strana 6

Rozšiřte si znalosti

Stalo se už dobrou tradicí, že na začátku každého nového školního roku nabízí Centrum vzdělávání Skupiny

Metrostav (CVSM) hned několik typů jazykové výuky.

Týká se nejen zaměstnanců Metrostavu.

Individuální jazykovou výuku pro vybrané zaměstnance Metrostavu zajišťuje CVSM ve spolupráci s partnerskými školami – SPĚVÁČEK vzdělávací centrum a Threshold

Training Associates. Letos v nich nově zahájilo přípravu

na složení zkoušek úrovně B2 a C1 (podle evropského referenčního rámce po provedených jazykových auditech)

38 zaměstnanců Metrostavu, kteří studují angličtinu,

němčinu či ruštinu.

Kromě této výuky nabízí CVSM také intenzivní týmové

kurzy pro projektové týmy připravující se na zakázky v zahraničí. Účastníky navíc seznamují i s kulturními rozdíly

života v oblastech jejich budoucího působení.

V odpoledních hodinách se loni poprvé v Centru

vzdělávání v Palmovka Parku II uskutečnily otevřené

skupinové kurzy pro zaměstnance všech firem Skupiny

Metrostav a jejich rodinné příslušníky. Studovalo v nich

dosud 155 osob, a protože jim výuka vyhovovala, kurzy

se uskuteční i v příštím období. V nabídce pro studium

zahajované na přelomu září a října jsou lekce angličtiny,

němčiny, ruštiny a španělštiny. V případě zájmu o tyto

kurzy pište na adresu petr.furst@metrostav.cz.

Další informace, nejen o jazykovém programu Metrostavu a otevřených kurzech, najdete na skupinovém intranetu http://skupina.metrostav.cz/ukr. Přejeme všem

účastníkům radost ze studijních výsledků.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Nezapomeneme!

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Stopy po kulkách z 21. srpna 1968 zůstanou na fasádě

historické budovy Národního muzea i po rekonstrukci.

„Srpnová invaze roku 1968 nepochybně patří k nejvýznamnějším momentům československých dějin a určitě

bychom ji měli připomínat i budoucím generacím. Její

symbolickou obětí se stala také budova Národního muzea. Proto chceme zachovat poškození na dvou sloupech

v průčelí budovy jako zdaleka viditelný památník připomínající všechny oběti, které během okupace zahynuly,“ řekl

generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš.

Jedeme v tom všichni

1

M gr. Z den ě k K o s t ř í ž

120. a 40. výročí

Rozhodnutí o výstavbě vodního díla Želivka mělo vliv

také na českou železnici. Zatopením městečka Dolní

Kralovice totiž z mapy zmizelo i jeho nádraží.

Před 120 lety, roku 1895, byla uvedena do provozu

trať z Benešova do Vlašimi. Díky velkému úsilí místních

zastupitelů došlo už po 7 letech k prodloužení železnice až

do Dolních Kralovic. A co s tím má společného Metrostav?

Kromě toho, že se významně podílel na stavbě Želivky,

uspořádal 23. srpna 1974 slavnostní jízdu u příležitosti

ukončení osobní dopravy na úseku z Trhového Štěpánova

do Dolních Kralovic. Přestože voda jezera nezadržitelně

stoupala, nákladní doprava na trati fungovala do poslední

chvíle – do 31. května před 40 lety. Anglické přísloví k tomu podotýká: Každý mrak má stříbrnou obrubu.

2

3

4

5

6

7

8

9

Blanka není tunel

Už brzy v české metropoli odstartuje reklamní kampaň

pod heslem Blanka není tunel, pomocí níž chce Metrostav seznámit veřejnost se stavební výjimečností nové

části Městského okruhu v Praze.

Tunelový komplex Blanka patří mezi největší, nejmodernější a nejbezpečnější dopravní stavby na světě. Společnost Metrostav je hrdá, že mohla být dodavatelem jeho

stavební části. Nově otevřené podzemní dílo usnadní život

jistě nejen Pražanům a výrazně zlepší dopravní situaci

v našem hlavním městě.

V době kolem zprovoznění tunelu proto Metrostav

povede osvětovou kampaň pod názvem Blanka není tunel. Motto kampaně testovalo několik renomovaných PR

agentur a vybraní zástupci tisku. Přijali je velmi pozitivně, protože láká pozornost, umožňuje různé interpretace

a odlehčenou formou vzbuzuje zájem o další vysvětlení.

Informace o tunelovém komplexu veřejnost získá prostřednictvím billboardů, plakátů na tramvajových zastávkách (foto) a rámečků v metru. Podrobnější informace

pak najde na webu www.blankanenitunel.cz. Osvětová

kampaň bude probíhat celý měsíc, nejintenzivnější bude

v období mezi 15. a 28. zářím 2015.

Ing. Vojtěch Kostiha, foto archiv Metrostavu

Modernizace trati Rokycany–Plzeň probíhá pod zemí (foto č. 1) i v terénu

Mezi Rokycany a Plzní pokračuje stavba vedená Ing. Tomášem Kohoutem z divize 5. Raziči v čele s Ing. Štefanem

Ivorem po překonání nestabilního prostředí bojují s nečekaně silnými přítoky vody a zvýšeným opotřebením řezných

nástrojů, které si vyžadují častější údržbu a kontrolu řezné hlavy (foto č. 2). I přesto se za Viktorií (foto č. 3) jižní

trouba tunelu Ejpovice prodloužila k 1. září už téměř na 1900 m. Železnici mezi oběma koncovými body dělí na dvě

části obec Ejpovice. Zatímco z Rokycan už do ní jezdí vlaky po nové trati, do Plzně se loudají po jedné staré koleji.

