Nové školní budovy pod
taktovkou Metrostavu
18. srpna 2020 / 14-15 / XXXII
více v článku na str. 5
Ptáme se: Michala Ptáčka, vedoucího
střediska VHS a HSV divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Stavba podzemní lanovky v turecké
metropoli pokračuje str. 2
Sonda mezi ženami na stavbách
Metrostavu Letní příloha str. 3 a 4
Unikátní cyklistický závod
Rekonstrukce kamenného mostu
mezi Pískem a Táborem str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Dva roky na
koridoru
Modernizace železniční tratě
mezi pražským hlavním
nádražím a Hostivaří běží již
více než dva roky – v srpnu
2018 proběhl slavnostní
poklep na kolejnici. Za tu
dobu jsou již na mnoha místech položeny nové koleje,
vznikly nové mosty a zastávky (foto). V červenci byly
dokončeny práce třeba na třetím nástupišti zastávky
Eden, pracuje se na mostech přes potok Botič, ulice
Otakarova, Průběžná a na podchodu Vršovice. A nejen to.
Kolegové divize 5 Metrostavu dokončili pokládku propojení
201 koleje i čekacích kolejí a společně s novou částí TK1
směrem na Malešice byla ukončena výluka.
V prestižní soutěži
STAVBA ROKU 2020
podpořte naše projekty.
Nominaci získaly čtyři stavby,
které realizoval Metrostav!
Hlasujte na www.stavbaroku.cz
Další stavba v jaderné elektrárně
Tým divize 8 na přelomu července a srpna zahájil v areálu
Jaderné elektrárny Temelín práce na zajímavém projektu
pod názvem G247 – přístavba Budovy aktivní propagace
provozů (BAPP). Zakázka v režimu Design & Build
proběhne pod vedením Ing. Jana Lučky. Dodejme, že
Metrostav má zkušenosti s realizací několika předchozích
zakázek, které se uskutečnily v jaderných elektrárnách
nejen v České republice, ale také na Slovensku.
Na zkoušku
bagristou
S činností v procesu
stavby se měly možnost
seznámit děti z výtvarných
prázdninových dílen
Letní školy, kterou za
podpory Ministerstva
průmyslu a obchodu, Svazu podnikatelů ve stavebnictví
a Hospodářské komory Praha pořádá Nadace ABF.
Metrostav je jedním z partnerů a v rámci této spolupráce
zapůjčil dřevěný trenažer bagru (foto). Děti si na něm
zkoušejí svou šikovnost v koordinaci a rychlosti zvedání
kostek. Dodejme, že prázdninové dílny Nadace ABF jsou
určené pro všechny žáky 1. a 2. stupně základních škol.
Kostel Krista Spasitele na pražském sídlišti Barrandov
se již stává nepřehlédnutelnou dominantou. Projekt
pod vedením Josefa Majera z divize 9 zdárně pokračuje a termín slavnostního vysvěcení kostela kardinálem
Dominikem Dukou, které je naplánované na neděli
22. listopadu, by tak nemělo nic ohrozit. Kostel by se
měl stát komunitním centrem, místem pro rozvoj volnočasových aktivit a vzdělávacích programů.
Metrostav_14_15_2020.indd 1
Společné foto účastníků odstartovalo tradiční svátek cyklistů – Metrostav handy cyklo maraton, jehož je Metrostav generálním partnerem. Start proběhl v úterý 28. července
v ulici Tkalcovská na pražské Palmovce a letos nás prezentovaly tyto týmy: Skupina Metrostav, Skupina Metrostav 4 x 4, Subterra a Peloton naděje. Posledně jmenované družstvo bylo nezávodní a mělo zcela výjimečné postavení, kdy skupina cyklistů projížděla všemi 14 kraji ČR v čele s vlajkou příslušného kraje. Více informací naleznete na str. 6.
Foto archiv Cesta za snem
Velká rekonstrukce v Českých Budějovicích
V duchu mořeplavectví
Po Praze, Plzni či Mariánských Lázních začal Metrostav znovu pracovat na vlakovém nádraží, tentokrát
v Českých Budějovicích. Tým Jana Prokeše z jihočeského zastoupení divize 6 se tu začátkem června pustil
do rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy
železniční stanice (foto). „Za 18 let působení u Metrostavu jsem se s obtížnějším projektem zatím nesetkal.
I vzhledem k tomu, že to bude moje první stavba na železnici, čeká mě velká výzva,“ uvedl vedoucí projektu.
Nejen školy, ale i nádražní objekty z přelomu 19. a 20. století si jsou u nás často podobné jako vejce vejci. Plzeňskou,
mariánskolázeňskou i českobudějovickou výpravní budovu
dokonce navrhl podle typového projektu c. k. Rakouských
státních drah stejný architekt – Gustav Kulhavý. V novorenesančním stylu a se secesními prvky.
