strana 2
Absolutně nejhustější
PTÁME SE
Jedno červnové pondělí se slovník lidí pohybujících se
u Ejpovic před portálem a v tunelu, který pomocí štítu
Viktorie razí divize 5, poněkud změnil. Ze staveniště
se totiž stal filmový plac, kde štáb dětského televizního
magazínu Wifina natáčel jeden z dílů technické rubriky, tentokrát o „největším krtkovi na světě“.
„Už jsem vám ukazoval fakt hodně husťáren, ale to, co
pro vás mám dneska, je absolutně bezkonkurenčně nejhustější,“ uvedl pořad moderátor Matěj Vlček (foto č. 1)
– za přísného dohledu režiséra Jana Sládka. Kamera jej
sledovala do tunelu (foto č. 2 a 3) a natáčela vše, co s „krtkem“ souvisí, třeba dopravu tybinků (foto č. 4). Odborný
doprovod filmařům poskytl mluvčí Metrostavu Ing. František Polák (foto č. 5). O tom, že jeho výklad Matěje zaujal,
svědčí i poslední snímek ze závěru natáčení, kdy se oba
museli schovat před deštěm. Wifina z Ejpovic by se měla
vysílat na dětském programu ČT v pátek 25. září.
Ing. Michala Kratěny,
vedoucího projektu z divize 6
–red–, foto Josef Husák
1
Divize 5 končí ražby slovenského tunelu Poľana
1
2
3
V úterý 4. srpna prorazili raziči (foto č. 2) 860 m dlouhou pravou troubu tunelu Poľana na slovenské dálnici D3. K prorážce došlo v hoře asi 170 m od východního portálu, odkud letos v květnu otevřeli protiražbu.
Po vybudování únikové štoly a zhotovení dvou propojek
už pracovníkům ze sdružení divize 5 Metrostavu a Doprastavu zbývá na tomto díle jen v září dokončit třetí
propojku a vyrubat pár metrů opěří a dna tubusu.
Všechny podzemní objekty vznikaly v Poľaně pomocí
Nové rakouské tunelovací metody (foto č. 1) v prostředí
karpatského flyše, který je charakteristický rychlým střídáním vrstev pískovců a jílovců v různém stadiu zvětrání
a tektonického porušení. „Laicky se dá říct, že každý
krok do hory nás mohl překvapit z hlediska stability díla
i volby způsobu rozpojování horniny. Výrub jsme proto
horizontálně členili na kalotu s plochou kolem 58 m2, opěří
s 22 m2 a dno s 20 m2. V místech obou nouzových zálivů
kalota měřila 82 m2, opěří 27 m2 a protiklenba 34 m2.
V 90 procentech délky tunelu nepřesáhla délka záběru
v kalotě 1,3 metru. Prvních 200 m jsme dokonce razili
jen s krokem jeden metr a dno jsme uzavírali v minimálním odstupu za čelbou kaloty. Prakticky celý tunel jsme
přitom museli v přístropí zajistit deštníky ze samozávrtných svorníků IBO R 51 o délce devět metrů,“ vzpomíná
vedoucí projektu Ing. Jiří Břichňáč z divize 5. Doplňuje:
„S nejvíc tektonicky porušenými jílovci, v nichž vybudované primární ostění vykazovalo vysoké deformace místy
přesahující 110 mm, jsme se setkali v oblasti s nejvyšším
nadložím, kde jsme se pohybovali i 60 metrů pod terénem.
Ihned za čelbou kaloty jsme proto provizorně uzavřeli její
dno a tato konstrukce dokázala deformace zastavit.“
V proměnné geologické stavbě masivu se postupy ražeb značně lišily. Nejmarkantněji to bylo patrné
u únikové štoly, kde se měsíční výkony pohybovaly
od 40 do 105 metrů za měsíc. Mnohde byly neúčinné
i radiální samozávrtné svorníky a raziči museli „hledat“
vhodnější pískovcové lavice, do nichž by je mohli lépe
ukotvit. I přes devítimetrovou délku vrtání místy neuspěli.
Kvůli složitému horninovému prostředí bylo pro ražby
také nutné zajistit kontinuální dodávku betonové směsi. Protože žádná vhodná výrobna nebyla na hranicích
s Polskem k dispozici, museli stavbaři na místě postavit
vlastní mobilní betonárnu EUROMIX 1000 s teoretickým
výkonem výroby 60 m3 betonu za hodinu.
