Divize 8
Staveniště pod dozorem pyrotechniků
V místě stavby nového střediska Technicko-hygienické údržby kolejových vozidel, které doplní a rozšíří zázemí slovenské železniční stanice Nové Zámky, probíhá důkladný pyrotechnický průzkum. Na bývalé depo zde bylo na konci druhé světové války shozeno přibližně 500 leteckých bomb.
Blanka Růžičková, foto a vizualizace archiv stavby
N
a staveništi (foto), jež přiléhá k využívanému prostoru nádraží, již proběhlo kácení a stavbaři začali s odstraňováním starých nefunkčních kolejí. „Jde o území, kde desítky let neprobíhala žádná činnost a které tak bylo výrazně zalesněné náletovými dřevinami,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Pavel Václavik z divize 8. Práce zatím probíhají podle harmonogramu, ale termíny může ohrozit jak zhoršující se pandemická situace, tak i výsledky probíhajícího průzkumu. Na území Nových Zámků bylo na konci války shozeno 1200 až 1300 leteckých bomb, z toho přibližně 500 přímo do prostoru železničního depa, tedy částečně i do míst, kde teď probíhá výstavba. Plánovaný termín dokončení, květen 2023, by se v případě výskytu většího množství nevybuchlé munice stěží dodržel.
pro lepší komfort cestujících
Sdružení s názvem MDŽ Nové Zámky zahájilo práce letos na začátku října. Vedle Metrostavu, který je zde se 43 procenty lídrem, jsou v něm zastoupeny také společnosti Dopsys a Železniční stavby Košice.
Zakázka zahrnuje výstavbu dvou hal a doplnění nezbytné železniční infrastruktury. Jde o 37 stavebních objektů a 19 provozních souborů. V jedné z hal (vizualizace) se bude provádět drobná údržba a vnitřní čištění vagonů. Ve druhé bude umístěna myčka čili zařízení pro vnější mytí kolejových vozidel. Budova haly bude mít ocelovou konstrukci se sendvičovým opláštěním.
„Projekt je přínosem pro slovenský trh. V podobě čistých vlaků zlepší komfort cestujících a velký posun znamená i pro práci lidí zaměstnaných v depu, připomíná Pavel Václavik. Město podle jeho slov projekt podporuje. „Díky důsledné komunikaci s radnicí i s občany, kteří se obávali dopadů stavby, jsme nakonec našli alternativní přístupovou cestu pro těžké nákladní automobily.
Železniční stanice Nové Zámky je významnou slovenskou křižovatkou. První trať – mezi Bratislavou a Štůrovem – tam byla postavena už v roce 1850. Dnes má tento dopravní uzel, přes který projíždí kromě dopravy ve směru Bratislava–Budapešť také většina vlaků směřujících na střední Slovensko, deset kolejí a čtyři nástupiště.
Další depo také v Humenném
Kolegové z divize 8 postaví pro slovenského drážního dopravce středisko technicko-hygienické údržby také v Humenném na východě země. V areálu tohoto depa bude vybudována nová infrastrukturní lokalita THÚ. Doposud byly služby THÚ poskytovány v lokomotivním depu, zatímco hygienická údržba byla částečně prováděna přímo na kolejích nádraží. Nová pracoviště i zde bezpochyby zvýší komfort práce.