Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 2
m zkušených technických odborní
Rakouská kancelář firmy BeMo Tunnelling v Innsbruc-
ku, kterou řídí Dipl. Ing.Johannes Jäger, se dá přirov-
nat ktechnickému mozku spolnosti BeMo. Uchová
její dlouholeté zkušenosti i nejlepší odborná řešení
či postupy osvědčené při minulých zakázkách a toto
know-how obratně přenáší donových projektů.
Jednoduše řečeno – technická kancelář spolnosti
BeMo zhotovuje prováděcí dokumentaci staveb aprová
projekčně-koordinační činnost na firemních zakázkách.
Její zaměstnanci spolupracují při zpracování nabídek
inávrch alternativních technických ření. Uzakázek,
kde poskytují tzv. know-how transfer, ktomu paí iim-
plementace azapracování zkušeností donových pro-
jekčně-technických řešení.
Kancelář spravuje rozsáhlou technickou knihovnu
ajejí pracoviště snejmodernějším vybavením umožňují
třeba modelovat chování horninového prostředí při ražbě
tunelů třídimenzionální metodou konečných prvků.
Starší kolegové zde zkolují absolventy technických
univerzit, ktí teprve po zapracování v tomto oddělení
eczejí naprojekty nebo jsou pověřeni jinými úkoly.
Kúsšným výsledm odborného týmu paí isystém
řízení jakosti, který pro firmu sestavil aaktualizuje.
Zkušenosti z projektu Neuer-Kaiser-Wilhelm-Tunnel,
kde raziči BeMo použili zeminový štít, pomohly pracov-
kům technické kanceře optimalizovat ape zpraco-
vat návrh designu tybinků lehkého metra v Karlsruhe
azhotovit procí projekt razich prací pomocí TBM.
Vsoučasnosti se koncentrují naprojektování ražeb NRTM
pod stlačem vzduchem vlokalitě Karl-Friedrich Straße,
které začnou letos na podzim, a na podporu stavby při
vypracovávání změn vrealizačních koncepcích.
Pro sanaci Arlbergského silnho tunelu vRakous-
ku, která pvě probíhá, technici z BeMo navrhli průřez
roíření jeho odstavných pruhů (schéma). Pracují ta-
kénazměch aoptimalizaci proho projektu pro
německý Ziernberger Tunnel.
Technická kancelář BeMo poskytuje téžporadenskou
činnost americkým stavebním firmám v otázkách pro-
jektoní, například na soasch projektech, jako je
China Town Station San Francisco, Edmonton Valley Line,
Regional Connector vLos Angeles aSeattle East Link.
Jak je důležité, aby spolnost měla silné technické
odlení, je patrné zvště vmecku, kde dnes vet-
šině případů musí zpracování prováděcí dokumentace
utunelových projektů zajistit dodavatel.
Tým Johannese Jägera pomáhá v BeMo Tunnelling
navrhovat avytřet taková technická řešení, která jsou
nejen moderní anavysoké technické úrovni, ale i odzkou-
šená aroveň cenově relevantní. Investoři kněmu ma
velkou důvěru ajeho návrhy rychle akceptují. Zdař Bůh!
Robert Dosl, schéma technická kancelář
firmy BeMo Tunnelling
Absolut nejhustější
Jedno červnové pondělí se slovk lidí pohybujících se
uEjpovic před porlem avtunelu, který pomocí štu
Viktorie razí divize 5, pokud znil. Ze staveniště
se totiž stalfilmový plac, kde šb dětského televizního
maganu Wifina natáčel jeden zlů technické rubri-
ky, tentokrát o„největším krtkovi nasvětě“.
„Už jsem vám ukazoval fakt hodně huáren, ale to, co
pro vás mám dneska, je absolutně bezkonkurenčně nej-
hustější,“ uvedl pad modetor Matěj Vlček (foto č.1)
– zaísného dohledu režiséra Jana Sládka. Kamera jej
sledovala dotunelu (foto č. 2 a3) anatáčela vše, co s„krt-
kem“ souvisí, třeba dopravu tybinků (foto č. 4). Odbor
doprovod filmům poskytl mluvčí Metrostavu Ing.Fran-
tišek Polák (foto č. 5). Otom, že jeho výklad Maje zaujal,
svědčí iposlední snímek ze závěru natáčení, kdy se oba
museli schovat před deštěm. Wifina zEjpovic by se měla