Dálniční úsek D3 Svrčinovec–Skalité, na němž tunel
Poľana leží, vytvoří po svém dokončení v říjnu 2016 významnou spojnici mezi Slovenskem a Polskem. Ve Svrčinovci se na ni bude napojovat i rychlostní komunikace R5,
která tento region propojí s Českou republikou.
–red–, foto archiv stavby
2
Tým zkušených technických odborníků
4
5
6
Metrostav_15_16_2015.indd 2
Rakouská kancelář firmy BeMo Tunnelling v Innsbrucku, kterou řídí Dipl. Ing. Johannes Jäger, se dá přirovnat k technickému mozku společnosti BeMo. Uchovává
její dlouholeté zkušenosti i nejlepší odborná řešení
či postupy osvědčené při minulých zakázkách a toto
know-how obratně přenáší do nových projektů.
Jednoduše řečeno – technická kancelář společnosti
BeMo zhotovuje prováděcí dokumentaci staveb a provádí
projekčně-koordinační činnost na firemních zakázkách.
Její zaměstnanci spolupracují při zpracování nabídek
i návrzích alternativních technických řešení. U zakázek,
kde poskytují tzv. know-how transfer, k tomu patří i implementace a zapracovávání zkušeností do nových projekčně-technických řešení.
Kancelář spravuje rozsáhlou technickou knihovnu
a její pracoviště s nejmodernějším vybavením umožňují
třeba modelovat chování horninového prostředí při ražbě
tunelů třídimenzionální metodou konečných prvků.
Starší kolegové zde zaškolují absolventy technických
univerzit, kteří teprve po zapracování v tomto oddělení
přecházejí na projekty nebo jsou pověřeni jinými úkoly.
K úspěšným výsledkům odborného týmu patří i systém
řízení jakosti, který pro firmu sestavil a aktualizuje.
Zkušenosti z projektu Neuer-Kaiser-Wilhelm-Tunnel,
kde raziči BeMo použili zeminový štít, pomohly pracovníkům technické kanceláře optimalizovat a lépe zpracovat návrh designu tybinků lehkého metra v Karlsruhe
a zhotovit prováděcí projekt razicích prací pomocí TBM.
V současnosti se koncentrují na projektování ražeb NRTM
pod stlačeným vzduchem v lokalitě Karl-Friedrich Straße,
které začnou letos na podzim, a na podporu stavby při
vypracovávání změn v realizačních koncepcích.
Pro sanaci Arlbergského silničního tunelu v Rakousku, která právě probíhá, technici z BeMo navrhli průřez
rozšíření jeho odstavných pruhů (schéma). Pracují také na změnách a optimalizaci prováděcího projektu pro
německý Ziernberger Tunnel.
Technická kancelář BeMo poskytuje též poradenskou
činnost americkým stavebním firmám v otázkách projektování, například na současných projektech, jako je
China Town Station San Francisco, Edmonton Valley Line,
Regional Connector v Los Angeles a Seattle East Link.
Jak je důležité, aby společnost měla silné technické
oddělení, je patrné zvláště v Německu, kde dnes ve většině případů musí zpracování prováděcí dokumentace
u tunelových projektů zajistit dodavatel.
Tým Johannese Jägera pomáhá v BeMo Tunnelling
navrhovat a vytvářet taková technická řešení, která jsou
nejen moderní a na vysoké technické úrovni, ale i odzkoušená a zároveň cenově relevantní. Investoři k němu mají
velkou důvěru a jeho návrhy rychle akceptují. Zdař Bůh!
Robert Dostál, schéma technická kancelář
f ir m y B eM o Tunnelling
Ihned po ukončení studií na VUT v Brně nastoupil
Ing. Kratěna do projektového ateliéru. Vzhledem k tomu, že jej práce v kanceláři neuspokojovala, změnil
zaměstnavatele a v Metrostavu začínal v roce 2002
jako přípravář. Po krátké době přešel do výroby.
V roli přípraváře jste pracoval na projektech bytových
domů v Brně, potom na Ravak Business Centru v Bratislavě. Kde jste začínal jako mistr?
