Na plzeňské Vinici vyrostl
nový vodojem
12. listopadu 2007 / 20 / XIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Petra Kajera,
náměstka Divize development str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
ddm
g r o u p
Převlek pankrácké věže
Krátce / Aktuálně
Odvětví plné optimismu
Vysoká škola ekonomická v Praze zveřejnila Kvalitativní
studii českého stavebnictví (2007), která je součástí
projektu CEEC Research, zaměřeného na analýzu
kvalitativních faktorů stavebnictví v devíti zemích střední
a východní Evropy. V České republice se jí zúčastnilo
na 310 společností podnikajících v oboru a mezi nimi
i Metrostav. Studie postihuje široké spektrum otázek
a podnikatelé podle ní očekávají další pozitivní vývoj ve
svém oboru. Uvítali by úplné otevření trhu v rámci EU,
které by pomohlo jejich rozvoji, očekávají navýšení
prodejů i investic do technologií. K posunu u nich došlo ve
způsobech využívání elektronických médií, která převážila
nad tradičními zdroji získávání informací. I přes jasné
vítězství internetu však pro vyhledávání potenciálních
zakázek podnikatelé stále považují za nejvýhodnější
dlouhodobé osobní kontakty.
Průjezd tunelem
Valík je bezpečný
V tunelu Valík na dálnici D5
skončilo období zkušebního
provozu a od konce letošního
října v něm začal platit
standardní dopravní režim.
Valík, první dálniční tunel
v České republice, vybudoval tým Ing. Václava Švarce
z divize 5 a 6. října loňského roku byl slavnostně uveden
do provozu díky povolení k předběžnému užívání. Tunel
je vybaven nejmodernější technikou, která umí sama
vyhodnotit krizovou situaci a navrhne její optimální řešení
a zajistí i řízení dopravy. Tunel je však tak bezpečný, že
v něm od otevření nedošlo k jediné dopravní nehodě.
Policisté doufají, že i v budoucnosti využijí jeho dokonalé
vybavení jenom k měření rychlosti, porovnávání
poznávacích značek projíždějících aut s databází kradených
vozidel a k orientačnímu vážení projíždějících kamionů.
Pozvánka na filmovou přehlídku
Dětské krizové centrum pořádá v pražském kině Atlas ve
dnech 19. až 21. listopadu pátý ročník filmové přehlídky
Odvrácená strana dětství, na kterou zve všechny své
příznivce i nové diváky. Dvanáct českých i zahraničních
filmů a dokumentů jim přiblíží téma týraných, zneužívaných,
zanedbávaných či jinak ohrožených a znevýhodněných dětí
a jejím cílem není jen na jejich nepříznivou situaci upozornit,
ale i ukázat její možná řešení.
Dobře viditelná vizitka
Hrubá stavba České pojišťovny v Praze na Pankráci po
vyrostla ze stavební jámy až do výšky sousední zástav
by a shlíží na rušnou magistrálu. Od letošního podzimu
je její označení pobře patrné už z dálky.
Díky dobře viditelné vizitce, plachtě 15 x 7 m, uvízne
řidičům v paměti jako stavba Metrostavu. Vedoucí projektu Ing. Miroslav Zobaník z divize 3, která stavbu provádí,
to potvrzuje: „Každý, kdo po brněnské dálnici přijíždí do
centra, si jí díky označení musí všimnout, třeba všichni mí
známí teď dobře vědí, kde pracujeme.“
M ilo s l a v K ol á ř, f o t o J o s e f H u s á k
Metrostav_20_07.indd 1
V Praze na Pankráci se schyluje k historickému okamži
ku. Nedokončená budova Československého rozhlasu,
která až do roku 2006 čekala na dostavbu, se už téměř
celá oblékla do nové fasády a jako CITY TOWER se díky
developerské společnosti ECM chystá vstoupit do života.
Pod proskleným obvodovým pláštěm finišují stavební
práce tak, aby ještě letos mohlo být vydáno kolaudační
rozhodnutí, které už v lednu a v únoru přivede do dvou
pater nejvyšší budovy u nás první nájemníky.
Za náročné práce odpovídá sdružení našich divizí 3
a 9 se společností PSJ holding a pod jeho řízením stavba
rychle pokračuje. Viditelné je zvětšování plochy hotové
fasády. Montáž jejích modulů už vystoupala do 24. až
26. podlaží, ve dvou nejvyšších pro ni připravují kotvení.
Z více než poloviny jsou dokončené i kouřotěsné uzávěry
mezi obvodovým pláštěm a stropní konstrukcí.
Stavební práce uvnitř budovy může veřejnost jen tušit.
Ve všech třech podzemních i 28 nadzemních podlažích
pracují desítky řemeslníků a techniků, kteří dokončují,
kompletují a opravují vše, co je právě na řadě. Železobetonové konstrukce a jejich vyřezávání i dobetonovávání už
jsou definitivně hotové a o mnoho pozadu není ani montáž
ocelových konstrukcí, kde zbývá jen dokončit střešní plošinu posledního patra.
