strana 6
Rozšiřte si znalosti
Stalo se už dobrou tradicí, že na začátku každého nového školního roku nabízí Centrum vzdělávání Skupiny
Metrostav (CVSM) hned několik typů jazykové výuky.
Týká se nejen zaměstnanců Metrostavu.
Individuální jazykovou výuku pro vybrané zaměstnance Metrostavu zajišťuje CVSM ve spolupráci s partnerskými školami – SPĚVÁČEK vzdělávací centrum a Threshold
Training Associates. Letos v nich nově zahájilo přípravu
na složení zkoušek úrovně B2 a C1 (podle evropského referenčního rámce po provedených jazykových auditech)
38 zaměstnanců Metrostavu, kteří studují angličtinu,
němčinu či ruštinu.
Kromě této výuky nabízí CVSM také intenzivní týmové
kurzy pro projektové týmy připravující se na zakázky v zahraničí. Účastníky navíc seznamují i s kulturními rozdíly
života v oblastech jejich budoucího působení.
V odpoledních hodinách se loni poprvé v Centru
vzdělávání v Palmovka Parku II uskutečnily otevřené
skupinové kurzy pro zaměstnance všech firem Skupiny
Metrostav a jejich rodinné příslušníky. Studovalo v nich
dosud 155 osob, a protože jim výuka vyhovovala, kurzy
se uskuteční i v příštím období. V nabídce pro studium
zahajované na přelomu září a října jsou lekce angličtiny,
němčiny, ruštiny a španělštiny. V případě zájmu o tyto
kurzy pište na adresu petr.furst@metrostav.cz.
Další informace, nejen o jazykovém programu Metrostavu a otevřených kurzech, najdete na skupinovém intranetu http://skupina.metrostav.cz/ukr. Přejeme všem
účastníkům radost ze studijních výsledků.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Nezapomeneme!
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Stopy po kulkách z 21. srpna 1968 zůstanou na fasádě
historické budovy Národního muzea i po rekonstrukci.
„Srpnová invaze roku 1968 nepochybně patří k nejvýznamnějším momentům československých dějin a určitě
bychom ji měli připomínat i budoucím generacím. Její
symbolickou obětí se stala také budova Národního muzea. Proto chceme zachovat poškození na dvou sloupech
v průčelí budovy jako zdaleka viditelný památník připomínající všechny oběti, které během okupace zahynuly,“ řekl
generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš.
Jedeme v tom všichni
1
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
120. a 40. výročí
Rozhodnutí o výstavbě vodního díla Želivka mělo vliv
také na českou železnici. Zatopením městečka Dolní
Kralovice totiž z mapy zmizelo i jeho nádraží.
Před 120 lety, roku 1895, byla uvedena do provozu
trať z Benešova do Vlašimi. Díky velkému úsilí místních
zastupitelů došlo už po 7 letech k prodloužení železnice až
do Dolních Kralovic. A co s tím má společného Metrostav?
Kromě toho, že se významně podílel na stavbě Želivky,
uspořádal 23. srpna 1974 slavnostní jízdu u příležitosti
ukončení osobní dopravy na úseku z Trhového Štěpánova
do Dolních Kralovic. Přestože voda jezera nezadržitelně
stoupala, nákladní doprava na trati fungovala do poslední
chvíle – do 31. května před 40 lety. Anglické přísloví k tomu podotýká: Každý mrak má stříbrnou obrubu.
2
3
4
5
6
7
8
9
Blanka není tunel
Už brzy v české metropoli odstartuje reklamní kampaň
pod heslem Blanka není tunel, pomocí níž chce Metrostav seznámit veřejnost se stavební výjimečností nové
části Městského okruhu v Praze.
Tunelový komplex Blanka patří mezi největší, nejmodernější a nejbezpečnější dopravní stavby na světě. Společnost Metrostav je hrdá, že mohla být dodavatelem jeho
stavební části. Nově otevřené podzemní dílo usnadní život
jistě nejen Pražanům a výrazně zlepší dopravní situaci
v našem hlavním městě.
V době kolem zprovoznění tunelu proto Metrostav
povede osvětovou kampaň pod názvem Blanka není tunel. Motto kampaně testovalo několik renomovaných PR
agentur a vybraní zástupci tisku. Přijali je velmi pozitivně, protože láká pozornost, umožňuje různé interpretace
a odlehčenou formou vzbuzuje zájem o další vysvětlení.
Informace o tunelovém komplexu veřejnost získá prostřednictvím billboardů, plakátů na tramvajových zastávkách (foto) a rámečků v metru. Podrobnější informace
pak najde na webu www.blankanenitunel.cz. Osvětová
kampaň bude probíhat celý měsíc, nejintenzivnější bude
v období mezi 15. a 28. zářím 2015.
Ing. Vojtěch Kostiha, foto archiv Metrostavu
Modernizace trati Rokycany–Plzeň probíhá pod zemí (foto č. 1) i v terénu
Mezi Rokycany a Plzní pokračuje stavba vedená Ing. Tomášem Kohoutem z divize 5. Raziči v čele s Ing. Štefanem
Ivorem po překonání nestabilního prostředí bojují s nečekaně silnými přítoky vody a zvýšeným opotřebením řezných
nástrojů, které si vyžadují častější údržbu a kontrolu řezné hlavy (foto č. 2). I přesto se za Viktorií (foto č. 3) jižní
trouba tunelu Ejpovice prodloužila k 1. září už téměř na 1900 m. Železnici mezi oběma koncovými body dělí na dvě
části obec Ejpovice. Zatímco z Rokycan už do ní jezdí vlaky po nové trati, do Plzně se loudají po jedné staré koleji.
