Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

číslo

Tolik let uběhlo 2. prosince od otevření Strahovského tunelu v Praze, který postavil Metrostav.

Divize 6

Rekonstrukce jezu s pomocí jedinečného postupu

Jiráskův jez v Českých Budějovicích (foto) prošel obnovou. Toto významné vodní dílo na Vltavě pochází z roku 1932 a takto rozsáhlá rekonstrukce, kterou realizovali kolegové z divize 6, byla provedena vůbec poprvé. Zahrnovala kompletní obnovu ocelových hradIcích konstrukcí válcového jezu, opravu kamenných konstrukcí a spárování, ale i další stavební úpravy a výměnu elektroinstalace a osvětlení.

Martina Vampulová, foto Jan Luxík

L

ávka měří 60 metrů, takže jsme ji na místo dopravovali pomocí šesti kamionů. Montovali jsme ji na břehu a potom osazovali vcelku. Zvolili jsme pro tuto akci speciální technologii s využitím ponorných pontonů, která byla na jihu Čech použita vůbec poprvé,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Milan Hromádka. Původně jeho tým uvažoval o tom, že by lávku nad řeku umístil pomocí jeřábů, ale s ohledem na omezený prostor, kdy by bylo třeba ještě pokácet některé stromy, zvolil neobvyklý a technicky náročný postup. Odborníci nejprve museli spočítat, jak bude soulodí velké, jaké potřebuje podpěry či kolik vody dát do pontonů. Přesto se první pokus nezdařil. „Příčinou byly vysoké nároky na přesnost, což s montáží po vodě nešlo příliš dohromady. Proto jsme byli nuceni v rychlém čase technicky upravit ukotvení konstrukce s ohledem na montážní postup a napodruhé nám to již vyšlo, ač jsme se dost zapotili,“ vzpomíná vedoucí projektu.

ABY JEZ PŘEČKAL DALŠÍ POVODNĚ

Ale nešlo jen o obnovu lávky nad jezem. Samotný jez totiž během devadesáti let své existence zažil několik silných zkoušek, třeba povodně v srpnu 2002. I když je přestál bez většího poškození, při nedávném průzkumu Povodí Vltavy zjistilo, že kromě poškozené lávky jsou zkorodované i některé části jezu. Na válcovém jezu proto stavbaři kompletně obnovili protikorozní ochranu konstrukcí. Tyto práce ale mohly probíhat jen v období, kdy bylo možné z hlediska počasí a především teplot dodržet potřebný technologický postup, takže se pracovalo hlavně během jarních a letních měsíců. 

NEJNÁROČNĚJŠÍ ČÁSTÍ TÉTO ZAKÁZKY NA VLTAVĚ BYLA VÝMĚNA OCELOVÉ LÁVKY KLENOUCÍ SE NAD JEZEM

Rekonstrukce jezu je dokončena a díky perfektně odvedené práci týmu Ing. Milana Hromádky se významně zvýšila životnost tohoto vodního díla. I po devadesáti letech od výstavby může plnit svůj hlavní účel, kterým je stabilizace a vzdutí vodního toku.

Při obnově Jiráskova jezu a řešení některých nečekaných potíží mohl tým Ing. Milana Hromádky využít řadu zkušeností z předešlých staveb na jihočeských řekách. Je podepsaný například pod lávkou pro pěší a cyklisty přes řeku Otavu v Písku, která nese jméno Dagmar Šimkové, již navrhl ateliér Josefa Pleskota a která získala různá ocenění (např. titul Dopravní stavba roku 2018), nebo pod rekonstrukcí lávky přes Městský ostrov taktéž v Písku.

Vodní dílo v číslech

Jiráskův jez patří do skupiny čtyř vysokých jezů na Vltavě v okolí Českých Budějovic, které mají za úkol regulovat hladinu řeky. Je 3,4 m vysoký a tvoří ho dva pohyblivé válce o délce 28 m. Tyto válce se mohou zvedat o tři až čtyři metry. Na levém břehu řeky se nachází 75 m dlouhá vorová propust, která sloužila k plavení kmenů s délkou až 50 metrů. Na protějším břehu byla vystavěna malá vodní elektrárna Sokolský ostrov o výkonu 760 kW.

Metrostav Norge AS

Startuje stavba mostu mezi dvěma ostrovy v norsku

Stavbaři dceřiné společnosti Metrostav Norge AS mají před sebou novou zakázku: do prosince 2024 na západním pobřeží středního Norska postaví nový most, který nahradí dosavadní Nerlandsøybrua (vizua­lizace) z roku 1968. Jeho technické a bezpečnostní parametry totiž již nesplňují požadavky na aktuální dopravní zatížení.

