Divize 5 končí ražby
xxxx
více
ve fotoreportáži
na Poľana
str. 4
slovenského
tunelu
2. září 2015 / 15–16 / XXVII
více v článku na str. 2
Ptáme se: Ing. Michala Kratěny,
vedoucího projektu z divize 6 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
S půlročním předstihem
2015 – Evropský rok industriálního
a technického dědictví str. 3
Náročná technologická zakázka
divize 1 skončila str. 5
Rekonstrukce, která přinesla mnoho
překvapení str. 5
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Další spolupráce Metrostavu a Subterry
Metrostav ve sdružení se Subterrou získal v červenci
zakázku na výstavbu Regionálního centra zpracování
odpadů Karlovarského kraje. Vznikne v prostoru bývalé
výsypky mezi obcemi Vintířov a Vřesová a stavbaři
v čele s týmem Jana Mráze z divize 9 by jej měli dokončit
závěrem roku 2016. Projekt centra zahrnuje technologii
mechanicko-biologické úpravy odpadů, která doplněná
o granulaci bude schopna zpracovat celkem 60 tisíc tun
materiálu za rok, což odpovídá množství krajského odpadu.
Podpis smlouvy
Ředitel divize 5 Ing. Roman
Fuksa podepsal 12. srpna
v Norsku smlouvu na
projekt Vossapakko
K3.1 – Jobergtunnelen.
Slavnostního aktu se
kromě něj zúčastnili (zleva)
Øyvind Langemyr, generální ředitel místního partnera
společnosti Bertelsen & Garpestad AS, a Lars Magnar
Røneid, projektový manažer norské správy silnic Statens
Vegvesen. Ražby asi dvoukilometrového tunelu Joberg,
za jehož vybudování Metrostav jako lídr ve sdružení
odpovídá, zahájí tým Ing. Ivana Piršče v listopadu. Zakázka
by měla být ukončena do 15. června roku 2017.
Společný podnik v Turecku
Ředitel zahraničního podnikání Skupiny Metrostav
Ing. Václav Soukup podepsal 24. července asociační
dohodu a smlouvu o založení společného podniku v Turecku
s majitelem místní firmy Ankara Insaat panem Ferhatem
Bolatem. V srpnu byla nová společnost, v níž Metrostav
vlastní 51% podíl, zapsána do tureckého obchodního
rejstříku jako METROSTAV ANKARA İNŞAAT TAAHHÜT
SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ. Oba jmenovaní jsou
jejími jednateli a Ferhat Bolat i generálním ředitelem.
Do veřejných soutěží v Turecku bude moci firma vstoupit
po uplynutí jednoho roku od svého založení.
Prodloužíme D3
Více než osmikilometrový
úsek dálnice D3 mezi
Bošilcem a Ševětínem
postaví Metrostav
ve sdružení s firmami
SWIETELSKY stavební
a Doprastav. Součástí
zakázky je vybudování asi 90 stavebních objektů, z toho
sedmi mostů. První řidiči by měli na nový úsek vyjet za tři
roky. Projekt za Metrostav vede Ing. Michal Türk z divize 4.
Podle smlouvy měl tým Ing. Michala Rádka ze Severomoravského regionu divize 1 ukončit stavbu interního
pavilonu N ve Slezské nemocnici v Opavě (titulní foto)
až 23. listopadu. Dílo ale stavebně dokončil a předal už
18. května – s více než půlročním předstihem.
„Stavbu se nám podařilo urychlit díky pečlivé přípravě a dobré koordinaci prací především při provádění
železobetonového monolitického skeletu. Pomohly nám
k tomu i dobré povětrnostní podmínky v zimním období
na přelomu let 2013/2014,“ konstatuje vedoucí projektu.
Jak se ale říká, náhoda či štěstí přeje připraveným.
Budovu, na jejímž místě novostavba vyrostla, zničil
na konci druhé světové války bombový útok. Naštěstí to
kolegům nezpůsobilo žádné komplikace, i když se jich
v březnu 2013 na začátku díla obávali. Projekt, podle kterého stavěli, byl ale více než pět let starý, a proto museli
v předstihu koncepčně přehodnocovat jeho dílčí technickou úroveň, aby odpovídala současným požadavkům.
Zajišťovali také koordinaci navazujících zdravotnických
dodávek, které nebyly součástí jejich zakázky. Nic přitom
nesmělo ovlivnit naplánovaný harmonogram prací. V průběhu díla byla stavba navíc zařazena do režimu financová-
Do Ronda se vejde o pět set diváků víc
Pracovníci jihomoravského regionu divize 1 přispěli
ve sdružení s firmou HT Steel ke zvýšení kapacity
brněnského sídla hokejové Komety. I když dnes nese jméno
DRFG Arena, místní neřeknou multifunkčnímu stadionu
jinak než Rondo. Díky dvouapůlměsíční práci stavbařů,
kterou za Metrostav koordinoval stavbyvedoucí Ing. Petr
Donth, se do něj už 12. srpna mohlo na první zápas Komety
se Slovanem Bratislava přijít podívat až 7691 návštěvníků.
