Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA

Spolupráce se školami

Mladí podlaháři ukázali, že své řemeslo umějí!

Klání zručných učňů se uskutečnilo na půdě Akademie řemesel Praha – SŠ technické na Zeleném pruhu: ve dnech 14. až 16. listopadu tu proběhlo Mistrovství podlahářů a parketářů juniorů ČR, jehož je Metrostav partnerem.

RED s využitím tiskové zprávy, foto Akademie řemesel Praha

Ú

kolem soutěžících bylo podle zadání v časovém limitu zhotovit parketový vzor, nařezat vzor z koberce s celoplošným lepením a nařezat vzor z marmolea. Celá akce (foto) dopadla mimořádně zdařile! Nikdo se nezranil a všichni účastníci zvládli zadání. Pro soutěžící to však bylo velice náročné, mladí učni do 23 let poprvé soutěžili ve třech disciplínách.

Kvalita prací byla dosti rozdílná a prověřila tak úroveň žáků ze třech škol: Akademie řemesel Praha, SOŠ stavební a zahradnická Praha Jarov a Střední škola Kateřinky Liberec. Zapojil se i tovaryš z firmy Epona Interiors Praha a dva účastníci ze Slovenska. Slovákům to šlo moc dobře.

V soutěži zvítězil David Pelikovský (Střední škola Kateřinky), druhé místo obsadil Vojtěch Bíl (Akademie řemesel Praha) a na třetím místě se umístil Olexander Shtohryn (Akademie řemesel Praha). Ostatním soutěžícím bylo přiřazeno společné čtvrté místo, neboť všichni zvládli zadání.

Vítěz podle kritérií CzechSkills je nominován na Mistrovství Evropy v řemeslných dovednostech EuroSkills. To se uskuteční v září 2023 v Polsku a šampion bude Českou republiku reprezentovat v oboru parketář – podlahář. Čeká ho roční příprava, neboť zadání prací bude mnohem náročnější.

číslo

Tolik let uběhlo 2. prosince od otevření Strahovského tunelu v Praze, který postavil Metrostav.

Divize 6

Rekonstrukce jezu s pomocí jedinečného postupu

Jiráskův jez v Českých Budějovicích (foto) prošel obnovou. Toto významné vodní dílo na Vltavě pochází z roku 1932 a takto rozsáhlá rekonstrukce, kterou realizovali kolegové z divize 6, byla provedena vůbec poprvé. Zahrnovala kompletní obnovu ocelových hradIcích konstrukcí válcového jezu, opravu kamenných konstrukcí a spárování, ale i další stavební úpravy a výměnu elektroinstalace a osvětlení.

Martina Vampulová, foto Jan Luxík

L

ávka měří 60 metrů, takže jsme ji na místo dopravovali pomocí šesti kamionů. Montovali jsme ji na břehu a potom osazovali vcelku. Zvolili jsme pro tuto akci speciální technologii s využitím ponorných pontonů, která byla na jihu Čech použita vůbec poprvé,“ vysvětluje vedoucí projektu Ing. Milan Hromádka. Původně jeho tým uvažoval o tom, že by lávku nad řeku umístil pomocí jeřábů, ale s ohledem na omezený prostor, kdy by bylo třeba ještě pokácet některé stromy, zvolil neobvyklý a technicky náročný postup. Odborníci nejprve museli spočítat, jak bude soulodí velké, jaké potřebuje podpěry či kolik vody dát do pontonů. Přesto se první pokus nezdařil. „Příčinou byly vysoké nároky na přesnost, což s montáží po vodě nešlo příliš dohromady. Proto jsme byli nuceni v rychlém čase technicky upravit ukotvení konstrukce s ohledem na montážní postup a napodruhé nám to již vyšlo, ač jsme se dost zapotili,“ vzpomíná vedoucí projektu.

ABY JEZ PŘEČKAL DALŠÍ POVODNĚ

Ale nešlo jen o obnovu lávky nad jezem. Samotný jez totiž během devadesáti let své existence zažil několik silných zkoušek, třeba povodně v srpnu 2002. I když je přestál bez většího poškození, při nedávném průzkumu Povodí Vltavy zjistilo, že kromě poškozené lávky jsou zkorodované i některé části jezu. Na válcovém jezu proto stavbaři kompletně obnovili protikorozní ochranu konstrukcí. Tyto práce ale mohly probíhat jen v období, kdy bylo možné z hlediska počasí a především teplot dodržet potřebný technologický postup, takže se pracovalo hlavně během jarních a letních měsíců. 

