BeMo Tunnelling
MOST PŘES ÚDOLÍ ŘEKY GOTTLEUBA
Metrostav ve sdružení s BeMo Tunnelling (BeMo) od podzimu roku 2018 pracuje na výstavbě mostu přes údolí Gottleuby v Pirně. Stavbu, jejímž investorem je DEGES, provází celá řada výzev.
Rüdiger Schidzig, foto BeMo Tunnelling
S
tavba semiintegrální mostní konstrukce (foto) o celkové délce 912 m byla v důsledku přetrvávajících nedostatků v projektu nosné konstrukce během loňské zimy pozastavena. Projektanti zadavatele, zkušebního inženýra a realizačního sdružení s maximálním nasazením pracovali na tom, aby úskalí náběhového uzlu, který má zásadní význam pro statickou funkčnost mostu v místě přechodu pilířů do ocelové spojité mostní konstrukce, bylo zvládnuto ze statického i realizačně technického hlediska.
Problém spočívá v tom, že staticky potřebný stupeň vyztužení integrálního uzlu je natolik vysoký, že se betonářská výztuž nevtěsná do průřezů. Navíc ještě přibyly výrazné úpravy statiky z důvodu neplnohodnotně zohledněných stavů výstavby a neoddiskutovatelné namáhání vlivem teplotních výkyvů mezi dnem a nocí a létem a zimou.
úspěšný výsuv
Na konci jara bylo už naprosto jasné, jaké změny budou muset být na ocelové nosné konstrukci provedeny, a sdružení se dohodlo s investorem na harmonogramu znovuobnovení výstavby ocelových i betonových konstrukcí. Ocelářské práce byly včas obnoveny potřebným zesílením konstrukce, takže mostní takt č. 2., který byl připravený od října 2021 ve výsuvném dvoře, bylo možné 21. června úspěšně vysunout. Od 1. července pak stavbaři pokračovali ve výsuvném dvoře v pravidelném pracovním postupu na taktu č. 3.
most povede ve výšce až 70 metrů nad terénem.výstavba probíhá metodou postupného vysouvání
Také výstavba železobetonových konstrukcí byla dle plánu obnovena, což znamenalo zhotovení taktu 14 na náběhovém pilíři na ose 70. Poté ale musely být práce opět přerušeny, protože další projekty nosné konstrukce a výztuže pro pilířové takty 15 a 16 nebyly dostatečně připraveny k realizaci. Nicméně i to se ve spolupráci s investorem řeší.
Kromě mimořádných a nemalých technických výzev lze uvést pozitivní věci. Po neshodách jsou nyní úkoly řešeny společně s investorem, jeho projektanty a sdružením. Navíc je investor přístupný i pro jednání o termínech a obchodní řešení v rámci dosavadního velmi narušeného vývoje výstavby. Dává najevo velký respekt a uznání z podaného výkonu sdružení společností BeMo, Metrostavu a jejich partnerů v oblasti engineeringu a realizace výstavby. Seriózní prognózy vycházejí z toho, že by most mohl být dokončen na přelomu roků 2026 a 2027.