vylat natském programu ČT vtek 25.září.
red, foto Josef Husák
Ing.Michala Kratěny,
vedoucího projektu zdivize 6
Ihned po ukončení studií na VUT v Brně nastoupil
Ing.Krana doprojektoho ateliéru. Vzhledem kto-
mu, že jej práce v kanceři neuspokojovala, znil
zaměstnavatele a v Metrostavu začínal v roce 2002
jako přípravář. Pokrátké době přel dovýroby.
Vroli přípraře jste pracoval naprojektech bytových
domů vBrně, potom naRavak Business Centru vBrati-
slavě. Kde jste začínal jako mistr?
Stejně – nabytových domech vBrně. Následně jsem se
opět vrátil doBratislavy, tentokrát však jako stavbyvedou-
cí projektu Parkville. Jednalo se onovostavbu asi stovky
luxusních bytů vměstských vilách svýhledem naměsto.
Vzhledem kumístění areálu vprudkém svahu to byl po-
rně náročný projekt. Ne tehdejší snaha však byla
zúrena, protože Parkville zzil v prestižníslovenské
soutěži onejlepší bytový dům roku 2009.
Pointenzifikaci čisrny odpadních vod (ČOV) vLitovli
jste přešel k zastoupení pro Kraj Vysočina, kde vaší
první stavbou vroli vedoucího projektu byla moderni-
zace ČOV vPelhřimově. Jak nani vzpomínáte?
Každý projekt je nejen ořízení stavby, ale iolidech. Podle
mne je totiž velmi důleži, sjakým kolektivem se při prá-
ci setkáte. Ztohoto hlediska nemohla být pelhřimovská
stavba lepší, neboť sinvestorem, dozorem ise členy sdru-
žení včetně dodavatelů jsme velmi doe vyczeli. Proto
natento projekt budu vzpomínat dlouho a rád.
Kde působíte nyní?
V Jihlavě dostavujeme polygon pro hasiče. Je to sice
malá stavba, ale svým účelem velice zajíma. Základem
je pjezdné betonové koryto zvané brodilka, vekterém
se u vozidel bude zkoet těsnost sysmů provozních
kapalin či výška hladiny vody, kterou jsou auta schopna
projet. Voda se doněj nerpá zprvní velké retení ná-
drže apotestech vyteče přes lapoly aodlučovače ropných
tek dodruhé, odkud se pomalu vypustí dokanalizace.
Obě nádrže jsme přitom nevybudovali ze železobetonu,
ale ze zaizolovaných plastových krabicových prvků, c
je technologie, se kterou jsem se setkal poprvé. VKozlově
uVelkého Beranova končíme vesdružení výstavbu kanali-
zace aČOV asi pro 500 ekvivalentch obyvatel, což je sice
vzhledem kČOV vPelhřimově (43 000 EO) drobná zakáz-
ka, vyžená ale novou kanalizací vobci sdélkou 3,5 km.
Oba projekty spějí zrně kekonci. Jaké zínáte?
Zahájili jsme stavbu na vodním díle Vír, kde provádíme
sanaci pilířů mostovky a navazujících sn na vzdušné
straně hze. Jedná se obetonovou gravitační přehradu
postavenou zhruba před 60 lety. Silnice vede pojejí koru-
ně, vývar leží víc než 50 metrů pod ní apohled dohloubky
je tu bez závratě téměř nemný. Vří přebírám další vo-
dohospodářskou stavbu vbrněnské čtvrti Přízřenice, kde
vybudujeme nové hrazení jezu na Svratce. Po stavební
stránce to bude drobnost, ale hned vedle jezu prochá
nejfrekventovanější městská cyklotrasa, takže nám trvalo
le než dva měsíce, než jsme vyřešili příjezd nastaveni-
ště tak, abychom cyklisty abruslaře omezili co nejméně.
Často řídíte víc drobch staveb najednou. Lí se ta-
ková práce odvedení velho projektu?
Podle mých zkeností zabere rozjezd každé zakázky
stejný čas i nervy bez ohledu na jejich velikost, neboť
uech musíte provést obdobné úkony. Utěch malých
jen vdrobím objemu, vkratším čase avmenším ko-
lektivu. Situace, kdy jste někde současně přípravářem či
stavbyvedoucím aještě všechny svěřené stavby řídíte, je
psychicky dost nár. Hodně času strávím také vautě
ejížděním mezi staveništi, což mne při dnešní situaci
nadálnicích poměrně zdržuje. Nadruhou stranu sídáním
krátkých zazek poznávám sle nové pracovní postupy,