Tisíc metrů
V pondělí 28. července
dosáhli raziči divize 5 vedení
týmem Ing. Pavla Bürgela
metu tisíc vyražených
metrů silničního tunelu
Bjørnebakkane u jezera
Veitastrond v Norsku.
Od 8. června, kdy byly práce obnoveny po plánované zimní
přestávce, do konce srpna vyrazili už více než 500 metrů.
Dokončení ražeb kolegové předpokládají v říjnu 2015
a předání stavby investorovi v září příštího roku.
Metrostav_15_16_2015.indd 1
1
Při slavnostním otevření pavilonu, kterého se 28. července kromě jiných významných hostů zúčastnil i hejtman
Moravskoslezského kraje Miroslav Novák, komentovali
všichni přítomní přechod ze staré interny v památkově
chráněném objektu L do moderního pavilonu N jako cestu
ze středověku do sci-fi. Pacienti i ošetřující personál totiž
konečně získali pohodlné prostory odpovídající medicíně
21. století. Za Metrostav přestřihl symbolickou pásku oblastní ředitel divize 1 Ing. Marek Veselý (foto č. 2 vpravo).
„Poznání přísnějších, někdy velmi specifických opatření v rámci dílčích dodávek třeba pro JIP (foto č. 1) bylo
pro tým velmi poučné,“ vzpomíná Ing. Rádek na dílo,
která nebylo jednoduché i proto, že probíhalo za nepřerušeného provozu nemocnice. Její zástupci a pracovníci
divize 1 si však vycházeli vstříc a vždy našli pro obě strany
vhodné řešení obtíží. „Také proto, že se všichni na pavilon
netrpělivě těšili, a měli jsme tak společný cíl,“ doplňuje.
2
ní z evropských dotací, což celému týmu přineslo zvýšení
administrativní zátěže.
Stavba úspěšně skončila a do nového pavilonu se
už v srpnu nastěhovali pacienti i personál. V monobloku
s jedním podzemním a šesti nadzemními podlažími našli
114 lůžek ve dvou- či třílůžkových klimatizovaných pokojích s vlastním sociálním zařízením, dalších 13 lůžek má
centrální multioborová JIP. V přízemí jsou kromě ústředního registru i čtyři ambulance, tři patra slouží interně, další
je vyčleněno plicnímu oddělení a v nejvyšším je technické
zázemí. Nový pavilon také divize 1 propojila třípodlažním
krytým koridorem se starou provozovanou internou v budově L. „Pro mne a můj tým představoval tento projekt
na začátku velkou výzvu a na konci obrovskou zkušenost.
Jsem rád, že jsme uspěli. Navíc lidé ve Slezsku už novou
internu potřebovali jako sůl,“ uzavřel Ing. Rádek
–red–, foto Jiří Junek
Stanovisko Metrostavu
Obávám se, že článek Lidových novin a serveru
Lidovky.cz zveřejněný 20. srpna 2015: Metrostav je
‚vystrašenej jak králík‘, představující tendenční reklamu na knihu Operace Rath, jen dokládá, že výsledek
úzké spolupráce mužů zákona a některých médií se
nachází daleko za hranou žurnalistické, kriminalistické, policejní i politické etiky a též zcela mimo rámec
řádného a nestranného vedení procesu i legitimního
očekávání občana.
Uvedený článek mimo jiné obsahuje sdělení nevyplývající ze spisu, se kterým musí být podle zákona
každý obviněný i jeho obhájce řádně seznámen. Je
nasnadě, že takové informace mohou pocházet jen
z policejních zdrojů, odkud cíleně a dlouhodobě unikají
a jsou po úpravách zveřejňovány mimořádně zájmovým způsobem.
Kdyby začal náš stavební podnik komentovat, že
i pro něj v této zemi platí princip presumpce neviny,
ještě více by zřejmě nahrál pocitu trapnosti, která
z článku přímo čiší.
K tomuto novému druhu nestydatého a neetického útoku na naši společnost se podrobněji vyjádříme
v nejbližší době.
V Praze 21. srpna 2015
Jiří Bělohlav
předseda představenstva Metrostav a. s.
Informace a zajímavosti
z Metrostavu a jeho staveb sledujte
na internetových stránkách
www.metrostav.cz
a na facebookovém profilu
www.facebook.com/Metrostav.
31.08.15 14:35