Na té druhé totiž pracují zaměstnanci provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5 řízení Milanem Špičkou.

V Doubravce vlastními silami bourají a budují čtyři mosty a podchod v zastávce. Trojklenbový kamenný most nad

Mohylovou ulicí (foto č. 4) podélně rozřízli diamantovým lanem a konstrukci pod kolejí z Prahy do Plzně zpevnili,

aby po ní mohly jezdit vlaky (foto č. 5). Odstranili i jednu téměř stoletou nýtovanou ocelovou konstrukci mostu přes

Úslavu (foto č. 6) a nahradili ji moderní svařovanou (foto č. 7), jež nepotřebuje středový pilíř. Také přestavba mostu

nad Potoční ulicí probíhá za provozu sousední koleje (foto č. 8). Dodržení plánovaných časů jednotlivých postupů,

pro něž jsou nutné uzavírky městských komunikací v koordinaci s traťovými výlukami, stavbaře netrápí jen u mostu

na přeložce trati (foto č. 9). Výluka na jedné koleji skončí 15. listopadu, přestavba druhé proběhne příští rok.

Tým Metrostavu úspěšně absolvoval Opel Handy Cyklo Maraton – náročnou sportovní akci, která si pod

heslem Jedeme v tom všichni vyžádala nejen dlouhou

přípravu a opravdu velké fyzické i psychické nasazení

během závodu, ale také vyvolala mnoho emocí.

Osmičlenný tým cyklistů složený ze sedmi Metrostaváků – kapitána Martina Jedličky, Hany Kadlecové,

Svatavy Štěpánové, Filipa Křesťana, Mojmíra Stuchlíka

staršího, Petra Řezáče, Václava Bělohlávka – a handbikera Miroslava Novotného absolvoval mezi 28. červencem

a 1. srpnem v Česku i na Slovensku více než 2222 km

dlouhý cyklistický maraton. Zvládl jej nonstop v časovém

limitu do 111 hodin, a tím vyhrál pro Aleše Egera poukaz

pro dva na outdoorový zážitkový víkend. Kdo je Aleš? Měl

před rokem nehodu, při níž přišel o nohu, a patřil mezi ty,

komu měla akce pomoci. Ne penězi, ale zážitky a novými

kamarády. Občanské sdružení Cesta za snem vedené

Heřmanem Volfem, jež tuto i podobné aktivity pořádá, má

totiž za cíl spojovat handicapované či jinak znevýhodněné

lidi s většinovou společností. A to se mu opět podařilo.

„Od začátku bylo jasné, že maraton bude stát za trochu ,námahy‘. Moc jsem ho chtěla jet i z toho důvodu,

že to není žádná individuální akce, kterých se člověk

může účastnit sám. Tady šlo navíc o podporu dobré

věci – o pomoc handicapovaným vrátit se do aktivního

života. V dnešní uspěchané době toho lidé pro ostatní

moc nedělají. Nám se naskytla jedinečná příležitost a my

ji využili. Závod byl plný emocí, stejně jako jeho závěrečné

vyhlášení v Praze na Ladronce,“ říká Hana Kadlecová.

Naši cyklisté mohli náročný závod absolvovat úspěšně

hlavně díky spolehlivé týmové podpoře. Doprovodné vozy

řídili nejen firemní řidiči – Dan Červený a Pavel Laciný,

ale i manažerka týmu Jana Komárková, která už dnes hájí

barvy Subterry. Kromě nich s přípravou i na trase bikerům

velmi pomohl Mojmír Stuchlík mladší. Na start na Václavské náměstí v Praze (foto) naše sportovce doprovodil

na kole i prezident Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav.

„Jen polovina úspěchu závisela na dobré kondici

a nasazení cyklistů, zbývající závisela na taktice, navigaci

či týmové spolupráci. Organizátor totiž předem stanovil

pouze průjezdní body, takže přesnou trasu jsme si museli

naplánovat sami. Kluci přitom zvažovali nejen délku trati,

ale také její výškový profil. Kde jsme to znali, brali jsme

v úvahu i kvalitu asfaltu, předpokládaný provoz, šířku

silnice či prostor za krajnicí. Předem stanovenou trasu

nám potom mírně upravovaly uzavírky, ale i dobré rady

místních nebo našich fandů, kteří nám volali či posílali

SMS. Přestože se únava a nevyspání během závodu zvyšovaly, nálada v týmu byla stále skvělá. Přispěla k tomu

i podpora fanoušků. V Ostravě nás velmi příjemně překvapili kolegové z divize 1, kteří nás přišli povzbudit přímo

na start časovky. Kluci, díky!“ vzpomíná Jana Komárková.

K tomu, co týmu pomohlo a za co ještě jednou děkuje,

patřila i nabídka na přespání, řízky, roláda, sekaná, salát,

koláče, dort…, potlesk na startu, u trati i v cíli, zapůjčení

handbiku a ostatních „maličkostí“, zasílání podporujících

SMS nebo sledování webu www.111hodin.cz.

Víc se Opel Handy Cyklo Maratonu 2015 bude věnovat beseda pořádaná 3. září v Centru vzdělávání Skupiny

Metrostav v Palmovka Parku II.

–red–, foto týmový archiv

–red–, foto Jiří Junek, archiv provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 15–16/2015 vyšlo 2. 9. 2015 (17/2015 vyjde 18. 9. 2015) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Ladislav Profota, Ing. Lenka

Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Ing. Martina Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax:

244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_15_16_2015.indd 6

31.08.15 14:36