Divize 5 končí ražby

xxxx

více

ve fotoreportáži

na Poľana

str. 4

slovenského

tunelu

2. září 2015 / 15–16 / XXVII

více v článku na str. 2

Ptáme se: Ing. Michala Kratěny,

vedoucího projektu z divize 6 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

S půlročním předstihem

2015 – Evropský rok industriálního

a technického dědictví str. 3

Náročná technologická zakázka

divize 1 skončila str. 5

Rekonstrukce, která přinesla mnoho

překvapení str. 5

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Další spolupráce Metrostavu a Subterry

Metrostav ve sdružení se Subterrou získal v červenci

zakázku na výstavbu Regionálního centra zpracování

odpadů Karlovarského kraje. Vznikne v prostoru bývalé

výsypky mezi obcemi Vintířov a Vřesová a stavbaři

v čele s týmem Jana Mráze z divize 9 by jej měli dokončit

závěrem roku 2016. Projekt centra zahrnuje technologii

mechanicko-biologické úpravy odpadů, která doplněná

o granulaci bude schopna zpracovat celkem 60 tisíc tun

materiálu za rok, což odpovídá množství krajského odpadu.

Podpis smlouvy

Ředitel divize 5 Ing. Roman

Fuksa podepsal 12. srpna

v Norsku smlouvu na

projekt Vossapakko

K3.1 – Jobergtunnelen.

Slavnostního aktu se

kromě něj zúčastnili (zleva)

Øyvind Langemyr, generální ředitel místního partnera

společnosti Bertelsen & Garpestad AS, a Lars Magnar

Røneid, projektový manažer norské správy silnic Statens

Vegvesen. Ražby asi dvoukilometrového tunelu Joberg,

za jehož vybudování Metrostav jako lídr ve sdružení

odpovídá, zahájí tým Ing. Ivana Piršče v listopadu. Zakázka

by měla být ukončena do 15. června roku 2017.

Společný podnik v Turecku

Ředitel zahraničního podnikání Skupiny Metrostav

Ing. Václav Soukup podepsal 24. července asociační

dohodu a smlouvu o založení společného podniku v Turecku

s majitelem místní firmy Ankara Insaat panem Ferhatem

Bolatem. V srpnu byla nová společnost, v níž Metrostav

vlastní 51% podíl, zapsána do tureckého obchodního

rejstříku jako METROSTAV ANKARA İNŞAAT TAAHHÜT

SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ. Oba jmenovaní jsou

jejími jednateli a Ferhat Bolat i generálním ředitelem.

Do veřejných soutěží v Turecku bude moci firma vstoupit

po uplynutí jednoho roku od svého založení.

Prodloužíme D3

Více než osmikilometrový

úsek dálnice D3 mezi

Bošilcem a Ševětínem

postaví Metrostav

ve sdružení s firmami

SWIETELSKY stavební

a Doprastav. Součástí

zakázky je vybudování asi 90 stavebních objektů, z toho

sedmi mostů. První řidiči by měli na nový úsek vyjet za tři

roky. Projekt za Metrostav vede Ing. Michal Türk z divize 4.

Podle smlouvy měl tým Ing. Michala Rádka ze Severomoravského regionu divize 1 ukončit stavbu interního

pavilonu N ve Slezské nemocnici v Opavě (titulní foto)

až 23. listopadu. Dílo ale stavebně dokončil a předal už

18. května – s více než půlročním předstihem.

„Stavbu se nám podařilo urychlit díky pečlivé přípravě a dobré koordinaci prací především při provádění

železobetonového monolitického skeletu. Pomohly nám

k tomu i dobré povětrnostní podmínky v zimním období

na přelomu let 2013/2014,“ konstatuje vedoucí projektu.

Jak se ale říká, náhoda či štěstí přeje připraveným.

Budovu, na jejímž místě novostavba vyrostla, zničil

na konci druhé světové války bombový útok. Naštěstí to

kolegům nezpůsobilo žádné komplikace, i když se jich

v březnu 2013 na začátku díla obávali. Projekt, podle kterého stavěli, byl ale více než pět let starý, a proto museli

v předstihu koncepčně přehodnocovat jeho dílčí technickou úroveň, aby odpovídala současným požadavkům.

Zajišťovali také koordinaci navazujících zdravotnických

dodávek, které nebyly součástí jejich zakázky. Nic přitom

nesmělo ovlivnit naplánovaný harmonogram prací. V průběhu díla byla stavba navíc zařazena do režimu financová-

Do Ronda se vejde o pět set diváků víc

Pracovníci jihomoravského regionu divize 1 přispěli

ve sdružení s firmou HT Steel ke zvýšení kapacity

brněnského sídla hokejové Komety. I když dnes nese jméno

DRFG Arena, místní neřeknou multifunkčnímu stadionu

jinak než Rondo. Díky dvouapůlměsíční práci stavbařů,

kterou za Metrostav koordinoval stavbyvedoucí Ing. Petr

Donth, se do něj už 12. srpna mohlo na první zápas Komety

se Slovanem Bratislava přijít podívat až 7691 návštěvníků.

