Nové školní budovy pod

taktovkou Metrostavu

18. srpna 2020 / 14-15 / XXXII

více v článku na str. 5

Ptáme se: Michala Ptáčka, vedoucího

střediska VHS a HSV divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Stavba podzemní lanovky v turecké

metropoli pokračuje str. 2

Sonda mezi ženami na stavbách

Metrostavu Letní příloha str. 3 a 4

Unikátní cyklistický závod

Rekonstrukce kamenného mostu

mezi Pískem a Táborem str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Dva roky na

koridoru

Modernizace železniční tratě

mezi pražským hlavním

nádražím a Hostivaří běží již

více než dva roky – v srpnu

2018 proběhl slavnostní

poklep na kolejnici. Za tu

dobu jsou již na mnoha místech položeny nové koleje,

vznikly nové mosty a zastávky (foto). V červenci byly

dokončeny práce třeba na třetím nástupišti zastávky

Eden, pracuje se na mostech přes potok Botič, ulice

Otakarova, Průběžná a na podchodu Vršovice. A nejen to.

Kolegové divize 5 Metrostavu dokončili pokládku propojení

201 koleje i čekacích kolejí a společně s novou částí TK1

směrem na Malešice byla ukončena výluka.

V prestižní soutěži

STAVBA ROKU 2020

podpořte naše projekty.

Nominaci získaly čtyři stavby,

které realizoval Metrostav!

Hlasujte na www.stavbaroku.cz

Další stavba v jaderné elektrárně

Tým divize 8 na přelomu července a srpna zahájil v areálu

Jaderné elektrárny Temelín práce na zajímavém projektu

pod názvem G247 – přístavba Budovy aktivní propagace

provozů (BAPP). Zakázka v režimu Design & Build

proběhne pod vedením Ing. Jana Lučky. Dodejme, že

Metrostav má zkušenosti s realizací několika předchozích

zakázek, které se uskutečnily v jaderných elektrárnách

nejen v České republice, ale také na Slovensku.

Na zkoušku

bagristou

S činností v procesu

stavby se měly možnost

seznámit děti z výtvarných

prázdninových dílen

Letní školy, kterou za

podpory Ministerstva

průmyslu a obchodu, Svazu podnikatelů ve stavebnictví

a Hospodářské komory Praha pořádá Nadace ABF.

Metrostav je jedním z partnerů a v rámci této spolupráce

zapůjčil dřevěný trenažer bagru (foto). Děti si na něm

zkoušejí svou šikovnost v koordinaci a rychlosti zvedání

kostek. Dodejme, že prázdninové dílny Nadace ABF jsou

určené pro všechny žáky 1. a 2. stupně základních škol.

Kostel Krista Spasitele na pražském sídlišti Barrandov

se již stává nepřehlédnutelnou dominantou. Projekt

pod vedením Josefa Majera z divize 9 zdárně pokračuje a termín slavnostního vysvěcení kostela kardinálem

Dominikem Dukou, které je naplánované na neděli

22. listopadu, by tak nemělo nic ohrozit. Kostel by se

měl stát komunitním centrem, místem pro rozvoj volnočasových aktivit a vzdělávacích programů.

Metrostav_14_15_2020.indd 1

Společné foto účastníků odstartovalo tradiční svátek cyklistů – Metrostav handy cyklo maraton, jehož je Metrostav generálním partnerem. Start proběhl v úterý 28. července

v ulici Tkalcovská na pražské Palmovce a letos nás prezentovaly tyto týmy: Skupina Metrostav, Skupina Metrostav 4 x 4, Subterra a Peloton naděje. Posledně jmenované družstvo bylo nezávodní a mělo zcela výjimečné postavení, kdy skupina cyklistů projížděla všemi 14 kraji ČR v čele s vlajkou příslušného kraje. Více informací naleznete na str. 6.

Foto archiv Cesta za snem

Velká rekonstrukce v Českých Budějovicích

V duchu mořeplavectví

Po Praze, Plzni či Mariánských Lázních začal Metrostav znovu pracovat na vlakovém nádraží, tentokrát

v Českých Budějovicích. Tým Jana Prokeše z jihočeského zastoupení divize 6 se tu začátkem června pustil

do rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy

železniční stanice (foto). „Za 18 let působení u Metrostavu jsem se s obtížnějším projektem zatím nesetkal.

I vzhledem k tomu, že to bude moje první stavba na železnici, čeká mě velká výzva,“ uvedl vedoucí projektu.

Nejen školy, ale i nádražní objekty z přelomu 19. a 20. století si jsou u nás často podobné jako vejce vejci. Plzeňskou,

mariánskolázeňskou i českobudějovickou výpravní budovu

dokonce navrhl podle typového projektu c. k. Rakouských

státních drah stejný architekt – Gustav Kulhavý. V novorenesančním stylu a se secesními prvky.

