Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 5
Divize 9 šetří peníze škole v Moravské Třebové
Tým Ing. Davida Hlače z divize 9 měl za úkol prost
až na samé výspě své působnosti, v Moravské Tře-
bové, takzvanou Realizaci úspor energie, my si však
vystíme s pojmem zateplení. Pravda, zrovna letoš
to volá spíš po zchlazení, ale zavací dokumentace
je zákon a kdoví, co škola zakoupí z uspořech peněz?
Třeba opalovací krémy nebo sadu slunků...
Zakázka měla začít již v prosinci roku 2014, ale na-
konec se stavbi pustili do práce až letos 9. března. To
znamená, že museli pracovat během školho roku aza
probíhajího vyučování, tedy žádné rádio s nahlas puš-
nou muzikou, ale pěkně potichu. U učeben se ale dělalo
až po skončení výuky.
Při vzpomínce na podmínky, v nichž se pracovalo, mě
jímá až posvátná úcta a respekt k odolnosti všech, kdo se
na stavbě pohybovali. Když se totiž řekne škola, mnozí si
představí jednu prvorepublikovou budovu. Tak to pozor!
Tady se jedná o arl menšího kampusu (foto č. 1), sedm
budov, mezi kterými je i tělocvična nebo dílny.
Zadání znělo následovně: zateplení obvodových plášťů
budov, výměna oken a dví, zateplení střešních konstruk-
cí a spojovach k. Škola byla postavena v 70.letech
20. stole, takže se na ní nevztahují žádné stupně památ-
kové ochrany – pro stavebníky dobrá zpráva.
Pláště budov pokryli montéři tepelněizolačními kom-
pozitními systémy s rozdílným tepelným izolantem podle
typu budovy. Střešní prostory, respektive podlahy vpod-
střešním prostoru, pak doplnili minerální vatou. Stará
dřevěná okna nahradili plastovými s izolačním dvojsklem.
Práce postupovaly podle plánu až do chvíle, kdy mělo
dojít k zateplení sechy tělocvičny. Tady jsme zjistili, že
střní plášť lí na předpjatých strunobetonových des-
kách, příliš tenkých, aby se do nich dalo kotvit. Proto jsme
museli skladbu střešního pláště celou přeprojektovat,“
vzpomíná vedoucí projektu.
Vzdor této komplikaci a pozdějšímu zahájení stavby
edala divize 9 stavbu ve smluvm termínu. Až vzáří
děti nastoupí do zateplených školních budov, možná je-
jich nový, barevný kabát (foto č. 2) přisje ktomu, že se
budou na doczku do své vzlávací instituce alesp
které z nich i víc těšit.
ad.ka, foto archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 5
1
2
Slitá technologická zakázka divize 1 skončila
Zhruba deset měsíců po zahájení prací dokončil tým
Pavla Szmeka ze severomoravského regionu divize 1
zakázku na rekonstrukci tavicího agretu dvou pe
veTřineckých železárnách (foto č. 1). Investorem byla
společnost Slérny Třinec, stoprocentní dciná fir-
ma Třineckých želeren, které jsou největším výrob-
cem oceli vcelé České republice.
Stavbaři pracovali vTřineckých železárnách nakom-
plikované technologické zazce zaplného provozu slé-
ren. Tým divize 1 vnich musel nejprve vybourat sta
části provozu apostavit nové železobetonové aocelo
konstrukce. „Potom bylo nutné provést nové rozvody
vody, stlačeného vzduchu, koksárenského plynu a vy-
budovat přípojky našest a22 kV,“ říká vedoucí projektu.
Doplňuje, že poté následovaly rozvody odprášení avět
anakonec montáž speciální technologie.
Pro rekonstrukci tavicího agregátu středofrekvenč-
ní indukční pece o výkonu dvakrát 15 tun (foto č. 2)
dodávala technologii britská společnost Inductotherm
Furnace Group. „Uto montáže byla nejnárjší pře-
prava aosazení velkých celků jako například dvou ku
trafa, znichž kaž dé vážilo osm tun, advou kusů vlast