technologie ilidi, ato mě neustále profesně obohacuje.
Ajak to máte sdovolenou? Můžete si ji dovolit?
Pracovní vyžení mi zatím neumožnilo vybrat si vcelku
ce než týden dovolené. Letos se ale navolno skut
ším, neboť se mi podilo kolem sebe shroždit skvělý
tým lidí, najž se mohu v práci bez obav spolehnout.
strana 2
PME SE
1
Divize 5 koíražby slovenského tunelu Poľana
Vúterý 4. srpna prorazili raziči (foto č. 2) 860 m dlou-
hou pravou troubu tunelu Poľana naslovenské dálni-
ciD3. Kprorážce došlo vhe asi 170 m odvýchodní-
ho portálu, odkud letos v ktnu otevřeli protirbu.
Povybudoní únikové štoly azhotovení dvou propojek
už pracovkům ze sdružení divize 5 Metrostavu aDo-
prastavu zbývá natomto díle jen vzáří dokončit tře
propojku avyrubat pár metrů oří adna tubusu.
Všechny podzemní objekty vznikaly v Poľaně pomo
Nové rakouské tunelovací metody (foto č. 1) vprose
karpatského fle, který je charakteristický rychlým sí-
ním vrstev pískovců alovců vrůzm stadiu zvět
a tektonického porení. „Laicky se dá říct, že každý
krok dohory nás mohl překvapit zhlediska stability díla
ivolby způsobu rozpojování horniny. Výrub jsme proto
horizontálně členili nakalotu splochou kolem 58 m
2
, opěří
s22 m
2
adno s20 m
2
. Vmístech obou nouzových zálivů
kalota měřila 82 m
2
, opěří 27 m
2
a protiklenba 34 m
2
.
V 90 procentech délky tunelu nepřesáhla délka záběru
v kalotě 1,3 metru. Prvch 200 m jsme dokonce razili
jen skrokem jeden metr adno jsme uzavírali vminimál-
ním odstupu začelbou kaloty. Prakticky celý tunel jsme
itom museli vístropí zajistit deštníky ze samozávrt-
ch svorníků IBO R 51 olce detmetrů,“ vzpomí
vedoucí projektu Ing.Jiří Břichňáč zdivize 5. Doplňuje:
„Snejvíc tektonicky porenými jílovci, vnichž vybudo-
vané primární ostění vykazovalo vysoké deformace místy
esahující 110 mm, jsme se setkali voblasti snejvyšším
nadložím, kde jsme se pohybovali i 60 metrů pod terénem.
Ihned začelbou kaloty jsme proto provizorně uzavřeli její
dno a tato konstrukce dozala deformace zastavit.
V pronné geologické stavbě masivu se postu-
py ražeb znně lišily. Nejmarkantji to bylo patr
u únikové štoly, kde se měční výkony pohybovaly
od 40 do 105 metrů za síc. Mnohde byly nčin
iradiální samovrtné svorky arazi museli „hledat
vhodnější pískovcové lavice, do nichž by je mohli lépe
ukotvit. Ies devítimetrovou délku vrtání místy neuspěli.
Kvůli slitému horninovému prostředí bylo pro ražby
také nutné zajistit kontinuální dodávku betonové smě-
si. Protože žádná vhodná výrobna nebyla na hranicích
sPolskem kdispozici, museli stavbaři namístě postavit
vlastní mobilní betonárnu EUROMIX 1000 steoretickým
výkonem výroby 60 m
3
betonu zahodinu.
Dálnní úsek D3 SvrčinovecSkalité, naněmž tunel
Poľana leží, vytví posvém dokončení vříjnu 2016 vý-
znamnou spojnici mezi Slovenskem aPolskem. VeSvrči-
novci se nani bude napojovat irychlostní komunikace R5,
která tento region propojí sČeskou republikou.
red, foto archiv stavby
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_15_16_2015.indd 2 31.08.15 14:35
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 5
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 6
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 6

Strana 6

2

Sending statistics … done (410 ms)

Rendering Strana 3 (102719): (0/1) (403 ms)

Rendering Strana 2 (102717): (0/1) (446 ms)

Rendering Strana 1 (102715): (0/1) (446 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2985/vth119055-1.jpg (2x)

 i2985/vth119057-1.jpg (2x)

 i2985/bg102717.svg

 i2985/vth119059-1.jpg

 i2985/vth119061-1.jpg

 i2985/vth119062-1.jpg

 i2985/vth119063-1.jpg[p1]