strana 2
Obrazem z VN47
PTÁME SE
Návštěvníci centra Prahy si během léta mohli všimnout, že nový devítipodlažní palác VN 47 pod názvem
The Flow Building (foto č. 1) již zdobí Václavské náměstí a blíží se dokončení projektu.
Jde o zajímavou stavbu, kterou řídí sdružení divizí 1
a 3. Cílem investora bylo na místě navrhnout moderní
budovu, která má „zachytit ducha nepřetržitého koloběhu
města“, což se v angličtině dá vyjádřit slovem flow v názvu projektu. Fasáda je dvouplášťová (foto č. 2, 3 a 4) se
svisle i vodorovně zakřivenými linkami.
Nyní máme možnost nahlédnout také do moderních
vnitřních prostor. Administrativní projekt totiž nabídne až
15 000 m2 kancelářských a 7000 m2 obchodních prostor
a je znám tím, že zde otevře svou pobočku Primark –
jedno z největších jmen mezi obchody s módními oděvy.
Výhodou objektu je velké množství přirozeného světla
a jedinečný design 21. století (foto č. 5 a 6).
Michala Ptáčka,
vedoucího střediska VHS a HSV, divize 8
–red–, foto archiv Metrostavu
1
Stavba podzemní lanovky v Istanbulu pokračuje
1
2
3
Slavnostním ceremoniálem, který zorganizoval investor – Odbor kolejové dopravy Evropské části magistrátu
města Istanbulu, došlo 13. července k obnovení prací
na výstavbě lanovky Aşiyan – Hisarüstü. Jde o projekt
naší dceřiné společnosti Metrostav Ankara Inşaat.
Práce oficiálně zahájil primátor Istanbulu Ekrem Imamoglu,
ˇ dále generální konzul ČR v Istanbulu Jiří Čistecký,
generální ředitel Metrostavu Ankara Inşaat A. Ş. Ferhat
Bolat a naše vedení stavby. Součástí akce byla prezentace
schématu podzemní lanovky (foto č. 1).
Ekonomická situace Turecka je nadále napjatá, práce
byly přerušeny zhruba na rok z důvodů zastavení financování ze strany investora istanbulského magistrátu. Implementaci projektu přirozeně negativně ovlivnila i pandemie
covidu-19. Po složitém jednání našich tureckých kolegů
s investorem byly práce obnoveny. Podařilo se i uvolnit
akontaci pro zahájení výroby strojních komponentů lanovky u našeho švýcarského subdodavatele firmy Garaventa.
Podzemní lanovka tunelem spojí čtvrť Bebek s o 100 m
výš ležícím pahorkem Hisarüstü. Horní stanice bude napojená na metro trasy M6, dolní stanice lanovky bude na
evropském břehu Bosporu a spolu s ní vznikne na pobřeží
moře nová cyklostezka (snímek č. 2 zachycuje obchvat
cesty pro pěší na nábřeží Bosporu okolo šachty vestibulu
dolní stanice). K dnešnímu dni jsou vyraženy a opatřeny
finálním ostěním oba staniční tunely. Většina traťových
a přístupových tunelů je také vyražena a Metrostav Ankara Inşaat znovu zahajuje práce na betonových ostěních
a hydroizolacích. Následně naše pracovníky čeká montáž
a uvedení zařízení lanovky do provozu včetně eskalátorů,
travelátorů, výtahů, vzduchotechniky a požárního zabezpečení. Celkový objem kontraktu na dodávku podzemní
lanovky včetně projektování a elektromechanické části je
cca 29 milionů eur.
Krátce z dalších projektů
Společnost Metrostav Ankara Inşaat má v současnosti
v realizaci stále ještě projekt depa metra v Istanbulu. Ten
je prakticky dokončen, ale investor zatím nedal souhlas
k přejímce a také musí uhradit závěrečnou fakturu. Ve
výhledu máme několik dalších infrastrukturálních projektů v tureckém vnitrozemí. Pan primátor Imamoglu
ˇ ve
svém zahajovacím projektu pochválil spolupráci českých
a tureckých odborníků na tomto komplexním a složitém
projektu a vyjádřil přesvědčení, že ve spolupráci s českými společnostmi mohou být v největším tureckém městě
Istanbulu realizovány i další významné projekty.
