strana 5
Rekonstrukce kamenného mostu na jihu Čech
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
V oblasti výstavby infrastruktury můžeme naše projektové týmy spatřit ve všech koutech České republiky. Ať
už se jedná o velké stavby či rekonstrukce dálničních
tepen nebo o menší projekty, kterým je aktuálně například rekonstrukce kamenného mostu převádějící
silnici první třídy mezi Pískem a Táborem.
Stavba, jejímž investorem je Ředitelství silnic a dálnic
ČR, je zaměřena na rekonstrukci původního 28 m dlouhého kamenného klenbového mostu (foto č. 1), který převádí komunikaci I/29 přes řeku Smutná (foto č. 2) a nachází
se mezi obcemi Bernartice a Opařany.
Most byl postaven přibližně v roce 1850 jako kamenná
klenbová konstrukce se třemi klenbami. V roce 1953 byl
rozšířen horní železobetonovou deskou. Hlavním důvodem námi prováděné rekonstrukce je celkový špatný
stav mostu jak technický, tak i vzhledem k bezpečnosti
silničního provozu (nevyhovující zádržný systém, šířkové
poměry na mostě). V nosné konstrukci byly patrné četné
průsaky s výluhy ze spár, izolační systém a odvodnění
mostu byly již nefunkční a povrch železobetonové rozšiřující desky byl degradován.
1
Širší vozovka, lepší izolace
Po rekonstrukci kamenného mostu zůstane zachována
původní spodní stavba a nosné konstrukce kleneb. Bude
provedena nová železobetonová plovoucí deska na klenbách s římsami, která rozšíří most tak, aby vozovka na
mostě šířkově vyhověla kategorii komunikace S 9,5. Z tohoto důvodu budou také v předpolích mostu provedeny
gabionové opěrné zdi, které umožní rozšíření komunikace. Stavbaři osadí nová mostní svodidla a mostní zábradlí.
Na mostovce bude provedeno nové izolační souvrství,
odvodnění izolace a nová vozovka.
V okolí mostu stavbaři provedou úpravy z kamenných
dlažeb, zhotoví revizní schodiště a skluzy. Dále dojde
k celkové sanaci kamenných a betonových částí spodní
stavby a kleneb mostu.
Dodejme, že zahájení stavby proběhlo v červnu letošního roku a předpokládané zprovoznění stavby je plánováno na podzim letošního roku, což jistě ocení řidiči, kteří
museli přes léto volit objízdné trasy.
Ing. Jiří Urban, stavbyvedoucí
Foto archiv stavby
Školní budovy pod taktovkou Metrostavu
Začne nový školní rok a do lavic snad usednou všichni
žáci. Za jakých to bude podmínek, se v tuto chvíli ještě
neví, ale co už je jisté, že žáci ZŠ Beroun-Závodí přijdou do nově rekonstruované budovy (foto č. 1). Tým
Ing. Ondřeje Vojtíška z divize 6 má totiž společně s firmou POHL dílo v podstatě dokončeno.
Od září 2018 prošla budova dispozičními úpravami,
vznikla nástavba 4. patra se dvěma učebnami a zázemím
pro vyučující i zcela nová dvorní přístavba s tělocvičnou,
moderní jídelnou, kmenovou třídou a hygienickým zařízením. Žáci i učitelé tělocviku určitě ocení nejen novou
tělocvičnu, ale také venkovní hřiště ve dvoře (foto č. 2).
2
„Škola bude po rekonstrukci a přístavbě nových
prostor splňovat veškeré parametry moderního vzdělávacího zařízení. Bude bezbariérová, protože všechna
patra obslouží osobní výtah, učebny jsou nově vybaveny
rekuperačními jednotkami, které zajišťují automatický
přísun čerstvého vzduchu,“ říká vedoucí projektu Ing. Ondřej Vojtíšek. I díky nástavbě přibylo celkem šest nových
učeben, nevzhledné sklady v suterénu nahradily nové
šatny a úpravě se nevyhnula ani kotelna. Proměnou prošla také fasáda a část střechy, stavbaři v celém objektu
vyměnili okna. Práce na fasádě usnadnila skutečnost, že
se stavba mohla spolehnout na půjčovnu lešení divize 6
pod vedením pana Klauze. Nově v budově vznikly i chráněné únikové cesty, které tvoří soustava venkovních
ocelových schodišť doplněných systémem samočinného
odvětrávacího zařízení. O dodávku ocelových schodišť
i monolitických konstrukcí se postarala divize 1.