Mgr. Pavlína Mertl, vizualizace Rambøll AS

V

listopadu proběhlo slavnostní poklepání kamene (v norském podání slavnostní rytí rýčem do země – na druhém snímku) a stavba již může začít. Tým Metrostavu Norge vedený Ing. Matějem Novotným má na starosti výstavbu mostu, partner ve sdružení zajišťuje zemní práce a zhotovuje navazující komunikace.

Most, který bude měřit 574 m a je složen z osmi polí, překlene úžinu mezi ostrovem Bergsøya a ostrovem Nerlandsøya. Hlavní pole (140 m) a dvě boční pole (2×70 m) vybudují stavbaři metodou letmé betonáže, ostatní pole metodou přesuvné skruže. Šířka mostovky měří 11,5 m včetně oddělené cesty pro pěší a cyklisty. Výška mostu je projektována 27 m nad hladinou moře.

Navzdory větru a vlnobití

Všechny pilíře budou založeny v moři, a to různými metodami. Úžina mezi ostrovy je používána pro plavbu větších lodí, proto je potřeba zachovávat po celou dobu výstavby průplavní profil 50 × 20 m. Oblast výstavby leží na pobřeží oceánu a z tohoto důvodu je vystavena častému a silnému oceánskému větru, což s sebou přináší opět velké výzvy jak z hlediska samotného počasí, tak i chování oceánu, kdy několikametrové vlny zde rozhodně nejsou výjimkou.

S využitím digitálního modelu

Celý projekt bude realizován na základě 3D modelů vytvořených pomocí technologie BIM. Kromě samotného mostu pak budou vybudovány i přilehlé úseky silnice, celkem cca 600 m. Výstavbu silnic má na starosti v rámci sdružení tradiční partner Metrostavu Norge AS na zakázkách v Norsku – společnost Bertelsen & Garpestad AS.

Starý most stejně jako řada jiných mostů, které byly postaveny v 60. a 70. letech 20. století, má štíhlou konstrukci, malý kryt a relativně nízké množství cementu. Most je v důsledku koroze ve výztuži poškozen a je ve špatném stavu a došlo se k závěru, že musí být vyměněn, a tedy po dokončení nového mostu bude stržen. Tyto práce ale nejsou součástí zakázky.

Mosty nad zlato

Bergsøya a Nerlandsøya jsou ostrovy v kraji Møre og Romsdal v Norsku. Na Bergsøya se nachází město Fosnavåg a také průmyslová zóna Eggesbønes. Tento ostrov je spojen s ostatními oblastmi sítí mostů, které jsou pro zdejší život klíčové.

 

Metrostav 22/2022, Vánoční zdravice
Metrostav 22/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2022, Ptáme se
Metrostav 22/2022, Fotosloupek
Metrostav 22/2022, Spolupráce se školami
Metrostav 22/2022, Číslo
Metrostav 22/2022, Divize 6
Metrostav 22/2022, Metrostav Norge AS
Metrostav 22/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 22/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 22/2022, Fotoreportáž
Metrostav 22/2022, Vánoční zdravice

Vánoční zdravice

Metrostav 22/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 22/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 22/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 22/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 22/2022, Spolupráce se školami

Spolupráce se školami

Metrostav 22/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 22/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 22/2022, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 22/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 22/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 22/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

8

Sending statistics …

Rendering Metrostav Norge AS (257650): (2/3) (4 ms)

Rendering Divize 6 (257649): (1/3) (17 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6330/item934202.mp4 (9 ms)

 i6330/item933748-small.jpg

 i6330/item888390.svg

 i6330/item933747.svg

 i6330/item933757-small.jpg

 i6330/item933756.svg

 i6330/item933758-small.jpg[p2]

 i6330/item933748-medium.jpg[p3]

 i6330/vth331050-1.jpg (2x)

 i6330/vth331051-1.jpg (2x)

 i6330/vth331040-1.jpg (2x)

 i6330/vth331041-1.jpg[p1]

 i6330/vth331042-1.jpg[p1]

 i6330/vth331043-1.jpg[p1]

 i6330/vth331044-1.jpg[p1]

 i6330/vth331045-1.jpg[p1]

 i6330/vth331046-1.jpg[p1]

 i6330/vth331047-1.jpg[p1]

 i6330/vth331048-1.jpg[p1]

 i6330/vth331049-1.jpg[p1]