S výjimkou jižní věže, kterou poškodilo bombardování za druhé světové války, budova za 112 let své
existence neprošla žádnou větší opravou a vzhledem ke
svému havarijnímu stavu patřila dlouhé roky k největším
ostudám krajského města. Při slavnostním zahájení její
rekonstrukce si proto 17. července oddechl nejen ministr
dopravy Karel Havlíček a zástupci investora, ale hlavně
představitelé a obyvatelé Českých Budějovic.
„Sdružení, jehož jsme lídři, dostalo za úkol navrátit
budově podobu, kterou měla v době uvedení do provozu
v roce 1908. Dodatečné úpravy zlikvidujeme. Všechny
nové prvky, třeba pasáž od Lannovy třídy, ale budou moderní stejně jako veškeré technologie,“ popisuje vedoucí
projektu Jan Prokeš. Práce, které potrvají do 30. srpna 2023, bude řídit společný realizační tým techniků
z divize 6 a z firem Edikt a Avers. Pracovníci Aversu navíc
sami obnoví bohatě zdobené fasády nádražní budovy
a provedou restaurátorské činnosti. Kolegové z divize 11
Metrostavu zase vybudovali zařízení staveniště.
Na místě zdejšího areálu sídla České námořní plavby,
nedaleko stanice metra A Želivského v klidné části
pražských Strašnic vyrostou architektonicky výrazné
domy Rezidence Silver Port (vizualizace). Postaví je
tým pod vedením Reného Svobody z divize 9.
Ke slavnostnímu poklepu došlo na přelomu července
a srpna za účasti zástupců investorské firmy Rezidence
Na Palouku, developerské společnosti JRD, jež zajišťuje
prodej, architektů a zástupců divize 9 Metrostavu. Naše
společnost je totiž generálním dodavatelem. Kolaudace
projetu by měla proběhnout v létě 2022.
Koordinace prací je náročná, provoz nelze zastavit
Vlastní stavba je rozdělena do tří etap, které se prolínají.
Oprava nádraží totiž nesmí ohrozit provoz dopravní kanceláře či způsobit výluky v železniční dopravě ani výrazně
omezit cestující. Proto bude nutné řízení dopravního uzlu
přesunout mimo budovu do provizorních prostor v kontejnerech. „Celá stavba je a bude koordinačně náročná. Nejvíc problémů způsobují nevyhovující základové poměry
v místě plánovaného prohloubení suterénů, kde budeme
muset provádět pilíře tryskové injektáže pro podchycení
stávajících konstrukcí. S ohledem na zhoršený stav zdiva
v podzemí, který je způsobený vlhkostí, či výstavbu nových výtahů se ve zvýšené míře zaobíráme i statickým
zajištěním objektu,“ říká stavbyvedoucí Lukáš Hynek.
Atraktivní místo pro cestující
Více než 115 m dlouhá budova českobudějovického nádraží je z vnějšího pohledu přísně symetrická a tvoří ji tři
rizality propojené dvojicí křídel. Největší středový rizalit,
který obsahuje vstupní čtvercovou dvoranu, uzavírá kupole s lucernou. Rohové rizality jsou třípodlažní. Po obou
stranách ještě k objektu přiléhají prostory pod prvním
nástupištěm, které také projdou přestavbou.
Cílem projektu je nejen kompletní rekonstrukce celé
výpravní budovy a její modernizace, ale i snaha pozvednout a oživit nádražní prostory a vytvořit z nich atraktivní
místo pro cestující i pro širokou veřejnost. Vznikne hlavní
vstup z Lannovy třídy a proběhne také revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vyroste i nová cyklověž. Ke zprovoznění zmodernizované budovy v původním
kabátě dojde půl roku před koncem samotné stavby, tedy
začátkem roku 2023. Držíme palce!
Lenka Svobodová, foto Jan Luxík
Půjde o čtyři pětipodlažní domy, které ponesou názvy
známých světových přístavů a budou obklopeny parkem,
v němž se budou nacházet prvky s námořní tematikou.
Vznikne zde 70 bytů v dispozicích 1+kk až 5+kk a většinu
z nich doplní předzahrádka, lodžie nebo prostorná terasa.
Parkování zajistí podzemní garáže. Kola nebo kočárky
bude samozřejmě možné uschovat ve společných prostorách vybudovaných právě k těmto účelům.
Podle slov obchodního ředitele společnosti JRD Pavla Krumpára byty, které zde vzniknou, nabídnou zdravé
vnitřní prostředí s čerstvým vzduchem a stabilní pobytovou teplotou a také nadstandardní základní vybavení
včetně dřevěných podlah a oken s izolačními trojskly,
velkoformátových obkladů a dlažeb nebo komfortního
podlahového vytápění koupelen.
–red–, vizualizace archiv JRD
14.08.20 13:54