Divize 8
Stavba školy: když se v místě základů objeví skála
V obci Místo v Ústeckém kraji vyrostl nový objekt: škola pro tamní výchovný ústav (snímky). Tým divize 8 dokončil jeho výstavbu letos v březnu. Původně to mělo být už vloni na podzim. Až v průběhu výstavby se však řešilo několik problémů – skalní podloží a vysoká hladina spodní vody.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
O
ostupně došlo k takovým úpravám, že bylo nutné vytvořit novou dokumentaci. A například výkresy celé stavební části jsme znovu museli vypracovat sami,“ říká vedoucí projektu Ing. Pavel Gvozdiak.
„Při započetí stavby bylo zjištěno, že založení objektu neodpovídá projektu. V místě stavby se nacházela celoplošně skála. Muselo dojít k úpravě založení a změně postupu bouracích prací pro vykopání základů. Vysoká hladina podzemní vody si navíc vyžádala přepracování statiky a následně provedení celoplošné drenáže pod celým objektem. Kvůli úpravám v projektu statiky se změnil i způsob uložení krovu a celý objekt byl zjednodušen,“ upřesňuje. Pro zakázku této velikosti jeho tým musel postupně připravit 30 změnových listů a 9 dodatků. Náročné podmínky se podařilo zvládnout díky kolegům – přípravářce Lence Hrnčířové a Františku Češkovi, který přišel v půlce výstavby do rozjetého projektu a o stavbu se staral až do samotného konce.
s ohledem na údržbu
Stavba byla podle požadavků investora postupně upravována tak, aby údržba objektu byla co nejjednodušší. V původním projektu byla například navržena netradiční koncepce ocelového a dřevěného krovu jedné lodžie a terasy. V průběhu prací však bylo od tohoto řešení upuštěno kvůli možným budoucím poruchám.
„S investorem jsme se po celou dobu výstavby snažili doladit detaily tak, aby užívání budovy bylo pohodlné pro učitele a žáky. Protože se jedná o objekt výchovného ústavu, museli jsme během výstavby řešit i zabezpečení dětí a splnit podmínky stanovené ve vyhláškách pro výstavbu škol. Vyhlášky ale nerozlišují ve výstavbě pro školu klasickou a školu pro výchovný ústav, kde jsou děti se specifickými poruchami chování,“ vysvětluje inženýr Gvozdiak.
V areálu ústavu, který slouží jako náhradní rodinná péče pro děti se soudně nařízeným předběžným opatřením nebo ústavní výchovou, je nyní celkem šest budov. Výstavba nové školy zahrnovala veškeré práce včetně přípojek plynu, elektro, kanalizace a vody. Součástí zakázky byla také čtyři metry vysoká opěrná stěna, která drží svah vedle školy. Investor nyní stavbu přebírá s kompletní kotelnou a vnitřním vybavením. I když lidé ve vedení ústavu neměli s podobnou realizací zkušenosti, spolupráce fungovala výborně. Jako skvělý mediátor, který se vše snažil vysvětlit, se zde osvědčil i technický dozor investora.