pece – hmotnost každé znich dosahovala dvacti tun,“
vzpomíná vedoucí projektu Pavel Szmek.
U stavební části zakázky se jednalo o běžné pce,
snimiž si divize 1 bez problémů poradila, i když prove-
dení takové zakázky pro ni bylo premiérou. Stejně tak se
jednalo oprvní spolupci sTřineckými želernami, za-
davatelem, který doinvestic aoprav ročně vkdá zhruba
500milionů korun. „Jsme rádi, že se stavbu podilo do-
končit vpožadované kvalitě ipoebném čase, adoume,
že ne dílo plnohodnotně nahradí provoz původních pecí,
které stále ještě fungují,“ říká vedoucí projektu. Azdá se,
že investor je svýsledkem díla spokojen. Ještě vprůběhu
rekonstrukce totiž tým Pavla Szmeka získal daí zakázku
– tentokrát naestavbu vytloukacího roštu.
Rekonstrukce a odprášení taviho agregátu pece
v Třineckých želernách byla zajímavá zazka nejen
pro divizi 1, ale ipro čerstvého vysokoškoka Dariusze
Gwóźdźe, který nastavbě absolvoval povinnou praxi. Pa-
vel Szmek ajeho tým tak potvrdili, že si dokážou poradit
nejen snárm projektem, ale nac ještě umějí předat
své zkušenosti mladé generaci.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Rekonstrukce, která přinesla řadu překvapení
Už zar dnů by měla proběhnout kolaudace dokonče-
né rekonstrukce bytoho domu naJačkově nábřeží
vPraze, kterou řídil tým Ing.Tomáše Fuksy zdivize 3.
Vzhledem ktomu, že si investor vyžádal také dokoe-
ní všech bytů, budou práce v objektu pravpodob
pokračovat až dojara příštího roku.
„Stavba nastavila nemilosrdné zrcadlo naší schop-
nosti odst kvalitní práci v nepříznivých podmínkách
zhlediska času ifinancí. Jakékoli pochybení se nám vždy
tvrdě vymstilo. Ukaždého člena týmu vyšlo jasně najevo,
kde má slabiny ajak se snimi dokáže poprat,“ tak stručně
hodnotí Ing.Fuksa rok apůl práce narožm činžovním
domě zkonce 19. stole, který leží nasmíchovském ná-
í Vltavy amá pět nadzemních advě podzemní podlaží.
Budova dostala nový kabát, rekonstrukcí prošel interi-
ér anebyla to procházka růžovým sadem. Tým Ing.Fuksy
si musel poradit se složitým technologickým postupem
i bourání a provádění provizorních podchytávek ino-
vých nosných konstrukcí. Jednoduchá nebyla ani doprava
hmot, protože staventě bylo značně omezeno. Byty bylo
eba upravit dodetailů sdůrazem naestetiku podle ná-
vrhů architekta. To ssebou ale nadruhou stranu přineslo
zajímavou spolupráci se špičkovými řemeslníky, zejména
truhláři akameníky, avneposlední řadě ipci vevyso-
kém standardu asextrémně drahými materly.
„Za nejnáročnější považuji vyhloubení, vybourání
a zajní sutenních prostor pro garážový zakladač.
Pracovali jsme totiž vessněch prostorách abez mož-
nosti použít těžkou techniku. Navíc jsme prostor museli
zajistit proti pronikání podzemní vody. Ubytu vnejvyšším
pae budu dlouho vzpomínat nanárné vyrovnání šik
střní železobetonové desky tak, aby se její povrch mohl
stát součástí interiéru (foto),“ říká Ing.Fuksa.
Zajímavý postup stavbaři zvolili i i bourání osm
aždeset metrů vysoké suterénní nosné zdi, která musela
po celou dobu rekonstrukce plnit svou statickou funkci.
Postupovali přitom podle technologie navržené statikem,
kterou však museli průběžně modifikovat. Vpůvodní stě-
ně se totiž objevilo velké množství otvorů, jež bylo potře-
ba provizorně podepírat. Dělníci nakonec stěnu roezali
povýšce na21 pruhů, znichž každý byl dlouhý osm až
deset metrů. Tyto pruhy pak poetapách bourali asto
nich budovali železobetonové segmenty. Celý proces trval