Ing. Marek Gasparovič, foto archiv stavby
2
Od provizoria k mobilní injektážní jednotce
4
5
6
Metrostav_14_15_2020.indd 2
V knize zakázek společnosti BeMo Tunnelling (BeMo)
jsou již mnoho let zastoupeny injektážní a sanační
práce většího rozsahu. Tyto kompetence, zkušenosti
a know-how, kterými oddělení Sanace staveb disponuje, jsou žádány i při realizaci velkého projektu Deutsche Bahn – Stuttgart S-21.
V rámci sdružení ARGE Tunel Bad Cannstatt byly na
tomto velkém železničním projektu provedeny injektážní
práce v horninách obsahujících anhydrit. Po jejich ukončení probíhají stejné činnosti na vedlejším úseku, a to konkrétně ve Fildertunelu v rámci subdodavatelské zakázky
pro sdružení ARGE ATCOST21. Podobně jako u projektu
Tunel Bad Cannstatt je také zde aplikován speciální hardware a software pro zdokumentování injektážních procesů, které jsou vyvinuty společností BeMo.
Práce se zde odvíjejí za pomoci principu dosažení
vnitřní vodoodpudivosti na základě zhutňování horniny.
Injektáže v horninách jsou nejprve prováděny ve větších
odstupech, tedy 3, resp. 4 m, a sice jak radiálním směrem, tak i podélně s osou tunelu. Po dokončení prvních
injektovacích stupňů je ještě v rámci první série v pořadí
další injektáž, aby došlo k zahuštění rastru. Tento postup
stanoví odborný projektant a znamená to, že na každý
metr tunelu v sanovaných úsecích se tento postup musí
zopakovat v průměru 10krát až 14krát.
V případě pracovních postupů uplatňovaných u projektu Stuttgart 21 pro stavební úseky Tunel Bad Cannstatt a Fildertunel se jedná o vlastní produkt vytvořený
odborníky ze společnosti BeMo. Tento byl, počínaje jeho
uvedením do praxe, až do dnešního dne neustále optimalizován, což se obzvláště týká oblastí softwaru, hardwaru,
stejně jako potřebné pomocné infrastruktury k této činnosti. Pro lokálně omezené injektážní práce přizpůsobené
místním okolnostem jsou používány především stacionární injektovací jednotky. Tam, kde je potřeba v určitém
rozsahu zvýšit pohyblivost, poslouží injektovací jednotky
na kontejnerových saních. Její uplatnění vyžaduje rovnou
plochu: kriticky posouzena musí být především stabilita.
Tato konstrukce je víceméně na jedno použití a musí být
na konci projektu demontována a recyklována.
Zpracovávat větší trasy v rámci staveniště bez rozsáhlých technologických úprav umožňuje instalace injektážní
techniky na nakládací ploše nákladního vozidla. Pro aktuálně prováděné injektážní práce na Fildertunelu si společnost BeMo pořídila čtyři standardní přepravní nákladní
kontejnery (foto). Moduly lze použít jak stacionárně, tak je
instalovat na rozličných vozidlech s plošinou, čímž je zaručena vysoká pohyblivost. Kontejnery jsou v současnosti vybaveny injektážními čerpadly (každý dvěma), pojmou
veškeré příslušenství nutné pro provádění injektážních
prací a podle potřeby se dají vytápět. Poskytují tak na
povrchu i pod zemí vhodnou ochranu před klimatickými
vlivy počasí. Zdař Bůh!
Christian Butzek, Robert Dostál
Od 19 let se prakticky ihned pohyboval po stavbách,
když po absolvování VOŠ a SPŠ stavební v Děčíně po
maturitě v roce 2007 nastoupil k mostnímu středisku
v jiné společnosti. V Metrostavu působí od ledna 2013
a z pozice mistra se postupně vypracoval na vedoucího
projektu, loni v červenci se stal vedoucím střediska
v rámci zastoupení pro Ústecký kraj v Trmicích.
Můžete představit hlavní činnosti tohoto střediska?