Na první pohled by se mohlo zdát, že při rekonstrukci a dostavbě nešlo o nic složitého, ale stavební práce
probíhaly za plného provozu školy. „Vzhledem k tomu,
že nová přístavba ve dvoře přímo navazuje na stávající
budovu, bylo ji třeba před začátkem výkopových prací
staticky zajistit. Injektovali jsme základy školy a sloupy
tryskové injektáže následně zajišťovali zemními kotvami
tak, abychom vytvořili staticky stabilní, kompaktní základ
přiléhajícího objektu a poté mohli začít s výkopem jámy
pro přístavbu,“ popisuje technicky náročnější část stavby vedoucí projektu. Spodní stavbu tvoří železobetonová
3
Metrostav_14_15_2020.indd 5
vodonepropustná konstrukce, tzv. bílá vana, zajímavý je
také robustní železobetonový trámový strop tělocvičny
překlenující rozpon bezmála 14 m.
Práci stavbařům sice usnadnilo zavření škol letos
v březnu kvůli koronaviru (mohli provádět hlučné práce
i v dopoledních hodinách), na druhé straně ale nemohli
začít s bouracími pracemi v jídelně školy. Z té nakonec
vznikly dvě učebny. Do poslední chvíle totiž nebylo jasné,
zda a kdy se z rozhodnutí vlády žáci do lavic opět vrátí. „Až
později nám bylo povoleno zahájit rekonstrukci ještě před
oficiálním koncem školního roku,“ říká vedoucí projektu
Ing. Ondřej Vojtíšek.
Šimonovice a Hejnice: dvě nové školky od divize 8
Zatímco v Berouně musí být škola po rekonstrukci a dostavbě na začátku nového školního roku připravena pro
žáky i učitele, v hejnické mateřské škole (foto č. 3), kterou
staví Ing. Ondřej Holec z divize 8, mají ještě pár týdnů
čas. „Plánujeme stavbu dokončit v říjnu a tím zkrátit dobu
výstavby o tři měsíce oproti investorské smlouvě. Vše se
ale teď odvíjí od fasádních prací,“ říká vedoucí projektu.
Vzhledem k příznivé zimě a dobrému načasování profesí
se jeho týmu podařilo v rámci hrubé stavby vytvořit letos
na jaře značnou časovou rezervu. „Tu bohužel aktuálně
čerpáme vzhledem k nedostatku kvalifikovaných pracovníků pro zateplovací systém,“ dodává. Na stavbě dvoupatrové budovy se čtyřmi loděmi v každém patře a spojovacím prostorem, která v lednu slavila glajchu, jsou dnes
kompletně dokončeny štukové omítky a ve druhém patře
i hrubé podlahy, stejně jako hrubé rozvody elektro, vody
a topení. Stavbaři připravují betonáž podlah prvního patra a postupně by se měla dokončovat i elektroinstalace.
Nová školka vzniká pod taktovkou divize 8 i ve 40 km
vzdálených Šimonovicích, kde je hlavním stavbyvedoucím
Petr Václavík. Společně s kolegy tady vybuduje dvoupodlažní objekt, který bude mít půdorys ve tvaru dvou
lichoběžníků spojených proskleným krčkem (vizualizace
ozn. č. 4). „Stavbu jsme založili na základových pasech
v různých hloubkách, a to v závislosti na podloží a na základové desce. Výzvou pro nás je skutečnost, že budova
je osazena v terénním zářezu,“ popisuje Petr Václavík.
