Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

BeMo Tunnelling

MOST PŘES ÚDOLÍ ŘEKY GOTTLEUBA

Metrostav ve sdružení s BeMo Tunnelling (BeMo) od podzimu roku 2018 pracuje na výstavbě mostu přes údolí Gottleuby v Pirně. Stavbu, jejímž investorem je DEGES, provází celá řada výzev.

Rüdiger Schidzig, foto BeMo Tunnelling

S

tavba semiintegrální mostní konstrukce (foto) o celkové délce 912 m byla v důsledku přetrvávajících nedostatků v projektu nosné konstrukce během loňské zimy pozastavena. Projektanti zadavatele, zkušebního inženýra a realizačního sdružení s maximálním nasazením pracovali na tom, aby úskalí náběhového uzlu, který má zásadní význam pro statickou funkčnost mostu v místě přechodu pilířů do ocelové spojité mostní konstrukce, bylo zvládnuto ze statického i realizačně technického hlediska.

Problém spočívá v tom, že staticky potřebný stupeň vyztužení integrálního uzlu je natolik vysoký, že se betonářská výztuž  nevtěsná do průřezů. Navíc ještě přibyly výrazné úpravy statiky z důvodu neplnohodnotně zohledněných stavů výstavby a neoddiskutovatelné namáhání vlivem teplotních výkyvů mezi dnem a nocí a létem a zimou.

úspěšný výsuv

Na konci jara bylo už naprosto jasné, jaké změny budou muset být na ocelové nosné konstrukci provedeny, a sdružení se dohodlo s investorem na harmonogramu znovuobnovení výstavby ocelových i betonových konstrukcí. Ocelářské práce byly včas obnoveny potřebným zesílením konstrukce, takže mostní takt č. 2., který byl připravený od října 2021 ve výsuvném dvoře, bylo možné 21. června úspěšně vysunout. Od 1. července pak stavbaři pokračovali ve výsuvném dvoře v pravidelném pracovním postupu na taktu č. 3.

most povede ve výšce až 70 metrů nad terénem.výstavba probíhá metodou postupného vysouvání

Také výstavba železobetonových konstrukcí byla dle plánu obnovena, což znamenalo zhotovení taktu 14 na náběhovém pilíři na ose 70. Poté ale musely být práce opět přerušeny, protože další projekty nosné konstrukce a výztuže pro pilířové takty 15 a 16 nebyly dostatečně připraveny k realizaci. Nicméně i to se ve spolupráci s investorem řeší.

Kromě mimořádných a nemalých technických výzev lze uvést pozitivní věci. Po neshodách jsou nyní úkoly řešeny společně s investorem, jeho projektanty a sdružením. Navíc je investor přístupný i pro jednání o termínech a obchodní řešení v rámci dosavadního velmi narušeného vývoje výstavby. Dává najevo velký respekt a uznání z podaného výkonu sdružení společností BeMo, Metrostavu a jejich partnerů v oblasti engineeringu a realizace výstavby. Seriózní prognózy vycházejí z toho, že by most mohl být dokončen na přelomu roků 2026 a 2027.

Prestižní ocenění

Ecocrete získal ocenění Inovace pro udržitelný rozvoj

V úterý 20. září proběhlo v Praze vyhlášení vítězů všech kategorií celonárodní soutěže Manažer roku. Součástí je také speciální cena České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj (CBCSD) nazvaná Inovace pro udržitelný rozvoj, která s ohledem na současné globální trendy získává stále více na prestiži.

Mgr. Pavlína Mertl, foto Metrostav

V

letošním roce bylo oceněno pět projektů, mezi nimi beton Ecocrete. Cenu za Metrostav přebíral Ing. Filip Křesťan, výrobně-technický ředitel Metrostavu.

Jedním ze strategických cílů Skupiny Metrostav, jak snížit dopady na životní prostředí a spotřebu neobnovitelných zdrojů, je i využití recyklovaných materiálů a druhotných surovin ze stavby. A právě s myšlenkou využití recyklovaných materiálů byl společností TBG Metrostav vyvinut ekologický beton Ecocrete. Jde o technologicky vyspělý produkt, který obsahuje větší množství recyklovaného kameniva, než povoluje norma ČSN EN 206+A2, a tak se beton s recyklátem vyrábí podle podnikové normy TBG Metrostav TBG MTS 03/2021 – RCA, která vychází z normy pro výrobu betonu. K výrobku bylo vydáno stavebně-technické osvědčení č. STO – 205/286/2021 a certifikát systému řízení výroby pro všechny betonárny, kde se beton Ecocrete vyrábí.

Ptáme se...

