Na plzeňské Vinici vyrostl

nový vodojem

12. listopadu 2007 / 20 / XIX

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Petra Kajera,

náměstka Divize development str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

ddm

g r o u p

Převlek pankrácké věže

Krátce / Aktuálně

Odvětví plné optimismu

Vysoká škola ekonomická v Praze zveřejnila Kvalitativní

studii českého stavebnictví (2007), která je součástí

projektu CEEC Research, zaměřeného na analýzu

kvalitativních faktorů stavebnictví v devíti zemích střední

a východní Evropy. V České republice se jí zúčastnilo

na 310 společností podnikajících v oboru a mezi nimi

i Metrostav. Studie postihuje široké spektrum otázek

a podnikatelé podle ní očekávají další pozitivní vývoj ve

svém oboru. Uvítali by úplné otevření trhu v rámci EU,

které by pomohlo jejich rozvoji, očekávají navýšení

prodejů i investic do technologií. K posunu u nich došlo ve

způsobech využívání elektronických médií, která převážila

nad tradičními zdroji získávání informací. I přes jasné

vítězství internetu však pro vyhledávání potenciálních

zakázek podnikatelé stále považují za nejvýhodnější

dlouhodobé osobní kontakty.

Průjezd tunelem

Valík je bezpečný

V tunelu Valík na dálnici D5

skončilo období zkušebního

provozu a od konce letošního

října v něm začal platit

standardní dopravní režim.

Valík, první dálniční tunel

v České republice, vybudoval tým Ing. Václava Švarce

z divize 5 a 6. října loňského roku byl slavnostně uveden

do provozu díky povolení k předběžnému užívání. Tunel

je vybaven nejmodernější technikou, která umí sama

vyhodnotit krizovou situaci a navrhne její optimální řešení

a zajistí i řízení dopravy. Tunel je však tak bezpečný, že

v něm od otevření nedošlo k jediné dopravní nehodě.

Policisté doufají, že i v budoucnosti využijí jeho dokonalé

vybavení jenom k měření rychlosti, porovnávání

poznávacích značek projíždějících aut s databází kradených

vozidel a k orientačnímu vážení projíždějících kamionů.

Pozvánka na filmovou přehlídku

Dětské krizové centrum pořádá v pražském kině Atlas ve

dnech 19. až 21. listopadu pátý ročník filmové přehlídky

Odvrácená strana dětství, na kterou zve všechny své

příznivce i nové diváky. Dvanáct českých i zahraničních

filmů a dokumentů jim přiblíží téma týraných, zneužívaných,

zanedbávaných či jinak ohrožených a znevýhodněných dětí

a jejím cílem není jen na jejich nepříznivou situaci upozornit,

ale i ukázat její možná řešení.

Dobře viditelná vizitka

Hrubá stavba České pojišťovny v Praze na Pankráci po­

vyrostla ze stavební jámy až do výšky sousední zástav­

by a shlíží na rušnou magistrálu. Od letošního podzimu

je její označení pobře patrné už z dálky.

Díky dobře viditelné vizitce, plachtě 15 x 7 m, uvízne

řidičům v paměti jako stavba Metrostavu. Vedoucí projektu Ing. Miroslav Zobaník z divize 3, která stavbu provádí,

to potvrzuje: „Každý, kdo po brněnské dálnici přijíždí do

centra, si jí díky označení musí všimnout, třeba všichni mí

známí teď dobře vědí, kde pracujeme.“

M ilo s l a v K ol á ř, f o t o J o s e f H u s á k

Metrostav_20_07.indd 1

V Praze na Pankráci se schyluje k historickému okamži­

ku. Nedokončená budova Československého rozhlasu,

která až do roku 2006 čekala na dostavbu, se už téměř

celá oblékla do nové fasády a jako CITY TOWER se díky

developerské společnosti ECM chystá vstoupit do života.

Pod proskleným obvodovým pláštěm finišují stavební

práce tak, aby ještě letos mohlo být vydáno kolaudační

rozhodnutí, které už v lednu a v únoru přivede do dvou

pater nejvyšší budovy u nás první nájemníky.

Za náročné práce odpovídá sdružení našich divizí 3

a 9 se společností PSJ holding a pod jeho řízením stavba

rychle pokračuje. Viditelné je zvětšování plochy hotové

fasády. Montáž jejích modulů už vystoupala do 24. až

26. podlaží, ve dvou nejvyšších pro ni připravují kotvení.

Z více než poloviny jsou dokončené i kouřotěsné uzávěry

mezi obvodovým pláštěm a stropní konstrukcí.

Stavební práce uvnitř budovy může veřejnost jen tušit.

Ve všech třech podzemních i 28 nadzemních podlažích

pracují desítky řemeslníků a techniků, kteří dokončují,

kompletují a opravují vše, co je právě na řadě. Železobetonové konstrukce a jejich vyřezávání i dobetonovávání už

jsou definitivně hotové a o mnoho pozadu není ani montáž

ocelových konstrukcí, kde zbývá jen dokončit střešní plošinu posledního patra.