Naše portfolio působnosti je doopravdy rozsáhlé přes
vodohospodářské stavby, pozemní stavby, komunikace až
po zámečnickou výrobu a menší ocelové konstrukce. Od
1. ledna jsme se navíc rozrostli o bývalou firmu Monza,
v jejíchž prostorách máme nyní menší zámečnické středisko. Malá dílna se nachází také přímo na dvoře našeho
zastoupení v Trmicích. Toto pracoviště slouží zároveň
jako zázemí pro naše smluvní žáky, kteří k nám chodí na
praxi. Jde o učně zámečníky, kteří se postupně stávají
našimi zaměstnanci.
Kolik zde působí kolegů?
Dnes je nás celkem 73, z toho 55 zaměstnanců tvoří dělnický personál. Máme také tři mistry odborného výcviku
pro zedníky, pro zámečníky a instalatéry-topenáře. Právě
oni vedou učně k praxi. Kluci docházejí přímo na stavby,
jsou v provozu a vidí, jak to na stavbě funguje a co je víceméně čeká po vyučení.
Jak to učni vnímají a jaký z nich máte dojem?
Tak samozřejmě když k nám kluci nastupují, musejí si
nejdříve osvojit základní pracovní návyky. Síto je poměrně
velké, odhaduji to tak 50:50, z deseti kluků se jich „povede“ pět. A jestli se jim tady líbí? Slyšíme kladné ohlasy,
takže věřím, že to děláme správně. Cílem je vychovat si
vlastní lidi, protože trh s řemeslem je slabý. Strůjcem
myšlenky byl Ing. Vildner s kolegou Káchou a já se v tom
snažím jen pokračovat. Myslím, že tato vize byla správná.
Můžeme nyní zmínit některé z aktuálních projektů?
Asi nejvíce vytížení jsme se stavbou plynovodu Capacity4Gas (pracovně Antilopa) u Chomutova, kde pracujeme
ve sdružení s belgickou firmou Denys. Pro naše středisko
i pro celou divizi 8 je to bezpochyby jedna z nosných staveb po celý rok. Jde o jeden z největších potrubářských
projektů v Evropě. Pokud se nám vše v termínech podaří,
tak bude stanovený „nový milník v historii výstavby potrubních tras“. Stavba nás tedy naplňuje nejvíce, máme
tam kompletní mechanizaci a větší část dělnického personálu. Kromě zemních prací tam provádíme i zámečnické konstrukce, lávky na plynových stanicích, oplocení
plynových stanic a zhotovili jsme tam kanalizace. Je to
opravdu pestrá škála.
Které další stavby byste představil?
Za zmínku stojí rekonstrukce synagogy v Žatci, která
je v havarijním stavu a práce je tam spousta. Rád bych
připomněl také plaveckou halu v Lounech, kde jsme veškerou zámečnickou část realizovali svými kapacitami. Ať
už to bylo venkovní oplocení, nerezové skokanské můstky,
různá madla a zábradlí. Dobré ohlasy máme také ze stavby
pro firmu EMCO v Hrdlech. Vlastními kapacitami jsme ji
zvládli takřka celou, což mělo kladný ohlas u investora.
Byl překvapený a nadšený, že jsme realizovali převážně
kmenovými zaměstnanci.
Jak byste shrnul období, během něhož středisko
vedete?
Tento rok je velmi ovlivněný výstavbou plynovodu a naši
lidé si tam fakt sáhli na možnosti svých sil. Jsou tam
od loňského roku šest dnů v týdnu bez výjimky a je to
neskutečný zápřah. To, že se nám jako středisku dařilo,
je opravdu zásluhou všech lidí ve středisku bez výjimky.
A chtěl bych jim touto cestou moc poděkovat. Jsem si
vědom, že to ode mě často neslyší, ale doopravdy ten DÍK
patří vám a to naše středisko by bez vás všech nebylo.
Závěrem bych ještě zmínil, že máme v plánu rozšířit se
o železobetonové konstrukce, tak budeme doufat, že se
nám to povede a pojedeme stále na této vlně.
Za rozhovor děkuje David Kalců
14.08.20 13:54