Zedníci opravují stávající omítky v místech technologických prostupů a příčky tak už rostou jen ze sádrokartonu, který jako záklop podhledů pomalu zakrývá i příslušné
stropní konstrukce. Nejvíc práce teď čeká na malíře
a natěrače, kteří sice dokončili dílo ve druhém a třetím
podzemním podlaží, ale mají před sebou dlouhou cestu
všemi patry směrem vzhůru. Sociální zázemí však už má
povrchy z většiny hotové a kryje je nová dlažba, v klientsky řešených patrech 5, 11 a 12 jejich stěny dokonce zdobí
i elegantní keramické obklady.
Všechny ocelové konstrukce v budově už také chrání
protipožární nástřiky, které čeká jen oprava v místech
svarů a po montážích závěsných systémů instalací.
Technické zařízení budovy prochází kompletacemi
a byl zahájen zkušební provoz přečerpávacích a tlakových
stanic i systému vytápění, v 5. a 11. podlaží už instalatéři
dokonce montují zařizovací předměty.
„Všechna pracoviště samozřejmě průběžně uklízíme
a úklid nám zabírá stále více času, stejně jako likvidace
odpadů,“ dokončuje zkrácený výčet právě probíhajících
činností vedoucí projektu Jan Kučera z divize 9 a pokračuje: „Všechny stavební práce směřujeme k tomu, abychom
do konce letošního roku obdrželi kladné kolaudační rozhodnutí pro vymezené části a společné prostory budovy,
včetně zařízení TZB. V příštím roce dokončíme podle zadání nájemců a developerské společnosti ECM interiérové
úpravy kancelářských pater, jídelnu ve druhém a luxusní
restauraci v posledním podlaží CITY TOWER. Na klidnou
večeři v nejvyšším patře nejvyšší české administrativní
budovy se už opravdu těším.“
O brzkém ukončení stavby svědčí i proměna nejbližšího okolí výškové budovy, kde kompletní náspy skladeb
pod plánované komunikace a zpevněné plochy už přesně
vymezují jejich směry i tvary, lemované betonovými
lavičkami, opěrnými zídkami i venkovními schodišti. Příjezdová komunikace čeká jen na konečný asfaltový povrch
a může začít sloužit svému účelu.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Vodní zátiší poblíž rušné břevnovské
křižovatky str. 2
Nový deleloperský projekt Metrostavu
str. 3
V podzemí mezi stanicemi Ládví
a Letňany práce finišují str. 4
Stavbařský koncert pro
nový úsek dálnice D8
Symbolickým poklepáním na základní kámen a „kon
certem“ pro dva bagry a „sbor“ těžkých nákladních
vozů byla 6. listopadu poblíž severočeského Opárna
slavnostně zahájena výstavba posledního úseku dálni
ce D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.
Setkání, na němž nechyběli ani zástupci saské zemské
vlády, se zúčastnili představitelé Ministerstva dopravy
České republiky, Státního fondu dopravní infrastruktury,
Ředitelství silnic a dálnic a pochopitelně také Ústeckého
kraje, který stejně jako investor vedl o tomto úseku dálnice v posledních deseti letech zdlouhavá jednání s různými
ekologickými sdruženími.
Mezi pozvanými hosty byli samozřejmě také zástupci
zhotovitelského sdružení, které má téměř 16,5 km dálnice
se dvěma tunely, třemi mimoúrovňovými křižovatkami
a 29 mosty postavit do konce listopadu roku 2010. Naši
akciovou společnost reprezentovala především divize 5,
která Metrostav ve sdružení zastupuje.
V úvodních projevech hned několikrát zaznělo, jaký
význam má dobudování dálnice D8 pro ústecký region
i celou ČR, protože půjde o druhou dálnici, která zemi
propojí se západní Evropou. Generální ředitel Ředitelství
silnic a dálnic ČR Ing. Alfréd Brunclík také upozornil, že
technické řešení dálničního tahu právě v oblasti Českého
středohoří a Krušných hor je v českých podmínkách zcela
unikátní, a vyjádřil přesvědčení, že za tři roky sklidí stavbaři za svůj koncert zasloužený potlesk.
Při slavnostním zahájení stavby však nezaznělo pouze
tradiční klepání kladívek na základní kámen (foto č. 1),
ale také tóny valčíku, v jehož rytmu se odvíjela neobvyklá
taneční férie stavebních strojů (foto č. 2). Symbolicky tak
byla již na počátku demonstrována souhra, která bude
při realizaci náročné stavby skutečně nezbytná. Vladimír
Dupač z divize 7, který seděl za volantem červeného nákladního Mercedesu Metrostavu byl patřičně hrdý, že naši
firmu reprezentoval právě on. „Myslím, že pro diváky to
byl docela zajímavý zážitek, až ale bude naše divize pro
„pětku“ zajišťovat většinu zemních prací, budeme muset
určitě hodně zrychlit tempo,“ usmíval se, když dozněla
hudba i potlesk.
Za pravdu mu dává také Ing. Roman Fuksa z divize 5,
jenž bude řídit všechny stavby, které jsou předmětem
zakázky Metrostavu – tedy výstavbu mostů u Opárna
a Dobkoviček i ražených tunelů Prackovice (délka 270 m)
a Radejčín (délka 620 m). „Bude to přinejmenším kvapík,
protože objem prací je skutečně značný. V patřičném tempu jsme také už začali, protože přípravné a zemní práce
běží na plné obrátky od 24. září,“ řekl Ing. Fuksa.
Blanka Hrdinová, foto Josef Husák
1
2
11/9/07 4:00:24 PM