Stejně – na bytových domech v Brně. Následně jsem se
opět vrátil do Bratislavy, tentokrát však jako stavbyvedoucí projektu Parkville. Jednalo se o novostavbu asi stovky
luxusních bytů v městských vilách s výhledem na město.
Vzhledem k umístění areálu v prudkém svahu to byl poměrně náročný projekt. Naše tehdejší snaha však byla
zúročena, protože Parkville zvítězil v prestižní slovenské
soutěži o nejlepší bytový dům roku 2009.
Po intenzifikaci čistírny odpadních vod (ČOV) v Litovli
jste přešel k zastoupení pro Kraj Vysočina, kde vaší
první stavbou v roli vedoucího projektu byla modernizace ČOV v Pelhřimově. Jak na ni vzpomínáte?
Každý projekt je nejen o řízení stavby, ale i o lidech. Podle
mne je totiž velmi důležité, s jakým kolektivem se při práci setkáte. Z tohoto hlediska nemohla být pelhřimovská
stavba lepší, neboť s investorem, dozorem i se členy sdružení včetně dodavatelů jsme velmi dobře vycházeli. Proto
na tento projekt budu vzpomínat dlouho a rád.
Kde působíte nyní?
V Jihlavě dostavujeme polygon pro hasiče. Je to sice
malá stavba, ale svým účelem velice zajímavá. Základem
je průjezdné betonové koryto zvané brodilka, ve kterém
se u vozidel bude zkoušet těsnost systémů provozních
kapalin či výška hladiny vody, kterou jsou auta schopna
projet. Voda se do něj načerpá z první velké retenční nádrže a po testech vyteče přes lapoly a odlučovače ropných
látek do druhé, odkud se pomalu vypustí do kanalizace.
Obě nádrže jsme přitom nevybudovali ze železobetonu,
ale ze zaizolovaných plastových krabicových prvků, což
je technologie, se kterou jsem se setkal poprvé. V Kozlově
u Velkého Beranova končíme ve sdružení výstavbu kanalizace a ČOV asi pro 500 ekvivalentních obyvatel, což je sice
vzhledem k ČOV v Pelhřimově (43 000 EO) drobná zakázka, vyvážená ale novou kanalizací v obci s délkou 3,5 km.
Oba projekty spějí zdárně ke konci. Jaké začínáte?
Zahájili jsme stavbu na vodním díle Vír, kde provádíme
sanaci pilířů mostovky a navazujících stěn na vzdušné
straně hráze. Jedná se o betonovou gravitační přehradu
postavenou zhruba před 60 lety. Silnice vede po její koruně, vývar leží víc než 50 metrů pod ní a pohled do hloubky
je tu bez závratě téměř nemožný. V září přebírám další vodohospodářskou stavbu v brněnské čtvrti Přízřenice, kde
vybudujeme nové hrazení jezu na Svratce. Po stavební
stránce to bude drobnost, ale hned vedle jezu prochází
nejfrekventovanější městská cyklotrasa, takže nám trvalo
déle než dva měsíce, než jsme vyřešili příjezd na staveniště tak, abychom cyklisty a bruslaře omezili co nejméně.
Často řídíte víc drobných staveb najednou. Liší se taková práce od vedení velkého projektu?
Podle mých zkušeností zabere rozjezd každé zakázky
stejný čas i nervy bez ohledu na jejich velikost, neboť
u všech musíte provést obdobné úkony. U těch malých
jen v drobnějším objemu, v kratším čase a v menším kolektivu. Situace, kdy jste někde současně přípravářem či
stavbyvedoucím a ještě všechny svěřené stavby řídíte, je
psychicky dost náročná. Hodně času strávím také v autě
přejížděním mezi staveništi, což mne při dnešní situaci
na dálnicích poměrně zdržuje. Na druhou stranu střídáním
krátkých zakázek poznávám stále nové pracovní postupy,
technologie i lidi, a to mě neustále profesně obohacuje.
A jak to máte s dovolenou? Můžete si ji dovolit?
Pracovní vytížení mi zatím neumožnilo vybrat si vcelku
více než týden dovolené. Letos se ale na volno skutečně
těším, neboť se mi podařilo kolem sebe shromáždit skvělý
tým lidí, na nějž se mohu v práci bez obav spolehnout.
31.08.15 14:35