strana 5

Rekonstrukce kamenného mostu na jihu Čech

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

V oblasti výstavby infrastruktury můžeme naše projektové týmy spatřit ve všech koutech České republiky. Ať

už se jedná o velké stavby či rekonstrukce dálničních

tepen nebo o menší projekty, kterým je aktuálně například rekonstrukce kamenného mostu převádějící

silnici první třídy mezi Pískem a Táborem.

Stavba, jejímž investorem je Ředitelství silnic a dálnic

ČR, je zaměřena na rekonstrukci původního 28 m dlouhého kamenného klenbového mostu (foto č. 1), který převádí komunikaci I/29 přes řeku Smutná (foto č. 2) a nachází

se mezi obcemi Bernartice a Opařany.

Most byl postaven přibližně v roce 1850 jako kamenná

klenbová konstrukce se třemi klenbami. V roce 1953 byl

rozšířen horní železobetonovou deskou. Hlavním důvodem námi prováděné rekonstrukce je celkový špatný

stav mostu jak technický, tak i vzhledem k bezpečnosti

silničního provozu (nevyhovující zádržný systém, šířkové

poměry na mostě). V nosné konstrukci byly patrné četné

průsaky s výluhy ze spár, izolační systém a odvodnění

mostu byly již nefunkční a povrch železobetonové rozšiřující desky byl degradován.

1

Širší vozovka, lepší izolace

Po rekonstrukci kamenného mostu zůstane zachována

původní spodní stavba a nosné konstrukce kleneb. Bude

provedena nová železobetonová plovoucí deska na klenbách s římsami, která rozšíří most tak, aby vozovka na

mostě šířkově vyhověla kategorii komunikace S 9,5. Z tohoto důvodu budou také v předpolích mostu provedeny

gabionové opěrné zdi, které umožní rozšíření komunikace. Stavbaři osadí nová mostní svodidla a mostní zábradlí.

Na mostovce bude provedeno nové izolační souvrství,

odvodnění izolace a nová vozovka.

V okolí mostu stavbaři provedou úpravy z kamenných

dlažeb, zhotoví revizní schodiště a skluzy. Dále dojde

k celkové sanaci kamenných a betonových částí spodní

stavby a kleneb mostu.

Dodejme, že zahájení stavby proběhlo v červnu letošního roku a předpokládané zprovoznění stavby je plánováno na podzim letošního roku, což jistě ocení řidiči, kteří

museli přes léto volit objízdné trasy.

Ing. Jiří Urban, stavbyvedoucí

Foto archiv stavby

Školní budovy pod taktovkou Metrostavu

Začne nový školní rok a do lavic snad usednou všichni

žáci. Za jakých to bude podmínek, se v tuto chvíli ještě

neví, ale co už je jisté, že žáci ZŠ Beroun-Závodí přijdou do nově rekonstruované budovy (foto č. 1). Tým

Ing. Ondřeje Vojtíška z divize 6 má totiž společně s firmou POHL dílo v podstatě dokončeno.

Od září 2018 prošla budova dispozičními úpravami,

vznikla nástavba 4. patra se dvěma učebnami a zázemím

pro vyučující i zcela nová dvorní přístavba s tělocvičnou,

moderní jídelnou, kmenovou třídou a hygienickým zařízením. Žáci i učitelé tělocviku určitě ocení nejen novou

tělocvičnu, ale také venkovní hřiště ve dvoře (foto č. 2).

2

„Škola bude po rekonstrukci a přístavbě nových

prostor splňovat veškeré parametry moderního vzdělávacího zařízení. Bude bezbariérová, protože všechna

patra obslouží osobní výtah, učebny jsou nově vybaveny

rekuperačními jednotkami, které zajišťují automatický

přísun čerstvého vzduchu,“ říká vedoucí projektu Ing. Ondřej Vojtíšek. I díky nástavbě přibylo celkem šest nových

učeben, nevzhledné sklady v suterénu nahradily nové

šatny a úpravě se nevyhnula ani kotelna. Proměnou prošla také fasáda a část střechy, stavbaři v celém objektu

vyměnili okna. Práce na fasádě usnadnila skutečnost, že

se stavba mohla spolehnout na půjčovnu lešení divize 6

pod vedením pana Klauze. Nově v budově vznikly i chráněné únikové cesty, které tvoří soustava venkovních

ocelových schodišť doplněných systémem samočinného

odvětrávacího zařízení. O dodávku ocelových schodišť

i monolitických konstrukcí se postarala divize 1.