Tisíc metrů

V pondělí 28. července

dosáhli raziči divize 5 vedení

týmem Ing. Pavla Bürgela

metu tisíc vyražených

metrů silničního tunelu

Bjørnebakkane u jezera

Veitastrond v Norsku.

Od 8. června, kdy byly práce obnoveny po plánované zimní

přestávce, do konce srpna vyrazili už více než 500 metrů.

Dokončení ražeb kolegové předpokládají v říjnu 2015

a předání stavby investorovi v září příštího roku.

Metrostav_15_16_2015.indd 1

1

Při slavnostním otevření pavilonu, kterého se 28. července kromě jiných významných hostů zúčastnil i hejtman

Moravskoslezského kraje Miroslav Novák, komentovali

všichni přítomní přechod ze staré interny v památkově

chráněném objektu L do moderního pavilonu N jako cestu

ze středověku do sci-fi. Pacienti i ošetřující personál totiž

konečně získali pohodlné prostory odpovídající medicíně

21. století. Za Metrostav přestřihl symbolickou pásku oblastní ředitel divize 1 Ing. Marek Veselý (foto č. 2 vpravo).

„Poznání přísnějších, někdy velmi specifických opatření v rámci dílčích dodávek třeba pro JIP (foto č. 1) bylo

pro tým velmi poučné,“ vzpomíná Ing. Rádek na dílo,

která nebylo jednoduché i proto, že probíhalo za nepřerušeného provozu nemocnice. Její zástupci a pracovníci

divize 1 si však vycházeli vstříc a vždy našli pro obě strany

vhodné řešení obtíží. „Také proto, že se všichni na pavilon

netrpělivě těšili, a měli jsme tak společný cíl,“ doplňuje.

2

ní z evropských dotací, což celému týmu přineslo zvýšení

administrativní zátěže.

Stavba úspěšně skončila a do nového pavilonu se

už v srpnu nastěhovali pacienti i personál. V monobloku

s jedním podzemním a šesti nadzemními podlažími našli

114 lůžek ve dvou- či třílůžkových klimatizovaných pokojích s vlastním sociálním zařízením, dalších 13 lůžek má

centrální multioborová JIP. V přízemí jsou kromě ústředního registru i čtyři ambulance, tři patra slouží interně, další

je vyčleněno plicnímu oddělení a v nejvyšším je technické

zázemí. Nový pavilon také divize 1 propojila třípodlažním

krytým koridorem se starou provozovanou internou v budově L. „Pro mne a můj tým představoval tento projekt

na začátku velkou výzvu a na konci obrovskou zkušenost.

Jsem rád, že jsme uspěli. Navíc lidé ve Slezsku už novou

internu potřebovali jako sůl,“ uzavřel Ing. Rádek

–red–, foto Jiří Junek

Stanovisko Metrostavu

Obávám se, že článek Lidových novin a serveru

Lidovky.cz zveřejněný 20. srpna 2015: Metrostav je

‚vystrašenej jak králík‘, představující tendenční reklamu na knihu Operace Rath, jen dokládá, že výsledek

úzké spolupráce mužů zákona a některých médií se

nachází daleko za hranou žurnalistické, kriminalistické, policejní i politické etiky a též zcela mimo rámec

řádného a nestranného vedení procesu i legitimního

očekávání občana.

Uvedený článek mimo jiné obsahuje sdělení nevyplývající ze spisu, se kterým musí být podle zákona

každý obviněný i jeho obhájce řádně seznámen. Je

nasnadě, že takové informace mohou pocházet jen

z policejních zdrojů, odkud cíleně a dlouhodobě unikají

a jsou po úpravách zveřejňovány mimořádně zájmovým způsobem.

Kdyby začal náš stavební podnik komentovat, že

i pro něj v této zemi platí princip presumpce neviny,

ještě více by zřejmě nahrál pocitu trapnosti, která

z článku přímo čiší.

K tomuto novému druhu nestydatého a neetického útoku na naši společnost se podrobněji vyjádříme

v nejbližší době.

V Praze 21. srpna 2015

Jiří Bělohlav

předseda představenstva Metrostav a. s.

Informace a zajímavosti

z Metrostavu a jeho staveb sledujte

na internetových stránkách

www.metrostav.cz

a na facebookovém profilu

www.facebook.com/Metrostav.

31.08.15 14:35