Ing. Jan Zacharda

vedoucí projektů divize 3

Jeho tým se specializuje na velké technologické zakázky. Prvním a rozhodujícím projektem v kariéře Ing. Zachardy byla Komplexní rekonstrukce Elektrárny Prunéřov, kde poprvé nahlédl do „velké“ stavařiny. Následovaly samostatné projekty rozvodny a technologických mostů v Unipetrolu Litvínov a v roli vedoucího projektu se zasloužil o vybudování plynové kotelny, intenzifikaci odsíření a denitrifikace spalin v Teplárně Trmice.

Vzpomenete na začátek svého působení v naší společnosti?

Do Metrostavu jsem nastoupil v roce 2013 náhodně po ukončení studia na Fakultě stavební ČVUT. V posledním ročníku jsem totiž zpracoval projekt do soutěže, který byl společností Metrostav podporován, a díky této soutěži mi byla nabídnuta možnost ucházet se o místo v obchodním oddělení. Po krátkém působení jsem se ale rozhodl, že by mě zajímala realizace konkrétních staveb.

Aktuálně jste dokončil projekt v Teplárně Trmice. Jaké zařízení se zde instalovalo?

Projekt byl rozdělen na dvě samostatné zakázky. První se týkala intenzifikace stávajícího odsíření (DeSOx) z 90. let a vybudování denitrifikační jednotky (DeNOx) TAIL END. Druhá zakázka spočívala v instalaci zařízení pro snížení rtuti ve spalinách. Bezesporu jsme pomohli ke snížení ekologické zátěže ovzduší na hodnoty, které byly před 30 lety nepředstavitelné. Jedná se o instalace zajišťující splnění BAT – Best Available Technology – nejlepší dostupné technologie, které jsou nejlépe proveditelným prostředkem nebo nejlepším možným ekologickým řešením. Realizací opatření v rámci akce snížení SO2 a NOx v Teplárně Trmice se výrazně snížila produkce emisí SO2 z původních 3014 tun na 252 tun SO2/rok a NOx byly redukovány z původních 1150 tun na 365 tun NOx/rok.

Která fáze výstavby nové jednotky TAIL END byla nejnáročnější?

Asi všechny, ale každá v jiném čase. Jedná se o zakázky typu EPC, kdy jste jako generální dodavatel odpovědný za návrh, vyprojektování a realizaci díla zpravidla podle slovního zadání. Na tento kontrakt jsme měli 23 měsíců od popisu smlouvy. Všechny fáze projektu ať už vyjednávaní smluv s dodavateli, samotná realizace, předání všech dokumentů, nebo uvádění do provozu, ve mně zanechaly hluboké vzpomínky. Velké díky proto patří všem kolegům, bez kterých by nebylo možné takto složité zakázky dělat.

V Trmicích jste pracoval také na výstavbě nové plynové kotelny. O jakou technologii šlo zde?

Jednalo se o instalaci největší a nejmodernější plynové kotelny na území České republiky. Tato plynová kotelna je schopna do 120 minut ze studeného a do 20 minut z teplého startu zásobovat teplem Ústí nad Labem. Myslím, že se jednalo o přelomovou zakázku, která mne formovala a mnoho naučila.

Máte tušení, na co se vrhnete po skončení prací v Trmicích?

Po skoro deseti letech v Metrostavu a posledních pěti letech velice hektických prvně vnímám drobné uklidnění. Budu se zaobírat přípravou nových projektů a rád bych nabyté zkušenosti z těchto významných staveb předal kolegům a aplikoval do systému přípravy a realizace zakázek.

Za rozhovor děkuje David Kalců

 

Metrostav 18/2022, Palác
Metrostav 18/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 18/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 18/2022, Prestižní ocenění
Metrostav 18/2022, Ptáme se
Metrostav 18/2022, Fotosloupek
Metrostav 18/2022, Číslo
Metrostav 18/2022, Divize 8
Metrostav 18/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 18/2022, Divize 9
Metrostav 18/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 18/2022, Fotoreportáž
Metrostav 18/2022, Palác

Palác

Metrostav 18/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 18/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 18/2022, Prestižní ocenění

Prestižní ocenění

Metrostav 18/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 18/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 18/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 18/2022, Divize 8

Divize 8

Metrostav 18/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 18/2022, Divize 9

Divize 9

Metrostav 18/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 18/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

4

Sending statistics …

Rendering Ptáme se (241156): (1/1) (0 ms)

Rendering Prestižní ocenění (241155): (1/2) (3 ms)

Rendering BeMo Tunnelling (241154): (1/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6017/item516908-small.jpg

 i6017/item516907.svg

 i6017/item516910-small.jpg

 i6017/item516909.svg

 i6017/item516911-small.jpg