Na první pohled by se mohlo zdát, že při rekonstrukci a dostavbě nešlo o nic složitého, ale stavební práce

probíhaly za plného provozu školy. „Vzhledem k tomu,

že nová přístavba ve dvoře přímo navazuje na stávající

budovu, bylo ji třeba před začátkem výkopových prací

staticky zajistit. Injektovali jsme základy školy a sloupy

tryskové injektáže následně zajišťovali zemními kotvami

tak, abychom vytvořili staticky stabilní, kompaktní základ

přiléhajícího objektu a poté mohli začít s výkopem jámy

pro přístavbu,“ popisuje technicky náročnější část stavby vedoucí projektu. Spodní stavbu tvoří železobetonová

3

Metrostav_14_15_2020.indd 5

vodonepropustná konstrukce, tzv. bílá vana, zajímavý je

také robustní železobetonový trámový strop tělocvičny

překlenující rozpon bezmála 14 m.

Práci stavbařům sice usnadnilo zavření škol letos

v březnu kvůli koronaviru (mohli provádět hlučné práce

i v dopoledních hodinách), na druhé straně ale nemohli

začít s bouracími pracemi v jídelně školy. Z té nakonec

vznikly dvě učebny. Do poslední chvíle totiž nebylo jasné,

zda a kdy se z rozhodnutí vlády žáci do lavic opět vrátí. „Až

později nám bylo povoleno zahájit rekonstrukci ještě před

oficiálním koncem školního roku,“ říká vedoucí projektu

Ing. Ondřej Vojtíšek.

Šimonovice a Hejnice: dvě nové školky od divize 8

Zatímco v Berouně musí být škola po rekonstrukci a dostavbě na začátku nového školního roku připravena pro

žáky i učitele, v hejnické mateřské škole (foto č. 3), kterou

staví Ing. Ondřej Holec z divize 8, mají ještě pár týdnů

čas. „Plánujeme stavbu dokončit v říjnu a tím zkrátit dobu

výstavby o tři měsíce oproti investorské smlouvě. Vše se

ale teď odvíjí od fasádních prací,“ říká vedoucí projektu.

Vzhledem k příznivé zimě a dobrému načasování profesí

se jeho týmu podařilo v rámci hrubé stavby vytvořit letos

na jaře značnou časovou rezervu. „Tu bohužel aktuálně

čerpáme vzhledem k nedostatku kvalifikovaných pracovníků pro zateplovací systém,“ dodává. Na stavbě dvoupatrové budovy se čtyřmi loděmi v každém patře a spojovacím prostorem, která v lednu slavila glajchu, jsou dnes

kompletně dokončeny štukové omítky a ve druhém patře

i hrubé podlahy, stejně jako hrubé rozvody elektro, vody

a topení. Stavbaři připravují betonáž podlah prvního patra a postupně by se měla dokončovat i elektroinstalace.

Nová školka vzniká pod taktovkou divize 8 i ve 40 km

vzdálených Šimonovicích, kde je hlavním stavbyvedoucím

Petr Václavík. Společně s kolegy tady vybuduje dvoupodlažní objekt, který bude mít půdorys ve tvaru dvou

lichoběžníků spojených proskleným krčkem (vizualizace

ozn. č. 4). „Stavbu jsme založili na základových pasech

v různých hloubkách, a to v závislosti na podloží a na základové desce. Výzvou pro nás je skutečnost, že budova

je osazena v terénním zářezu,“ popisuje Petr Václavík.

