupu elektrické trakce.
Děti vždy přitahují vlaky, ve kterých se mohou szt
(foto č. 3). Vareálu muzea v Lné mohou nasednout
do úzkorozchodných vozidel. Některé z těchto provo-
zuschopných exponátů se dříve používaly v vodové
dopravě vhutch provozech vKladně. Kromě jejich lo-
komotiv si můžete prohlédnout ivýsypné vozy, plošino
vozy naingoty, kalich nastrusku nebo cisternový vůz.
Až se vynadíváte na všechna historická kolejová
vozidla vevenkovních expozicích, zajte idovnich
prostor. Tam čekají různé modely, dokumenty, fotografie
i trojrozměrné expoty a nejrůzněí části lokomotiv.
Rozsáhlá je také expozice zabezpečovací a sdělovací
techniky anechybějí ani další artefakty přímo zprovozu:
výpravka, svítilny, jízdenky a kdysi nezbytná pocka
kažho pvodčího – kleště na oznoní jízdenek.
Expozice oúdržbě tratí pak představuje ukázky ručního
řadí, různých druhů kolejí avýhybek.
DoZlonic nejen nacukrovarské lokomotivy
Železnici, ale ztrochu jiného pohledu, představuje imuze-
um vesedočeských Zlonich. Místo kRakovku se ale
tentokrát mute vydat srem keSlamu. Zlonice, jež
jsou odněj vzdálené asi osm kilometrů, proslavil vesvé
první symfonii iobdivovatel železnice Antonín Dvořák.
Narozl odmuzea vLné je to zlonické zaměřeno pře-
devším naprůmyslové lokomotivy, nákladní vozy azabez-
pečovací zařízení vyrobené doroku 1939 aedstavuje
hlavně lokomotivy cukrovarů amalodráhy cihelen. To je
část historie železniční dopravy, která není mezi laickou
veřejností příliš známá. Vsoučasné době můžete vezdej-
ším muzeu vit zhruba 200 expotů, mimo jiné šest
cukrovarských lokomotiv vyrobených v letech 1912 až
1955. Nazlonicm nádraží si můžete prohlédnout iosm
zde dosud deponovaných vagonů normálního rozchodu.
Je tu vystaven i dvounápravový kotlový vůz vyrobený
v Králově Poli roku 1917 pod torním číslem 10216,
který si objednala firma Parafin Ostrava, nebo původně
krytý dvounápravový vůz od firmy Ganz és Társa zro-
ku1900 vyrobený pro maďarské dráhy. Tam nesl označení
MÁV111608, zatímco ČSD jej natuzemských železnich
provozovaly pod oznením Zc 1-70211 apoužívaly jej
pro přepravu zavazadel aspěšnin. Vexpozici ovšem ne-
chybí ani přenosná úzkokolejná dráha orozchodu 650 mm
(foto č.4) se dma motorovými lokomotivami adeseti
vozy. K ní patří i parní lokomotiva, která však bohužel
není provozuschopná. Při procházce areálem narate
inanejmenší dochovanou normálně rozchodnou parní
2
5
6
3
4
7
8
9
LETNÍ PŘÍLOHA
epravu sypkých hmot, tzv. kipplory (foto č.9). Používaly
se zde rovněždůlní vozy pro přepravu ze štol, tzv. hunty,
azachovalo se i pět důlních vozů pro přepravu horků
ve štoch, tzv. důlní autobusy. Na trati jezdil i jedi
uzaený vůz pro osobní přepravu, vyrobený vroce 1930.
Při ukončení provozu šamotky zněj zbyla pouze kovová
část, nicméně se jej podilo zrekonstruovat anyní vo
těvky. V muzeu se můžete szt i daími histo-
rickými vlakovými soupravami. Uvidíte tak přímo vakci
mohutnější, větší avýkonnější lokomotivu číslo 5 zroku
1929 aposoudíte, jak si ipřes svou vší hmotnost aroz-
vor poradí sostrými oblouky anerovnostmi zdejší trati.
Atmosféru dob minulých ale můžete okusit ii pro-
žďce v historickém autobusu Praga RN z roku 1946.
Kromě toho vMlajově vystavují idaí exponáty siln-
ní, zemělské astavební techniky. Zazmínku mimo ji
stojí naíklad maďarský nákladní automobil Czepel D 352
vyráběný od50. let 20. století.
Ať už budete hledat inspiraci kvýletu vnašem čnku
nebo zvolíte kvštěvě některé zmuzeí vodkazech níže,
čeká vás zajímavá procházka historií irozlné technické
památky, které díky nadšení apráci dobrovolníků amilov-
ků starých železnic přetrvají ipodalší generace. Stejně
jako trati adraží opravené stavbaři Metrostavu.
Martina Vampulová, fotografie archiv muz
Tuzemská muzea
www.cdmuzeum.cz
http://zmzlonice.draha.net
www.spolecnost-zeleznicni.cz
www.mladejov.cz
www.mpz.cz, www.zmz.cz
www.vagonarske-muzeum.cz
www.saxi.cz, www.mdt-slany.wbs.cz
http://muzeum-drezin.cachrov.cz
www.ckrumlov.cz/cz1250/region/soucas/t_mkdbuj.htm
www.zeleznicka.bloudil.cz
www.omks.cz/cz/vypis.php?typ=krasno
www.noveudoli.eu
www.pshzd.cz/museum-rosice.html
ww.tudc.cz
Blízká zahraniční muzea:
www.feldbahn.ic.cz
www.bozi-dar.eu/cz/muzeum-rittersgrun/
Nostalgické jízdy:
www.masinka.cz, www.zelpage.cz
www.posazavsky-pacifik.cz, www.jhmd.cz
www.khkd.cz, www.zubacka.cz
Důlní expozice sjízdami:
www.chrustenicka-sachta.cz
www.solvayovylomy.cz, www.landekpark.cz
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 5

 

Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 1
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 2
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 3
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 4
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 5
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 6
Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 14-15/2012, Strana 6

Strana 6

4

Sending statistics … done (499 ms)

Rendering Strana 5 (103872): (0/1) (486 ms)

Rendering Strana 4 (103871): (0/1) (542 ms)

Rendering Strana 3 (103870): (0/1) (541 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3071/vth120492-1.jpg (3x)

 i3071/vth120493-1.jpg (3x)

 i3071/bg103871.svg

 i3071/vth120494-1.jpg

 i3071/vth120488-1.jpg

 i3071/vth120490-1.jpg

 i3071/vth120496-1.jpg (2x)