Ptáme se...
Ing. Jan Zacharda
vedoucí projektů divize 3
Jeho tým se specializuje na velké technologické zakázky. Prvním a rozhodujícím projektem v kariéře Ing. Zachardy byla Komplexní rekonstrukce Elektrárny Prunéřov, kde poprvé nahlédl do „velké“ stavařiny. Následovaly samostatné projekty rozvodny a technologických mostů v Unipetrolu Litvínov a v roli vedoucího projektu se zasloužil o vybudování plynové kotelny, intenzifikaci odsíření a denitrifikace spalin v Teplárně Trmice.
Vzpomenete na začátek svého působení v naší společnosti?
Do Metrostavu jsem nastoupil v roce 2013 náhodně po ukončení studia na Fakultě stavební ČVUT. V posledním ročníku jsem totiž zpracoval projekt do soutěže, který byl společností Metrostav podporován, a díky této soutěži mi byla nabídnuta možnost ucházet se o místo v obchodním oddělení. Po krátkém působení jsem se ale rozhodl, že by mě zajímala realizace konkrétních staveb.
Aktuálně jste dokončil projekt v Teplárně Trmice. Jaké zařízení se zde instalovalo?
Projekt byl rozdělen na dvě samostatné zakázky. První se týkala intenzifikace stávajícího odsíření (DeSOx) z 90. let a vybudování denitrifikační jednotky (DeNOx) TAIL END. Druhá zakázka spočívala v instalaci zařízení pro snížení rtuti ve spalinách. Bezesporu jsme pomohli ke snížení ekologické zátěže ovzduší na hodnoty, které byly před 30 lety nepředstavitelné. Jedná se o instalace zajišťující splnění BAT – Best Available Technology – nejlepší dostupné technologie, které jsou nejlépe proveditelným prostředkem nebo nejlepším možným ekologickým řešením. Realizací opatření v rámci akce snížení SO2 a NOx v Teplárně Trmice se výrazně snížila produkce emisí SO2 z původních 3014 tun na 252 tun SO2/rok a NOx byly redukovány z původních 1150 tun na 365 tun NOx/rok.
Která fáze výstavby nové jednotky TAIL END byla nejnáročnější?
Asi všechny, ale každá v jiném čase. Jedná se o zakázky typu EPC, kdy jste jako generální dodavatel odpovědný za návrh, vyprojektování a realizaci díla zpravidla podle slovního zadání. Na tento kontrakt jsme měli 23 měsíců od popisu smlouvy. Všechny fáze projektu ať už vyjednávaní smluv s dodavateli, samotná realizace, předání všech dokumentů, nebo uvádění do provozu, ve mně zanechaly hluboké vzpomínky. Velké díky proto patří všem kolegům, bez kterých by nebylo možné takto složité zakázky dělat.
V Trmicích jste pracoval také na výstavbě nové plynové kotelny. O jakou technologii šlo zde?
Jednalo se o instalaci největší a nejmodernější plynové kotelny na území České republiky. Tato plynová kotelna je schopna do 120 minut ze studeného a do 20 minut z teplého startu zásobovat teplem Ústí nad Labem. Myslím, že se jednalo o přelomovou zakázku, která mne formovala a mnoho naučila.
Máte tušení, na co se vrhnete po skončení prací v Trmicích?
Po skoro deseti letech v Metrostavu a posledních pěti letech velice hektických prvně vnímám drobné uklidnění. Budu se zaobírat přípravou nových projektů a rád bych nabyté zkušenosti z těchto významných staveb předal kolegům a aplikoval do systému přípravy a realizace zakázek.
Za rozhovor děkuje David Kalců