Na té druhé totiž pracují zaměstnanci provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5 řízení Milanem Špičkou.
V Doubravce vlastními silami bourají a budují čtyři mosty a podchod v zastávce. Trojklenbový kamenný most nad
Mohylovou ulicí (foto č. 4) podélně rozřízli diamantovým lanem a konstrukci pod kolejí z Prahy do Plzně zpevnili,
aby po ní mohly jezdit vlaky (foto č. 5). Odstranili i jednu téměř stoletou nýtovanou ocelovou konstrukci mostu přes
Úslavu (foto č. 6) a nahradili ji moderní svařovanou (foto č. 7), jež nepotřebuje středový pilíř. Také přestavba mostu
nad Potoční ulicí probíhá za provozu sousední koleje (foto č. 8). Dodržení plánovaných časů jednotlivých postupů,
pro něž jsou nutné uzavírky městských komunikací v koordinaci s traťovými výlukami, stavbaře netrápí jen u mostu
na přeložce trati (foto č. 9). Výluka na jedné koleji skončí 15. listopadu, přestavba druhé proběhne příští rok.
Tým Metrostavu úspěšně absolvoval Opel Handy Cyklo Maraton – náročnou sportovní akci, která si pod
heslem Jedeme v tom všichni vyžádala nejen dlouhou
přípravu a opravdu velké fyzické i psychické nasazení
během závodu, ale také vyvolala mnoho emocí.
Osmičlenný tým cyklistů složený ze sedmi Metrostaváků – kapitána Martina Jedličky, Hany Kadlecové,
Svatavy Štěpánové, Filipa Křesťana, Mojmíra Stuchlíka
staršího, Petra Řezáče, Václava Bělohlávka – a handbikera Miroslava Novotného absolvoval mezi 28. červencem
a 1. srpnem v Česku i na Slovensku více než 2222 km
dlouhý cyklistický maraton. Zvládl jej nonstop v časovém
limitu do 111 hodin, a tím vyhrál pro Aleše Egera poukaz
pro dva na outdoorový zážitkový víkend. Kdo je Aleš? Měl
před rokem nehodu, při níž přišel o nohu, a patřil mezi ty,
komu měla akce pomoci. Ne penězi, ale zážitky a novými
kamarády. Občanské sdružení Cesta za snem vedené
Heřmanem Volfem, jež tuto i podobné aktivity pořádá, má
totiž za cíl spojovat handicapované či jinak znevýhodněné
lidi s většinovou společností. A to se mu opět podařilo.
„Od začátku bylo jasné, že maraton bude stát za trochu ,námahy‘. Moc jsem ho chtěla jet i z toho důvodu,
že to není žádná individuální akce, kterých se člověk
může účastnit sám. Tady šlo navíc o podporu dobré
věci – o pomoc handicapovaným vrátit se do aktivního
života. V dnešní uspěchané době toho lidé pro ostatní
moc nedělají. Nám se naskytla jedinečná příležitost a my
ji využili. Závod byl plný emocí, stejně jako jeho závěrečné
vyhlášení v Praze na Ladronce,“ říká Hana Kadlecová.
Naši cyklisté mohli náročný závod absolvovat úspěšně
hlavně díky spolehlivé týmové podpoře. Doprovodné vozy
řídili nejen firemní řidiči – Dan Červený a Pavel Laciný,
ale i manažerka týmu Jana Komárková, která už dnes hájí
barvy Subterry. Kromě nich s přípravou i na trase bikerům
velmi pomohl Mojmír Stuchlík mladší. Na start na Václavské náměstí v Praze (foto) naše sportovce doprovodil
na kole i prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav.
„Jen polovina úspěchu závisela na dobré kondici
a nasazení cyklistů, zbývající závisela na taktice, navigaci
či týmové spolupráci. Organizátor totiž předem stanovil
pouze průjezdní body, takže přesnou trasu jsme si museli
naplánovat sami. Kluci přitom zvažovali nejen délku trati,
ale také její výškový profil. Kde jsme to znali, brali jsme
v úvahu i kvalitu asfaltu, předpokládaný provoz, šířku
silnice či prostor za krajnicí. Předem stanovenou trasu
nám potom mírně upravovaly uzavírky, ale i dobré rady
místních nebo našich fandů, kteří nám volali či posílali
SMS. Přestože se únava a nevyspání během závodu zvyšovaly, nálada v týmu byla stále skvělá. Přispěla k tomu
i podpora fanoušků. V Ostravě nás velmi příjemně překvapili kolegové z divize 1, kteří nás přišli povzbudit přímo
na start časovky. Kluci, díky!“ vzpomíná Jana Komárková.
K tomu, co týmu pomohlo a za co ještě jednou děkuje,
patřila i nabídka na přespání, řízky, roláda, sekaná, salát,
koláče, dort…, potlesk na startu, u trati i v cíli, zapůjčení
handbiku a ostatních „maličkostí“, zasílání podporujících
SMS nebo sledování webu www.111hodin.cz.
Víc se Opel Handy Cyklo Maratonu 2015 bude věnovat beseda pořádaná 3. září v Centru vzdělávání Skupiny
Metrostav v Palmovka Parku II.
–red–, foto týmový archiv
–red–, foto Jiří Junek, archiv provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 15–16/2015 vyšlo 2. 9. 2015 (17/2015 vyjde 18. 9. 2015) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka
Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax:
244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_15_16_2015.indd 6
31.08.15 14:36