S výjimkou jižní věže, kterou poškodilo bombardování za druhé světové války, budova za 112 let své

existence neprošla žádnou větší opravou a vzhledem ke

svému havarijnímu stavu patřila dlouhé roky k největším

ostudám krajského města. Při slavnostním zahájení její

rekonstrukce si proto 17. července oddechl nejen ministr

dopravy Karel Havlíček a zástupci investora, ale hlavně

představitelé a obyvatelé Českých Budějovic.

„Sdružení, jehož jsme lídři, dostalo za úkol navrátit

budově podobu, kterou měla v době uvedení do provozu

v roce 1908. Dodatečné úpravy zlikvidujeme. Všechny

nové prvky, třeba pasáž od Lannovy třídy, ale budou moderní stejně jako veškeré technologie,“ popisuje vedoucí

projektu Jan Prokeš. Práce, které potrvají do 30. srpna 2023, bude řídit společný realizační tým techniků

z divize 6 a z firem Edikt a Avers. Pracovníci Aversu navíc

sami obnoví bohatě zdobené fasády nádražní budovy

a provedou restaurátorské činnosti. Kolegové z divize 11

Metrostavu zase vybudovali zařízení staveniště.

Na místě zdejšího areálu sídla České námořní plavby,

nedaleko stanice metra A Želivského v klidné části

pražských Strašnic vyrostou architektonicky výrazné

domy Rezidence Silver Port (vizualizace). Postaví je

tým pod vedením Reného Svobody z divize 9.

Ke slavnostnímu poklepu došlo na přelomu července

a srpna za účasti zástupců investorské firmy Rezidence

Na Palouku, developerské společnosti JRD, jež zajišťuje

prodej, architektů a zástupců divize 9 Metrostavu. Naše

společnost je totiž generálním dodavatelem. Kolaudace

projetu by měla proběhnout v létě 2022.

Koordinace prací je náročná, provoz nelze zastavit

Vlastní stavba je rozdělena do tří etap, které se prolínají.

Oprava nádraží totiž nesmí ohrozit provoz dopravní kanceláře či způsobit výluky v železniční dopravě ani výrazně

omezit cestující. Proto bude nutné řízení dopravního uzlu

přesunout mimo budovu do provizorních prostor v kontejnerech. „Celá stavba je a bude koordinačně náročná. Nejvíc problémů způsobují nevyhovující základové poměry

v místě plánovaného prohloubení suterénů, kde budeme

muset provádět pilíře tryskové injektáže pro podchycení

stávajících konstrukcí. S ohledem na zhoršený stav zdiva

v podzemí, který je způsobený vlhkostí, či výstavbu nových výtahů se ve zvýšené míře zaobíráme i statickým

zajištěním objektu,“ říká stavbyvedoucí Lukáš Hynek.

Atraktivní místo pro cestující

Více než 115 m dlouhá budova českobudějovického nádraží je z vnějšího pohledu přísně symetrická a tvoří ji tři

rizality propojené dvojicí křídel. Největší středový rizalit,

který obsahuje vstupní čtvercovou dvoranu, uzavírá kupole s lucernou. Rohové rizality jsou třípodlažní. Po obou

stranách ještě k objektu přiléhají prostory pod prvním

nástupištěm, které také projdou přestavbou.

Cílem projektu je nejen kompletní rekonstrukce celé

výpravní budovy a její modernizace, ale i snaha pozvednout a oživit nádražní prostory a vytvořit z nich atraktivní

místo pro cestující i pro širokou veřejnost. Vznikne hlavní

vstup z Lannovy třídy a proběhne také revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vyroste i nová cyklověž. Ke zprovoznění zmodernizované budovy v původním

kabátě dojde půl roku před koncem samotné stavby, tedy

začátkem roku 2023. Držíme palce!

Lenka Svobodová, foto Jan Luxík

Půjde o čtyři pětipodlažní domy, které ponesou názvy

známých světových přístavů a budou obklopeny parkem,

v němž se budou nacházet prvky s námořní tematikou.

Vznikne zde 70 bytů v dispozicích 1+kk až 5+kk a většinu

z nich doplní předzahrádka, lodžie nebo prostorná terasa.

Parkování zajistí podzemní garáže. Kola nebo kočárky

bude samozřejmě možné uschovat ve společných prostorách vybudovaných právě k těmto účelům.

Podle slov obchodního ředitele společnosti JRD Pavla Krumpára byty, které zde vzniknou, nabídnou zdravé

vnitřní prostředí s čerstvým vzduchem a stabilní pobytovou teplotou a také nadstandardní základní vybavení

včetně dřevěných podlah a oken s izolačními trojskly,

velkoformátových obkladů a dlažeb nebo komfortního

podlahového vytápění koupelen.

–red–, vizualizace archiv JRD

14.08.20 13:54