Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Metrostav 11/2024

Ptáme se...

Jan Kučera

Vedoucí Provozu obnova památek

Do Metrostavu Jan Kučera nastoupil týden po maturitě na stavební průmyslovce před více než 30 lety. Od té doby se podílel na celé řadě zajímavých stavebních projektů. Jako mistr se účastnil rekonstrukce Obecního domu na náměstí Republiky v Praze, jako stavbyvedoucí vedl dostavbu Kongresového centra na Vyšehradě. V posledních letech řídil důležitý projekt – rekonstrukci Historické budovy Národního muzea v Praze, od roku 2021 je ve společnosti Metrostav DIZ vedoucím provozu zaměřeného na obnovu historických objektů.

Co vše váš provoz aktuálně zahrnuje a čím je unikátní?

Provoz má dlouholetou tradici v rekonstrukci historických objektů, která má kořeny u divize 9 Metrostavu. Máme vlastní restaurátorský ateliér, který vznikl už v roce 1990 a stal se součástí Skupiny Metrostav v roce 2012. Provoz zahrnuje truhlářské dílny, kde repasujeme, restaurujeme a vyrábíme repliky historických oken, dveří, dřevěných obkladů, podlah, stropů a dalšího mobiliáře. Lakýrnické dílny se specializují na obnovu původní polychromie a nanášení nových nátěrů. Máme také odborníky na fládrování, což je technika napodobující přirozenou kresbu dřeva. Zámečnická dílna repasuje a vyrábí repliky kování, ozdobných mříží a plotů. Kapacita restaurátorského ateliéru v Záběhlicích však přestala stačit, a proto jsme v roce 2023 založili středisko truhlářské výroby, které sídlí ve Hvozdnici. Specializujeme se zde na výrobu replik původních oken a dveří včetně požárních a zajišťujeme i související práce spojené s montáží. Doplňkovou činností je výroba eurooken. Středisko sestává z truhlárny, lakovny a sušárny.

Které projekty jsou nyní v běhu?

Nejvíce nás zaměstnávají rekonstrukce Průmyslového paláce v Praze, objektu C Univerzity Hradec Králové, nádraží Františkovy Lázně a budovy Magistrátu hl. m. Prahy na Mariánském náměstí. Dále se našimi dodávkami podílíme mimo jiné na zámku v Dobříši, zámku v Nové Vsi u Chotěboře, rekonstrukci budovy Akademie věd v Hybernské ulici či na konverzi Nuselského pivovaru.

Jaký je váš osobní vztah k historickým budovám a památkám?

Můj vztah k památkám je založený na úctě k minulosti, zájmu o kulturní dědictví a společenské odpovědnosti. Historické budovy představují architektonickou krásu a bohatou historii, která přetrvává generace. Práce na jejich obnově mě naplňuje, pomáhám uchovávat a chránit důležitou součást naší kultury a historie pro budoucí generace. Vědět, že jsem přispěl k něčemu významnému a trvalému, je velmi uspokojující.

Na které stavby z minulosti rád vzpomenete?

Rád vzpomínám na svou první velkou stavbu – rekonstrukci Obecního domu v Praze. Tato zkušenost mi dala velkou příležitost se něco naučit a získat praxi. Další významnou vzpomínkou je rekonstrukce divadla Minor ve Vodičkově ulici, která měla ohromnou vnitřní energii. Mnoho mi dala i rekonstrukce výškové budovy rozhlasu v Praze na Pankráci, dnes známé jako City Tower, pavilon akutní medicíny nemocnice v Karlových Varech, Univerzitní centrum energeticky efektivních budov v Buštěhradu, ale i budova rezidence Sacre Coeur na Smíchově. Všechny tyto projekty byly velmi zajímavé a zakončil jsem je rekonstrukcí Historické budovy Národního muzea.

Za rozhovor děkuje David Kalců

Metrostav 11/2024

fotosloupek

Pirna: 865 m z 917 m vysunuto!

Další z důležitých milníků mají za sebou stavbaři na projektu výstavby silničního mostu Gottleaubatalbrücke v Saské Pirně.