Zedníci opravují stávající omítky v místech technologických prostupů a příčky tak už rostou jen ze sádrokartonu, který jako záklop podhledů pomalu zakrývá i příslušné

stropní konstrukce. Nejvíc práce teď čeká na malíře

a natěrače, kteří sice dokončili dílo ve druhém a třetím

podzemním podlaží, ale mají před sebou dlouhou cestu

všemi patry směrem vzhůru. Sociální zázemí však už má

povrchy z většiny hotové a kryje je nová dlažba, v klientsky řešených patrech 5, 11 a 12 jejich stěny dokonce zdobí

i elegantní keramické obklady.

Všechny ocelové konstrukce v budově už také chrání

protipožární nástřiky, které čeká jen oprava v místech

svarů a po montážích závěsných systémů instalací.

Technické zařízení budovy prochází kompletacemi

a byl zahájen zkušební provoz přečerpávacích a tlakových

stanic i systému vytápění, v 5. a 11. podlaží už instalatéři

dokonce montují zařizovací předměty.

„Všechna pracoviště samozřejmě průběžně uklízíme

a úklid nám zabírá stále více času, stejně jako likvidace

odpadů,“ dokončuje zkrácený výčet právě probíhajících

činností vedoucí projektu Jan Kučera z divize 9 a pokračuje: „Všechny stavební práce směřujeme k tomu, abychom

do konce letošního roku obdrželi kladné kolaudační rozhodnutí pro vymezené části a společné prostory budovy,

včetně zařízení TZB. V příštím roce dokončíme podle zadání nájemců a developerské společnosti ECM interiérové

úpravy kancelářských pater, jídelnu ve druhém a luxusní

restauraci v posledním podlaží CITY TOWER. Na klidnou

večeři v nejvyšším patře nejvyšší české administrativní

budovy se už opravdu těším.“

O brzkém ukončení stavby svědčí i proměna nejbližšího okolí výškové budovy, kde kompletní náspy skladeb

pod plánované komunikace a zpevněné plochy už přesně

vymezují jejich směry i tvary, lemované betonovými

lavičkami, opěrnými zídkami i venkovními schodišti. Příjezdová komunikace čeká jen na konečný asfaltový povrch

a může začít sloužit svému účelu.

Lenka Svobodová, foto Josef Husák

Vodní zátiší poblíž rušné břevnovské

křižovatky str. 2

Nový deleloperský projekt Metrostavu

str. 3

V podzemí mezi stanicemi Ládví

a Letňany práce finišují str. 4

Stavbařský koncert pro

nový úsek dálnice D8

Symbolickým poklepáním na základní kámen a „kon­

certem“ pro dva bagry a „sbor“ těžkých nákladních

vozů byla 6. listopadu poblíž severočeského Opárna

slavnostně zahájena výstavba posledního úseku dálni­

ce D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

Setkání, na němž nechyběli ani zástupci saské zemské

vlády, se zúčastnili představitelé Ministerstva dopravy

České republiky, Státního fondu dopravní infrastruktury,

Ředitelství silnic a dálnic a pochopitelně také Ústeckého

kraje, který stejně jako investor vedl o tomto úseku dálnice v posledních deseti letech zdlouhavá jednání s různými

ekologickými sdruženími.

Mezi pozvanými hosty byli samozřejmě také zástupci

zhotovitelského sdružení, které má téměř 16,5 km dálnice

se dvěma tunely, třemi mimoúrovňovými křižovatkami

a 29 mosty postavit do konce listopadu roku 2010. Naši

akciovou společnost reprezentovala především divize 5,

která Metrostav ve sdružení zastupuje.

V úvodních projevech hned několikrát zaznělo, jaký

význam má dobudování dálnice D8 pro ústecký region

i celou ČR, protože půjde o druhou dálnici, která zemi

propojí se západní Evropou. Generální ředitel Ředitelství

silnic a dálnic ČR Ing. Alfréd Brunclík také upozornil, že

technické řešení dálničního tahu právě v oblasti Českého

středohoří a Krušných hor je v českých podmínkách zcela

unikátní, a vyjádřil přesvědčení, že za tři roky sklidí stavbaři za svůj koncert zasloužený potlesk.

Při slavnostním zahájení stavby však nezaznělo pouze

tradiční klepání kladívek na základní kámen (foto č. 1),

ale také tóny valčíku, v jehož rytmu se odvíjela neobvyklá

taneční férie stavebních strojů (foto č. 2). Symbolicky tak

byla již na počátku demonstrována souhra, která bude

při realizaci náročné stavby skutečně nezbytná. Vladimír

Dupač z divize 7, který seděl za volantem červeného nákladního Mercedesu Metrostavu byl patřičně hrdý, že naši

firmu reprezentoval právě on. „Myslím, že pro diváky to

byl docela zajímavý zážitek, až ale bude naše divize pro

„pětku“ zajišťovat většinu zemních prací, budeme muset

určitě hodně zrychlit tempo,“ usmíval se, když dozněla

hudba i potlesk.

Za pravdu mu dává také Ing. Roman Fuksa z divize 5,

jenž bude řídit všechny stavby, které jsou předmětem

zakázky Metrostavu – tedy výstavbu mostů u Opárna

a Dobkoviček i ražených tunelů Prackovice (délka 270 m)

a Radejčín (délka 620 m). „Bude to přinejmenším kvapík,

protože objem prací je skutečně značný. V patřičném tempu jsme také už začali, protože přípravné a zemní práce

běží na plné obrátky od 24. září,“ řekl Ing. Fuksa.

Blanka Hrdinová, foto Josef Husák

1

2

11/9/07 4:00:24 PM