NEJNÁROČNĚJŠÍ ČÁSTÍ TÉTO ZAKÁZKY NA VLTAVĚ BYLA VÝMĚNA OCELOVÉ LÁVKY KLENOUCÍ SE NAD JEZEM

Rekonstrukce jezu je dokončena a díky perfektně odvedené práci týmu Ing. Milana Hromádky se významně zvýšila životnost tohoto vodního díla. I po devadesáti letech od výstavby může plnit svůj hlavní účel, kterým je stabilizace a vzdutí vodního toku.

Při obnově Jiráskova jezu a řešení některých nečekaných potíží mohl tým Ing. Milana Hromádky využít řadu zkušeností z předešlých staveb na jihočeských řekách. Je podepsaný například pod lávkou pro pěší a cyklisty přes řeku Otavu v Písku, která nese jméno Dagmar Šimkové, již navrhl ateliér Josefa Pleskota a která získala různá ocenění (např. titul Dopravní stavba roku 2018), nebo pod rekonstrukcí lávky přes Městský ostrov taktéž v Písku.

Vodní dílo v číslech

Jiráskův jez patří do skupiny čtyř vysokých jezů na Vltavě v okolí Českých Budějovic, které mají za úkol regulovat hladinu řeky. Je 3,4 m vysoký a tvoří ho dva pohyblivé válce o délce 28 m. Tyto válce se mohou zvedat o tři až čtyři metry. Na levém břehu řeky se nachází 75 m dlouhá vorová propust, která sloužila k plavení kmenů s délkou až 50 metrů. Na protějším břehu byla vystavěna malá vodní elektrárna Sokolský ostrov o výkonu 760 kW.

 

Metrostav 22/2022, Vánoční zdravice
Metrostav 22/2022, Krátce Aktuálně
Metrostav 22/2022, BeMo Tunnelling
Metrostav 22/2022, Ptáme se
Metrostav 22/2022, Fotosloupek
Metrostav 22/2022, Spolupráce se školami
Metrostav 22/2022, Číslo
Metrostav 22/2022, Divize 6
Metrostav 22/2022, Metrostav Norge AS
Metrostav 22/2022, Metrostav DIZ
Metrostav 22/2022, Skupina Metrostav
Metrostav 22/2022, Fotoreportáž
Metrostav 22/2022, Vánoční zdravice

Vánoční zdravice

Metrostav 22/2022, Krátce Aktuálně

Krátce Aktuálně

Metrostav 22/2022, BeMo Tunnelling

BeMo Tunnelling

Metrostav 22/2022, Ptáme se

Ptáme se

Metrostav 22/2022, Fotosloupek

Fotosloupek

Metrostav 22/2022, Spolupráce se školami

Spolupráce se školami

Metrostav 22/2022, Číslo

Číslo

Metrostav 22/2022, Divize 6

Divize 6

Metrostav 22/2022, Metrostav Norge AS

Metrostav Norge AS

Metrostav 22/2022, Metrostav DIZ

Metrostav DIZ

Metrostav 22/2022, Skupina Metrostav

Skupina Metrostav

Metrostav 22/2022, Fotoreportáž

Fotoreportáž

7

Sending statistics …

Rendering Divize 6 (257649): (1/3) (6 ms)

Rendering Spolupráce se školami (257647): (1/2) (9 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: article

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i6330/item933745-small.jpg

 i6330/item933744.svg

 i6330/item934202.mp4 (4 ms)

 i6330/item933748-small.jpg

 i6330/item888390.svg

 i6330/item933747.svg

 i6330/vth331050-1.jpg (2x)

 i6330/vth331051-1.jpg (2x)

 i6330/vth331040-1.jpg (2x)

 i6330/vth331041-1.jpg (2x)

 i6330/vth331042-1.jpg (2x)

 i6330/vth331043-1.jpg (2x)

 i6330/vth331044-1.jpg (2x)

 i6330/vth331045-1.jpg[p1]

 i6330/vth331046-1.jpg[p1]

 i6330/vth331047-1.jpg[p1]

 i6330/vth331048-1.jpg[p1]

 i6330/vth331049-1.jpg[p1]