neuvěřitelné čti al měsíce.
hem stavby také nebyla, jak už to ostatně uhisto-
rických budov často bývá, nouze oekvapení. „Bohužel
šlo opřekvapení většinou nemilá. Ať už zmíním nepřed-
datelné úskoky starých komínových průduchů nebo
ivé původní stěny, které jsme po otlení omítky museli
srovnat až sedmicentimetrovou vrstvou nové. Tam, kde
jsme očevali zdravou nosnou snu, se při její úpra
ukázalo, že jde oslepenec různých přizdívek spodstat
nižší nosností. Také základové pory v suterénních
prostorách byly podstatně horší, než předpokdal pro-
jekt. Původní stoka, která měla být využita jako kolektor,
byla uprostřed zborce, atak bych mohl pokračovat,“
vzpomíná Ing.Fuksa. Zmiňuje ještě skutnost, že pod
základy obvodových sn se kromě bloků zopuky objevil
také gabrodiorit, což je vyvřelá hornina nejvyšší třídy tvr-
dosti. Ruční odbourávání takto vyzných stěn bylo proto
vysilující adosti nákladné. Nac stávající obvodové stěny
vprostoru garážového zakladače byly oproti předpokladu
projektu posunuté dovnitř, amusely se proto odbourávat
pocelé výšce, tedy asi det metrů!
Někteří klienti měli při dokončování interiéru svých
bytů velmi specifické padavky atrvali najejich splní,
byť to někdy kvůli konstrukcím ani nebylo mož. Vjed-
nom z bytů stavbi instalovali klimatizaci, aby zajistili
stálou teplotu potřebnou pro choulostivé obklady pota-
žené buvolí kůží. „Celá stavba má podle mého názoru bž
kuleckému dílu než kbudově. Když se ohlédnu zt,
skoro nemohu uvěřit, co všechno jsme zde dokázali. Zato
paí veliký dík všem mým kolegům, kteří se nazakázce
poleli aještě polet budou,“ uzavírá Ing.Fuksa.
Martina Vampulová, foto Jiří Junek
1 2
TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU
Nepřehlédnutelné vizitky Metrostavu IV
Středisko zdvihací techniky divize 11 vedené Ing. Luká-
šem Müllerem má ve strojovém parku přes 20různých
jeřábů. Jedním znich je i pásový jáb RDK 300-1, který
dnes pracuje na stavbě společnosti Subterra vPraze na
Zlíchově u ústí průzkumné štoly tunelů Radlické radiály
(foto). Je poháněný naftovým motorem a elektrickým
generátorem, dá se připojit na vnější zdroj elektrické
energie a jeho horní nástavba je otočná o 360º.
RDK 300-1
Rychlost jízdy 0–1,17 km/h
Nosnost hlavho zdvihu 30 t při vylení 4,15 m
Nosnost pomocného zdvihu max. 5,0 t
Výložník typ A 0.6 max. vyložení 12,25 m
max. zdvih 12,31 m
Výložník typ A 3.6 max. vyložení 18,20 m
max. zdvih 20,07 m
platných patentů pro území České republiky měl Metrostav zapsaných
uÚřadu průmyslového vlastnictví k28. srpnu 2015. Vzhledem k tomu,
že dvě jeho přihlášky jsou zveřejněné, toto číslo se mohlo brzy zvýšit.
Metrostav_15_16_2015.indd 5 31.08.15 14:36
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 6

 

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 5
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 6
Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 4

Strana 4

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 5

Strana 5

Metrostav Metrostav 15-16/2015, Strana 6

Strana 6

5

Sending statistics … done (471 ms)

Rendering Strana 6 (102723): (0/1) (462 ms)

Rendering Strana 5 (102722): (0/1) (499 ms)

Rendering Strana 4 (102721): (0/1) (499 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2985/vth119061-1.jpg

 i2985/vth119062-1.jpg

 i2985/bg102722.svg

 i2985/vth119063-1.jpg

 i2985/vth119055-1.jpg

 i2985/vth119057-1.jpg[p1]

 i2985/vth119059-1.jpg[p1]