Budova školky bude mít plochou střechu a bude bezbariérová. K dispozici bude výtah a podobně jako ve škole

v Berouně i tady našly uplatnění vzduchotechnické jednotky s rekuperací. V Šimonovicích navíc využijí i dešťovou

vodu, která bude svedena do retenční nádrže a následně

používána pro zalévání zahrady. Dětem, které budou novou školku navštěvovat, pak udělá určitě největší radost

zahradní domek, který bude částečně zapuštěn do svahu,

i řada dalších herních prvků. Rodiče zase ocení parkoviště

se 17 parkovacími místy.

Martina

Vampulová,

a archiv staveb

4

foto

Petr

Adámek

1

2

let je v provozu linka A pražského metra. Její první úsek byl

otevřen 12. srpna 1978, Metrostav zde poprvé v síti pražské

podzemní dráhy postavil hluboce založené, ražené stanice.

Stavbaři divize 3 dokončili sídlo J&T Banky

Kolegové divize 3 dovršili před prázdninami práce na administrativní budově v pražském Karlíně. Unikátní

prosklený objekt (foto) umístěný v ulici Sokolovská přímo naproti stanici metra Invalidovna doplní řadu kancelářských objektů, které v této lokalitě vyrostly v posledních letech. Ty nejnovější stojí – stejně jako dokončená

stavba – v místech, kde kdysi býval průmyslový areál továrny Rustonka.

Nová budova je v lokalitě již čtvrtá v pořadí. Stavbaři

sdružení Geosan-Metrostav zahájili pozemní práce na

posledním objektu na začátku roku 2018. Podle původní

smlouvy měli dílo dokončit už vloni na podzim, ale po

změnách se termín posunul do konce letošního pololetí.

U budovy projektované jako sídlo J&T Banky bylo třeba

splnit zvýšené požadavky na reprezentativní vzhled, dokonalé vnitřní uspořádání a špičkové vybavení. „Vyžádané

změny rozsahu díla a doplnění fit-outu nájemce termín

posunuly o více než devět měsíců,“ říká vedoucí projektu

Ing. Milan Kolaja, který kladně hodnotí průběh výstavby

i spolupráci. „Bylo vidět, že projektový tým na straně

investora má realizaci obdobných staveb za sebou.“

Pro sdružení zastřešené společností Geosan-Metrostav-Rustonka, v němž byli podle slov inženýra Kolaji

zastoupeni zaměstnanci obou stavebních firem stejným

dílem, se jako hektické ukázaly zejména poslední čtyři

měsíce, kdy se všichni snažili o dokončení v prodlouženém termínu. „Dodávky některých technologických prvků

spojených s využitím daného objektu pro nás byly skutečně nové. Šlo zejména o datová centra nebo dodávku

protipožárního systému Hypoxie (systém pro korigování

koncentrace kyslíku jako ochrana proti požáru v někte-

rých částech budovy) pro budoucího nájemce,“ říká inženýr Kolaja. Připomíná, že novou zkušeností si tým prošel

i v průběhu výstavby. „Po krachu dodavatele fasádního

pláště jsme se rozhodli dokončit dodávku a montáž fasády sami a bez hlavního subdodavatele.“ Vedoucí projektu

také děkuje kolegům a kolegyním za skvěle odvedenou

práci: „Na stavbě, která trvá více než dva a půl roku, se

z vás v realizačním týmu stanou skoro rodinní příslušníci.

Trávíte spolu spousty času a dáváte práci opravdu hodně.“

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

Rustonka

Tato lokalita v Praze 8 je nazvaná podle továrny

založené roku 1832. Strojírna Ruston & spol. vyráběla

díly pro parníky a také nýtované mostní a střešní

konstrukce. Od roku 1912 fungovala jako opravna

kolejových vozidel pro pražské dopravní podniky.

Objekty továrny, pro kterou zlidověl název Rustonka,

sloužily do roku 2005. Po jejich demolici zde už dříve

vyrostly tři kancelářské budovy nesoucí stejný název.

Sdružení Geosan-Metrostav nyní dokončilo v dané

lokalitě výstavbu čtvrtého objektu.

14.08.20 13:54