Sdružení ARGE Gottleuabatalbrücke sestávající ze společností BeMo Tunnelling a Metrostav provedlo 11. června úspěšně osmý výsuv nosné konstrukce mostu – její aktuální délka je 865 m, hmotnost 7 800 tun. Výsuv (snímky) provedli kolegové z divize 3 pod vedením Ing. Vladimíra Beneše, vedoucí montáže Ing. Jan Krysta, vedoucí projektu doc. Ing. Marek Foglar, Ph.D. Poslední kroky bývají ty nejtěžší – stavbaři tvrdě pracují na tom, aby celá konstrukce byla vysunuta v polovině tohoto léta.

Metrostav 11/2024

Ocenění

těší nás trofeje v soutěži dopravních staveb

Na galavečeru 25. června byly ve Fantově sálu ve Fantově budově na pražském hlavním nádraží vyhlášeny projekty, které získaly titul v 21. ročníku celostátní soutěže Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku (ČDS&T). Metrostav si připsal hlavní trofeje i další ocenění.

RED, foto archiv Metrostavu

J

lavní tituly získaly stavby: výstavba západního městského okruhu v Plzni – II. etapa (divize 1) v kategorii dopravní stavby dálniční a silniční. V kategorii dopravní stavby vodní a vodohospodářské – cena ŘVC zvítězilo přístaviště Poděbrady pro osobní lodní dopravu a malá plavidla (divize 6). Cenu SDT získala rekonstrukce vozovny Slovany Plzeň, Slovanská alej (divize 1) a cenu ČKAIT pro projektanta si odneslo přemostění v Blansku (Metrostav DIZ, závod 1), projektant Ing. M. Řehulka.

V kategorii dopravní stavba a technologie realizovaná v zahraničí byla mezi hlavními tituly oceněna rekonstrukce vrat komor VD Gabčíkovo (divize 8). Ing. Radek Liška, Ph.D. tento projekt vedl a získal i cenu ČKAIT pro nejlepšího vedoucího projektu. Porota ocenila precizní zvládnutí realizace, která byla vzhledem k parametrům plavební komory nesmírně náročná. Všem blahopřejeme!

 

Metrostav 11/2024, Nepřehlédnutelný Máj Národní
Metrostav 11/2024, Krátce Aktuálně
Metrostav 11/2024, BeMo Tunnelling
Metrostav 11/2024, Ptáme se
Metrostav 11/2024, Fotosloupek
Metrostav 11/2024, Ocenění
Metrostav 11/2024, Číslo
Metrostav 11/2024, Vila Park Klamovka má dvě povedené tváře
Metrostav 11/2024, Metrostav DIZ staví školu s „levitujícími“ schody
Metrostav 11/2024, Divize 6
Metrostav 11/2024, Sloupek odborů
Metrostav 11/2024, Skupina Metrostav
Metrostav 11/2024, Sportovci Metrostavu v Nymburku
Metrostav 11/2024, Nepřehlédnutelný Máj Národní

Nepřehlédnutelný Máj Národní

Metrostav 11/2024, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 11/2024, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 11/2024, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 11/2024, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 11/2024, Ocenění

Ocenění

Metrostav 11/2024, Číslo

Číslo

Metrostav 11/2024, Vila Park Klamovka má dvě povedené tváře

Vila Park Klamovka má dvě povedené tváře

Metrostav 11/2024, Metrostav DIZ staví školu s „levitujícími“ schody

Metrostav DIZ staví školu s „levitujícími“ schody

Metrostav 11/2024, Divize 6

Divize 6

Metrostav 11/2024, Sloupek odborů

Sloupek odborů

Metrostav 11/2024, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 11/2024, Sportovci Metrostavu v Nymburku

Sportovci Metrostavu v Nymburku

5

Sending statistics …

Rendering Ocenění (356392): (1/2) (2 ms)

Rendering Fotosloupek (356391): (2/2) (3 ms)

Rendering Ptáme se (356390): (1/1) (0 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i9174/item1129891-small.jpg

 i9174/item1129896-small.jpg

 i9174/item1129897-small.jpg

 i9174/item1129895-small.jpg

 i9174/item1129894.svg

 i9174/item1129896-medium.jpg

 i9174/item1129897-medium.jpg[p3]

 i9174/vth460001-1.jpg

 i9174/vth459789-1.jpg

 i9174/vth459788-1.jpg

 i9174/vth460063-1.jpg

 i9174/vth459786-1.jpg

 i9174/vth459784-1.jpg

 i9174/vth459792-1.jpg[p1]

 i9174/vth459798-1.jpg[p1]

 i9174/vth459800-1.jpg[p1]

 i9174/vth459802-1.jpg[p1]