Budova školky bude mít plochou střechu a bude bezbariérová. K dispozici bude výtah a podobně jako ve škole
v Berouně i tady našly uplatnění vzduchotechnické jednotky s rekuperací. V Šimonovicích navíc využijí i dešťovou
vodu, která bude svedena do retenční nádrže a následně
používána pro zalévání zahrady. Dětem, které budou novou školku navštěvovat, pak udělá určitě největší radost
zahradní domek, který bude částečně zapuštěn do svahu,
i řada dalších herních prvků. Rodiče zase ocení parkoviště
se 17 parkovacími místy.
Martina
Vampulová,
a archiv staveb
4
foto
Petr
Adámek
1
2
let je v provozu linka A pražského metra. Její první úsek byl
otevřen 12. srpna 1978, Metrostav zde poprvé v síti pražské
podzemní dráhy postavil hluboce založené, ražené stanice.
Stavbaři divize 3 dokončili sídlo J&T Banky
Kolegové divize 3 dovršili před prázdninami práce na administrativní budově v pražském Karlíně. Unikátní
prosklený objekt (foto) umístěný v ulici Sokolovská přímo naproti stanici metra Invalidovna doplní řadu kancelářských objektů, které v této lokalitě vyrostly v posledních letech. Ty nejnovější stojí – stejně jako dokončená
stavba – v místech, kde kdysi býval průmyslový areál továrny Rustonka.
Nová budova je v lokalitě již čtvrtá v pořadí. Stavbaři
sdružení Geosan-Metrostav zahájili pozemní práce na
posledním objektu na začátku roku 2018. Podle původní
smlouvy měli dílo dokončit už vloni na podzim, ale po
změnách se termín posunul do konce letošního pololetí.
U budovy projektované jako sídlo J&T Banky bylo třeba
splnit zvýšené požadavky na reprezentativní vzhled, dokonalé vnitřní uspořádání a špičkové vybavení. „Vyžádané
změny rozsahu díla a doplnění fit-outu nájemce termín
posunuly o více než devět měsíců,“ říká vedoucí projektu
Ing. Milan Kolaja, který kladně hodnotí průběh výstavby
i spolupráci. „Bylo vidět, že projektový tým na straně
investora má realizaci obdobných staveb za sebou.“
Pro sdružení zastřešené společností Geosan-Metrostav-Rustonka, v němž byli podle slov inženýra Kolaji
zastoupeni zaměstnanci obou stavebních firem stejným
dílem, se jako hektické ukázaly zejména poslední čtyři
měsíce, kdy se všichni snažili o dokončení v prodlouženém termínu. „Dodávky některých technologických prvků
spojených s využitím daného objektu pro nás byly skutečně nové. Šlo zejména o datová centra nebo dodávku
protipožárního systému Hypoxie (systém pro korigování
koncentrace kyslíku jako ochrana proti požáru v někte-
rých částech budovy) pro budoucího nájemce,“ říká inženýr Kolaja. Připomíná, že novou zkušeností si tým prošel
i v průběhu výstavby. „Po krachu dodavatele fasádního
pláště jsme se rozhodli dokončit dodávku a montáž fasády sami a bez hlavního subdodavatele.“ Vedoucí projektu
také děkuje kolegům a kolegyním za skvěle odvedenou
práci: „Na stavbě, která trvá více než dva a půl roku, se
z vás v realizačním týmu stanou skoro rodinní příslušníci.
Trávíte spolu spousty času a dáváte práci opravdu hodně.“
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
Rustonka
Tato lokalita v Praze 8 je nazvaná podle továrny
založené roku 1832. Strojírna Ruston & spol. vyráběla
díly pro parníky a také nýtované mostní a střešní
konstrukce. Od roku 1912 fungovala jako opravna
kolejových vozidel pro pražské dopravní podniky.
Objekty továrny, pro kterou zlidověl název Rustonka,
sloužily do roku 2005. Po jejich demolici zde už dříve
vyrostly tři kancelářské budovy nesoucí stejný název.
Sdružení Geosan-Metrostav nyní dokončilo v dané
lokalitě výstavbu čtvrtého objektu.
14.08.20 13:54